Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Asuntolainan korkoihin 2000€/kk ja lyhennykset päälle ja muut kulut

Vierailija
03.02.2023 |

Ja vastikkeet päälle niin yhteensä 3500€. Siihen päälle sähkölaskut ja kaikki muu eläminen, vähän hirvittää. Seuraavaa korontarkistuspäivää odotellessa vaikka saatiin edullinen marginaali toiseen lainaan niin taloyhtiön lainassa hirveät korot. Oman lainan hyvän koron kanssa tasan puolet kk summasta korkoihin. Taloyhtiönlaina ei juurikaan lyhene, siinä melkeen kaikki korkoihin. En jotenkin tajunnut että esim. 3,5% kokonaiskorko tarkoittaa että puolet menee korkoihin. Muita jotka alkaa olla pulassa?

Kommentit (141)

Vierailija
121/141 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jutun pointti oli korkojen nousun vaikutukset, ei juuri oma tilanne enkä sitä tarkemmin lähde ruotimaan. Tilanne itsellä on mikä on, siihen ei ole voinut itse vaikuttaa mitenkään. Ei auta kuin toivoa ettei korot ainakaan nouse. Hyvä jos muilla ei huolta huomisesta 😊

Totta kai korot vaikuttaa. Meiltä menee pari sataa enemmän kuussa ja on pois muusta kulutuksesta. Tasan tiedettiin, kuinka suuri asuntolaina otettiin ja korkotaso ei yllätä. Vähän tingitään vapaa-ajan harrasteita ja ruokakaupassa ollaan tarkempia (toki liittyy ruuan hinnan nousuun).

Mutta tämä sun tarina on niin hämärä, että hieman kiinnostaa, miten siihen on päädytty. 

Tasaerälainassa korot eivät vaikuta kuukausikustannuksiin. En tajua, miksi kukaan ottaisi muuta kuin tasaerälainan: siinä kuukausikustannukset on taattu, ja lainan takaisinmaksuaika vaihtelee. Ja kuten kaikissa perusmuotoisissa, ei-korkosuojatuissa lainoissa, sitä voi jo lainkin mukaan koska tahansa lyhentää haluamissaa määrissä ilman lisäkustannuksia, jos alkaa tuntua siltä, että rahaa onkin jäänyt säästöön ennakoitua enemmän.

Asuntolainan ottajat: vaatikaa tasaerälainaa!

Olet väärässä, itsekin luulin että tasaerälaina tarkoittaisi että aina menee sama summa mutta juuri toisin päin.

Pankista sain juuri viestiä;

Lainanne lyhennystapa on tasaerä, jolloin laina-aika pysyy koko ajan samana ja korkojen muutos muuttaa kuukausierää.

Tasaerä lyhennystavassa tosiaan lyhennykseen menee aina sen verran, että laina-aika pysyy ennallaan.

Eli ihmettelin kun kuukausisumma noussut niin korkeaksi.

Olet väärässä. Tuo kuvailemasi laina on tasaLYHENNYSlaina. TasaERÄlainassa kuukausiERÄ pysyy samana, mutta korkojen noustessa lyhennyksen osuus pienenee (eli lainan takaisinmaksu pitenee).

TasaLYHENNYSlaina on lainan ottajalle halvin ja tasaERÄlaina kallein.

Eri pankit käyttävät eri termejä lyhennystavoista, joten tämä jankkaaminen on täysin turhaa. Dansken tasaerä on muuttuva annuiteetti, OP:n tasaerä on kiinteä tasaerä jne.

Ei käytä. Olen juuri katsonut 3 suurimman pankin kohdalta tuo ja ovat täysin yhtenevät tiedot kaikilla.

Katsohan uudestaan.

OP: Tasaerä

Tasaerälyhennyksessä maksat asuntolainaa samansuuruisina maksuerinä. Maksuerä pysyy samana viitekoron muuttuessa, mutta laina-aika muuttuu. Viitekoron noustessa laina-aika pitenee, ja laskiessa lyhenee.

