Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Utu Hopiavuori käy kokopäivätöissä, mutta laskujen jälkeen käteen jää 250 euroa kuussa

Vierailija
04.02.2023 |

Suomessa on kasvava joukko ihmisiä, joiden palkka ei tahdo riittää elämiseen. Niin sanottuja työssäkäyviä köyhiä on Suomessa arviolta 200 000.

Taustalla on tyypillisesti muutamia tekijöitä: Monella on pieni palkka. Useat tekevät osa-aikatyötä, eivätkä saa lisätunteja vaikka olisivat valmiita tekemään. Ja monella on velkaa.

Erityisesti sinkut ja yksinhuoltajat ovat hankalassa tilanteessa korkeiden asumismenojen takia, sanoo yhteiskuntapolitiikan yliopistonlehtori Mikko Jakonen Jyväskylän yliopistosta. Jakonen johtaa työssäkäyviä köyhiä tutkivaa hanketta.

Yksinasuva katsotaan yleensä työssäkäyväksi köyhäksi, jos hänelle jää palkasta käteen verojen jälkeen alle 1 200 euroa kuussa. Kahden lapsen yksinhuoltajalla raja on 2 200 euroa kuussa.

https://yle.fi/a/74-20015568

Kommentit (764)

Vierailija
141/764 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monesti ei huomata kuinka rahaa kuluu pieninä summina. Netflix tilaus on melkein 100€ vuodessa ja siihen spotify päälle on yhtä kuin uusi pyykkinpesukone. Osamaksut ovat turmiollisia kun niitä kertyy liikaa. Valitettavasti aina ei ole vaihtoehtoja osamaksuille.

Maksan mieluummin spotifysta ja netflixistä kuin pesukoneesta. 200€ ei edes saa kovin kummoista pesukonetta jos konetta ollenkaan. Pyykit voin pestä taloyhtiön pesulassa

Vierailija
142/764 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on totta että suomessa on liikaa noita orjatyö duuneja joitten palkalla ei elä mutta siitä huolimatta kannattaa miettiä sitä velan ottoa elikkä kaikki mulle heti nyt ajattelua.

Joskus on pakko ottaa velkaa. Ei noista palkoista mitään kolmen kuukauden puskuria kerätä alta kymmenen vuoden.

Milloin on pakko ottaa velkaa? Mulle ei moista pakkoa ole tullut ja omaa talouttani olen pyörittänyt kuitenkin jo päälle 20 vuotta.

Jutussahan se kerrotaan: velkaantuminen alkoi lähes kymmenen vuotta sitten avioerosta, kun hänen piti ostaa uuteen asuntoon huonekalut kulutusluotolla. Opintolainaa hän nosti opiskellessaan tieto- ja viestintätekniikan insinööriksi.Minulla on pitkän työttömyys-sairastelu-opiskelupätkän jälkimainigeissa jonkun verran kulutusluottoa, esimerkiksi tästä tietokoneesta

Olisihan se mukavaa ja kivaa ja eri fantsua, jos jokaiselta löytyisi muutama tonni ylimääräistä elämän eteen tuomiin muutoksiin.

Miksi huonekalut pitää ostaa kulutusluotolla? Olen 56- vuotias. Mietinpä tähän elämäni aikana uutena ostetut huonekalut. Kaksi kertaa sohva, yhden kerran sänky. Yksi Ikean hylly.

Sänkyjä tai sohvia tms ei kannata enää mistään vanhoina hankkia. Luteet yms ovat yleistyneet niin paljon. Tiedä sitten miksi. Sohva ei välttämätön mutta sänky kylläkin ennemmin tai myöhemmin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/764 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on totta että suomessa on liikaa noita orjatyö duuneja joitten palkalla ei elä mutta siitä huolimatta kannattaa miettiä sitä velan ottoa elikkä kaikki mulle heti nyt ajattelua.

Joskus on pakko ottaa velkaa. Ei noista palkoista mitään kolmen kuukauden puskuria kerätä alta kymmenen vuoden.

Milloin on pakko ottaa velkaa? Mulle ei moista pakkoa ole tullut ja omaa talouttani olen pyörittänyt kuitenkin jo päälle 20 vuotta.

Jutussahan se kerrotaan: velkaantuminen alkoi lähes kymmenen vuotta sitten avioerosta, kun hänen piti ostaa uuteen asuntoon huonekalut kulutusluotolla. Opintolainaa hän nosti opiskellessaan tieto- ja viestintätekniikan insinööriksi.Minulla on pitkän työttömyys-sairastelu-opiskelupätkän jälkimainigeissa jonkun verran kulutusluottoa, esimerkiksi tästä tietokoneesta

Olisihan se mukavaa ja kivaa ja eri fantsua, jos jokaiselta löytyisi muutama tonni ylimääräistä elämän eteen tuomiin muutoksiin.

