Mihin sairaaloita lopulta tarvitaan? Professori ennustaa hurjaa muutosta Suomen sairaanhoitoon: potilaat hoitavat itse itsensä ja lukevat ohjeet netistä. Muutoksen on laskettu säästävän rahaa ja vähentävän hoitajien tarvetta.
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
"Lääkäriä potilas ei tapaisi välttämättä lainkaan".
Eli potilaat olisivat kotisairaanhoidossa jatkossa pelkän hoitajan asiantuntemuksen varassa. Aika hurjaa. Säästö olisi siis lääkäreistä ja potilaan tutkimuksista.
Sopii kysyä mihin sitten enää lääkäreitä tarvitaan. Nytkin jo monessa paikassa törmää hoitajamuuriin josta ei pääse läpi lääkäriin, vaikka potilas olisi kuinka huonossa kunnossa. Kyllä potilaan näkeminen ja tutkiminen on hoidon onnistumisessa aivan oleellista.
Itseäni ei haittaisi, koska en hirveästi hoitajia kuuntelisi. Tuo systeemi kävisi jos pääsen samoille sivustoille kun lääkäri ja saan itse päättää lääkityksestä ja toimenpiteistä. En mä sairaanhoutajan antaisi niistä päättää mun puolesta. Itseasiassa nytkin joussain tapauksussa ei kommunikoida potilaan kanssa tarpeeksi. Jumalasta seuraava lääkäri määrää lääkkeet ja toimenpiteet ja potilaan ei tarvitsekaan tietää mitään mitä itselle määrätty. Jos kysyy jotain tulee lähinnä: "älä kysy turhia" ilme.
Vierailija kirjoitti:
Kivijalkasairaalat ovat kalliita, eivätkä aina potilaille parhaita paikkoja, sanoo professori Reino Pöyhiä.
No shit sherlock.
Kaikki valtion himmelit ovat kalliita, kun niitä yritetään pyörittää valkarahalla ja sosialismilla.
Vierailija kirjoitti:
valkarahalla
velkarahalla *
Vierailija kirjoitti:
Lääkäreitä tarvitaan silti aina kirjoittamaan se resepti. Ihan sama vaikka lääkärikin Googlettaisi mikä potilasta mahdollisesti vaivaa. Reseptin kirjoittamisen oikeus pitäisi jakaa suuremmalle joukolle. Nyt kun tekoäly on pinnalla niin mitä jos annettaisiin lääkärin oikeudet jollekin tekoälybotille?
Ei vaan voimme kehittää tietokannan, jossa porukka itse päättelee diagnoosin, paremmaksi. Sitten jokainen tilaa mieleiset lääkkeet. Jokainen halua itselleen ne oikeat lääkkeet ja halvalla. Ei kykeneville etsii joku sukulainen. Lääkäriä ei enää tarvita edes reseptiiin. Itse laitteet kuten röntgen tehdään niin helpoksi, että se toimii tee se itse tyylillä. Maksat puhelimella ja luet käyttöohjeet ja käytät konetta itse.
Reseptit pois kokonaan. Jokainen tilaa omalla vastuulla ja syö mitä lääkkeitä haluaa.
Ainakin meillä KymenHVAlla on ollut vuosia kotisairaala.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa oikein hyvältä, mutta itse en ikinä haluaisi työskennellä toistennkotona.
Onneksi heitäkin löytyy, jotka haluavat.Onkohan tarpeeksi? Minäkään en halua, enkä aijo, työskennellä toisten kotona. En ylipäätään halua työpäivän aikana hyppiä paikasta toiseen, enkä myöskään suostu kotiolosuhteissa tekemään hoitotyötä koska siellä tilat, ergonomia ja hygienia ovat mitä milloinkin. Muutenkaan ei ikinä tiedä mitä on vastassa. Kiva mennä johonkin huumeluolaan hoitamaan potilasta kun kaikki sen narkkikaverit istuu ympärillä enemmän tai vähemmän sekaisin. Keksivät vielä ryöstää, tai vaikka kolkata hengiltä ajatellessaan että hoitajalla saattaa olla jotain sopivia lääkkeitä mukanaan.
Enkä minä suostu ikinä potilaan kotiin töihin monestakaan syystä , sairaanhoitaja olen erikoissairaanhoidossa.
Eikä sua kaivattaisi. Löpinöillä hoitajien kanssa ei mitään arvoa. Saman ja paremman tiedon löytää netistä. Sairaanhoidon nopeuttamiseksi suosittelisin että potilas saa itse pyytää jotain lääkkeitä, toimenpiteitä ja lääkäri vastaa sähköpostilla käykö vai ei.