Laina-aika muuttuu

Maksuerä pysyy samana

Danske: Tasaerä eli annuiteetti

Tasaerä eli annuiteetti on maksuerä, joka sisältää lainan lyhennyksen ja koron. Koron aleneminen pienentää maksuerää ja koron nousu vastaavasti suurentaa sitä. Laina-aika ei muutu.

Katsohan itse.

"

Kiinteä tasaerä

Kiinteä tasaerä on lyhennystapa, jossa maksuerä pysyy ennallaan ja korkojen muutokset vaikuttavat laina-aikaan. "

Tuo siis dansken sivulta.  On kolme tapaa lyhentää asuntolainaa (kaikissa pankeissa)

TasaLYHENNYS. (lyhennys vakio ja korko tulee lyhennyksen päälle)

Annuiteetti eli tasaerälaina. (kuukausierä sama läpi lainan ajan ja koron muuttuessa kuukausierä muuttuu vastaavasti. kesto on vakio)

kiinteä tasaerä (kuukausierä on vakio koko laina-ajan, koron nousut pidentävät laina-aikaa)

Niin? Kun OP puhuu tasaerästä, se vastaan Dansken kiinteää tasaerää. Termit eivät ole samoja eri pankeissa.

Vierailija
122/141 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP on näitä hölmöjä, jotka eivät ymmärrä yhtiölainaa ja sitä, että sitä pitää alkaa maksamaan. Ovat ostaneet uuden asunnon, jossa yhtiölainalla ekat vuodet lyhennysvapaita ja ovat liian tyhmiä ymmärtääkseen, että se yhtiölainakin pitää maksaa.

Ihmetyttää, miten älyll1sesti noin vajavainen ihminen on päässyt työhön, josta saa palkkaa niin paljon, että pankki on myöntänyt velan.

AP: sinä itse olet sen velan hyväksynyt, ei se kenellekään yllärinä tule.

Oltiikohan ysärin lamassa näin armottomia kanssaihmisille? Lamassa toiset rikastuu ja toiset menettää, se oli tietysti pelin henki silloinkin. Mutta oliko tällaista ylimielistä armottomuutta? Epäilen, että ei tässä määrin.

Paljon armottomampia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/141 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaa myöntäessään pankki on arvioniut että teidän tuloilla sen lainan kyllä maksaa takaisin vaikka korot vähän nousisikin. Eli menoja karsimaan vaan, netflixit ja sushibuffetit vähemmälle.

Vierailija
124/141 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiääliö taita ollaperuspersu

Vierailija
125/141 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lainaa myöntäessään pankki on arvioniut että teidän tuloilla sen lainan kyllä maksaa takaisin vaikka korot vähän nousisikin. Eli menoja karsimaan vaan, netflixit ja sushibuffetit vähemmälle.

Valitettavasti pankki ei osannut stressitestata mystistä yllätyslainaa ja nyt ap on lirissä. Onneksi on miljoonakämppä, jonka tapeteihin pyyhkiä kyyneleet.

Vierailija
126/141 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulee meilläkin 300-400€/kk lisää korkomenoja toukokuusta lähtien. Ei mennä konkkaan, mutta vi*uttaahan se.

Sama täällä. Ottaa päähän, vaikka tuon korkomenon pystyn maksamaan. Toivottavasti ei jää vuosikausiksi näin korkeiksi, tai sitten myyn koko asunnon ja lähden ulkomaille.

Vierailija
127/141 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulee meilläkin 300-400€/kk lisää korkomenoja toukokuusta lähtien. Ei mennä konkkaan, mutta vi*uttaahan se.

Sama täällä. Ottaa päähän, vaikka tuon korkomenon pystyn maksamaan. Toivottavasti ei jää vuosikausiksi näin korkeiksi, tai sitten myyn koko asunnon ja lähden ulkomaille.

No miksette maksa lainaa pois? Niin minä tein kun lainan korkokulut olisi noussut 750 €:lla/kk.

Nyt sitten velattomassa asunnossa oleilen.

Vierailija
128/141 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt ei ole mitään ysärin lamaa tiedossa ja muutenkin ihmiset unohtaa, että korot ovat nyt nousseet, mutta tulevat sieltä kyllä vielä alas. 

