Masennuksen itsehoito
Kaikki vinkit ja edesauttavat konstit pitkälle aikatähtäimelle tähän kiitos. Vieläkin olen sitä mieltä etten perinteisiin lääkkeisiin lähde tuosta noin vain, ensin kokeilen kaiken muun ja annan aikaa keholle toipua.
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Psilosybiini.
Mistä tätä saisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Psilosybiini.
Mistä tätä saisi?
Sienistä. Laittomia kanavia pitkin.
Syksyllä niitä kasvaa myös Suomen luonnossa (suippumadonlakki).
Voi olla kausia, jolloin tarvitsee lääkkeet tuekseen, eikä siinä ole mitään pahaa.
Omakohtaisten kokemusteni perusteella on hyvä käydä päivittäin ulkona edes vähän. Ruokaa 3-5 tunnin välein, yöunet vähintään 7 tuntia. Niin monipuolista syötävää kuin on mahdollista laittaa/syödä siinä tilanteessa, etenkin kala on hyväksi. Päivittäinen kontakti muihin ihmisiin.
Ruokavalio. Sitrus hedelmiä, terveellistä, ei liikaa sokeria tai rasvaa. Positiivinen ajattelu, ole armollinen itsellesi.
Rukous apu. Uskon kautta voi parantua masennuksesta. Pyydä anteeksi syntisi Herran Jeesuksen nimessä ja ano myös apua masennukseen. Tämä vaatii pitkämielisyyttä sillä avun tulo voi joskus kestää viikkoja tai päiviä. Joskus jo yhdessä päivässä auttaa.
Pyrkimys tietoisesti ,mahdollisuuksien mukaan, vähentää haitallisia ajatusmalleja.
Minulla huomiota herättävä käänne tapahtui, kun oikeasti oivalsin, ettei muiden ihmisten ajatuksilla ja puheilla ole merkitystä. Elän omaa ainutkertaista elämääni ja vain se, mitä itse ajattelen on merkityksellistä. Elän omien voimavarojeni ja jaksamisen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Rukous apu. Uskon kautta voi parantua masennuksesta. Pyydä anteeksi syntisi Herran Jeesuksen nimessä ja ano myös apua masennukseen. Tämä vaatii pitkämielisyyttä sillä avun tulo voi joskus kestää viikkoja tai päiviä. Joskus jo yhdessä päivässä auttaa.
Se monesti kestää myös loppuelämän ennen kuin apu tulee jos tämä on se keino.
Vierailija kirjoitti:
Voi olla kausia, jolloin tarvitsee lääkkeet tuekseen, eikä siinä ole mitään pahaa.
Omakohtaisten kokemusteni perusteella on hyvä käydä päivittäin ulkona edes vähän. Ruokaa 3-5 tunnin välein, yöunet vähintään 7 tuntia. Niin monipuolista syötävää kuin on mahdollista laittaa/syödä siinä tilanteessa, etenkin kala on hyväksi. Päivittäinen kontakti muihin ihmisiin.
Kuulostaa todella raskaalta. Omat voimavarani eivät mitenkään olisi riittänyt tuollaiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa todella raskaalta. Omat voimavarani eivät mitenkään olisi riittänyt tuollaiseen.
Minulla oli vuosia keskivaikea masennus, joka muuttui vaikeaksi. En suorittanut tuota listaani täydellisesti, vaan nuo olivat asioita, joiden huomasin vaikuttavan vointiini myönteisesti.
Muodissa näyttäs olevan syöpöttely jos masentaa.
