Asuntolainan korkoihin 2000€/kk ja lyhennykset päälle ja muut kulut
Ja vastikkeet päälle niin yhteensä 3500€. Siihen päälle sähkölaskut ja kaikki muu eläminen, vähän hirvittää. Seuraavaa korontarkistuspäivää odotellessa vaikka saatiin edullinen marginaali toiseen lainaan niin taloyhtiön lainassa hirveät korot. Oman lainan hyvän koron kanssa tasan puolet kk summasta korkoihin. Taloyhtiönlaina ei juurikaan lyhene, siinä melkeen kaikki korkoihin. En jotenkin tajunnut että esim. 3,5% kokonaiskorko tarkoittaa että puolet menee korkoihin. Muita jotka alkaa olla pulassa?
Kommentit (141)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten olette saaneet 800 000e lainaa?
Itse asiasssa ei saatu vaan tilanne meni siihen pisteeseen ilman että itse olisi voinut vaikuttaa. Nyt vaan pitää maksaa.
Nyt on mystistä. En ole ikinä kuullut että asuntolainan maksajaksi voi joutua ilman että sitä itse ottaa. Aika pelottava skenaario, yhtäkkiä vaan tavallisella kaduntallaajalla onkin loistolukaali ja siitä milli velkaa?
Ikävä kyllä näin voi käydä ja todella monelle käynyt. Ostat 300 000€ asunnon mutta sen hinnaksi voi helposti tulla 800 000€ ja laina tulee maksettavaksi halusi tai ei. Rakennusvaiheen ongelmat aiheuttaa tämän. Tapoja on moniakin. Tällä hetkellä hyvinkin yleistä kun rakennusmateriaalien hinnat nousseet. Asuntoja myyty pari vuotta sitten edullisesti mutta sillä hinnalla ei saadakaan valmiiksi vaan hinnat moninkertaistuu, rakennusyhtiötä menee ja mennyt paljon konkurssiin tai joutunut muuten vaikeuksiin. Tämä jää aina ostajan maksettavaksi, halusi tai ei.
Tämä ongelma on helposti taklattu sillä, että ei osta asuntoa kuin valmiista talosta. Tyhmästä päästä kärsii koko kroppa😁
Vierailija kirjoitti:
Jutun pointti oli korkojen nousun vaikutukset, ei juuri oma tilanne enkä sitä tarkemmin lähde ruotimaan. Tilanne itsellä on mikä on, siihen ei ole voinut itse vaikuttaa mitenkään. Ei auta kuin toivoa ettei korot ainakaan nouse. Hyvä jos muilla ei huolta huomisesta 😊
Totta kai korot vaikuttaa. Meiltä menee pari sataa enemmän kuussa ja on pois muusta kulutuksesta. Tasan tiedettiin, kuinka suuri asuntolaina otettiin ja korkotaso ei yllätä. Vähän tingitään vapaa-ajan harrasteita ja ruokakaupassa ollaan tarkempia (toki liittyy ruuan hinnan nousuun).
Mutta tämä sun tarina on niin hämärä, että hieman kiinnostaa, miten siihen on päädytty.
Äitihullu taas yrittää viritellä koko päivän kestävää riitaa?
Aivan turhaa provoa.
Kehitetään typerä tarina, eikä kerrota kysyttäessä enempää, koska tarina kuivuu heti kasaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiasssa ei saatu vaan tilanne meni siihen pisteeseen ilman että itse olisi voinut vaikuttaa. Nyt vaan pitää maksaa.
Nyt on mystistä. En ole ikinä kuullut että asuntolainan maksajaksi voi joutua ilman että sitä itse ottaa. Aika pelottava skenaario, yhtäkkiä vaan tavallisella kaduntallaajalla onkin loistolukaali ja siitä milli velkaa?
Ikävä kyllä näin voi käydä ja todella monelle käynyt. Ostat 300 000€ asunnon mutta sen hinnaksi voi helposti tulla 800 000€ ja laina tulee maksettavaksi halusi tai ei. Rakennusvaiheen ongelmat aiheuttaa tämän. Tapoja on moniakin. Tällä hetkellä hyvinkin yleistä kun rakennusmateriaalien hinnat nousseet. Asuntoja myyty pari vuotta sitten edullisesti mutta sillä hinnalla ei saadakaan valmiiksi vaan hinnat moninkertaistuu, rakennusyhtiötä menee ja mennyt paljon konkurssiin tai joutunut muuten vaikeuksiin. Tämä jää aina ostajan maksettavaksi, halusi tai ei.
