Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Parketti vai laminaatti?

Vierailija
19.11.2006 |

Uuden talon alakertaan (sisääntulokerros), kumpi parempi. Parketti aina ennen ollut, laminaateista ei kokemusta.

Meille tulee vesikiertoinen lattialämmitys.

Onko laminaatti muka niin paljon kestävämpi kun tuntuu, että " kaikki" haluaa nykyään sen?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
19.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

paljon lämpimämpi, pehmeämpi ja mukavampi jalan alla.

Me laitettiin laminaatti ja olen kironnut sitä useasti. Kopisee jalan alla ja on kylmän tuntuinen... Ja laminaattimme on ihan keskitason laminaatti, ei mitään halvimpaa tavaraa.

Ostimme juuri uuden talon ja remontti alkaa pian. Laitamme sinne ehdottomasti parketin!

Vierailija
2/19 |
19.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laminaatti ok esim lastenhuoneessa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
19.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari päivää sitten oli just keskustelu laminaatista, jossa tuli paljon argumentteja puolesta ja vastaan.

Itse olen ehdottomasti vastaan. Laminaatti on kauheaa.

Vierailija
4/19 |
19.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma käsitys vahvistui ;-)

ap

Vierailija
5/19 |
19.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä aidon puulattian tunnistaa paitsi silmällä myös tosiaan jalkojen alla tuntoaistillaankin! Eli ehdottomasti parketti on parempi ainakin niihin tiloihin, missä oleskellaan paljon.

Laattaa en laittaisi muualle kuin kosteisiin/kostuviin tiloihin, laminaattia korkeintaan vaatehuoneeseen... Laatta on ikävän kova, vaikka sen saisikin lattialämmityksen avulla lämpimäksi. Parketti on pehmeämpi ja kauniimpi, joskin makuasioista on paha kiistellä ;P

Vierailija
6/19 |
19.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

johon kuului hintaan aito tammi parketti. Itse vaihdatin sen samanhintaiseen tummaa pähkinää sävyltään olevaan laminaattiin, koska a) Halusin tummemman lattian ja b) en jaksa alkaa muutaman vuoden välein hioa ja lakata parketista naarmuja pois. Laminaatti kestää paremmin lasten leikit, eikä tule helposti naarmuja. Ei tarvi olla koko ajan komentamassa lapsia, jos vaikka tuolia hinaa lattialla jne. Helppohoitoisempi siis.

Eli hinnan takia en vaihtanut, koska sain siitä hyvityksenä vaivaiset 150e ja neliöitä on lähes 150. Ihan vaan laminaatin kestävyyden takia ja kauniimman värin myös.

Ja edellisestä asunnosta on kokemusta aidosta parketista, joka tosiaan oli jatkuvasti rumannäköinen naarmujen takia. Vaikka sitä kuinka hiottiin ja lakattiin niin ei menny kauaa kun oli jo taas ihan samanlainen. Tässä syy, miksi ehdottomasti halusin nykyiseen asuntoon laminaatin.

Vierailija
7/19 |
19.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tämän läppärin näppiksessä vikaa ja kirjoittaa ja hyppii välillä ihan minne sattuu...

Yritin siis sanoa, että olen ostanut juuri jouluksi valmistuvan paritalon puolikkaan ja siihen hintaan olisi kuulunut aitoatammi parketti. Mutta halusin siis itse vaihdattaa sen hyvään laminaattiin.

Toivottavasti muusta tekstistä sai selvää..Kiukuttaa tää näppis todella!

Vierailija
8/19 |
19.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän talossa on vanha lautalattia, yli 25v ollut käytössä lapsiperheessä. Vieläkin on suht. hyvä, tosin nyt olemme aikeissa kunnostaa sen. Emme enää lakkaa, vaan vahaamme (=mäntylattia) tummanruskeaksi sävytetyllä vahalla. Sen jälkeen pitäisi taas kestää pitkään hyvänä.

Laminaatista en pidä yhtään, parketti ok.

