Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Asuntolainan korkoihin 2000€/kk ja lyhennykset päälle ja muut kulut

Vierailija
03.02.2023 |

Ja vastikkeet päälle niin yhteensä 3500€. Siihen päälle sähkölaskut ja kaikki muu eläminen, vähän hirvittää. Seuraavaa korontarkistuspäivää odotellessa vaikka saatiin edullinen marginaali toiseen lainaan niin taloyhtiön lainassa hirveät korot. Oman lainan hyvän koron kanssa tasan puolet kk summasta korkoihin. Taloyhtiönlaina ei juurikaan lyhene, siinä melkeen kaikki korkoihin. En jotenkin tajunnut että esim. 3,5% kokonaiskorko tarkoittaa että puolet menee korkoihin. Muita jotka alkaa olla pulassa?

Kommentit (141)

Vierailija
81/141 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa omituista, että laina on myönnetty ilman stressitestiö ja selvitystä maksukyvystä. Ei kannattaisi ostaa asuntoja, joihin ei ole varaa.

Vierailija
82/141 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP on näitä hölmöjä, jotka eivät ymmärrä yhtiölainaa ja sitä, että sitä pitää alkaa maksamaan. Ovat ostaneet uuden asunnon, jossa yhtiölainalla ekat vuodet lyhennysvapaita ja ovat liian tyhmiä ymmärtääkseen, että se yhtiölainakin pitää maksaa.

Ihmetyttää, miten älyll1sesti noin vajavainen ihminen on päässyt työhön, josta saa palkkaa niin paljon, että pankki on myöntänyt velan.

AP: sinä itse olet sen velan hyväksynyt, ei se kenellekään yllärinä tule.

Oltiikohan ysärin lamassa näin armottomia kanssaihmisille? Lamassa toiset rikastuu ja toiset menettää, se oli tietysti pelin henki silloinkin. Mutta oliko tällaista ylimielistä armottomuutta? Epäilen, että ei tässä määrin.

Kyllä ihmiset on ilkeitä, kateellisia ja typeriä nykyään. Ei voi ymmärtää. Pistää itsenikin miettimään kannattaako hyväntekeväisyys, jos tällaisia avustaa kun asenne nykyään tuo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/141 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP on näitä hölmöjä, jotka eivät ymmärrä yhtiölainaa ja sitä, että sitä pitää alkaa maksamaan. Ovat ostaneet uuden asunnon, jossa yhtiölainalla ekat vuodet lyhennysvapaita ja ovat liian tyhmiä ymmärtääkseen, että se yhtiölainakin pitää maksaa.

Ihmetyttää, miten älyll1sesti noin vajavainen ihminen on päässyt työhön, josta saa palkkaa niin paljon, että pankki on myöntänyt velan.

Oltiikohan ysärin lamassa näin armottomia kanssaihmisille? Lamassa toiset rikastuu ja toiset menettää, se oli tietysti pelin henki silloinkin. Mutta oliko tällaista ylimielistä armottomuutta? Epäilen, että ei tässä määrin.

Ysärin lamassa kävi vähän eri lailla: 1980-luvun lopulla asuntojen hinnat nousivat kymmeniä prosentteja vuodessa useamman vuoden ajan, sitten yhtäkkiä korot pomppasivat pilviin (vuoden euribori käväisi muistaakseni lähes 20 prosentissa), markka devalvoitiin ja asuntokauppa pysähtyi kuin seinään.

Ystäväni asunto laski arvoaan 400kmk -> 200 kmk muutamassa kuukaudessa, mutta lainaa oli edelleenkin yli 300 kmk maksettavana järkyttävällä korolla. Ystäväni selvisi tästä kurimuksesta, mutta moni ei. En viitsinyt edes kiusata sillä, että olin kuitenkin ennen asunnon ostamista kehoittanut, että älä helvetissä nyt osta, mutta kun vastanaidun vaimon kanssa piti ehdottomasti saada se ensiasunto juuri silloin.

Niille kävi huonoiten, joilla oli valuuttalainaa, sitä lainaa joita kaikkialla sanottiin että firmojen kannattaa ottaa kun korot ovat alhaisemmat. Devalvaatiossa lainan määrä nousi markoissa laskettuna yhdessä yössä yli 20%. Siihen kaatui moni muuten ihan terve firma.

