Pieni vauva (pian 4 kk) ja laihdutus
Hei! Muistelen kuulleeni, että kun vauva tulee 4 kk, niin ainakin Painonvartijoihin voisi mennä.. Jos näin ja syö heidän pisteidensä mukaan, ja paino tippuu reippaasti (ehkä toiveajattelua.. mutta kerran olin ja sain 10 kg aika nopeaan pois), niin onko tästä nopeasta vauhdista jotain haittaa imetyksen suhteen??? Ylimääräistä on ainakin 35 kg... joten mieli tekis aloittaa. Ei vaan onnistu tuo, että yrittää katsoa syömisiään, vaan näytän tarttevan pointsis tai jotain muuta.. Keventäjiäkin mietin.. Kiitos vastauksista! Ja jos joku osais sanoa, että kuinka äkkiä paino voi tippua, että ok.. Itse toivoisin vaikka noin 10 kg kesään pois..
Kommentit (28)
Jostain muistan lukeneeni, että näissä raameissa tulisi laihduttaa imetyksen aikana.
Itse kokeilin alussa Nutris Active Plus-CD ohjelmaa mutta väsyin kirjaamaan syömisiäni joka päivä koneelle. Päätin kokeilla lujaa tahtoa ja maalaisjärkeä :-) eli syön kolmen tunnin välein, en joka tunti niinkuin ennen oli tapana ja lämpimän ruoan kanssa puolet lautasella on salaattia. Päätän myös etukäteen mitä ja kuinka paljon syön kullakin ruoka-ajalla. Ennen oli tapana mättää niin paljon kuin maha veti :-) Kevyt kalasalaatti tai keitto lounaaksi ja päivällisellä jotain vähän tuhdimpaa (plus välipalat ja kunnon aamiainen), tämä tyyli sopii minulle. Namipäivä kerran viikossa, muina päivinä katson vähän etten syö ihan mitä sattuu. Tämän lisäksi käyn lähes päivittäin lenkillä, tukee hyvin painonpudotusta, vauva tykkää nukkua vaunuissa ja samalla oma mieli virkistyy kun saa raitista ilmaa. Paino on nyt vajaa 4 kiloa alle lähtöpainon ja vauva 4kk.
Karppausta on monenlaista. Atkins on vain yksi muoto niistä ja siinäkin vain aloitus (2vko) on hyvin rajattua hiilareiden syömistä. Tiukalla aloituksella pääsee irti hiilaririippuvuudesta, mutta kaikkien ei sitä tarvitse niin tiukasti tehdä.
Itse en rajoita kasviksia mitenkään ja ymmärtääkseni suurin osa karppaajista tekee samoin. Karppauksessa pyritään syömään sitä, mitä ruumis tarvitsee. (Ei sitä, mikä on esim. halpaa ruokaa.) Periaatteessa ihminen pärjää TÄYSIN ilman hiilareita (kroppa valmistaa itse), mutta kukapa haluaisi syödä niin yksipuolista ruokaa. Hiilareita on myös kasviksissa, marjoissa, pähkinöissä, maitotaloustuotteissa jne. joten hiilarittomasta ruokavaliosta ei todellakaan ole kyse. Jokainen vain päättää kohdaltaan itse, miten paljon haluaa niitä syödä. Että voi hyvin, laihtuu tai pitää painonsa. Mikä motivaatio nyt sitten onkaan.
Enhän nyt toki ole syömättä hiilari-ruokia loppuelon ajan. Tuleehan sitä toisinaan otettua sokeripitoista tai perunaa. Mutta sitten on kärsittävä ne jälkiseuraumuksetkin.. makeanhimo, väsymys, nesteen keräytyminen, mahavaivat yms. Helposti tuollaisen " krapulan" jälkeen onkin seuraavalla kerralla viisaampi ja jättää ottamatta.
Ja tottahan minäkin tykkään kakuista, munkeista jne. mutta nyt tajuan, että yli puolet siitä himosta on ollut ihan riippuvuutta, josta pääsin nyt eroon.
Ja olen samaa mieltä, että imetyksen aikana ei kannata tehdä mitään radikaaleja muutoksia tai laihduttaa nopeasti. Opettelee syömään vain nälkäänsä ja pysyy erossa sokeripitoisista herkuista. Enemmänkin kuuntelee omia tuntemuksiaan ja syö sen mukaisesti. Painon putoaminen on sitten siinä toisella sijalla.
Ja ei, ei tarvitse uskoa amerikkalaista, jos ei halua. On meillä omiakin lääkäreitä ja asiantuntijoita, jotka ajavat tätä asiaa. Esim. Antti Heikkilä. On kirjoittanut monta kirjaa aiheesta, joten suosittelen lukemaan ainakin yhden kirjan ennen aloitusta.
