Asuntolainan korkoihin 2000€/kk ja lyhennykset päälle ja muut kulut
Ja vastikkeet päälle niin yhteensä 3500€. Siihen päälle sähkölaskut ja kaikki muu eläminen, vähän hirvittää. Seuraavaa korontarkistuspäivää odotellessa vaikka saatiin edullinen marginaali toiseen lainaan niin taloyhtiön lainassa hirveät korot. Oman lainan hyvän koron kanssa tasan puolet kk summasta korkoihin. Taloyhtiönlaina ei juurikaan lyhene, siinä melkeen kaikki korkoihin. En jotenkin tajunnut että esim. 3,5% kokonaiskorko tarkoittaa että puolet menee korkoihin. Muita jotka alkaa olla pulassa?
Kommentit (141)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mikä on ongelma? Jos tulot riittävät kartanon ostamiseen, niin luulisi niiden riittävän myös maksujen hoitamiseen. Vai tuliko laina mitoitettua niin että euroakaan ei ole varaa laittaa kustannusten nousuun?
Ajatus oli kysellä onko muilla korkojen nousu aiheuttanut stressiä. Ei olla otettu isoa lainaa vaan jouduttu tähän tilanteeseen että on iso laina. Monella sama kohtalo tällä hetkellä.
Miten teillä voi olla se laina, jos ette ole sitä ottaneet?
Helposti ikävä kyllä. Selitin tuossa tarkemmin toisessa viestissä.
Vierailija kirjoitti:
Joo tällainen provo tänään.
Olisikin 😥
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten olette saaneet 800 000e lainaa?
Itse asiasssa ei saatu vaan tilanne meni siihen pisteeseen ilman että itse olisi voinut vaikuttaa. Nyt vaan pitää maksaa.
Nyt alkoi kiinnostaa, miten voi tulla 800 000 eur lainat ilman, että voi vaikuttaa asiaan?? Alkoi jo ihan jännittää, koska osuu omalle kohdalle.
Kun otin ensimmäisen asuntolainani, Euribor-360 oli laskenut vähän yli viiteen prosenttiin, ja kaksi kolmannesta kuukausimaksustani meni korkoihin. Muistan millainen ilon päivä oli, kun korkojen pikkuhiljaa laskiessa ja lainan lyhetessä koitti sekin päivä, kun puolet pankille annetusta rahasta menikin omaan taskuun.
Otin lainani tasaerälainana, koska silloin maksettava määrä ei muutu korkojen eläessä. Näin tein myös kahden seuraavan kahden asuntolainani kanssa.
Otin aluksi pienen ja halvan asunnon, ja kun se alkoi olla maksettuna, ostin isomman. En ryhtynyt heti omakotikartanon omistajaksi, koska se olisi ollut liian iso riski.
Hajahuomio: Lain mukaan lainaa saa halutessaan lyhentää nopeamminkin kuin maksusuunnitelmassa, joten laitoin lainani kuukausierän sellaiseksi, että sen pystyy maksamaan joka tapauksessa, ellei sitten ihan kaikki mene pieleen. Sitten lyhentelin sitä aina silloin tällöin ihan omaehtoisesti. Se on helppoa: sen kun laittaa lainatilille tilisiirron ja seuraavana päivänä jäljellä oleva lainasumma on kutistunut tällä summalla.
Ennen kuin ottaa lainaa kannattaa opetella yhteen-, kerto-, prosentti- ja mielellään vielä potenssilaskua sen verran, että edes tajuaa korkoa-korolle-periaatteen. "Ikinä en ole matematiikkaa tarvinnut" ja "en tajunnut" eivät ole hyviä periaatteita silloin, kun puhutaan isoista raha-asioista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mikä on ongelma? Jos tulot riittävät kartanon ostamiseen, niin luulisi niiden riittävän myös maksujen hoitamiseen. Vai tuliko laina mitoitettua niin että euroakaan ei ole varaa laittaa kustannusten nousuun?
Ajatus oli kysellä onko muilla korkojen nousu aiheuttanut stressiä. Ei olla otettu isoa lainaa vaan jouduttu tähän tilanteeseen että on iso laina. Monella sama kohtalo tällä hetkellä.
Et selittänyt. Ei se laina ja velka vain ilmesty tyhjästä. Mistä se laina on tullut? Onko se taloyhtiön tekemistä korjauksista? Onko se teidän ottama? Tuliko pankinjohtaja ikkunasta ja lykkäsi valmiiksi allekirjoitetun paperin kouraan ja käski maksamaan?
Vierailija kirjoitti:
Eikö ap tajunnut, että yhtiölainaan alkaa lyhennykset lyhennysvapaiden vuosien jälkeen?