Me oltiin nuoria ja kohtuuhyväpalkkaisissa duunaritöissä -93. Otettiin 500 000mk asuntolaina muistaakseni 6% korolla, jolla rakenneltiin taloa itsellemme ja ostettiin tontti. Meidän tuloilla ei ollut ongelmaa lainan takaisinmaksussa, sen kertoi jo stressitestit. Sitten yks kaks korko pomppasi reiluun 18%. Ei muuta kuin kamat kasaan ja talo myyntiin, vaikka juuri saatiin valmiiksi. Onneksi talo meni nopeasti kaupaksi korkeista koroista huolimatta, joten pääsimme veloista heti eroon ja muutimme vähäksi aikaa vuokralle, kunnes korot laski ja globaali kriisi rauhoittui ja uskalsi taas miettiä asuntolainaa.  

Vierailija
84/141 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten olette saaneet 800 000e lainaa?

Itse asiasssa ei saatu vaan tilanne meni siihen pisteeseen ilman että itse olisi voinut vaikuttaa. Nyt vaan pitää maksaa.

Nyt on mystistä. En ole ikinä kuullut että asuntolainan maksajaksi voi joutua ilman että sitä itse ottaa. Aika pelottava skenaario, yhtäkkiä vaan tavallisella kaduntallaajalla onkin loistolukaali ja siitä milli velkaa?

Ikävä kyllä näin voi käydä ja todella monelle käynyt. Ostat 300 000€ asunnon mutta sen hinnaksi voi helposti tulla 800 000€ ja laina tulee maksettavaksi halusi tai ei. Rakennusvaiheen ongelmat aiheuttaa tämän. Tapoja on moniakin. Tällä hetkellä hyvinkin yleistä kun rakennusmateriaalien hinnat nousseet. Asuntoja myyty pari vuotta sitten edullisesti mutta sillä hinnalla ei saadakaan valmiiksi vaan hinnat moninkertaistuu, rakennusyhtiötä menee ja mennyt paljon konkurssiin tai joutunut muuten vaikeuksiin. Tämä jää aina ostajan maksettavaksi, halusi tai ei.

Häh?

Viisas katsoo rakennusyhtiön vakavaraisuuden, ennen asuntolainoja. 

Vierailija
85/141 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiasssa ei saatu vaan tilanne meni siihen pisteeseen ilman että itse olisi voinut vaikuttaa. Nyt vaan pitää maksaa.

Nyt on mystistä. En ole ikinä kuullut että asuntolainan maksajaksi voi joutua ilman että sitä itse ottaa. Aika pelottava skenaario, yhtäkkiä vaan tavallisella kaduntallaajalla onkin loistolukaali ja siitä milli velkaa?

Ikävä kyllä näin voi käydä ja todella monelle käynyt. Ostat 300 000€ asunnon mutta sen hinnaksi voi helposti tulla 800 000€ ja laina tulee maksettavaksi halusi tai ei. Rakennusvaiheen ongelmat aiheuttaa tämän. Tapoja on moniakin. Tällä hetkellä hyvinkin yleistä kun rakennusmateriaalien hinnat nousseet. Asuntoja myyty pari vuotta sitten edullisesti mutta sillä hinnalla ei saadakaan valmiiksi vaan hinnat moninkertaistuu, rakennusyhtiötä menee ja mennyt paljon konkurssiin tai joutunut muuten vaikeuksiin. Tämä jää aina ostajan maksettavaksi, halusi tai ei.

Häh?

yhtiö voi paperilla näyttää ostaessa täydelliseltä. Ei suunniteltuja korjauksia, ei lainoja.

Monikaan ei osaa ajatella että korjaukset voivat aiheuttaa niin ison taloyhtiölainan että asunnon arvo on paljon pienempi kuin taloyhtiölainan osuus. Todella paljon rakennusvirheitä ja tällä hetkellä uudistetaan täysin 80-, 70, ja 60 luvun taloyhtiöitä. Kaikki ei pysty niiden taloyhtiölainoja maksamaan jolloin maksuerät siirtyy muille osakkaille joilla ei sitten enää riitä rahat = taloyhtiön konkurssi

Vierailija
86/141 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ei ole mitään ysärin lamaa tiedossa ja muutenkin ihmiset unohtaa, että korot ovat nyt nousseet, mutta tulevat sieltä kyllä vielä alas. 

Vierailija
87/141 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jutun pointti oli korkojen nousun vaikutukset, ei juuri oma tilanne enkä sitä tarkemmin lähde ruotimaan. Tilanne itsellä on mikä on, siihen ei ole voinut itse vaikuttaa mitenkään. Ei auta kuin toivoa ettei korot ainakaan nouse. Hyvä jos muilla ei huolta huomisesta 😊

Totta kai korot vaikuttaa. Meiltä menee pari sataa enemmän kuussa ja on pois muusta kulutuksesta. Tasan tiedettiin, kuinka suuri asuntolaina otettiin ja korkotaso ei yllätä. Vähän tingitään vapaa-ajan harrasteita ja ruokakaupassa ollaan tarkempia (toki liittyy ruuan hinnan nousuun).