Miksi huonekalut pitää ostaa kulutusluotolla? Olen 56- vuotias. Mietinpä tähän elämäni aikana uutena ostetut huonekalut. Kaksi kertaa sohva, yhden kerran sänky. Yksi Ikean hylly.

Olisiko käyttöä käytetylle ruumisarkulle? Pari tahraa on kankaissa, mutta mitä sitten. Ei niitä kukaan pimeässä näe.

Vierailija
144/764 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä jutut ovat täysin turhanpäiväisiä niin kauan kun ei kerrota mitä nämä kaikki laskut ovat.

Et voi tietää mitä toinen tarvitsee. Meidän perheessä on kolme opiskelijaa. (Eri kouluissa). Minä sain koululta tietokoneen lainaksi. Poika sai koululta tietokoneen omaksi. Tytölle pitää ostaa oma. Ja tarpeeksi tehokas ja hyvä.

Jos sanon, että pitää ostaa hyvä läppäri vaikka meillä on jo kaksi, niin katsooko joku ettemme tarvitse kolmatta? Ja katsooko joku, että vanha halpa on tarpeeksi hyvä vaikka se kestää 2 vuotta eikä siihen saa uusia päivityksiä VS uusi joka kestää ja päivitykset on kunnossa.

Tytär opiskelee korkeakoulussa? Hän voi nostaa opintolainansa ja ostaa itse tarpeeksi tehokkaan läppärin. Kannattaa katsoa käytettyjä ammattikäyttöön tarkoitettuja läppäreitä Gigantin tarjousten sijaan. Google auttaa löytämään oikeat verkkokaupat.

Vierailija
145/764 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

VierailKannattaa valittaaija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisiko käyttöä käytetylle ruumisarkulle? Pari tahraa on kankaissa, mutta mitä sitten. Ei niitä kukaan pimeässä näe.

Kannattaa valita krematorio, mahtuu tuhkat vaikka maitopurkkiin. Onhan nyt käytetyt huonekalut ihan eri asia. Yleensä vanhemmat kalusteet on valmistettu paremmin ja kestävämmistä materiaaleista.

Vierailija
146/764 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noiden rajojen mukaan tuohan on siis aika yleistä. Esim kahden lapsen yh lähihoitaja tai sairaanhoitaja saa monesti käteen alle tuon 2200€/kk. Kyllä jotain pitäisi tehdä. Työssäkäyminen kunniaan.

Tehyn mukaan sairaanhoitajien keskipalkka oli jo ennen lakkoja ja korotuksia reilu 3350 e/ kk. Jos saat vain 2200 niin vaihda työpaikkaa.

Tehyn ilmoittama summa on brutto ja tämä toinen on netto. Eivät siis sama asia. 

Ei tietenkään, itseasiassa tuosta bruttopalkasta jää käteen noin 2500 e/kk veronmaksajain taulukon mukaan. Pitää olla aika huono taloudenpitäjä mikälii ei tule toimeen tuolla 2200-2500 e/kk käteenjäävällä palkalla. Suu säkkiä myöten. 1/4 palkansaajista saa bruttona alle 2000 e, joten hoitsut eivät edes ole pienituloisia.

Aina tämä menee samaksi kilpailuksi kenen tulotaso ja kurjuus suurinta ja kenellä oikeus valittaa. Tuleeko toimeen riippuu pitkälti missä asuu. Minä ja vaimoni asuimme aiemmin Helsingissä vuokra jo pelkästään vei reippaasti tuhat euroa tuloista. Muutimme pois pienempään kaupunkiin ja ostimme omistusasunnon ja säästöön jäi kivasti rahaa silti. 

Vierailija
147/764 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Utulla on ulosottoja joihin menee kolmannes netosta, se selittää

Vierailija
148/764 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri eilen juttelin hyvätuloisen tuttavani kanssa ja tämäkin aihe tuli puheeksi.

Hän, fiksu ihminen, oli aivan äimistynyt näin pienestä tulotasosta, sanoi että hänellä menee kerta ravintolakäyntiin tuo 250 egeä.

Todettiin, että ei tämä nyt oikein mene.

Siis näinhän se menee. Jos on aina ollut tietyssä tulokategoriassa ja ympäristö tuttavat myös, ei varmaan ihan selkeää kuvaa muista tulotasoista ja niillä elämisestä.

Mutta onko se tuon takia, miksi jotkut hyvätuloiset ovat eniten ymmärtäväisiä pienituloisia kohtaan "miten voi pärjätä tuollaisilla tuloilla".

On tietenkin helppo olla ymmärtävä, jos itsellä kaikki hyvin.

Sitten ihmetellään, miten joku voi kritisoida sitä, että miksi työtön voi saada lähes saman kun työssäkäyvä ja tuollaista pidetään vain tyhmänä kateutena sosiaalietuuksia saavia ja vähäosaisia kohtaan.

Vierailija
149/764 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmisillä on niin paljon laskuja ??

