Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Utu Hopiavuori käy kokopäivätöissä, mutta laskujen jälkeen käteen jää 250 euroa kuussa

Vierailija
04.02.2023 |

Suomessa on kasvava joukko ihmisiä, joiden palkka ei tahdo riittää elämiseen. Niin sanottuja työssäkäyviä köyhiä on Suomessa arviolta 200 000.

Taustalla on tyypillisesti muutamia tekijöitä: Monella on pieni palkka. Useat tekevät osa-aikatyötä, eivätkä saa lisätunteja vaikka olisivat valmiita tekemään. Ja monella on velkaa.

Erityisesti sinkut ja yksinhuoltajat ovat hankalassa tilanteessa korkeiden asumismenojen takia, sanoo yhteiskuntapolitiikan yliopistonlehtori Mikko Jakonen Jyväskylän yliopistosta. Jakonen johtaa työssäkäyviä köyhiä tutkivaa hanketta.

Yksinasuva katsotaan yleensä työssäkäyväksi köyhäksi, jos hänelle jää palkasta käteen verojen jälkeen alle 1 200 euroa kuussa. Kahden lapsen yksinhuoltajalla raja on 2 200 euroa kuussa.

https://yle.fi/a/74-20015568

Kommentit (764)

Vierailija
181/764 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmioleipä. Kas kun ei asuntokin kolmio.

Vierailija
182/764 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisin enemmän huolissani hoitojen toimivuudesta. Miksi tälle kyseiselle henkilölle annetaan huomiota aina uudelleen?

Niin, osa ei ole missään hoidossa, ovat jopa töissä ja saamme lukea lehdistä mitä ja missä ammatissa ovat tehneet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/764 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokopäivätyö ei aina mahdollista leveää elämäntyyliä. Se kun vaatii rikastumista. On siis aika karsia menoja tai kärsiä seuraukset.

Vierailija
184/764 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä täällä valitetaan palkoista? Pääasia että johtajille ja pomoille, omistajille riittää rahaa.

Joku vuorineuvos tienaa 60k/kk, käteen jää 26k. Kyllä noilla veroilla monta sossupummia elättää.

Eikä taatusti tee edes koko summan edestä työtä.

Vierailija
185/764 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monesti ei huomata kuinka rahaa kuluu pieninä summina. Netflix tilaus on melkein 100€ vuodessa ja siihen spotify päälle on yhtä kuin uusi pyykkinpesukone. Osamaksut ovat turmiollisia kun niitä kertyy liikaa. Valitettavasti aina ei ole vaihtoehtoja osamaksuille.

Osamaksut voivat olla ihan hyviä vaihtoehtoja jos saa kuluttoman ja korottoman lainan, tietää että tulotaso pysyy hyvänä ja luoton pystyy maksamaan helposti takaisin ja ostaa oikesti tarpeellista tavaraa. Silloin kyseessä on ilmainen laina.

Ongelmaksi osamaksut tulee vasta silloin kun alkaa shoppailee turhia asioita ihan vain siksi että "se nyt vain on parikymppiä kuussa" eikä välttämättä pysähdy miettimään että sekin on jo 240 euroa vuodessa. Ja monessa tapauksessa näihin on piilotettu ylimääräisiä korkoja ja kuluja.

Vierailija
186/764 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on totta että suomessa on liikaa noita orjatyö duuneja joitten palkalla ei elä mutta siitä huolimatta kannattaa miettiä sitä velan ottoa elikkä kaikki mulle heti nyt ajattelua.

Joskus on pakko ottaa velkaa. Ei noista palkoista mitään kolmen kuukauden puskuria kerätä alta kymmenen vuoden.

Milloin on pakko ottaa velkaa? Mulle ei moista pakkoa ole tullut ja omaa talouttani olen pyörittänyt kuitenkin jo päälle 20 vuotta.

Jutussahan se kerrotaan: velkaantuminen alkoi lähes kymmenen vuotta sitten avioerosta, kun hänen piti ostaa uuteen asuntoon huonekalut kulutusluotolla. Opintolainaa hän nosti opiskellessaan tieto- ja viestintätekniikan insinööriksi.Minulla on pitkän työttömyys-sairastelu-opiskelupätkän jälkimainigeissa jonkun verran kulutusluottoa, esimerkiksi tästä tietokoneesta

Olisihan se mukavaa ja kivaa ja eri fantsua, jos jokaiselta löytyisi muutama tonni ylimääräistä elämän eteen tuomiin muutoksiin.

Niin? Olen nyt urani huipulla, alani korkeimmassa palkkaluokassa, käteen tulee noin 2000e kk. Tonni menee tuosta sivuun eli säästöön eli sijoituksiin, toisella tonnilla maksan laskut ja kaiken kulutuksen. Ei ole koskaan ollut tarvetta hankkia kulutusluotoilla huonekaluja tai tietokoneita. Silloin kun on työtön-sairastaa-opiskelee ja tulot epävarmat Ei Todellakaan Oteta Lisää Velkaa! Silloin tyydytään siihen mitä jo on.