Mutta tämä sun tarina on niin hämärä, että hieman kiinnostaa, miten siihen on päädytty. 

Tasaerälainassa korot eivät vaikuta kuukausikustannuksiin. En tajua, miksi kukaan ottaisi muuta kuin tasaerälainan: siinä kuukausikustannukset on taattu, ja lainan takaisinmaksuaika vaihtelee. Ja kuten kaikissa perusmuotoisissa, ei-korkosuojatuissa lainoissa, sitä voi jo lainkin mukaan koska tahansa lyhentää haluamissaa määrissä ilman lisäkustannuksia, jos alkaa tuntua siltä, että rahaa onkin jäänyt säästöön ennakoitua enemmän.

Asuntolainan ottajat: vaatikaa tasaerälainaa!

Olet väärässä, itsekin luulin että tasaerälaina tarkoittaisi että aina menee sama summa mutta juuri toisin päin.

Pankista sain juuri viestiä;

Lainanne lyhennystapa on tasaerä, jolloin laina-aika pysyy koko ajan samana ja korkojen muutos muuttaa kuukausierää.

Tasaerä lyhennystavassa tosiaan lyhennykseen menee aina sen verran, että laina-aika pysyy ennallaan.

Eli ihmettelin kun kuukausisumma noussut niin korkeaksi.

Sinun pankillasihan ihmeelliset termit ovat. Tuo nimittäin ei minun käsitykseni mukaan ole oikein, eikä kyllä Nordeankaan:

https://www.nordea.fi/henkiloasiakkaat/palvelumme/lainat/asuntolainat/l…

Tasalyhennys

Tasalyhennys sopii sinulle, jos haluat alussa maksaa suurempia maksueriä.

- Lainanlyhennys on aina samansuuruinen, mutta maksuerän suuruus vaihtelee koron mukaan: Jos viitekorko nousee, maksut nousevat; jos viitekorko laskee, maksut pienenevät.

Kiinteä tasaerälaina

Kiinteä tasaerälaina on hyvä vaihtoehto, jos haluat tietää tarkalleen maksuerän suuruuden myös tulevaisuudessa, etkä välitä siitä, ettet tiedä tarkkaa laina-aikaa.

- Tasaerälainan kaikki takaisinmaksuerät ovat yhtä suuria.

Tuo viesti suoraan kopioitu danske bankin viestistä. Itsekin luulin että tasaerä tarkoittaa tasaerää, johan sen nimikin sanoo mutta pakko kai se on uskoa kun omasta lainasta pankista näin kerrotaan.

Danske Bankin kannattaisi hankkia uudet suomentajat, on sen verran uskomaton juttu. En siis suinkaan väitä, että valehtelet, mutta olen aidosti ihmeissäni, etteivät edes pankit itse tiedä termejään.

Tosin, silloin kun itse otin lainaa, niin speksasin asian niin, että "Haluat sen lainatyypin, jossa joka kuukausi maksetaan sama määrä korosta riippumatta ja laina-aika vaihtelee", ja kyllä ne minulle osasivat oikean antaa. Pahoittelen, jos olet tietämättäsi joutunut lainatyyppiin, jota et halunnut.

Itse nostaisin vähän meteliä pankin suuntaan, että mitäs jumansviidua, ei tasaerälaina tätä tarkoita, ja laittaisin muiden pankkien linkkejä, kutne tuon aiemmin lainaamani. Tuo Dansken juttu vaikuttaa minusta aika törkeältä.

Kyllä Danske Bankista oikein kirjoitetiin, erikseen on sitten KIINTEÄ tasaerä joka tarkoittaa sitä että maksuerä pysyy samana. Tasaerälyhennys ei tarkoita sitä.

Näiden kanssa saa olla tarkkana, koska pankeilla on huojuntaa termeissä. Sitä kyllä ihmettelen, että joku on oikeasti allekirjoittanut lainan tietämättä miten se omalla kohdalla menee. Vai onko tämä nyt seurausta siitä, ettei lainaneuvotteluja enää käydä kasvokkain. Itse en muista yhtään lainanottotilannetta, jossa pankkitäti ei olisi selittänyt, että mihin tässä nyt sitoudutaan. Danske Bank toisin yritti meitäkin huijata piilokuluilla (tuli matala korkotarjous, mutta siellä olikin sitten pienellä ties mitä lisäkuluja) eli sinne en asiakkaaksi mene koskaan.

