Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nykyäidit tekee hirveän numeron turvaistuimista ja niiden testituloksista, mutta ajavat parin tonnin romurusinalla.

Vierailija
03.02.2023 |

En ymmärrä. Pari ystävääni, jotka ovat pienten lasten vanhempia, vaahtoavat jatkuvasti somessa jotain turvaistuinten turvallisuusasioita. Ajavat kuitenkinmolemmat suoranaisilla surmanloukulla ja huonoilla renkailla. Jotenkin järjetöntä, kai se autokin ratkaisee et kuinka käy. Kolmensadan Corollassa saa luojaa kiittää jos turvaistuin mitään pelasti. Tuntuu muutenkin että ennen otettiin rennommin

Kommentit (105)

Vierailija
21/105 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1970-luvun alussa kuoli tieliikenteessä yli 1200 ihmistä vuosittain, nykyään 200.

Niin, ja lisätään tähän vielä, että moottoriajoneuvojen ja liikennesuoritteen määrä on samaisessa 50 vuodessa moninkertaistunut, ja suomalaisten määräkin lähes puolitoistakertaistunut. Eli ajokilometriä kohden turvallisuus on noussut vielä selvästi enemmän kuin noista luvuista voisi päätellä.

Vierailija
22/105 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä? Onhan se halvempi ostaa se hyvä turvaistuin ja mitä huonompi auto, niin sitä parempi istuin vaaditaan.

70-luvulla ei muuten ollut mitään tuollaisia naurettavia turvaistuimia ja silti selvittiin...

1970-luvun alussa kuoli tieliikenteessä yli 1200 ihmistä vuosittain, nykyään 200.

Alle 15-vuotiaiden lasten tapaturmaiset kuolemat ovat laskeneet 95% vuodesta 1971 vuoteen 2021, kokoluokasta noin 400 kokoluokkaan noin 20.

Eli ei selvitty.

Autotkin on parempia. Tämä on hyvä et on kunnon istuin mut miksi se vaahtoaminen? Sit on kaikilla näillä joku IBS.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/105 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi aina parjataan siitä, että vanhoissa autoissa ihan surkeat renkaat ja nönnönnöö. Ne renkaat saa kyllä irti ja vaihdettua uusiin, eivät ne ole mikään kiinteä osa joihin tarvitaan rälläkkä ja polttoleikkuri.

Mutta ne ajetaan loppuun ja vähän yli, ei niitä vaihdeta.

Ja uusissa autoissa on tietenkin aina max. vuoden vanhat kumit alla? Ne eivät voi mitenkään olla ikäloput ja puhki koska uusi auto?

Älä viitsi leikkiä tyhmää.

On itsestään selvää, että halvemmassa autossa on keskimäärin huonokuntoisemmat renkaat, koska auton omistajan taloudellinen tila korreloi molempiin asioihin. Kyllä jossain yksittäisessä ritsassa voi olla upouudet merkkirenkaat, ja kaipa jonkun Teslassakin voi olla silestonet, mutta harvemmin.

Vierailija
24/105 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuonna 1969 liikenteessä kuoli 169 alle 15-vuotiasta lasta, vuonna 2021 kuoli 5 lasta.

Vierailija
25/105 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi aina parjataan siitä, että vanhoissa autoissa ihan surkeat renkaat ja nönnönnöö. Ne renkaat saa kyllä irti ja vaihdettua uusiin, eivät ne ole mikään kiinteä osa joihin tarvitaan rälläkkä ja polttoleikkuri.

Mutta ne ajetaan loppuun ja vähän yli, ei niitä vaihdeta.

Ja uusissa autoissa on tietenkin aina max. vuoden vanhat kumit alla? Ne eivät voi mitenkään olla ikäloput ja puhki koska uusi auto?

Älä viitsi leikkiä tyhmää.

On itsestään selvää, että halvemmassa autossa on keskimäärin huonokuntoisemmat renkaat, koska auton omistajan taloudellinen tila korreloi molempiin asioihin. Kyllä jossain yksittäisessä ritsassa voi olla upouudet merkkirenkaat, ja kaipa jonkun Teslassakin voi olla silestonet, mutta harvemmin.

Ei se noin yksioikoista ole, esim. eläkeläisillä on usein vanhanpuoleiset autot mutta hyvät renkaat. Samoin lapsiperhe voi satsata hyviin renkainsiin nimenomaan turvallisuuden vuoksi vaikka auto olisi vanha. Ei renkaat nyt niin kalliita ole. Enemmän kyse viitsimisestä.