Tuskin takaisin nollaan kuitenkaan.

Vierailija
129/141 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No miksette maksa lainaa pois? Niin minä tein kun lainan korkokulut olisi noussut 750 €:lla/kk.

Ei satu olee tilillä yli sataa tonnia.

Vierailija
130/141 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

no ihan omaa typeryyttänne ei ole. Minulla oli yli 300 000 sijoituksissa, nyt vähemmän, mutta enemmän kuin sijoittavalla suomalaisella tyypillisesti.

Vierailija
131/141 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt ei ole mitään ysärin lamaa tiedossa ja muutenkin ihmiset unohtaa, että korot ovat nyt nousseet, mutta tulevat sieltä kyllä vielä alas. 

Tuskin takaisin nollaan kuitenkaan.

Niinpä. Tämä taso voi hyvinkin olla normaali tai ainakin normaalimpi, nollakorot olivat poikkeus.

Vierailija
132/141 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättävän tyhmät saa 685714€ lainaa, tai sitten kyseessä on vain paska provo.

Vierailija
133/141 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

no ihan omaa typeryyttänne ei ole. Minulla oli yli 300 000 sijoituksissa, nyt vähemmän, mutta enemmän kuin sijoittavalla suomalaisella tyypillisesti.

Semmoinen Hannu Hanhi siellä. Ymmärrät kuitenkin, ettei kovin monella asuntovelallisella ole heittää satojatuhansia yhtäkkiä lainan poismaksuun.

Vierailija
134/141 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Olin tyhmä, etten osannut ennustaa 10 vuoden nousua osakkeissa. Miten voinkin olla niin hemmetin tyhmä, etten etukäteen nähnyt.

Mites muuten seuraavat kymmenen vuotta? Mitä kristallipallosi sanoo?

Vierailija
135/141 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Olin tyhmä, etten osannut ennustaa 10 vuoden nousua osakkeissa. Miten voinkin olla niin hemmetin tyhmä, etten etukäteen nähnyt.

Mites muuten seuraavat kymmenen vuotta? Mitä kristallipallosi sanoo?

Tuottanevat noin 8% p.a keskimäärin.

Vierailija
136/141 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Semmoinen Hannu Hanhi siellä. Ymmärrät kuitenkin, ettei kovin monella asuntovelallisella ole heittää satojatuhansia yhtäkkiä lainan poismaksuun.

Olisi ollut jos olisi sen lainasta maksettavan 6% ja 0%  korkojen välisen summan sijoittanut  0-korkoaikana.

Vierailija
137/141 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpsis, sitten olet ystäväni väärällä palstalla. Kaikki av-mammat tienaa 15k/kk ja miljoona makaa käyttötilillä, etkö tiennyt😁

Vierailija
138/141 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei onpa hyvä idea, miten ei tullu mieleen, käynpäs heti tekemässä tilinsiirron.

Mutta nyt tuli mullekin hyvä vinkki mieleen teille: eikös ois vielä parempi että ei ottaiskaan lainaa ollenkaan ja ostais asunnon käteisellä? Tadaa, ja kaikilla on velattomat asunnot.

Vierailija
139/141 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hurjaa on ostaa jättivelkaisesta taloyhtiöistä osuus kun joutuu pahimmillaan vastaamaan muiden veloista, tai yhtiö menee konkurssiin. As.oy on vain Oy muiden joukossa, vaikka siihen sisältyy joku hallintaoikeus. Olisiko aika lopettaa tai rajoittaa tälläinen asunnon omistus?

Vierailija
140/141 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu satuin olemaan niin typerä että synnyin ainakin 10v liian myöhään, enkä ole ehtinyt olla työelämässä niin kauan että olisin mitenkään voinut ehtiä säästää tuommoisia summia. Omaa tyhmyyttä myös ettei vanhemmat ole säästäneet tai lahjoittaneet rahaa tai etten ole saanut perintöä.

Voi luoja miten tyhmiä ihmisiä on olemassa.