Joku raja näihin tarinoihin, jos ostat uudiskohteen niin kauppakirjassa määritellään hinta, se ei voi siitä nousta, kustannusten nousu menee myyjän piikkiin. Toki taloyhtiöissä voi tulla isoja remppoja, joita rahoitetaaan taloyhtiölainalla, mutta joku puolimiljoonaa per asunto on jo ihan överiä, kun perinteinen putkiremppa maksaa tonnin neliöltä.. toki jos rakentaa omk- niin siinä budjetit venyvät, mutta aika huonoa budjetointia jos budetti 2,5 kertaistuu..
Taloyhtiössäkin isoja remontteja valmistellaan pitkään ja asia sovitaan yhtiökokouksessa, että ei nekään ihan ykskaks tupsahda.
Kyllä voi kauppakirjassa sovittu hinta moninkertaistua, ikävä kyllä näin käynyt monelle.
Justiinsa juu. Minäkin ostin 2 vuotta sitten pienen luukun hintaan 34.000 euroa mutta nyt kun mystinen taikakeiju kävi heiluttamassa taikasauvaansa, hinta onkin 340.000 euroa. Ihan yhtäkkiä vain tapahtui.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku raja näihin tarinoihin, jos ostat uudiskohteen niin kauppakirjassa määritellään hinta, se ei voi siitä nousta, kustannusten nousu menee myyjän piikkiin. Toki taloyhtiöissä voi tulla isoja remppoja, joita rahoitetaaan taloyhtiölainalla, mutta joku puolimiljoonaa per asunto on jo ihan överiä, kun perinteinen putkiremppa maksaa tonnin neliöltä.. toki jos rakentaa omk- niin siinä budjetit venyvät, mutta aika huonoa budjetointia jos budetti 2,5 kertaistuu..
Taloyhtiössäkin isoja remontteja valmistellaan pitkään ja asia sovitaan yhtiökokouksessa, että ei nekään ihan ykskaks tupsahda.
Kyllä voi kauppakirjassa sovittu hinta moninkertaistua, ikävä kyllä näin käynyt monelle.
Rs-kohteessa ei voi, onko kyseessä ryhmärakentaminen? Ne ovat korkean riskin hankkeita, ja tietyissä omk-rakentamisessa on käsittääkseni hintoja joutunut nostamaan force majoure -tilanteisiin vedoten, mutta tuollainen prosentuaalinen osuus on ihan keksittyä. Ja valitettavasti on muutama keissi, josa Rs-rakentaja on mennyt konkkaan ja tästä on tullut lisäkuluja.
Vierailija kirjoitti:
Aivan turhaa provoa.
Kehitetään typerä tarina, eikä kerrota kysyttäessä enempää, koska tarina kuivuu heti kasaan.
Siltähän tämä näyttää.
Vierailija kirjoitti:
Asuntolainan lyhennykset lasketaan tosiaan korkoa korolle -periaatteella, joka pitäisi opettaa nuorille jo koulussa, koska se on tärkeä asia oman taloudenpidon kannalta. .
Ei lasketa... nyt itse kipin kapin takaisin matematiikantunnille!!
Se ylen jälkiviisashan narisi vähän ivallisesti, että inflaatio syö lainat ja velallinen hyötyy. Mikä nyt ei ihan pidä paikkaansa muuta kuin teoriassa. Jotenkin hän sai asiaan ihmisoikeudetkin sotkettua ja että "rikkaiden" pitää kärsiä.
Vierailija kirjoitti:
AP on näitä hölmöjä, jotka eivät ymmärrä yhtiölainaa ja sitä, että sitä pitää alkaa maksamaan. Ovat ostaneet uuden asunnon, jossa yhtiölainalla ekat vuodet lyhennysvapaita ja ovat liian tyhmiä ymmärtääkseen, että se yhtiölainakin pitää maksaa.
Ihmetyttää, miten älyll1sesti noin vajavainen ihminen on päässyt työhön, josta saa palkkaa niin paljon, että pankki on myöntänyt velan.AP: sinä itse olet sen velan hyväksynyt, ei se kenellekään yllärinä tule.
