Kirkon jäsenmäärä väheni viime vuonna yli 69 000 ihmisellä
Kirkon jäsenmäärä vähenee erittäin rajusti. Kirkon juuri tulleet tilastot kertovat karua kieltä. Kirkon jäsenmäärä väheni peräti 69 030 jäsenellä.
Kommentit (136)
Olen seurakunnassa töissä, ja seurakunnat eivät uskalla enää ottaa kantaa näihin transjuttuihin ja saman parin vihkimisiin. Se tosin tietysti jakaa myös jäseniä, puolesta ja vastaan. Myös se jakaa jäseniä, että seurakunta ei avoimesti tiedota oikein mistään ja nykyistä toimintaa ohjaa "aina näin on tehty"-ajattelutapa. Kirkon ja seurakuntien pitäisi uusiutua nykyaikaiseksi, mutta vanhoista jääristä pidetään kiinni kynsin ja hampain, eikä anneta uusille sukupolville tilaa tai edes kuunnella näkemyksiä. Sukupolvenvaihdos tekisi terää, kuitenkin uskoa kunnioittaen.
Toivoisin seurakunnan kuitenkin pysyvän, koska sieltä saa paljon hyvää. Diakonia, vauvojen/taaperoiden/lasten ip)kerhot, monia kerhoja, tapahtumia, palveluja ja apuja aikuisillekin.
Ihmettelen, ettei edelleenkään saada kouluihin lakia aikaiseksi, että uskonnonopetus muutetaan kaikille yhteiseksi elämänkatsomukseksi. Alaa olemaan jo jopa puolet luokista et:ssä.. mutta edelleen opetetaan parillekin oppilaalle heidän uskontoaan. Tulee kalliiksi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menee ihan hyvän kirjan ennustusten mukaisesti.
Otaksun, että viittaat raamattuun.
Missä kohtaa raamattua mainitaan Suomen evankelisluterilaisen kirkon jäsenmäärän romahtaminen?
2 Tess 2
Jäsenmäärät ovat laskussa kaikissa kirkoissa.
Mutta jäävätkö kirkon jäseniksi nyt he, jotka eivät ole uskoneet totuutta, vaan mielistyneet vääryyteen?
Vai jättävätkö he kirkon, jotka eivät ole uskoneet totuutta, vaan mielistyneet vääryyteen?
Tuskin asia on aivan noin mustavalkoinen. Tiedän ihmisiä jotka ovat erimieltä evlut kirkon suunnasta mutta pysyvät jäseninä koska uskovat parhaiten että suuntaa saadaan korjattua sisältäpäin.
Asia on juurikin noin mustavalkoinen kuin kirjoitin, ihmiset ovat vaan heikkoudessaan ja maallisuudessaan mestareita keksimään kaikkia omaa toimintaansa selittäviä valheita ja tarinoita.
Ajatus siitä, että ihmiset pysyvät jäseninä koska uskovat parhaiten että suuntaa saadaan korjattua sisältäpäin on yhtä järkevää kuin esittäisit, että ihmiset liityvät rikollisjärjestöön vähentääkseen rikollisuutta. Tai, että ryhtyvät alkoholisteiksi vähentääkseen alkoholismia.
Minun ainoa ohjeeni on seuraava: Jätä synnin pesä, että et itse tule osallisiksi sen synneistä.
- kirjoittaja-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä kohtaa raamattua mainitaan Suomen evankelisluterilaisen kirkon jäsenmäärän romahtaminen?
2 Tess 2
Mutta jäävätkö kirkon jäseniksi nyt he, jotka eivät ole uskoneet totuutta, vaan mielistyneet vääryyteen?
Vai jättävätkö he kirkon, jotka eivät ole uskoneet totuutta, vaan mielistyneet vääryyteen?
Tuskin asia on aivan noin mustavalkoinen. Tiedän ihmisiä jotka ovat erimieltä evlut kirkon suunnasta mutta pysyvät jäseninä koska uskovat parhaiten että suuntaa saadaan korjattua sisältäpäin.
Asia on juurikin noin mustavalkoinen kuin kirjoitin, ihmiset ovat vaan heikkoudessaan ja maallisuudessaan mestareita keksimään kaikkia omaa toimintaansa selittäviä valheita ja tarinoita.
Ajatus siitä, että ihmiset pysyvät jäseninä koska uskovat parhaiten että suuntaa saadaan korjattua sisältäpäin on yhtä järkevää kuin esittäisit, että ihmiset liityvät rikollisjärjestöön vähentääkseen rikollisuutta. Tai, että ryhtyvät alkoholisteiksi vähentääkseen alkoholismia.
Minun ainoa ohjeeni on seuraava: Jätä synnin pesä, että et itse tule osallisiksi sen synneistä.
- kirjoittaja-
Tällä logiikalla kaikki seurakunnat olisivat heti ensimmäiseksi hajonneet kun sen joukkoon ilmestyy yksikin heresian kannattaja.
Vierailija kirjoitti:
Mahtavaa. Viimeinen sammuttaa valot.
Moskeijat saavat lisää tiloja. Että sammuttakaa vaan .Sharialait tänne.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset viisastuu vihdoin
Raivaamalla tietä islamille.
Vierailija kirjoitti:
liityn lestoihin kirjoitti:
jatzzhomotus karkoittaa maksajat.lepsopiispa kruunasi tilanteen.