Ihmisillä on joku ihmeellinen vinouma siitä, että säästö on paha, kaikki mikä tulee pitää laittaa haisemaan, omaa kulutusta ei voi kriittisesti tarkastella ja likviditeettikapeikot voi jälkeen päin korjata velalla. Kun oikeasti säästö on hyvä asia ja sen pitäisi olla ykkös prioriteetti, velka on paha ja sitä ei pidä ottaa.

Kuulostaa kyllä oudolta tuo 2000€ netto, itse olin vuosi sitten ihan entry-level duunissa missä jo lähtöpalkka oli noin 2200€ nettona. Omasta tahdostani kieltäydyin lopulta vakkariduunista missä palkka olisi noussut vielä parisataa nettona ylöspäin tosta alkuperäisestä.

Vierailija
187/764 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä täällä valitetaan palkoista? Pääasia että johtajille ja pomoille, omistajille riittää rahaa.

Joku vuorineuvos tienaa 60k/kk, käteen jää 26k. Kyllä noilla veroilla monta sossupummia elättää.

Mene kokeilemaan suuryhtiön johtamista😂

Vierailija
188/764 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ensin ostan ruokaa lapsille ja sen jälkeen mietin, kehtaanko ostaa itselleni kolmiovoileivän vai otanko vain karjalanpiirakan."

-Utu Hopiavuori-

Valmis kolmioleipä maksaa suhteessa paljon siihen, että ostaa leipätarpeet ja tekee niistä useita kotona tehtyjä kolmioleipiä. Omaa kulutusta on hyvä seurata ja pohtia, onko kulutustavat tilannetta korjaavia vai pahentavia.

Tämä: Porukka ei yhtään osaa laskea eikä viitsitä tehdä itse ruokaa. Kolmioleipä on suht. kallista valmisruokaa, n5e nykyään. Samalla hinnalla saa kokonaisen paahtoleipäpussin ja jää rahaa vielä päällisiinkin, no joutuu vähän lisäämään niihin mut siitä pussillisesta tekisi kolmioleipiä piiitkäksi aikaa.

Ostaako valmisruokia lapsilleen?

Vierailija
189/764 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on totta että suomessa on liikaa noita orjatyö duuneja joitten palkalla ei elä mutta siitä huolimatta kannattaa miettiä sitä velan ottoa elikkä kaikki mulle heti nyt ajattelua.

Joskus on pakko ottaa velkaa. Ei noista palkoista mitään kolmen kuukauden puskuria kerätä alta kymmenen vuoden.

Milloin on pakko ottaa velkaa? Mulle ei moista pakkoa ole tullut ja omaa talouttani olen pyörittänyt kuitenkin jo päälle 20 vuotta.

Jutussahan se kerrotaan: velkaantuminen alkoi lähes kymmenen vuotta sitten avioerosta, kun hänen piti ostaa uuteen asuntoon huonekalut kulutusluotolla. Opintolainaa hän nosti opiskellessaan tieto- ja viestintätekniikan insinööriksi.Minulla on pitkän työttömyys-sairastelu-opiskelupätkän jälkimainigeissa jonkun verran kulutusluottoa, esimerkiksi tästä tietokoneesta

Olisihan se mukavaa ja kivaa ja eri fantsua, jos jokaiselta löytyisi muutama tonni ylimääräistä elämän eteen tuomiin muutoksiin.

Nämäkin kaikki olisi saanut lähes ilmaiseksi käytettynä. Pakollisista huonekaluista olisi selvinnyt varmasti alle kahden sadan ostamalla kierrätysmyymälästä. Tietokoneenkin saa esimerkiksi taitonetistä reilusti alle kahden sadan.

Vierailija
190/764 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri eilen juttelin hyvätuloisen tuttavani kanssa ja tämäkin aihe tuli puheeksi.

Hän, fiksu ihminen, oli aivan äimistynyt näin pienestä tulotasosta, sanoi että hänellä menee kerta ravintolakäyntiin tuo 250 egeä.

Todettiin, että ei tämä nyt oikein mene.

Ystäväsi tapauksessa fiksuus tarkoittanee kirjaviisautta ja sitä oppi asiat, joita työssään tarvitsee. Oikeasti fiksu ei ihmettelisi nykyajan tuloeroja. 

Mutta kun tynnyrissä elää...

Vierailija
191/764 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perustulo kaikille. Kun kaikki saisivat palkan lisäksi perustulon, niin uskaltaisi tehdä enemmän kaikenlaisia töitä. Ja kun tekee töitä, ostovoima lisääntyy, ja valtiolle tulee verotuloja. Sinäkin, hyvä lukija, saisit sen rahan palkkasi päälle.

Vierailija
192/764 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokopäivätyö ei aina mahdollista leveää elämäntyyliä. Se kun vaatii rikastumista. On siis aika karsia menoja tai kärsiä seuraukset.

Ja jos ei ole mistä kärsiä, alkaa nopeasti laskeskella että kannattaako se kroppa uhrata sinne p-duuniin, kun satasen vähemmän saa kotona maatessa.

