Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Utu Hopiavuori käy kokopäivätöissä, mutta laskujen jälkeen käteen jää 250 euroa kuussa

Vierailija
04.02.2023 |

Suomessa on kasvava joukko ihmisiä, joiden palkka ei tahdo riittää elämiseen. Niin sanottuja työssäkäyviä köyhiä on Suomessa arviolta 200 000.

Taustalla on tyypillisesti muutamia tekijöitä: Monella on pieni palkka. Useat tekevät osa-aikatyötä, eivätkä saa lisätunteja vaikka olisivat valmiita tekemään. Ja monella on velkaa.

Erityisesti sinkut ja yksinhuoltajat ovat hankalassa tilanteessa korkeiden asumismenojen takia, sanoo yhteiskuntapolitiikan yliopistonlehtori Mikko Jakonen Jyväskylän yliopistosta. Jakonen johtaa työssäkäyviä köyhiä tutkivaa hanketta.

Yksinasuva katsotaan yleensä työssäkäyväksi köyhäksi, jos hänelle jää palkasta käteen verojen jälkeen alle 1 200 euroa kuussa. Kahden lapsen yksinhuoltajalla raja on 2 200 euroa kuussa.

https://yle.fi/a/74-20015568

Kommentit (764)

Vierailija
161/764 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väittääkö tuo ihminen olevansa ilman miesystävää?

Vierailija
162/764 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen myös pienituloinen ja asun yksin. Yksi asia joka vaikuttaa talouteeni positiivisesti on se, että en osta enää mitään osamaksulla. Aemmin olin juuri se tyyppi, joka tilaili kaikenlaista ja valitsi yleensä maksutavaksi osa-maksun. Jossain kohtaa aloin miettimään, miksi makselen kaiken maailman tilinhoitomaksuja ja korkoja. Halvemmaksi tulee kun maksaa ostoksensa kerralla samantien. Toki se vaatii vähän pitkäjänteisyyttä että saa säästettyä rahat johonkin mieluiseen hankintaan, mutta on kyllä todella mukavaa kun ei tule enää laskuja perästä. Lisäksi sitä miettii tarkemmin, että tarvitseeko jotain oikeasti vai onko tämä jokin ohimenevä mieliteko. Osamaksulle tuli tilattua matalammalla kynnyksellä kun sen tuotteen joutui maksamaan "sitten joskus". 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/764 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta täytyy olla omistusasunto, josta velkaa.

Entäs lapsiperheet joissa asutaan vuokralla eikä saada asumistukea, koska puolisolla pieni palkka?

Vierailija
164/764 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä täällä valitetaan palkoista? Pääasia että johtajille ja pomoille, omistajille riittää rahaa.

Joku vuorineuvos tienaa 60k/kk, käteen jää 26k. Kyllä noilla veroilla monta sossupummia elättää.

Vierailija
165/764 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se että ottaa itse asunto/autovelkaa, on oman omaisuuden kartuttamista, ja tällöin ihan oma valinta käyttää se raha omaisuuden kartuttamiseen minkä palkkana saa. 

Nämä on aina tympeitä juttuja joissa joku elää niin ja niin pienellä, mutta tosiasiassa aina on joku syy miksi näin on. Aunnon voi myydä, ja auton esim. jolloin yhtäkkiä onkin rahaa taskut pullollaan, ja voi maksaa ne velkansa, jonka jälkeen rahaa jääkin palkasta kivasti käteen.

Vertailuna itse saan työkkärit ja n 130€ palkkatuloja kuussa. Noista tietenkin verot pois, jää joku 600€ koko kuulle, josta minun pitää maksaa kaikki elämiseni. Siis ihan kaikki. Asun ok-talossa josta on velkaa, ja jokainen tajuaa että en voi mitenkään tuolla rahalla pelkästään pärjätä. Syy tähän pärjäämiseen on mieheni, joka omistaa talosta puolet, ja jonka kanssa maksamme molemmat sen mitä kumpikin pystyy. 