Kuvien tulkinta edelleen lääkäreillä ja labratulokset viitearvoineen potilaalle itselleen. Nämä vain sellaisille jotka näin haluaa ja ovat kyllästyneet sanelupolitiikkaan tyyliin lääkäri määrää ja itsemäärämisoikeus kyseenalaista.. Nykysysteemillä tuloksia ei saa potilas itselleen eikä niistä edes soiteta. Hyvin menee.
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitajista on paha pula jo nyt, ja jos työ muuttuu tuollaiseksi että ihmisten koteihin pitää mennä hoitamaan, niin pula kyllä tulee pahenemään vielä entisestään. Ei taida onnistua tuo skenaario. Liian harva suostuu tuollaista työtä tekemään.
Kotihoidossa ja kotisairaanhoidossa on jo nyt valtava hoitajapula. Jatkossa siis tarvittaisiin hoitajia vielä enemmän.
Mistäköhän nämä otetaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa oikein hyvältä, mutta itse en ikinä haluaisi työskennellä toistennkotona.
Onneksi heitäkin löytyy, jotka haluavat.Onkohan tarpeeksi? Minäkään en halua, enkä aijo, työskennellä toisten kotona. En ylipäätään halua työpäivän aikana hyppiä paikasta toiseen, enkä myöskään suostu kotiolosuhteissa tekemään hoitotyötä koska siellä tilat, ergonomia ja hygienia ovat mitä milloinkin. Muutenkaan ei ikinä tiedä mitä on vastassa. Kiva mennä johonkin huumeluolaan hoitamaan potilasta kun kaikki sen narkkikaverit istuu ympärillä enemmän tai vähemmän sekaisin. Keksivät vielä ryöstää, tai vaikka kolkata hengiltä ajatellessaan että hoitajalla saattaa olla jotain sopivia lääkkeitä mukanaan.
Enkä minä suostu ikinä potilaan kotiin töihin monestakaan syystä , sairaanhoitaja olen erikoissairaanhoidossa.
Eikä sua kaivattaisi. Löpinöillä hoitajien kanssa ei mitään arvoa. Saman ja paremman tiedon löytää netistä. Sairaanhoidon nopeuttamiseksi suosittelisin että potilas saa itse pyytää jotain lääkkeitä, toimenpiteitä ja lääkäri vastaa sähköpostilla käykö vai ei.
Kuvien tulkinta edelleen lääkäreillä ja labratulokset viitearvoineen potilaalle itselleen. Nämä vain sellaisille jotka näin haluaa ja ovat kyllästyneet sanelupolitiikkaan tyyliin lääkäri määrää ja itsemäärämisoikeus kyseenalaista.. Nykysysteemillä tuloksia ei saa potilas itselleen eikä niistä edes soiteta. Hyvin menee.
Mene yksityislääkärille,niin pääset samantien lääkärin vastaanotolle.
Vierailija kirjoitti:
Käytännössähän tämä ns. "toimii", toimi jo pari vuotta sitten! Nilkkani nuljahti kotona ja kaaduin, en mielestäni mitenkään pahasti. Kivut olivat kuitenkin lonkka- ja lantioalueella erittäin kovat. Seuraavana aamuna yritin saada ajan terveysasemalle. Takaisinsoitto tuli ja suorastaan itkemällä ja uhkailemalla sain ajan, koska "ei se kummallisempaa voi olla, jos olet aamulla vessaan päässyt". Tämä oli sitä lähes pahinta korona-aikaa ja terveysasemalla sen mukaista. Kuusi asiakasta isossa salissa odottamassa kutsua.
Kutsu kävi "lääkärille". Nainen ei tervehtinyt, määrässi pritsille makuulle ja kosketti varovasti ja hyvin kaukaa lonkkaa ja lantiota pari-kolme kertaa. Lähete röntgeniin sanoen, että lääkitystä tms. et tarvitse, koska vakilääkitys muihin sairauksin on. :O ?! Kävin natiivi-rtg:ssä, josta minut lähetettiin kotiin, kun kysyin milloin kuva lausutaan. En kuulemma tarvitse tietoa. Ilmoittivat, että "joku soittaa sitten". Hieman ennen virka-ajan loppua joku ao. terveysasemalta (ilmeisesti lääkäri, joka ei kylläkään esitellyt itseään) soitti. "Sinulla on lantiomurtuma kahdessa kohdassa. Ohjeethan tiedät, kun olet ollut lonkkaleikkauksessa v. 2017. Lääkityskin on, joten tämä on nyt tässä." ja puhelin suljettiin. Harvemmin olen ollut niin hämmentynyt. Erittäin kivulias lantiomurtuma ja tällaiset ohjeet eli pysy kotona äläkä tee mitään. Näin varmaan - ehkä kuitenkin paremmin - toimisi kotisairaalakin!