Ja ei, sosturva EI ole liian korkea, vaan palkat liian matalat.

Vierailija
193/764 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perustulo kaikille. Kun kaikki saisivat palkan lisäksi perustulon, niin uskaltaisi tehdä enemmän kaikenlaisia töitä. Ja kun tekee töitä, ostovoima lisääntyy, ja valtiolle tulee verotuloja. Sinäkin, hyvä lukija, saisit sen rahan palkkasi päälle.

Kannatetaan, jos siihen ei sisäänrakenneta mitään kontrollimekanismia.

Vierailija
194/764 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja jos ei ole mistä kärsiä, alkaa nopeasti laskeskella että kannattaako se kroppa uhrata sinne p-duuniin, kun satasen vähemmän saa kotona maatessa.

Ja ei, sosturva EI ole liian korkea, vaan palkat liian matalat.

Niin, eläkeläisille ei ole Suomessa ilmaista kodin siivousta, vaikka jalka tai käsi olisi kulumia täynnä, kun jäät eläkkeelle.

Kunnilla ja kaupungeilla ei ole siivouspalveluita.

Vierailija
195/764 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ensin ostan ruokaa lapsille ja sen jälkeen mietin, kehtaanko ostaa itselleni kolmiovoileivän vai otanko vain karjalanpiirakan."

-Utu Hopiavuori-

Valmis kolmioleipä maksaa suhteessa paljon siihen, että ostaa leipätarpeet ja tekee niistä useita kotona tehtyjä kolmioleipiä. Omaa kulutusta on hyvä seurata ja pohtia, onko kulutustavat tilannetta korjaavia vai pahentavia.

Tämä: Porukka ei yhtään osaa laskea eikä viitsitä tehdä itse ruokaa. Kolmioleipä on suht. kallista valmisruokaa, n5e nykyään. Samalla hinnalla saa kokonaisen paahtoleipäpussin ja jää rahaa vielä päällisiinkin, no joutuu vähän lisäämään niihin mut siitä pussillisesta tekisi kolmioleipiä piiitkäksi aikaa.

Ostaako valmisruokia lapsilleen?

Itse olen taitava kokki, mutta meillä lapset on 365 päivää vuodessa joten välillä ostan valmista.

Monihan on eronnut ja lapsi välillä toisella vanhemmalla eikä tarvitse joka päivä laittaa ruokaa.

Vierailija
196/764 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeksi tällä isukilla ei ollut varaa ostaa housuja joka kk, luomiväriä kyllä. Huoh.

Vierailija
197/764 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö hänelle jäänyt liitostaan mitään, säästöjä, irtaimistoa? Miten elämä liiton aikana oli sitten sujunut?

Itse erosin ja halusin jättää lasten kodin entiselleen, joten ostin huonekalut itselleni uuteen kotiini. Kaikki torista: vuodedivaani 100 eur, tv taso 80, ruokapöytä tuoleineen 100, sohvapöytä 20...Vain divaanisohvan olen tämän 7 vuoden aikana päivittänyt uuteen. Olen työssäkäyvä ja hyvätuloinen.

Vierailija
198/764 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina oikeasti pienituloisten kertomuksia kommentoitaessa ilmestyy joku pätemään minä elän 200 eurolla/kk, mitä ihmiset oikein valittavat Usein nämä pätijät elävät suvun perintökämpissä, joissa on pienet asumismenot, jonka irtaimistokin on suvulta/ rikkaalta mieheltä saatu.

Eihän tämä ole edes pienituloinen. Usein ne rahan vähyydestä valittajat eivät vain osaa käyttää rahaa. Tämäkin oli ottanut kallista luottoa huonekaluihin. Esimerkiksi Facebookin ryhmistä ja Torista huonekaluja saa ilmaiseksi. Minä muutin opintojen jälkeen työttömänä kalustetusta solusta yksiöön, jossa aluksi oli vain patja ja tuoli. Käytetyn tietokoneen ostin vuoden takuulla hintaan 189€. Kone toimii muuten vieläkin. Ikävä kyllä tällaisten tapausten takaa aina paljastuu noita hölmöjä peliliikkeitä. Onko syynä sitten tietämättömyys vai yltiöoptimismi, mene ja tiedä.

Vierailija
199/764 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mene kokeilemaan suuryhtiön johtamista😂

Eipä siinä muita taitoja tarvitse kuin palkata oikeat tekijät.

Vierailija
200/764 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuluttajat katsovat tilannettaan nyt positiivisemmin - Belgiassa ja Espanjassa iloitaan palkankorotuksista

Belgialaisten ostovoimaa on turvannut se, että monet työehtosopimukset ovat indeksiin sidottuja. Belgialaiset työntekijät ovat siis saaneet viime aikoina mojovia palkankorotuksia. Arjessa harmitellaan kuitenkin ruoan ja palveluiden hinnan nousua.

Jyrki Palo, Madrid: Monelle roima palkankorotus

Uusi Suomi/Talous

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi viisi