Huonosti on lattiaa kohdeltu, jos se pitää muutaman vuoden välein hioa ja lakata. Nykyparketteja ei edes voi hioa kuin kerran, niissä on niin ohut viilu päällä. Jos elää asiallisesti, eikä ole isoja koiria ( koiran kynsiä parketti ei kestä), niin parketin pitäisi kyllä pysyä 10-15 vuotta asiallisessa kunnossa. Mutta jos lattiassa ei saa näkyä naarmun naarmua, eikä pienintäkään elämisen jälkeä, pitää koko lattia laittaa uusiksi aika usein. Olipa kysessä sitten parketti tai laminaatti.

Vierailija
9/19 |
19.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parketteja ja laminaatteja liikkeessä katselin ja vertailin ja ne parhaimmat laminaatit olivat reilusti kaikkia puuparketteja kalliimpia!

Vierailija
10/19 |
19.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheessä vaan on kuusi vilkasta lasta, eikä lattian takia viitsi koko ajan olla kieltämässä. Kyllä lasten pitää leikkiä saada ja meillä ainakin laminaatti on kestänyt paremmin.

Vierailija
11/19 |
19.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä on varmaan myös muovitulppaaneja maljakossa ja kylpyhuoneessa silkkikasveja. TV-kalusteet kannattaa olla sellaista lastulevyä, joka on peitetty puun värisellä tarralla. Mätsää hyvin laminaattiin.

Vierailija
12/19 |
19.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja laminaatti ei edelleenkää ole muovia. Käytännöllisyys ennenkaikkea. Ei tarvi olla niin mustavalkoinen ajatuksissaan.

Vierailija
13/19 |
19.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta silti valitsin laminaatin sen kestävyyden takia ja sen vuoksi, että siitä löytyi haluamani sävy lattiaan.

Eli asioilla on aina hyvät ja huonot puolensa ja kaikki valitsee omista lähtökohdistaan sen lattian materiaalin. Eli, että mikä seikka on se ratkaisevin lattiamateriaalia valittaessa. Jollakulla se on raha, toisella, ulkonäkö ja jollakulla muulla käytännöllisyys ja kestävyys.

Itse en arvostele muiden valintoja. Kaikki tekee omista tarpeistaan riippuen ne omat valintansa.

Vierailija
14/19 |
19.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ainakin halvemmissa laminaateissa se puukuviokin on vain paperiprintti.

Vierailija
15/19 |
19.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä kun kysymyksessä oli uudisrakennus, jossa kauppahintaan kuului tuo parkettilattia. Silti päätin laittaa sitten loppujen lopuksi laminaatin juuri sen kestävyyden vuoksi. Saa nähdä alkaako myöhemmin kaduttaa..

Edellisessä asunnossa vaan oli niin helposti naarmuuntuva ja ruma parketti, että olin siihen jo niin kyllästynyt. Mutta ainakin todella kauniin värinen se on :)

Vierailija
16/19 |
19.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naarmuuntuu, ei voi hioa, kertakäyttölattia. Ei siis kovin ekologista.

Parketti aito luonnonmateriaali.

En pidä sähköisestä, kovasta, liukkaasta, muovista (pinta on hartsikalvo!) jalan alla.

Ja jos meinaa ostaa hyvälaatuisen laminaatin, se on kalliimpikin kun esim. tammiparketti.

Jos tekolattia pitäisi ottaa, ottaisin muovimaton mieluummin, sekin on kivemman tuntunen, kun laminaatti.

Vierailija
17/19 |
19.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei ne nyt paljon sen ekologisempia ole. Sen jälkeenhän on sitten vaihto edessä. Mutta kukin tyylillään.

Vierailija
18/19 |
19.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattilainen hioo siitä vaan tarvittavan määrän pois. Parketin ikä on n. 75-100v.

Vierailija
19/19 |
19.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siinä mikään pinnan pikku-rapsutus riitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän seitsemän