Media nostaa yhä enemmän päätään myös vhh-asiassa. Tässä muutamia nettijulkaisuja, jos kiinnostaa:
http://www.apu.fi/hyva_olo/article133005-1.html
http://www.forum24.fi/nettilehti.php (kts. 23.11. ja sivu 12)
http://www.rasalas.fi/shop/madame-osa1.php
Ennen karppaustani kysyin neuvolasta imetyksen aikana laihduttamisesta. Minulle sanottiin siten, että voi laihduttaa, mutta kovin vähärasvaiselle ruualle ei saa mennä. Että maito pysyy rasvaisena. Ja nestettä pitää juoda reilusti. Ja karppaus ei ainakaan näissä asioissa mene ristiin.
Ja saa kysellä lisää.. :)
Faith_:
tuossa karppauksessa se, että jätetään niitä hiilareita niin paljon pois. Ymmärrän sen, että syö vaan ruisleipää ja täysjyväpastaa/riisiä, mutta se, että kokonaan jäis pois nuo hiilariruoat on mulle käytännössä tosi vaikeaa. Eikö siinä ole aika paljon kasviksiakin, joita vältellä? Ja sit monesti peruna on aika halpaa, vertaa kukkakaalin hinta jne...Ja sekin vielä, että jätetään jokin ruoka-aine täysin pois koko loppuelon ajaksi on vaikeaa, kun tykkään paljon erilaisista leivistä ja tietenkin munkeista ja suklaakakuista... :)
Imetän myös ja yritän löytää kohtuumenetelmiä, joilla laihduttaa, eli en voi alkaa millekkään kiihkokuurille, oli se sit vähärasva tai vähähiilaridieetti.
Ja sit kun on koko elämänsä kuullut, että vähärasvainen on hyvää, niin miksi uskoa jotain amerikkalaista (?) Atkinsia? Toisaalta ymmärrän, että kasvirasva on parempaa kuin eläinrasva, mutta eikö karpit syö eläinrasvaakin ihan huoleti? Kävin karppitietosivuilla, mutta ne oli tosi vaikeaselkoiset....eli mietiskelen tuota karppivaihtoehtoa, ja en nyt tässä vaiheessa jaksa alkaa lukemaan kirjoja, joten jää tähän mietiskelyyn ja kyselyyn ...
Voiko imettäjät laihtua ilman maidon määrän vähenemistä?
Olen karpannut dieettiluonteisesti kahden edellisen lapsen jälkeen ja paino on lähtenyt nopeasti pois. Molemmilla kerroilla olen aikonut jatkaa karppausta ruokavaliona mutta sitten hilkoitellen olen liukunut tavismuonaan takaisin. Nyt Viimeisen vauvan jälkeen olen pari kertaa yrittänyt saada painoa alas. Muutama kilo on lähtenyt mutta tosi hitaasti entiseen verrattuna. Muuten kyllä karppaus on nostanut energiatasoa roimasti ja meilläkin on alkanut tapahtua:) Aiemmat kaksi kertaa on menneet montin opeilla. Nyt ei mitään tarkkaa linjaa, mutta joku tässä taitaa mättää. Osaisittako auttaa mikä kirja olis hyvä tässä tapauksessa. Imettävä yksilö olen, että ei mitään rajua. Atkins tuntuu liian raskaan sarjan kamalta. Kirjastoon ajattelin lähteä mutta mitä neuvotte etsimään.
5kg olis vielä jäljellä... KArppaamalla olo on hyvä mutta painonkin haluasin siinä samalla alas :)
Itse olen lukenut Antti Heikkilän yhden kirjan ja Atkins:n. Atkins-kirjasta lähinnä vain sen ylläpitovaiheen. Tiukka hh-ruokavalio ei kiinnostanut. Kaveri kehui kirjaa " Laihdu ilman nälkää" , joten sen itsekin haluaisin lukea. Oli kuulemma kaverini mielestä ehdottomasti paras kirja hänen lukemistaan.
Laitahan vähän ruokalistaas tulemaan, niin katsotaan oletko oikeilla jäljillä.. vaikea muutoin tässä enempiä kommentoida. Montiin en ole muuten sitten perehtynyt, että jos siihen haluat vinkkejä niin toinen jatkakoon.
Muistinkin tuossa että olen lukenut Heikkilän yhden kirjan mutta taidan lukea uudelleen kun ei enää ole montin opit niin pinnassa. Itse arvelen että juuri monti sekoittaa tätä mun karppaamista.