Sen hyväksyminen etteivät asiat palaa masennuksen jälkeen enään ennalleen. Kun on pakko pysähtyä ja keskittyä omaan jaksamiseen sekä miettiä mitkä syyt on tilanteeseen ajaneet voi muuttua suhtautuminen elämään yleensäkin. Voi käydä niin ettei vanhat mielihyvää tuottavat asiat enään tunnukaan niin mielenkiintoisilta (tekemiset, tavoitteet, ystävät jne) tapahtuu eräänlainen oman elämän konmaritus. Mutta kun tervehtyminen alkaa, uusia asioita tulee tilalle ja elämä alkaa taas hymyillä. Mahdollisesti ne puunhalailut ja muut hörhöilyt mitkä on saattanut aiemmin lähinnä naurattaa, ei ehkä enään tunnukaan yhtään hullummalta ajatukselta 😊 tarvitaan valtavasti armollisuutta ja rakkautta itseä kohtaan sillä tulossa on uusi parempi sinä
Paljonkin on tehtävissä ihan kotikonstein. Esimerkiksi liikunta auttaa tutkitusti nopeammin ja yhtä tehokkaasti kuin lääkkeet. Ja sen ei tarvitse olla mitään rehkimistä, vaan pienikin kävelylenkki on kotiinpäin. (https://www.duodecimlehti.fi/duo96351)
Parasta on, jos pystyy liikkumaan luonnossa. (https://mieli.fi/vahvista-mielenterveyttasi/ymparisto-vaikuttaa-mieleen…)
Samoin ruokavaliota kannattaa ryhtyä muokkaamaan pienin askelin terveellisemmäksi. Kannattaa googlata suolistomikrobien vaikutusta terveyteen. Niillä on iso merkitys niin fyysiseen kuin psyykkiseenkin terveyteen. Suolistomikrobit rakastavat kuituja ja värejä.
(https://yle.fi/aihe/artikkeli/2018/10/21/suolistobakteerit-ovat-yhteyde…)
Monesti suositellaan kävelyä ja luonnossa oloa, mutta minulle toimi paremmin kova treenaaminen. Minulla oli sellainen epämääräinen masennus/ahdistus yhdistelmä ja varsinkin ahdistuspuoleen auttoi, kun tiukka treenaaminen pakotti ajatukset pois negatiivisista kuluista.
Minä tosin tarvitsin alunperin masennuslääkkeet päästäkseni liikkeelle, mutta uskon, että treenaus oli täysin kriittinen osa niistä eroon pääsemistä.
Hengitysharjoitukset. Tee tämä päivittäin
Paranin lapsesta asti potemastani keskivaikeasta/vaikeasta masennuksesta lääkkeettömällä hoidolla. Sitä ennen ehdin kokeilla seitsemää erilaista masennuslääkettä sekä ADHD-lääkkeet. Sain niistä lähinnä haitat. Olin jo ties kuinka monetta kertaa kuntoutustuella ja hakeutumassa eläkkeelle, kun tein elämänmuutoksen.
Ehkä suurin muutos vaikutus oli aikuistumisella ja elämänkokemuksella. Ymmärsin, millainen ihminen olen ja mitä haluan elämältä. Vaihdoin alaa ja siirryin kokoaikatyöstä osa-aikaisiin. Lakkasin elämästä muille.
Toinen iso juttu oli tulehduksen hoitaminen pois elimistöstä. Korjasin ruokavaliota kasvisvoittoiseksi ja minimoin sokerin käytön. Laihdutin tällä pois 15 kg keskivartalorasvaa, mikä kohensi terveydentilaa muutenkin kuin mielen osalta.
Söin yhden talvikauden ajan mikroannoksia psilosybiiniä. Tämä suorastaan räjäytti pois vanhat, ahdistusta ja masennusta ruokkivat ajatusmallit. Mielitekoa sieniin ei jäänyt.
Sellaista luontaistuotetta kuin 5-htp suosittelen myös ehdottomasti. Jo parissa päivässä voi huomata serotoniinivaikutuksen. Julia Rossin kirja The Mood Cure on paras löytämäni teos mielenterveyden ongelmien hoitamisesta lisäravinteilla ja ruualla, olen saanut siitä suuren avun.
Sitten oli vielä se klassinen liikunnan lisääminen. Masentuneena ei voinut kuvitellakaan, kuinka hyvä olo voi tulla jostain tekemisestä. Vähitellen piti vaan pakottaa itsensä. Mulla toimii liikuntana joko fyysisesti raskas työ tai rauhallinen jooga.
Olen nauttinut jo neljästä vuodesta ilman masennusta, ahdistusta, paniikkihäiriötä ja ptsd:tä. Toipumisprosessi on kuitenkin käynnissä edelleen: paljon joutuu opettelemaan terveyttä tukevia rutiineja, kun ikävuodet 13-35 menivät lähinnä selviytymistaistelua käydessä. Voimia kaikille masennuksen kanssa painiville!
Asetyyli-L-karnitiini, sitä psykologi Aku Kopakkalakin suosittelee masennuslääkkeiden sijasta.