(Kiinnostuneille voin kertoa, että kävelin kävelysauvojen kanssa n. 6 vkon kuluttua, kun noudatin ihan itse kehittämääni lääkitys- ja kuntoutusohjelmaa - muuta mahdollisuuttahan ei tässä ollut, kun varaa yksityisellekään ei ole!)
On se hienoa asua Suomessa kun hoitoa ei saa. Asiaa pahentaa asiantuntijoiden harjoittama yleinen terveysriskien vähättely mediassa, esim. tartuntataudit, fyysiset vammat ja sisäilmamyrkyt eivät ole mitään.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai tuossa nyt sinänsä mitään uutta ole. Kotisairaaloita on ollut jo vuosia niin lapsille kuin aikuisillekin. Juuri sopivaa esimerkiksi silloin kun tarvitaan 2-3kertaa vuorokaudessa suoneen antibioottia. Potilaat tietysti käyvät ensin lääkärissä ja heillä on sairaalassa yleensä taustaosasto, johon heidät lähetetään jos hoito ei jostain syystä onnistukaan kotona.
Se miten vaativammat hommat onnistuu kotona, onkin sitten kehittämisen paikka ja siitä juuri puhutaan tuossa artikkelissa. Ehkä kannattaa lukea juttu ennen kuin alkaa kommentoimaan, että leikkaukset hoidetaan kotona.
On se uutta jos sairaaloita suljetaan, ja tosiaan lähes kaikki sairaanhoito siirtyisi koteihin.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin meillä KymenHVAlla on ollut vuosia kotisairaala.
Niin on muuallakin, mutta sehän on vain pueni murto-osa kaikesta sairaanhoidosta. Tässä nyt ollaan puuhaamassa asiaa eteenpäin niin, että vain leikkaukset, teho-hoito ja synnytykset hoidettaisiin jatkossa sairaalassa. Muita sairaaloita ei siis olisi. Kai sitten oletuksena on että psykoottisetkin vaan kiltisti pysyisivät kotona odottelemassa sairaanhoitajaa käynnille.
Juurihan jutussa kehuttiin miten hienosti psykiatristen sairaaloiden alasajo on sujunut. Tämä oikein mainitaan syyksi levittää trendiä edelleen muillekin erikoisaloille. Eli seuraamalla uutisointia psykiatristen potilaiden hoidon tilanteesta voimme päätellä mitä tämä tulee tuomaan tullessaan :(
Luulenpa, että moni hoitaa jo itse itsensä.
Itselläni esimerkiksi kipeytyi polvi tällä viikolla niin, että hyvä, kun kävelemään pääsee. Joskus ehkä olisin hakeutunut terveysasemalle mutta nykyään en, koska tiedän jo vastauksen: polvea ei edes tutkita vaan käsketään ottaa särkylääkettä ja hakea Voltarenia apteekista. Ehkä jotakuta muuta käsketään myös laihduttaa, mutta itselläni ei sitä ongelmaa ole.
Vanhukset ovat nykyään kotihoidossa suoraansanottuna heitteillä ja kun säästöjä pitää saada aina vaan enemmän niin ei siinä potilaiden hyvinvointia ja turvallisuutta ajatella. Markkinoitiin, kuinka vanhuksille "koti on paras paikka" mutta moni esim muistisairas pelkää olla kotona, on turvatonta, mutta vanhustenkotiin on vaikea päästä...
Miksi kotisairaala olisi mikään poikkeus? Varmasti kotisairaanhoidossakin tullaan jatkossa olemaan heitteillä, kun yhteiskunta haluaa vain säästää rahaa. Olen skeptinen sen suhteen, tuleeko meillä edes olemaan mitään kunnallista terveydenhuoltoa 10-20 v kuluttua, jso pitää säästää 8-10 MILJARDIA seuraavan 2 hallituskauden aikana
Maailma tulee muuttumaan tuohon suuntaan. Esimerkkinä raskauden lääkkeellinen keskeyttäminen, siis ennen 10. Raskausviikkoa tehtävä abortti. Ihan tutkitusti se on turvallinen suorittaa kotona.
Britanniassa tehtiin pysyvä käytäntö, että lääkkeet raskauden keskeyttämiseen saa digiklinikan lääkärivastaanoton kautta tai puhelimitse. Nainen varmistaa itse raskauden keskeytymisen tekemällä myöhemmin raskaustestin. Sama käytäntö on käytössä niissä Yhdysvaltain osavaltioissa, joissa raskauden keskeyttäminen on kiellettyä.