Oltiikohan ysärin lamassa näin armottomia kanssaihmisille? Lamassa toiset rikastuu ja toiset menettää, se oli tietysti pelin henki silloinkin. Mutta oliko tällaista ylimielistä armottomuutta? Epäilen, että ei tässä määrin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt alkoi kiinnostaa, miten voi tulla 800 000 eur lainat ilman, että voi vaikuttaa asiaan?? Alkoi jo ihan jännittää, koska osuu omalle kohdalle.
Onneksi mulla ei ole luottotiedot kunnossa. Kerrankin voi henkäistä helpotuksesta ja säästyy moiselta velalta 😆.
Eipä käy sinuakaan kateeksi-et ole vieläkään ymmärtänyt, että velkaa ei pakko ottaa ihan vain siksi, että saa.
Kyllähän taloyhtiöitäkin menee konkurssiin ja tulee menemään valtavat määrät tulevaisuudessa. Eihän 70- ja 80-luvun taloja ole edes tarkoitettu kestämään montaa vuosikymmentä, käsittämätöntä että sellaisiakin jotkut uskaltaa ostaa. Siinä on se ikävin tilanne kun ei ole enää asuntoakaan mutta lainaa jäi satoja tuhansia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö ap tajunnut, että yhtiölainaan alkaa lyhennykset lyhennysvapaiden vuosien jälkeen?
Joku tällainen kuvio tässä taustalla on pakko olla. Ap on kujalla kuin lumiukko, mutta ilmeisesti ei ole ymmärtänyt taloyhtiölainan lyhennyksiä sekä koron vaikutusta niihin.
Tähän jallittamiseen nykyisten taloyhtiölainojen markkinointi pyrkiikin. Puhutaan vain kuluista lyhennysvapaina vuosina. Jossain allekirjoitettavan paperin kääntöpuolella kerrotaan jotain siitä, mitä kulut saattavat olla lyhennysvapaan ajan jälkeen, ja vain siksi, että laki sen vaatii. Sillä saadaan hiukan yksinkertaiset "ikinä en ole matikkaa tarvinnut" -uhrit koukkuun.
Peruskouluun tarvittaisiin pakkomatematiikka!
Ei kai sinulla ole vanhaa kerrostaloasuntoa? Pian voit olla todellisissa veloissa.
Onneksi ostettiin 2009, kun sai vielä järkihintaan ja korot olivat nollassa vuoteen 2022 asti. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jutun pointti oli korkojen nousun vaikutukset, ei juuri oma tilanne enkä sitä tarkemmin lähde ruotimaan. Tilanne itsellä on mikä on, siihen ei ole voinut itse vaikuttaa mitenkään. Ei auta kuin toivoa ettei korot ainakaan nouse. Hyvä jos muilla ei huolta huomisesta 😊
Totta kai korot vaikuttaa. Meiltä menee pari sataa enemmän kuussa ja on pois muusta kulutuksesta. Tasan tiedettiin, kuinka suuri asuntolaina otettiin ja korkotaso ei yllätä. Vähän tingitään vapaa-ajan harrasteita ja ruokakaupassa ollaan tarkempia (toki liittyy ruuan hinnan nousuun).
Mutta tämä sun tarina on niin hämärä, että hieman kiinnostaa, miten siihen on päädytty.
Tasaerälainassa korot eivät vaikuta kuukausikustannuksiin. En tajua, miksi kukaan ottaisi muuta kuin tasaerälainan: siinä kuukausikustannukset on taattu, ja lainan takaisinmaksuaika vaihtelee. Ja kuten kaikissa perusmuotoisissa, ei-korkosuojatuissa lainoissa, sitä voi jo lainkin mukaan koska tahansa lyhentää haluamissaa määrissä ilman lisäkustannuksia, jos alkaa tuntua siltä, että rahaa onkin jäänyt säästöön ennakoitua enemmän.
Asuntolainan ottajat: vaatikaa tasaerälainaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tasaerälainassa korot eivät vaikuta kuukausikustannuksiin. En tajua, miksi kukaan ottaisi muuta kuin tasaerälainan: siinä kuukausikustannukset on taattu, ja lainan takaisinmaksuaika vaihtelee. Ja kuten kaikissa perusmuotoisissa, ei-korkosuojatuissa lainoissa, sitä voi jo lainkin mukaan koska tahansa lyhentää haluamissaa määrissä ilman lisäkustannuksia, jos alkaa tuntua siltä, että rahaa onkin jäänyt säästöön ennakoitua enemmän.