Vierailija
26/105 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse ei ole siitä, kenellä on hyvät renkaat tai auto tai istuin. Itsellänikin on. Ei kiinnosta pätkääkään mitä muut tekee. Kyse on siitä asenteesta. Vouhkaamisesta. Moneltako asiasta itse olet muuttanut mielipiteesi sen vuoksi, että joku mammalomalla oleva työkaveri vaahtoaa siitä ig:ssä kuukausitolkulla? Ja kyllä, tiedetään jo et nykyään kuollaan vähempi, autot on turvallisempia jne.

Vierailija
27/105 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvät istuimet ovat halvempia kuin hyvä auto. Hyvään autoon ei ole varaa, mutta niihin istuimiin just ja just on. Pitäisikö siis ajatella, että kun on paska auto alla, niin mitäpä niihin istuimiinkaan panostaa? Eniten me äidit kuitenkin suhataan taajama-alueilla ja keskustoissa, missä sattuu paljon peräänajoja ym. Auto voi saada isoakin ruttua siinä, mutta istuinten suoja riittää suojaamaan lapsia. Onneksi ei itse ole tarvinnut kokeilla käytännössä...

Vierailija
28/105 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon miettinyt myös, et jotain masennusta ja ahdistusta se taitaa olla se vouhotus.

Vierailija
29/105 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei niillä ole varaa parempaa. Perheen parempi auto on poikkeuksetta miehellä käytössä, jolla he huristavat muutaman kilometrin työmatkan yksin. Äiti kulkee lasten kanssa kakkosautolla.

Olen muuten aina ihmetellyt miehiä, jotka toimivat noin. Minun lähipiirissäni on nimittäin ihan itsestään selvää, että "rouva" ajaa lasten kanssa sillä paremmalla autolla, ja mies sitten kakkosautolla.

Vierailija
30/105 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvät istuimet ovat halvempia kuin hyvä auto. Hyvään autoon ei ole varaa, mutta niihin istuimiin just ja just on. Pitäisikö siis ajatella, että kun on paska auto alla, niin mitäpä niihin istuimiinkaan panostaa? Eniten me äidit kuitenkin suhataan taajama-alueilla ja keskustoissa, missä sattuu paljon peräänajoja ym. Auto voi saada isoakin ruttua siinä, mutta istuinten suoja riittää suojaamaan lapsia. Onneksi ei itse ole tarvinnut kokeilla käytännössä...

Kyllä, olen samaa mieltä. Se ei olekaan tämän keskustelun ydin, et kannattaako turvaistuimeen satsata. Vaan se et teetkö siitä helkatinmoisrn numeron ja puhut siitä jatkuvasti.

Vierailija
31/105 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se on tiedossa, että äitiys on nykyään hirveää suorittamista ja sitä vielä lietsoo nämä nykyajan someryhmät. Vanhempainvapailla äiti on melko jumissa kotona ja päivät yksitoikkoisia, ja vaistot herkistyneet pitämään muksun hengissä. Tähän vielä unenpuute, hormonit ja ehkäpä taloudellinen stressi. Pienistä asioista voi tulla todella isoja, mutta kyllä valtaosalle helpottaa lapsen kasvaessa.

Vierailija
32/105 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä teen turvaistuimista hirveän numeron, ja myös autosta ja renkaista. Olenko voittaja?

Toki meilläkään ei kovin uuteen autoon ole varaa, mutta ostettiin oman ikäluokkansa turvallisimmasta päästä.

Mutta siis faktahan on se että niillä romuautoilla ajellaan usein niiden lapsiperheen pienten tulojen ja suurten kulujen vuoksi joka tapauksessa, oli hyvä istuin tai ei. Jolloin on parempi olla se hyvä istuin. Joka tapauksessa yleensä vaahdotaan lähinnä siitä istuimen suunnasta, eikä niin välttämättä yksistään tietyistä istuimista - kalliissa, turvallisessakaan autossa et pääse eroon luonnonlaeista, jotka määräävät sen, että kasvot menosuuntaan -istuimessa lapsella on 5 kertaa isompi riski kuolla tai loukkaantua vakavasti, kuin selkä menosuuntaan -istuimessa. Ihan sama kuinka hyvä se kasvot menosuuntaan istuin olisi.

Tää on se juttu mistä lähinnä puhutaan.

Ja aina on se joku joka tulee höpöttämään " no silloin 70-luvullakin selvittiin hengissä, vaikkei mitään istuimia ollut..." - niin, sinä selvisit, ne jotka eivät, eivät ole nyt kertomassa siitä. Lasten liikennekuolleisuus on oikeasti ihan eri luokkaa nyt kuin silloin.

Mikä auto teillä on?