Suomessa kaikki tämä on välttämätöntä. Ja ensin pitää tietenkin hakeutua lääkäriin saamaan lähete poliklinikalle, ja sitten odotella aikaa poliklinikalle:
https://www.epshp.fi/hoitopalvelut/hoidot_ja_tutkimukset/naistentaudit_…
Kysehän on ihan vaan siitä, mitä on varaa tarjota. Helsingissä lapset ja nuoret joutuvat odottamaan oikojahammaslääkärin konsultaatiota nykyään kaksi vuotta, mutta mitään pahaa ei sittenkään ole tapahtunut. Paljon on sitä, mistä voidaan säästää. En ole koskaan tarvinnut raskauden keskeytystä, mutta uskoisin että sekin on vähemmän kamala kotona tehtynä kuin sairaalassa.
Vierailija kirjoitti:
Maailma tulee muuttumaan tuohon suuntaan. Esimerkkinä raskauden lääkkeellinen keskeyttäminen, siis ennen 10. Raskausviikkoa tehtävä abortti. Ihan tutkitusti se on turvallinen suorittaa kotona.
Britanniassa tehtiin pysyvä käytäntö, että lääkkeet raskauden keskeyttämiseen saa digiklinikan lääkärivastaanoton kautta tai puhelimitse. Nainen varmistaa itse raskauden keskeytymisen tekemällä myöhemmin raskaustestin. Sama käytäntö on käytössä niissä Yhdysvaltain osavaltioissa, joissa raskauden keskeyttäminen on kiellettyä.
Suomessa kaikki tämä on välttämätöntä. Ja ensin pitää tietenkin hakeutua lääkäriin saamaan lähete poliklinikalle, ja sitten odotella aikaa poliklinikalle:
https://www.epshp.fi/hoitopalvelut/hoidot_ja_tutkimukset/naistentaudit_…Kysehän on ihan vaan siitä, mitä on varaa tarjota. Helsingissä lapset ja nuoret joutuvat odottamaan oikojahammaslääkärin konsultaatiota nykyään kaksi vuotta, mutta mitään pahaa ei sittenkään ole tapahtunut. Paljon on sitä, mistä voidaan säästää. En ole koskaan tarvinnut raskauden keskeytystä, mutta uskoisin että sekin on vähemmän kamala kotona tehtynä kuin sairaalassa.
Lisään vielä, että nykyään sairaalassa hoidetaan sellaisia potilaita, jotka olisivat 1980-luvulla pääasiallisesti jo kuolleet. Silloin hoidettiin lastenosastolla korvakierteisiä lapsia ja keskusteltiin siitä, pitäisikö potilaalle itselleen kertoa että hän sairastaa syöpää, vai romuttaako tieto siitä elämänhalun.
Yksi tapa helpottaa terveydenhuoltoa on vapauttaa hallitusti lääkkeitä reseptipakosta. Aikanaan kuohuttiin siitä, miten muka voisi vapauttaa jälkiehkäisyn tai lihavuuslääke orlistaatin, maailmahan menisi sen myötä pois raiteiltaan. Ne kuitenkin vapautettiin, eikä mitään ikävää tapahtunut. Kolesterolilääkkeet ja minipillerit olisivat hyviä vapautettavia lääkkeitä, samoin se että avaavan astmalääkkeen saisi ilman reseptiä. Moni jolla ei ole astmaa, joutuu satunnaisesti flunssan yhteydessä käyttämään astmalääkettä ja tästä aiheutuu vuosittain hurja määrä kontakteja terveydenhuoltoon.
Voin kirjoittaa pirtureseptin itselleni darrassa. Käsi tärisee siihen malliin, että allekirjoitus on uskottavan epäselvä.
Tiedätkö mitä- kun potilaat esim sairaalahoidossa on aina olleet suurimmaksi osaksi hoitajien valvonnassa ja vastuulla. Ainoastaan tehoilla, sydänvalvonnassa ja leikkaussaleissa ja vastaavissa psikoisaa lääkäri on aina paikalla. Todella älytönrmtä olisi tuhlata lääkäriresurssia siihen, että lääkäri arvioi, että tarvitseeko potilaan päästä minkälaisen lääkärin hoitoon ja milloin vaikkapa sairaalan ensiavussa.[/quote]
Niin ja miettikääpä ensihoitoa. Ihan itse pitää pohtia mikä potilasta vaivaa ja aloittaa hoito sen mukaan. Autplla liikkuva lääkäri ei ehdi alkutilanteeseen tai on kiinni toisessa tehtävässä, kopterilla ei ole lentokeliä..
https://www.facebook.com/photo?fbid=1237579116389971&set=a.216479916510…