Vierailija
166/764 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja niin keskustelu saatiin käännettyä nanosekunnissa pienipalkkaisen syyllistämiseksi sen sijaan että keskusteltaisiin reilusta ja oikeudenmukaisesta palkasta työn raskauden/vaativuuden huomioiden.

Kyllähän tämä keskustelu on aiheellinen, mutta onko ikinä ollut paremmin? Onko ikinä - esim. 1980-luvulla kovan noususuhdanteen aikaan - pienipalkkaisimmilla ollut parempi tilanne? Ehkä sitten oli, ehkä palkalla tuli paremmin toimeen ilman että tarvitsi hakea tukea esim. asumiseen.

Silloin oli perheverotus eikä lapsi tarvinnut älypuhelinta.

Vierailija
167/764 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen myös pienituloinen ja asun yksin. Yksi asia joka vaikuttaa talouteeni positiivisesti on se, että en osta enää mitään osamaksulla. Aemmin olin juuri se tyyppi, joka tilaili kaikenlaista ja valitsi yleensä maksutavaksi osa-maksun. Jossain kohtaa aloin miettimään, miksi makselen kaiken maailman tilinhoitomaksuja ja korkoja. Halvemmaksi tulee kun maksaa ostoksensa kerralla samantien. Toki se vaatii vähän pitkäjänteisyyttä että saa säästettyä rahat johonkin mieluiseen hankintaan, mutta on kyllä todella mukavaa kun ei tule enää laskuja perästä. Lisäksi sitä miettii tarkemmin, että tarvitseeko jotain oikeasti vai onko tämä jokin ohimenevä mieliteko. Osamaksulle tuli tilattua matalammalla kynnyksellä kun sen tuotteen joutui maksamaan "sitten joskus". 

Just näin. Ja kun ei heti ryntää ostamaan, voi vertailla hintoja ja kun tulee hyvä tarjous vastaan, niin ostaa sitten.

Vierailija
168/764 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä täällä valitetaan palkoista? Pääasia että johtajille ja pomoille, omistajille riittää rahaa.

Joku vuorineuvos tienaa 60k/kk, käteen jää 26k. Kyllä noilla veroilla monta sossupummia elättää.

Niinpä. Ja ei se ole heidän omaa rahaansa edes, vaan muiden työllä tehtyä. Naurattaa miten joku joka ottaa palkkansa avustus/verorahoista, kehtaa ajatella että minä olen tämän palkan työlläni tienannut- Et ole, se on vain tulonsiirtoa köyhemmiltä sinulle. Saati verokikkailijat, ja muut.

Vierailija
169/764 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se että ottaa itse asunto/autovelkaa, on oman omaisuuden kartuttamista, ja tällöin ihan oma valinta käyttää se raha omaisuuden kartuttamiseen minkä palkkana saa. 

Nämä on aina tympeitä juttuja joissa joku elää niin ja niin pienellä, mutta tosiasiassa aina on joku syy miksi näin on. Aunnon voi myydä, ja auton esim. jolloin yhtäkkiä onkin rahaa taskut pullollaan, ja voi maksaa ne velkansa, jonka jälkeen rahaa jääkin palkasta kivasti käteen.

Vertailuna itse saan työkkärit ja n 130€ palkkatuloja kuussa. Noista tietenkin verot pois, jää joku 600€ koko kuulle, josta minun pitää maksaa kaikki elämiseni. Siis ihan kaikki. Asun ok-talossa josta on velkaa, ja jokainen tajuaa että en voi mitenkään tuolla rahalla pelkästään pärjätä. Syy tähän pärjäämiseen on mieheni, joka omistaa talosta puolet, ja jonka kanssa maksamme molemmat sen mitä kumpikin pystyy. 

Kauppa menee kiinni klo 23.00 eikä silloin kulje enää linja-autoja. Kulutusluotolla on autoremontteja. Ja perheessä toinen vanhempi voi olla työtön.

Sitä en tiedä kuka eläkeläisiä tulevaisuudessa hoitaa, ei omaiset ainakaan. Vanhuuseläkkeellä on 1 300 000.