Irja Askola oli minulle viimeinen niitti ja erosin.
Olen ateistien kanssa siitä ihan samaa mieltä että valtiokirkko on ajettava alas. Tosin eri syistä.
Minä erosin 2013 tahdon kampanjan takia. Nyt on niin kiva katsella toisesta pöydästä tuota sirkusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2 Tess 2
- kirjoittaja-
Ja onko seuraava ohjeesi liittyä johonkin vapaaseen suuntaukseen joka kastaa kahteen kertaan?
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen, ettei edelleenkään saada kouluihin lakia aikaiseksi, että uskonnonopetus muutetaan kaikille yhteiseksi elämänkatsomukseksi. Alaa olemaan jo jopa puolet luokista et:ssä.. mutta edelleen opetetaan parillekin oppilaalle heidän uskontoaan. Tulee kalliiksi!
Eikös pääkaupunkiseudulla jo ole sellainen missä käydään yleissivistävällä tasolla aihetta läpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen seurakunnassa töissä, ja seurakunnat eivät uskalla enää ottaa kantaa näihin transjuttuihin ja saman parin vihkimisiin. Se tosin tietysti jakaa myös jäseniä, puolesta ja vastaan. Myös se jakaa jäseniä, että seurakunta ei avoimesti tiedota oikein mistään ja nykyistä toimintaa ohjaa "aina näin on tehty"-ajattelutapa. Kirkon ja seurakuntien pitäisi uusiutua nykyaikaiseksi, mutta vanhoista jääristä pidetään kiinni kynsin ja hampain, eikä anneta uusille sukupolville tilaa tai edes kuunnella näkemyksiä. Sukupolvenvaihdos tekisi terää, kuitenkin uskoa kunnioittaen.
Toivoisin seurakunnan kuitenkin pysyvän, koska sieltä saa paljon hyvää. Diakonia, vauvojen/taaperoiden/lasten ip)kerhot, monia kerhoja, tapahtumia, palveluja ja apuja aikuisillekin.
Sehän se seurakuntien ongelma onkin ettei oikein tunnuta käsittävän mikä niiden toimintaa pitäisi ohjata. Totutut tavat, uudet maalliset virtaukset vai mikä.
Minkähän pitäisi ohjata kristillisen seurakunnan toimintaa, mistä löytyy sen määrittelevä dogmi.
Vihje: se on sellainen paksuhko kirja
Kyseinen kirja jakautuu kahteen osaa. Uusi testamentti ja vanha testamentti. Nämä kaksi osaa on niin rajussa ristiriidassa keskenään ja se aiheuttaa suurimman ongelman koko kristinuskossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2016 piispatar Irja Askola vaati että seurakuntien annettaja musulmaaneille tiloja musulmaanimenoihin.
Mitäs väki sitten sanoo kun arkkipiispa ilmoittaa että ihan hyvin muslimit voivat tulla lut.kirkkoon (ei siis käännytyksen kautta vaan muuten vain hengailemaan).
Tunnetusti muslimien päämäärä on ottaa valta minne tulevatkin.
Näin on käynyt Ruotsin kirkossa.
Juuri kun on luullut, että nyt on kaikki hullutus keksitty, niin nuo mokomat keksivät jotain vielä typerämpää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän se seurakuntien ongelma onkin ettei oikein tunnuta käsittävän mikä niiden toimintaa pitäisi ohjata. Totutut tavat, uudet maalliset virtaukset vai mikä.
Minkähän pitäisi ohjata kristillisen seurakunnan toimintaa, mistä löytyy sen määrittelevä dogmi.
Vihje: se on sellainen paksuhko kirja
Kyseinen kirja jakautuu kahteen osaa. Uusi testamentti ja vanha testamentti. Nämä kaksi osaa on niin rajussa ristiriidassa keskenään ja se aiheuttaa suurimman ongelman koko kristinuskossa.
Eivät ole minkääänlaisessa ristiriidassa.
Vierailija kirjoitti:
Lapsen päiväkerhossa 2 on kastettu ja 12 pakanoita. Maksuton kerhotoiminta kelpaa niillekin, joiden mielestä Jeesuksesta ei saisi puhua.
Kuinka moni heistä on syntynyt avioliiton ulkopuolella eli on ÅpÅra?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2016 piispatar Irja Askola vaati että seurakuntien annettaja musulmaaneille tiloja musulmaanimenoihin.
Voi jeesus sentään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2 Tess 2
- kirjoittaja-
Ja onko seuraava ohjeesi liittyä johonkin vapaaseen suuntaukseen joka kastaa kahteen kertaan?
Ei ole.
Ainoa ohjeeni on edellisessä kirjoituksessani.
-kirjoittaja-
Vierailija kirjoitti:
Säästöä
Ei vaan tuloja. Kun kirkolliset vapaat poistetaan tulette arkipyhinäkin töihin tekemään minulle rahaa.
T. Pomo
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säästöä
Ei vaan tuloja. Kun kirkolliset vapaat poistetaan tulette arkipyhinäkin töihin tekemään minulle rahaa.
T. Pomo
Ja ylimääräiset pyhätyökorvaukset loppuu.
Ainoastaan yksi on Suomessa rajussa kasvussa.