Joku tällainen kuvio tässä taustalla on pakko olla. Ap on kujalla kuin lumiukko, mutta ilmeisesti ei ole ymmärtänyt taloyhtiölainan lyhennyksiä sekä koron vaikutusta niihin.
Jutun pointti oli korkojen nousun vaikutukset, ei juuri oma tilanne enkä sitä tarkemmin lähde ruotimaan. Tilanne itsellä on mikä on, siihen ei ole voinut itse vaikuttaa mitenkään. Ei auta kuin toivoa ettei korot ainakaan nouse. Hyvä jos muilla ei huolta huomisesta 😊
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö ap tajunnut, että yhtiölainaan alkaa lyhennykset lyhennysvapaiden vuosien jälkeen?
Joku tällainen kuvio tässä taustalla on pakko olla. Ap on kujalla kuin lumiukko, mutta ilmeisesti ei ole ymmärtänyt taloyhtiölainan lyhennyksiä sekä koron vaikutusta niihin.
Olisikin näin yksinkertaisesta asiasta kyse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiasssa ei saatu vaan tilanne meni siihen pisteeseen ilman että itse olisi voinut vaikuttaa. Nyt vaan pitää maksaa.
Nyt on mystistä. En ole ikinä kuullut että asuntolainan maksajaksi voi joutua ilman että sitä itse ottaa. Aika pelottava skenaario, yhtäkkiä vaan tavallisella kaduntallaajalla onkin loistolukaali ja siitä milli velkaa?
Ikävä kyllä näin voi käydä ja todella monelle käynyt. Ostat 300 000€ asunnon mutta sen hinnaksi voi helposti tulla 800 000€ ja laina tulee maksettavaksi halusi tai ei. Rakennusvaiheen ongelmat aiheuttaa tämän. Tapoja on moniakin. Tällä hetkellä hyvinkin yleistä kun rakennusmateriaalien hinnat nousseet. Asuntoja myyty pari vuotta sitten edullisesti mutta sillä hinnalla ei saadakaan valmiiksi vaan hinnat moninkertaistuu, rakennusyhtiötä menee ja mennyt paljon konkurssiin tai joutunut muuten vaikeuksiin. Tämä jää aina ostajan maksettavaksi, halusi tai ei.
Joku raja näihin tarinoihin, jos ostat uudiskohteen niin kauppakirjassa määritellään hinta, se ei voi siitä nousta, kustannusten nousu menee myyjän piikkiin. Toki taloyhtiöissä voi tulla isoja remppoja, joita rahoitetaaan taloyhtiölainalla, mutta joku puolimiljoonaa per asunto on jo ihan överiä, kun perinteinen putkiremppa maksaa tonnin neliöltä.. toki jos rakentaa omk- niin siinä budjetit venyvät, mutta aika huonoa budjetointia jos budetti 2,5 kertaistuu..
Taloyhtiössäkin isoja remontteja valmistellaan pitkään ja asia sovitaan yhtiökokouksessa, että ei nekään ihan ykskaks tupsahda.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et selittänyt. Ei se laina ja velka vain ilmesty tyhjästä. Mistä se laina on tullut? Onko se taloyhtiön tekemistä korjauksista? Onko se teidän ottama? Tuliko pankinjohtaja ikkunasta ja lykkäsi valmiiksi allekirjoitetun paperin kouraan ja käski maksamaan?
Näin melko tarkkaan kävi.
AP on näitä hölmöjä, jotka eivät ymmärrä yhtiölainaa ja sitä, että sitä pitää alkaa maksamaan. Ovat ostaneet uuden asunnon, jossa yhtiölainalla ekat vuodet lyhennysvapaita ja ovat liian tyhmiä ymmärtääkseen, että se yhtiölainakin pitää maksaa.
Ihmetyttää, miten älyll1sesti noin vajavainen ihminen on päässyt työhön, josta saa palkkaa niin paljon, että pankki on myöntänyt velan.
AP: sinä itse olet sen velan hyväksynyt, ei se kenellekään yllärinä tule.
Ennen tuli vain yllätyslaskuja, nyt jo yllätysasuntolainoja. Mihin tämä maailma on menossa!?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt on mystistä. En ole ikinä kuullut että asuntolainan maksajaksi voi joutua ilman että sitä itse ottaa. Aika pelottava skenaario, yhtäkkiä vaan tavallisella kaduntallaajalla onkin loistolukaali ja siitä milli velkaa?