Vierailija
88/141 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Häh?

yhtiö voi paperilla näyttää ostaessa täydelliseltä. Ei suunniteltuja korjauksia, ei lainoja.

Monikaan ei osaa ajatella että korjaukset voivat aiheuttaa niin ison taloyhtiölainan että asunnon arvo on paljon pienempi kuin taloyhtiölainan osuus. Todella paljon rakennusvirheitä ja tällä hetkellä uudistetaan täysin 80-, 70, ja 60 luvun taloyhtiöitä. Kaikki ei pysty niiden taloyhtiölainoja maksamaan jolloin maksuerät siirtyy muille osakkaille joilla ei sitten enää riitä rahat = taloyhtiön konkurssi

En puhunutkaan yhtiöistä, vaan rakennusfirmoista.

Mutta tyhmä saa olla siinäkin tapauksessa, jos ei selvittele etukäteen yhtiön tulevia remontteja tai edes sen yhtiönkään vakavaraisuutta, tai koska se talo on rakennettu, että mitä voi olla edessä. Ei ne remontitkaan tule yllättäen. Ainakaan suuria tyypillisiä rakennusvirheitä ei enää juurikaan edes korjata, koska halvemmaksi tulee talon purku. 

Vierailija
89/141 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aina ollut turvallisuushakuinen ja vältellyt riskejä. Suurin asuntolainasumma meillä kahdella on ollut 105 000 euroa. Nyt jäljellö enää 13 000. Mitään sijoituksia eikä säästöjä ole, mutta kohta ollaan velattomia.Muutettiin nuorina pois Helsingistä kalliiden asuntojen vuoksi ja ostettiin ensimmäinen asunto Kainuusta. Tosin kumpikaan emme olleet etelästä edes kotoisin. Tulkaa pois sieltä.

Mä olen ollut aina turvallisuushakuinen ja asunut vuokralla, sekä laittanut joka kuukausi sen (nykyisin n 200e) joka on erotuksena mahdolliseen asuntolainan lyhennykseen + omistusasunnon kuluihin sijoituksiin. Hajauttanut alusta asti.

Minulla on todella muhkea varallisuus, kun korolle korkoa on tehnyt tehtävänsä nyt jo 27 vuotta.

Omistusasuminen on huono sijoitus, koska niin monelle se on ainoa sijoitus.

Vierailija
90/141 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en ikinä ostaisi asuntoa uudesta talosta. En ymmärrä näitä, jotka niin tekee...

Vierailija
91/141 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aina ollut turvallisuushakuinen ja vältellyt riskejä. Suurin asuntolainasumma meillä kahdella on ollut 105 000 euroa. Nyt jäljellö enää 13 000. Mitään sijoituksia eikä säästöjä ole, mutta kohta ollaan velattomia.Muutettiin nuorina pois Helsingistä kalliiden asuntojen vuoksi ja ostettiin ensimmäinen asunto Kainuusta. Tosin kumpikaan emme olleet etelästä edes kotoisin. Tulkaa pois sieltä.

Kääntöpuolena tässä on se, että tuon teidän talon arvo voi olla 0 tai lähellä sitä, jos olisitte ostaneet samalla hinnalla Helsingistä, talon arvo on voinut kaksinkertaistua.

Vierailija
92/141 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ysärin lamassa kävi vähän eri lailla: 1980-luvun lopulla asuntojen hinnat nousivat kymmeniä prosentteja vuodessa useamman vuoden ajan, sitten yhtäkkiä korot pomppasivat pilviin (vuoden euribori käväisi muistaakseni lähes 20 prosentissa), markka devalvoitiin ja asuntokauppa pysähtyi kuin seinään.

Ystäväni asunto laski arvoaan 400kmk -> 200 kmk muutamassa kuukaudessa, mutta lainaa oli edelleenkin yli 300 kmk maksettavana järkyttävällä korolla. Ystäväni selvisi tästä kurimuksesta, mutta moni ei. En viitsinyt edes kiusata sillä, että olin kuitenkin ennen asunnon ostamista kehoittanut, että älä helvetissä nyt osta, mutta kun vastanaidun vaimon kanssa piti ehdottomasti saada se ensiasunto juuri silloin.

Niille kävi huonoiten, joilla oli valuuttalainaa, sitä lainaa joita kaikkialla sanottiin että firmojen kannattaa ottaa kun korot ovat alhaisemmat. Devalvaatiossa lainan määrä nousi markoissa laskettuna yhdessä yössä yli 20%. Siihen kaatui moni muuten ihan terve firma.