Kyllä minäkin olin joskus nuorena köyhä kun oli paljon velkaa koska piti kaikkea saada heti. Oma vika oli.

Miksi ihmisille maksetaan niin SURKEAA palkkaa?

Vierailija
150/764 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas lihava ihminen valittaa köyhyyttä. Taitaa pötsi olla oluella ja kalliilla mössäilyllä saatu aikaan.

Vierailija
151/764 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Utu Hopiavuori on kyllä kivan kuuloinen nimi. Vähän Tolkien-viboja.

Vierailija
152/764 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomi hoitaa ja hankkiiniin paljon kotonamakaajia, ettei ole enää varaa maksaa työläisille kunnon palkkoja. Oho, on työvoimapula. 

Työvoimapula on minulle mysteeri. Olen yrittänyt auttaa työhaluisia ja todella työhaluisia, jotka ovat valmiita ottamaan vastaan työtä kuin työtä vastaan . Pystyvät elämään pienellä, tarvitsevat epätoivoisesti rahaa vaikka lähettääkseen sukulaisille, he eivät vain työllisty. Ja jos työllistyvät nollasopimuksilla, niin siinä vaiheessa kun joku kysyy heidän oikeuksien,sa esim lomarahojen perään, niin keikkatunnit

Pitäisi saada töitä että voi lähettää rahat sukulaisille.Millä ne itse aikovat elää jos saisivat töitä?

Vierailija
153/764 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kui helevetissä näillä yh-mammoilla on aina varaa auton pitoon? Monella pientuloisella ole varaa kyseiseen ylellisyyteen.

Vierailija
154/764 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä jutut ovat täysin turhanpäiväisiä niin kauan kun ei kerrota mitä nämä kaikki laskut ovat.

Et voi tietää mitä toinen tarvitsee. Meidän perheessä on kolme opiskelijaa. (Eri kouluissa). Minä sain koululta tietokoneen lainaksi. Poika sai koululta tietokoneen omaksi. Tytölle pitää ostaa oma. Ja tarpeeksi tehokas ja hyvä.

Jos sanon, että pitää ostaa hyvä läppäri vaikka meillä on jo kaksi, niin katsooko joku ettemme tarvitse kolmatta? Ja katsooko joku, että vanha halpa on tarpeeksi hyvä vaikka se kestää 2 vuotta eikä siihen saa uusia päivityksiä VS uusi joka kestää ja päivitykset on kunnossa.

Tämä. Jos itse käyttää tietokoneella vain sähköpostia ja lukee iltapäivälehtiä, ei tajua että samalla vanhalla koneella ei pysty tekemään nykyisiä kouluasioita.

Ja sitten kommentoidaan että kirpparilta saa koneita.

Vävy opiskelee alaa josta itse en ymmärrä mitään, mutta pelit ja vehkeet pitää olla suorituskykyiset mitä ihmeellisemmille ohjelmille. Osti koulua varten koneen jostain missä viritetään "vanhat" toimistokoneet huippuunsa ja myydään halvalla eteen päin. Osti sieltä myös meidän nuorimmaiselle pelikoneen ja on muuten hyvä, ja oli halpa. Nyt suunnitellaan minulle sieltä perus pöytäkonetta.

Vierailija
155/764 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmioleivän ostaminen on turhuutta! Jokainen osaa itse tehdä eväsleivät sen sijaan, että ostaa kalliin muoviin pakatun leivän. Ei säälitä yhtään, koska minua ärsyttää tuo muovin käytön lisääntyminen juuri lounaspakkauksissa.

Vierailija
156/764 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Utu Hopiavuori on kyllä kivan kuuloinen nimi. Vähän Tolkien-viboja.

Toinen Jammu-sedän uhreista oli Hopiavuori.😔

Vierailija
157/764 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko ulosoton suojaosuus on siihen pitää tehdä muutos että jää vuokra sähkö ruoka edes ei tarvi mennä sossuun.

Vierailija
158/764 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maaseudulla auton ymmärtää siellä voi olla työ kauppa matka terveyskeskus 10-20 kilometriä ilman bussi yhteyksiä eikä edes vanhukset pääse mihinkään käymään.Ei edes uimahalleja.Mutta kaupungeissa kulkee hyvin bussit tosin joskus ei aamu yöllä kulje vuorotyöläiset kärsii tietysti mutta autoa ei muuten pakko pitää jos vertaa että ostaa kk bussilipun junalipun.Auto maksaa huollot vakuutukset renkaat korjaukset.Siinä voi säästää ja nostaa elämän laatua hiukan ruuan vaatteen kenkien suhteen.

Vierailija
159/764 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taksikuski ja kiinteä palkka, ei lainkaan uskottavaa!

Vierailija
160/764 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä täällä valitetaan palkoista? Pääasia että johtajille ja pomoille, omistajille riittää rahaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kuusi