Onko hetu pakko vaihtaa juridisen sukupuolen muutoksen yhteydessä?
Miten tämä tulkitaan? Onko pakko vaihtaa vai ei?
https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/HallituksenEsitys/Sivut/HE_189+2022.a…
12
Henkilötunnuksen korjaaminen ja muuttaminen
Ponsiosa
Väestötietojärjestelmään tallennettu henkilötunnus voidaan muuttaa, jos
Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois
3) henkilö on sukupuolen vahvistamisesta annetun lain ( / ) mukaisesti vahvistettu toiseen sukupuoleen kuuluvaksi.
Henkilötunnuksen muuttamisesta päättää 2 momentin 1 ja 2 kohdassa tarkoitetussa tapauksessa Digi- ja väestötietovirasto ja 3 kohdassa tarkoitetussa tapauksessa sukupuolen vahvistamisesta annetun lain 2 :ssä tarkoitettu viranomainen. Asianosaisen on haettava henkilötunnuksen muuttamista kirjallisesti.
Kommentit (30)
Hetun kun vaihtaa niin ulosotto nollautuu.
Onko pakko mennä tunnille, jos ei halua?
Minä en aio vaihtaa sukupuoltani, mutta alan ihan läpällä vastaamaan väärin kaikkiin rekistereihin missä kysytään sukupuolta, olen siis jatkossa joko nainen, en tiedä tai muu mikä. Kaaostahan tällä lakimuutoksella haetaan ja sitä tulee.
Miten tää ketään puskista huutelijaa koskettaa?🤷🏻
Vierailija kirjoitti:
Minä en aio vaihtaa sukupuoltani, mutta alan ihan läpällä vastaamaan väärin kaikkiin rekistereihin missä kysytään sukupuolta, olen siis jatkossa joko nainen, en tiedä tai muu mikä. Kaaostahan tällä lakimuutoksella haetaan ja sitä tulee.
Mä tein tätä jo korona-aikana, kun piti täytellä jotain maahantulolomakkeita tiettyihin maihin. Töissä myös olen alkanut vastata, että olen sukupuoleltani "muu" ja sellainenkin tuli vastaan, johon vastasin, että "they" ja sain sitten hienon raportin itsestäni, jossa sitten komeili uusi uljas pronomini "they".
Nyt pitää vaihtaa henkilöturvatunnus, jos vaihtaa sukupuolta.
Myöhemmin jos uudistetaan henkilöturvatunnukset niin, etteivät ne kerro sukupuolta, niin ei enää tarvitse vaihtaa.
Vierailija kirjoitti:
Hetun kun vaihtaa niin ulosotto nollautuu.
Ei nollaannu, uudistus toteutetaan niin, että viranomaisilla säilyy koko ajan tieto, kuka on kuka.
Jotenkin näen tässä uudessa laissa myös positiivisia puolia, kun länsimainen demokratia kulkee kohti Kiinan mallia, niin tämä laki kyllä tuo uusia mahdollisuuksia kyttääjäviranomaisten jekuttamiseen ja tiedon hämärtämiseen. Tarvitaan vielä "right to be forgotten" viranomaisrekisteriin, niin voila, ollaan jo aika vapaita. Voisko joku vasemmistopuolue ajaa tätä?
kun kerran voi vaihtaa sukupuoltaan, niin muuttaisivat lakeja niin ettei hetusta voi päätellä sukupuolta. tuon jälkeen hetu pysyisi samana, vaikka vuoden välein vaihtuisi mieli asian suhteen.
Juridinen sukupuolen vahvistaminen tarkoittaa nyt henkilötunnuksen muuttamista kokemusta vastaavaksi sukupuoleksi. Tilastoimme jatkossa ihmisiä kokemuksen perusteella, emme faktojen perusteella.