Jahas ensimmäinen tule ilmaistyövoimaksi mökille kutsu saapui
Miten kukaan voi olla niin yksinkertainen että luulee vielä vuonna 2023 saavansa jonkun mökille ilmaiseksi töihin kutsumalla pitämään hauskaa yhdessä syöden ja puutarhaa hoidellen.
Ei ihan tuntipalkoille pääse jollain atrillimakkaroilla ja Reinbou perunasalaateilla.
Kommentit (67)
Tissuttelun lomassa on mukava tehdä pientä hommaa. Pelkkä istuminen on tylsää.
Vierailija kirjoitti:
Ei siellä ole varmaan tarkoitus tehdä täysillä töitä. Enemmän yhdessä mukavaa. Otetaan hiukan olutta ja järjestetään paikkoja.
Minua totaaliyh:na ärsyttää mökkeilijät, jotka tulevat valmiiseen pöytään. Mökki pitää siivota kunnolla ja ruuat raahata kaupasta.
Itsekin haluaisin mennä istumaan valmiiseen pöytään.
Sinua ärsyttää että ihmiset tulevat valmiiseen pöytään mutta haluat sitä kumminkin itsellesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siellä ole varmaan tarkoitus tehdä täysillä töitä. Enemmän yhdessä mukavaa. Otetaan hiukan olutta ja järjestetään paikkoja.
Minua totaaliyh:na ärsyttää mökkeilijät, jotka tulevat valmiiseen pöytään. Mökki pitää siivota kunnolla ja ruuat raahata kaupasta.
Itsekin haluaisin mennä istumaan valmiiseen pöytään.Sinua ärsyttää että ihmiset tulevat valmiiseen pöytään mutta haluat sitä kumminkin itsellesi.
Joskus kaipaisin lomaa. Minusta on ok vaatia mökkivieraita siivoamaan hiukan ja tuomaan ruokia. Muttei mitään isompaa. Maalaamiset, katon puhdistukset jne. Tehdään oman perheen voimin.
Sanoin vain, että on kiva mennä valmiiseen pöytään. Mökillä oleminen on aktiivista oleilua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekin haluaisin mennä istumaan valmiiseen pöytään.Sinua ärsyttää että ihmiset tulevat valmiiseen pöytään mutta haluat sitä kumminkin itsellesi.
Joskus kaipaisin lomaa. Minusta on ok vaatia mökkivieraita siivoamaan hiukan ja tuomaan ruokia. Muttei mitään isompaa. Maalaamiset, katon puhdistukset jne. Tehdään oman perheen voimin.
Sanoin vain, että on kiva mennä valmiiseen pöytään. Mökillä oleminen on aktiivista oleilua.
Jos niistä sinun vieraistakin olisi kiva tulla valmiiseen pöytään ja ovat loman tarpeessa.
Ehkä tuollaisissa tilanteissa usein pointtina on se yhdessäolo ja touhuaminen, seura. Tietysti jotkut, kuten ap, aina ajattelevat että pitää saada jotain materiaa jos "vaivautuu".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On eri asia tehdä yksin kaikki pieni lapsi kintereillä kuin jos olisi kaksi aikuista tekemässä. Moni ei tajua tätä. Kumppanin lisäksi saattaa olla vielä monta aktiivista isovanhempaa.
Jotenkin hassua, kun vieraat nyrpistelevät edellisvuoden avatulle kahvipaketille, kun uutta kahvia jäi ostamatta kaiken keskellä.
Teen nykyään sen mukaan mitä jaksan. Välillä totean vain, että nyt en ole ehtinyt tai jaksanut hakea jotain. Siihen on vieraiden tyytyminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoin vain, että on kiva mennä valmiiseen pöytään. Mökillä oleminen on aktiivista oleilua.Jos niistä sinun vieraistakin olisi kiva tulla valmiiseen pöytään ja ovat loman tarpeessa.