Vierailija
33/105 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, oli tätä jo reilu 10 vuotta sitten. Itse ihmettelin ihan samaa.

Vierailija
34/105 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä? Onhan se halvempi ostaa se hyvä turvaistuin ja mitä huonompi auto, niin sitä parempi istuin vaaditaan.

70-luvulla ei muuten ollut mitään tuollaisia naurettavia turvaistuimia ja silti selvittiin...

Ei muuten kaikki lapset selvinneet 70-luvulla. Moni olisi saanut pitää henkensä jos olisi ollut turvaistuimia tai edes turvavyöt. Kyllä ne turvalaitteet ovat vähentäneet liikennekuolemia, ihan todistetusti.

P.S. Meillä on luotettu aina uudehkoihin turvallisiin autoihin (Mb ml, Volvo xc).

Vierailija
35/105 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näinpä!! Siis nämä romuautot ne on vaaraksi kaikille tuolla liikenteessä

Kyllä se on se kuljettaja joka on vaaraksi, ei se auto. Itse olen ajanut ikäni "romuautoilla". Ainoa kolari jossa olin osallisena tapahtui peräänajon johdosta. Älyttömintä oli että kolarin syypäällä oli auto joka itse hälyttää ja jarruttaa kun tulee liian lähelle. Toki kolarin sattuessa vanhalla autolla saattaa olla heikomman osassa, mutta ei aina. Tässä kyseisessä tapauksessa nimittäin hänen puskurinsa oli aivan rutussa mutta omaan Mersuuni tuli vain maalivaurio.

Vierailija
36/105 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tosi!

Vierailija
37/105 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näinpä!! Siis nämä romuautot ne on vaaraksi kaikille tuolla liikenteessä

Kyllä se on se kuljettaja joka on vaaraksi, ei se auto. Itse olen ajanut ikäni "romuautoilla". Ainoa kolari jossa olin osallisena tapahtui peräänajon johdosta. Älyttömintä oli että kolarin syypäällä oli auto joka itse hälyttää ja jarruttaa kun tulee liian lähelle. Toki kolarin sattuessa vanhalla autolla saattaa olla heikomman osassa, mutta ei aina. Tässä kyseisessä tapauksessa nimittäin hänen puskurinsa oli aivan rutussa mutta omaan Mersuuni tuli vain maalivaurio.

Hänen autonsa oli siis turvallisempi. Auto, joka ei mene kolarissa ruttuun, aiheuttaa matkustajilleen merkittävästi suurempia kiihtyvyyksiä kuin auto, joka suunnitellusti rutistuu juuri ja juuri sen verran, ettei runttaa matkustajiaan. Autoja on suunniteltu yhä enemmän ruttuun meneviksi 1930-luvun jälkeen, jolloin ensimmäisen kerran alettiin tajuta, ettei vahva auto olekaan välttämättä turvallinen.

Vierailija
38/105 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma lapsi syntyi vuonna 1990 ja kyllä me tutkittiin tarkkaan testitulokset turvaistuimista. Päädyttiin sitten vuokramaan istuin vakuutusyhtiöltä. Onhan tuosta aikaa jo yli 30 vuotta, mutta ehkä aloittaja tarkoittaa menneillä ajoilla jotain 60-lukua, jolloin autoissa ei ollut edes turvavöitä. Silloin ei tarvinnut turvaistuimia, kun niitä ei edes saanut kiinni.

Vierailija
39/105 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perheen parempi auto on poikkeuksetta miehellä käytössä, jolla he huristavat muutaman kilometrin työmatkan yksin. Äiti kulkee lasten kanssa kakkosautolla.

Tuskin juurikaan enää nykypäivänä. Meillä se ottaa aina paremman auton, joka kuskaa lapset. Yksin ajava ottaa sen vanhemman ja huonomman.

Vierailija
40/105 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma lapsi syntyi vuonna 1990 ja kyllä me tutkittiin tarkkaan testitulokset turvaistuimista. Päädyttiin sitten vuokramaan istuin vakuutusyhtiöltä. Onhan tuosta aikaa jo yli 30 vuotta, mutta ehkä aloittaja tarkoittaa menneillä ajoilla jotain 60-lukua, jolloin autoissa ei ollut edes turvavöitä. Silloin ei tarvinnut turvaistuimia, kun niitä ei edes saanut kiinni.

Aloittaja tarkoittaa sitä, että kaikesta tehdään valtavaa numeroa. Katoitko sinä lentolehtisiä naapurustoon aiheesta turvaistuimet? Et varmasti. Nämä nykyiset mamat vouhkaa asiasta netissä, et vain ole nähnyt kun et kuulu niihin ryhmiin.