Ikävä kyllä näin voi käydä ja todella monelle käynyt. Ostat 300 000€ asunnon mutta sen hinnaksi voi helposti tulla 800 000€ ja laina tulee maksettavaksi halusi tai ei. Rakennusvaiheen ongelmat aiheuttaa tämän. Tapoja on moniakin. Tällä hetkellä hyvinkin yleistä kun rakennusmateriaalien hinnat nousseet. Asuntoja myyty pari vuotta sitten edullisesti mutta sillä hinnalla ei saadakaan valmiiksi vaan hinnat moninkertaistuu, rakennusyhtiötä menee ja mennyt paljon konkurssiin tai joutunut muuten vaikeuksiin. Tämä jää aina ostajan maksettavaksi, halusi tai ei.
Joku raja näihin tarinoihin, jos ostat uudiskohteen niin kauppakirjassa määritellään hinta, se ei voi siitä nousta, kustannusten nousu menee myyjän piikkiin. Toki taloyhtiöissä voi tulla isoja remppoja, joita rahoitetaaan taloyhtiölainalla, mutta joku puolimiljoonaa per asunto on jo ihan överiä, kun perinteinen putkiremppa maksaa tonnin neliöltä.. toki jos rakentaa omk- niin siinä budjetit venyvät, mutta aika huonoa budjetointia jos budetti 2,5 kertaistuu..
Taloyhtiössäkin isoja remontteja valmistellaan pitkään ja asia sovitaan yhtiökokouksessa, että ei nekään ihan ykskaks tupsahda.
Kyllä voi kauppakirjassa sovittu hinta moninkertaistua, ikävä kyllä näin käynyt monelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisikin näin yksinkertaisesta asiasta kyse.
No avaapa sitten mitä oikein on tapahtunut?
Periaatteessa tulee mieleen muutama skenaario - esim. olette ostaneet asunnon, joka on täysi pommi, ettekö ole ennakoineet sitä, että putki- ja julkisivuremontti tehdään samaan aikaan.
Tai sitten asuntonne on ollut vuokratontilla ja vuokra-ajan umpeuduttua se on lunastettu hirveään hintaan (koska vuokran antaja olisi triplannut tonttivuokran).
Nämäkin ansat olisi kyllä ollut ennakoitavissa.
Vierailija kirjoitti:
AP on näitä hölmöjä, jotka eivät ymmärrä yhtiölainaa ja sitä, että sitä pitää alkaa maksamaan. Ovat ostaneet uuden asunnon, jossa yhtiölainalla ekat vuodet lyhennysvapaita ja ovat liian tyhmiä ymmärtääkseen, että se yhtiölainakin pitää maksaa.
Ihmetyttää, miten älyll1sesti noin vajavainen ihminen on päässyt työhön, josta saa palkkaa niin paljon, että pankki on myöntänyt velan.AP: sinä itse olet sen velan hyväksynyt, ei se kenellekään yllärinä tule.
Mistään tällaisesta ei ole kyse. Sittenhän ei olisi ongelmaa, myisi vaan pois.
Matematiikka ei ole turha asia, kuten av-palstan mammat usein näin luulevat. Asuntolainan lyhennykset lasketaan tosiaan korkoa korolle -periaatteella, joka pitäisi opettaa nuorille jo koulussa, koska se on tärkeä asia oman taloudenpidon kannalta.
Oma asunto on suurin yksittäinen sijoitus kotitaloudelle Suomessa: n. 2/3 suomalaisten kotitalouksien nettovarallisuudesta on kiinni asunnoissa.
Matematiikka ei siis ole yhdentekevä asia, toisin kuin monet niin luulevat.
Vierailija kirjoitti:
Jutun pointti oli korkojen nousun vaikutukset, ei juuri oma tilanne enkä sitä tarkemmin lähde ruotimaan. Tilanne itsellä on mikä on, siihen ei ole voinut itse vaikuttaa mitenkään. Ei auta kuin toivoa ettei korot ainakaan nouse. Hyvä jos muilla ei huolta huomisesta 😊
Et voi väittää ettet ole voinut itse vaikuttaa tilanteeseen mitenkään. Jos esim olette rakennuttaneet omakotitalon, niin sen projektin aloitus on tietoinen riskinotto. Mekin otimme sen riskin, mutta minimoimme riskin suunnittelemalla edelliset ratkaisut. Vaikka monta asiaa menisi rekennusaikana pieleen, ei summa voi tupalaantua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhutko omk-taloista vai kerrostaloasunnoista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voi kauppakirjassa sovittu hinta moninkertaistua, ikävä kyllä näin käynyt monelle.
Nyt kiinnostaa...omk-talo vai kerrostalo jolle näin voi käydä?
Joo tällainen provo tänään.