Vierailija
170/764 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kauppa menee kiinni klo 23.00 eikä silloin kulje enää linja-autoja. Kulutusluotolla on autoremontteja. Ja perheessä toinen vanhempi voi olla työtön.

Sitä en tiedä kuka eläkeläisiä tulevaisuudessa hoitaa, ei omaiset ainakaan. Vanhuuseläkkeellä on 1 300 000.

Valintoja, valintoja.

Vierailija
171/764 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ensin ostan ruokaa lapsille ja sen jälkeen mietin, kehtaanko ostaa itselleni kolmiovoileivän vai otanko vain karjalanpiirakan."

-Utu Hopiavuori-

Valmis kolmioleipä maksaa suhteessa paljon siihen, että ostaa leipätarpeet ja tekee niistä useita kotona tehtyjä kolmioleipiä. Omaa kulutusta on hyvä seurata ja pohtia, onko kulutustavat tilannetta korjaavia vai pahentavia.

Vierailija
172/764 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valintoja, valintoja.

Niin, auto pois ja työttömäksi. Työkkäri voi silloin laittaa vain päivätöihin, koska 100000 asukkaan muuttotappiokaupungissa linja-auto kulkee vain päivällä kouluvuorojen mukaan.

Vierailija
173/764 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse mietin, että miten joku, jonka etunimi on Utu, on ehtinyt jo täysi-ikäiseksi?

Vierailija
174/764 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valintoja, valintoja.

Niin, auto pois ja työttömäksi. Työkkäri voi silloin laittaa vain päivätöihin, koska 100000 asukkaan muuttotappiokaupungissa linja-auto kulkee vain päivällä kouluvuorojen mukaan.

Kauppias voi itse olla 7 päivää viikossa klo 23.00 asti töissä tai sitten käydä viemässä myyjät kotiin.

Kaikenlaisia ongelmia on tulossa ratkottavaksi.

Vierailija
175/764 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valintoja, valintoja.

Kuka hoitaa eläkeläiset, kun omaisilta lähtee autot, varmaan kokoomuslaiset.

Vierailija
176/764 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomi hoitaa ja hankkiiniin paljon kotonamakaajia, ettei ole enää varaa maksaa työläisille kunnon palkkoja. Oho, on työvoimapula. 

Hei jos oikeasti olisi työvoimapula ei työvoimatoimistossa olisi asiakkaita.

Vierailija
177/764 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin enemmän huolissani hoitojen toimivuudesta. Miksi tälle kyseiselle henkilölle annetaan huomiota aina uudelleen?

Vierailija
178/764 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse mietin, että miten joku, jonka etunimi on Utu, on ehtinyt jo täysi-ikäiseksi?

Parin vuoden sisään vaihtanut etunimensä. Sukunimikin tulee ex-vaimonsa mummolta.

Vierailija
179/764 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ensin ostan ruokaa lapsille ja sen jälkeen mietin, kehtaanko ostaa itselleni kolmiovoileivän vai otanko vain karjalanpiirakan."

-Utu Hopiavuori-

Valmis kolmioleipä maksaa suhteessa paljon siihen, että ostaa leipätarpeet ja tekee niistä useita kotona tehtyjä kolmioleipiä. Omaa kulutusta on hyvä seurata ja pohtia, onko kulutustavat tilannetta korjaavia vai pahentavia.

Tämä: Porukka ei yhtään osaa laskea eikä viitsitä tehdä itse ruokaa. Kolmioleipä on suht. kallista valmisruokaa, n5e nykyään. Samalla hinnalla saa kokonaisen paahtoleipäpussin ja jää rahaa vielä päällisiinkin, no joutuu vähän lisäämään niihin mut siitä pussillisesta tekisi kolmioleipiä piiitkäksi aikaa.

Vierailija
180/764 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina oikeasti pienituloisten kertomuksia kommentoitaessa ilmestyy joku pätemään minä elän 200 eurolla/kk, mitä ihmiset oikein valittavat Usein nämä pätijät elävät suvun perintökämpissä, joissa on pienet asumismenot, jonka irtaimistokin on suvulta/ rikkaalta mieheltä saatu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän viisi