Olet väärässä, itsekin luulin että tasaerälaina tarkoittaisi että aina menee sama summa mutta juuri toisin päin.
Pankista sain juuri viestiä;
Lainanne lyhennystapa on tasaerä, jolloin laina-aika pysyy koko ajan samana ja korkojen muutos muuttaa kuukausierää.
Tasaerä lyhennystavassa tosiaan lyhennykseen menee aina sen verran, että laina-aika pysyy ennallaan.
Eli ihmettelin kun kuukausisumma noussut niin korkeaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP on näitä hölmöjä, jotka eivät ymmärrä yhtiölainaa ja sitä, että sitä pitää alkaa maksamaan. Ovat ostaneet uuden asunnon, jossa yhtiölainalla ekat vuodet lyhennysvapaita ja ovat liian tyhmiä ymmärtääkseen, että se yhtiölainakin pitää maksaa.
Ihmetyttää, miten älyll1sesti noin vajavainen ihminen on päässyt työhön, josta saa palkkaa niin paljon, että pankki on myöntänyt velan.AP: sinä itse olet sen velan hyväksynyt, ei se kenellekään yllärinä tule.
Oltiikohan ysärin lamassa näin armottomia kanssaihmisille? Lamassa toiset rikastuu ja toiset menettää, se oli tietysti pelin henki silloinkin. Mutta oliko tällaista ylimielistä armottomuutta? Epäilen, että ei tässä määrin.
Ysärin lamassa kävi vähän eri lailla: 1980-luvun lopulla asuntojen hinnat nousivat kymmeniä prosentteja vuodessa useamman vuoden ajan, sitten yhtäkkiä korot pomppasivat pilviin (vuoden euribori käväisi muistaakseni lähes 20 prosentissa), markka devalvoitiin ja asuntokauppa pysähtyi kuin seinään.
Ystäväni asunto laski arvoaan 400kmk -> 200 kmk muutamassa kuukaudessa, mutta lainaa oli edelleenkin yli 300 kmk maksettavana järkyttävällä korolla. Ystäväni selvisi tästä kurimuksesta, mutta moni ei. En viitsinyt edes kiusata sillä, että olin kuitenkin ennen asunnon ostamista kehoittanut, että älä helvetissä nyt osta, mutta kun vastanaidun vaimon kanssa piti ehdottomasti saada se ensiasunto juuri silloin.
Niille kävi huonoiten, joilla oli valuuttalainaa, sitä lainaa joita kaikkialla sanottiin että firmojen kannattaa ottaa kun korot ovat alhaisemmat. Devalvaatiossa lainan määrä nousi markoissa laskettuna yhdessä yössä yli 20%. Siihen kaatui moni muuten ihan terve firma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet väärässä, itsekin luulin että tasaerälaina tarkoittaisi että aina menee sama summa mutta juuri toisin päin.
Pankista sain juuri viestiä;
Lainanne lyhennystapa on tasaerä, jolloin laina-aika pysyy koko ajan samana ja korkojen muutos muuttaa kuukausierää.
Tasaerä lyhennystavassa tosiaan lyhennykseen menee aina sen verran, että laina-aika pysyy ennallaan.
Eli ihmettelin kun kuukausisumma noussut niin korkeaksi.
Sinun pankillasihan ihmeelliset termit ovat. Tuo nimittäin ei minun käsitykseni mukaan ole oikein, eikä kyllä Nordeankaan:
https://www.nordea.fi/henkiloasiakkaat/palvelumme/lainat/asuntolainat/l…
Tasalyhennys
Tasalyhennys sopii sinulle, jos haluat alussa maksaa suurempia maksueriä.
- Lainanlyhennys on aina samansuuruinen, mutta maksuerän suuruus vaihtelee koron mukaan: Jos viitekorko nousee, maksut nousevat; jos viitekorko laskee, maksut pienenevät.
Kiinteä tasaerälaina
Kiinteä tasaerälaina on hyvä vaihtoehto, jos haluat tietää tarkalleen maksuerän suuruuden myös tulevaisuudessa, etkä välitä siitä, ettet tiedä tarkkaa laina-aikaa.
- Tasaerälainan kaikki takaisinmaksuerät ovat yhtä suuria.
Onneksi mulla ei ole luottotiedot kunnossa. Kerrankin voi henkäistä helpotuksesta ja säästyy moiselta velalta 😆.