Ruokalistasta: aamut alkaa yleensä partajugulla ja marjoilla /hedelmällä esim mandariini Lisäksi kinkkujuustokäärö. Joskus aloitan aamun puurolla ja täysjyväleivällä. Tällöin ei rasvaa.
Päivällä syön ruualla täyslihaa ja kasviksia, juustoja. Ennen tai jälkeen ruuan kahvin kanssa tummaa suklaata, pähkinöitä tai manteleita.
Iltapalaksi taas partajugua tai jotain muuta vastaavaa. Juustoa makkaraa. Toisinaan hiilaripitoinen iltapala ilman rasvaa.
Että siinäpä tietoa. Näyttääpä kuivasalta...:)
Tiedä sitten mikä mättää. Ehkä mun aineenvaihdunta vaan on jotenkin hukassa. Liikkuminen jää tosi vähälle.
Tuo monti ei mun tavoite ole, koska sen toteuttaminen on hieman hankalaa aikamääreinen ja erotteluineen. JA se täytyy myöntää etttä kyläreissuilla ´helposti sorrun johonkin kun en jaksa selitellä syömisiäni. JA usemman kerran tulee viikossa vierailtua.
mutta tiedä sitten sopiiko sinulle. Kokeile viikko, pari ja lisää sitten takaisin jotain mistä pidät. Ehkä sen yhden hedelmän päivässä tai täysjyväleipää.
Nämä EI ole sitten monti-neuvoja:
*Ruokalistasta: aamut alkaa yleensä partajugulla ja marjoilla /hedelmällä esim mandariini Lisäksi kinkkujuustokäärö. Joskus aloitan aamun puurolla ja täysjyväleivällä. Tällöin ei rasvaa.
Mielummin vain parjajugu+marjat, kinkkujuustokäärö. Itse syön aina vain leipäjuustopalan.
*Päivällä syön ruualla täyslihaa ja kasviksia, juustoja.
Ota rasvaisinta lihaa, käytä kuohukermaa, -ja sitä öljyä reippaasti.
*Ennen tai jälkeen ruuan kahvin kanssa tummaa suklaata, pähkinöitä tai manteleita.
Näin minäkin teen. Ja joskus jotain rasvaista, esim. juustoa pala. (Joillakin saattaa nämä ylimääräiset välipalat sotkea.)
*Iltapalaksi taas partajugua tai jotain muuta vastaavaa. Juustoa makkaraa. Toisinaan hiilaripitoinen iltapala ilman rasvaa.
Unohda hiilaripitoinen iltapala ilman rasvaa. Syöthän sen 500g kasviksia päivässä? Joillakin saattaa maitorasva jumittaa painon laskua. Eli partajugua ottaisin korkeintaan kerran päivässä. Korvaa osa rasvasta siis öljyllä, oliiveilla, avocadolla jne.
*Liikkuminen jää tosi vähälle.
Kuten monella muullakin. ;)
Ja vettä pitää juoda 2l-3l päivässä!
Tällaiset neuvot ihan " maallikkokarppina" . Joku voi jatkaa, jos unohdin jotain..
tuossa karppauksessa se, että jätetään niitä hiilareita niin paljon pois. Ymmärrän sen, että syö vaan ruisleipää ja täysjyväpastaa/riisiä, mutta se, että kokonaan jäis pois nuo hiilariruoat on mulle käytännössä tosi vaikeaa. Eikö siinä ole aika paljon kasviksiakin, joita vältellä? Ja sit monesti peruna on aika halpaa, vertaa kukkakaalin hinta jne...
Ja sekin vielä, että jätetään jokin ruoka-aine täysin pois koko loppuelon ajaksi on vaikeaa, kun tykkään paljon erilaisista leivistä ja tietenkin munkeista ja suklaakakuista... :)
Imetän myös ja yritän löytää kohtuumenetelmiä, joilla laihduttaa, eli en voi alkaa millekkään kiihkokuurille, oli se sit vähärasva tai vähähiilaridieetti.
Ja sit kun on koko elämänsä kuullut, että vähärasvainen on hyvää, niin miksi uskoa jotain amerikkalaista (?) Atkinsia? Toisaalta ymmärrän, että kasvirasva on parempaa kuin eläinrasva, mutta eikö karpit syö eläinrasvaakin ihan huoleti? Kävin karppitietosivuilla, mutta ne oli tosi vaikeaselkoiset.
...eli mietiskelen tuota karppivaihtoehtoa, ja en nyt tässä vaiheessa jaksa alkaa lukemaan kirjoja, joten jää tähän mietiskelyyn ja kyselyyn ...
Voiko imettäjät laihtua ilman maidon määrän vähenemistä?