Tuskin kukaan muu on niin loman tarpeessa kuin minä. Sori nyt vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoin vain, että on kiva mennä valmiiseen pöytään. Mökillä oleminen on aktiivista oleilua.Jos niistä sinun vieraistakin olisi kiva tulla valmiiseen pöytään ja ovat loman tarpeessa.
Tuskin kukaan muu on niin loman tarpeessa kuin minä. Sori nyt vaan.
Juu ei tietenkään🙄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On eri asia tehdä yksin kaikki pieni lapsi kintereillä kuin jos olisi kaksi aikuista tekemässä. Moni ei tajua tätä. Kumppanin lisäksi saattaa olla vielä monta aktiivista isovanhempaa.
Jotenkin hassua, kun vieraat nyrpistelevät edellisvuoden avatulle kahvipaketille, kun uutta kahvia jäi ostamatta kaiken keskellä.
Teen nykyään sen mukaan mitä jaksan. Välillä totean vain, että nyt en ole ehtinyt tai jaksanut hakea jotain. Siihen on vieraiden tyytyminen.
Mökkiruokailu on ulkoistettu nuotiolle. Joku vieraista saa tehdä tulen ja siinä paistetaan makkaraa tai vartaita. Lisukkeeksi perunasalaatti.
Isompien töiden järjestäminen talkoilla on raskasta. Pitää hankkia materiiaaleja ja opastaa. Ei sellaista jaksa. Mielummin tekee itse omaan tahtiin.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän, että nuorena ja vähävaraisena, kaverit auttavat toisiaan talkoilemalla, mutta keski-ikäiset voisivat kyllä jo siirtyä palkkaamaan porukkaa tarvitsemiinsa hommiin. En pyydä enää itse ketään, enkä osallistu toisten projekteihin. Aika aikansa kutakin. N55
Jaa-a. Mä olisin kyllä vähän pettynyt jos kaveri palkkaisi minun tilalleni jonkun "mökkitalkkarin" täksi kesäksi suunniteltuun portaiden ja pihakäytävien pesemiseen ja maalaamiseen. Aamuvarhaisella käydään kalassa, päivät tehdään leppoisaan tahtiin hommia ja illalla saunotaan. Ruuat ja juomat on tietysti talon puolesta kuten talkoissa kuuluu. Aiemmin olen käynyt hänen luonaan mm. maalaustalkoissa ja metsähommissa. Kivoja reissuja, ei mitään valittamista.
M52
Tytär ja vävy tulivat vapaaehtoisesti nyt keväällä ja ystävätär ilmoittautui syksylle. No, talo on ulkomailla ja ruoka hyvää joten vähän eri asia
Yritin pyytää kavereita mökille kalastamaan, grillaamaan, saunaan ja paljuun. Kaikki oli innoissaan lähdössä, kunnes tajusivat että meidän pitäisi halkoa puuta, jotta saadaan sauna ja palju päälle, grilliinkin ja lämmikkeeksi mökkiin tarttis puuta. Eipä kiinnostanut enää :D menin ihan itsekseni sitten.
Olen taas miettinyt miten päästä eroon kutsumattomista mökkivieraista. Sanoo jääkymästi että olemme juuri remontoimassa, ja apu on tarpeen.