Me oltiin nuoria ja kohtuuhyväpalkkaisissa duunaritöissä -93. Otettiin 500 000mk asuntolaina muistaakseni 6% korolla, jolla rakenneltiin taloa itsellemme ja ostettiin tontti. Meidän tuloilla ei ollut ongelmaa lainan takaisinmaksussa, sen kertoi jo stressitestit. Sitten yks kaks korko pomppasi reiluun 18%. Ei muuta kuin kamat kasaan ja talo myyntiin, vaikka juuri saatiin valmiiksi. Onneksi talo meni nopeasti kaupaksi korkeista koroista huolimatta, joten pääsimme veloista heti eroon ja muutimme vähäksi aikaa vuokralle, kunnes korot laski ja globaali kriisi rauhoittui ja uskalsi taas miettiä asuntolainaa.  

Ihme että saitte tslon myytyä hyvään hintaan keskellä pahinra lamaa... olisi voinut tulla henk.koht konkurssi kyllä tuossa tilanteessa.

Vierailija
93/141 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Häh?

Meidän rakennusvalvoja varmisti, että talofirman konkurssi ei kaatuisi meidän niskaan. Talofirman piti sijoittaa takuusumma jollekin tilille. Oli viisas valvoja vuonna 2014.

Vierailija
94/141 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen ollut aina turvallisuushakuinen ja asunut vuokralla, sekä laittanut joka kuukausi sen (nykyisin n 200e) joka on erotuksena mahdolliseen asuntolainan lyhennykseen + omistusasunnon kuluihin sijoituksiin. Hajauttanut alusta asti.

Minulla on todella muhkea varallisuus, kun korolle korkoa on tehnyt tehtävänsä nyt jo 27 vuotta.

No, me tietoisesti valittiin näin. Nyt on hirsitalo maalämmöllä ison kaupungin taajamassa. Terveellinen ja edullinen asua. Oma puutarha ja iso, lämmin autotalli missä puuhata.

Vierailija
95/141 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kääntöpuolena tässä on se, että tuon teidän talon arvo voi olla 0 tai lähellä sitä, jos olisitte ostaneet samalla hinnalla Helsingistä, talon arvo on voinut kaksinkertaistua.

Se halpa, ensimmäinen talomme Kainuussa on myyty ajat sitten. Nyt on uusi hirsitalo maalämmöllä ison kaupungin taajamassa. Arvo säilyy kyllä. Mutta idea oli se, ettei kannata isoa lainasummaa ottaa missään vaiheessa.

Vierailija
96/141 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei olla jouduttu tilanteeseen, jossa olisi hallitsemattoman kokoinen laina. #valinnat#elämänhallinta#elätulojesimukaan

Vierailija
97/141 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helsingistä ei olisi saanut vuonna 1998 mitään asuntoa 80 000. Meillä ei ollut mitään säästöjä. Silti saatiin laina kun oli molemmilla vakituinen työsuhde.

Vierailija
98/141 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helsingistä ei olisi saanut vuonna 1998 mitään asuntoa 80 000. Meillä ei ollut mitään säästöjä. Silti saatiin laina kun oli molemmilla vakituinen työsuhde.

No kyllä sai, itsekin ostin juuri tuohon hintaan asuntoni vuonna 2007. Ja hinta on yli kaksinkertaistunut.

Vierailija
99/141 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä sai, itsekin ostin juuri tuohon hintaan asuntoni vuonna 2007. Ja hinta on yli kaksinkertaistunut.

Siis 80 000 markalla?

Vierailija
100/141 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, me tietoisesti valittiin näin. Nyt on hirsitalo maalämmöllä ison kaupungin taajamassa. Terveellinen ja edullinen asua. Oma puutarha ja iso, lämmin autotalli missä puuhata.

Mä uskonkin, että se on teille juuri hyvä. Tuo turvallisuushakuisuus on tässä se tärkein juttu.

Moni ottaa isoja riskejä vain, koska moni muukin ottaa. Tai uskoo yhteen malliin asioiden tekemisessä, koska ns. kaikki tekevät niin (esim tuo omistusasuminen ainoana taloudellisesti viisaana asumisratkaisuna).

Mun työssä on ollut selvää, uravalinnan puolesta, että muuttoja tulee. Tämä asumiseen liittyvä sijoituskuvio ei mulla ole ollut ainoa, mut olen pitänyt sen ikään kuin korvamerkittynä rahana. Ihan liian moni ajattelee, että asunto on pakko omistaa, vaikka se olisi muusta säästämisestä/sijoittamisesta pois, ja että toisen omistamassa asuen ei kuulemma vaan voi säästää.

Kyllä voi, näinkin.