Vierailija kirjoitti:
Kaveri pyysi mökilleen kattotalkoisiin. Oli kuuma kesäpäivä, meitä ukkoja kuusi, juomaksi oli vettä ja mehukattia. Emäntä keitti puolenpäivän jälkeen kahvia ja tarjolla oli yksi juustovoileipä kullekin miehelle. Puoli kuuden aikaan illansuussa katto oli valmis ja nälkä oli jo hirmuinen. Emäntä oli lähtenyt jo pois kiireitään selitellen. Isäntä tarjosi pinaattilättyjä syötäväksi. Lähdimme yhtenä miehenä vaitonaisina autoillemme ja ajoimme 30 kilometrin päähän huoltoasemalle syömään. Päätimme, että tämä oli viimeinen talkoopäivä, jonka ikinä teimme tuolle kaverille. Viime kuussa tuli puhelu ao kaverilta, jossa hän kertoi, että mökin sauna pitäisi suoristaa ja rempata, josko tulisin talkoisiin ennen juhannusta. Enpä luvannut tulla, eikä muutkaan kuulemma lähteneet talkoisiin. Tuli pari tekstiviestiä, pyytelyä ja lupailua mukavista jatkoista, ei saanut myönteistä vastausta. Törppö! Talkooväki tulee aina syöttää ja juottaa hyvin, koska rahapalkkaa ei saa. Hänen toimintansa oli ihmisten ja heidän työstä halveksuntaa ja tosi vmäistä käytöstä.
Hyvä kirjoitus! Jos talkoot pidetään, ruokahuollon pitää pelata ja hyvin. Aamulla kahvit ja voileivät, hyvä lounas, iltapäiväkahvit, päivällinen ja vielä iltaruoka. Ja juomat.
En tarkoita mitään gourmet-ruokia, vaan esim. lohikeitto, liharuoka, hyvät ja runsaat voileivät. Ei missään tapauksessa pihistelyä.
Itse olen ratkaissut asian niin, että palkkaan henkilön, jolla on LY-tunnus ja lähden pois.
Jääkaapissa on riittävät huikopalat.
Saan kotitalousvähennyksen ja toiminimellä tekevä henkilö töitä.
Sitäpaitsi talkooporukan kunnollinen ruokahuoltokin maksaa. Säästyy ruoanlaitolta ja tavaroiden roudaamiselta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinä kutsut vieraita jos et jaksa olla vieraanvarainen? Vaikutat itsekeskeiseltä. Miksi luulet, että muilla ei ole mitään omaa elämää ja heidän suurin onni on saada eltaantunutta kahvia?
Vierailija kirjoitti:
Olen taas miettinyt miten päästä eroon kutsumattomista mökkivieraista. Sanoo jääkymästi että olemme juuri remontoimassa, ja apu on tarpeen.
Se löytyy ihan peiliin katsomalla. Valitsemalla ystävät ja seurapiirin itsensä kaltaiset ja tasoiset.
Meillä on ollut mökki jo 20v ja ikinä ei ole käynyt kutsumattomia vieraita, vaikka onkin laaja ystäväpiiri ja mökillä käy paljon vieraita.
Meillä on ihan kunnia-asia osoittaa vieraanvarausuutta, eikä vieraita tulisi edes mieleen laittaa töihin. Tietenkin saavat puuhastelella, jos haluavat, mutta mieluimmin toivon heidän nauttivan vieraanvaraisuudesta.
Ihmettelen, millaisissa porukoissa te liikutte ja ystäviä valitsette, jos vieraat tulevat kutsumatta tai tarvitaan heitä ilmaiseen orjatyöhön.
Tykkäisin oikein mennä talkooporukoille ruoanlaittajaksi. Jo nuorena likkana Suomessa olin - äiti oli kokki ja opetti pienestä pitäen kaikki leipomiset ja keittiöhommat. Nyt ei ole mitään talkoita itsellä mutta pidin viime vuonna naapureille n. 20 henkeä kesäjuhlat, kokkasin kaikki itse ja kivaa oli kaikilla. Tänä kesänä taas sama. Minulla 73 v. on niin mukavia naapureita, että auttavat välillä puutarhahommssa isojen ruukkujen ja multasäkkien kantamisessa ohikulkiessaan, joku leikkaa puista oksia ja muuta. Tuo, että ei talkooporukalle enää raskita kunnon ruokia laittaa on kyllä jo säälittävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä kutsua mökille vieraita, jos ei jaksa osoittaa vieraanvaraisuutta? Vaan laittaa vieraat siivoamaan.
Itsekin haluaisin mennä istumaan valmiiseen pöytään.