Eikö nuorilla ole enää mitään motivaatiota? Työhaastatteluihin tullaan ja kysytään ensimmäisenä etätöistä
Herätys, korona meni jo ja nyt ollaan toimistolla.
Kommentit (80)
Vierailija kirjoitti:
Kun nuoret on opetettu, että viis omasta vastuusta ja yrittämisestä, voi myös vaan olla ja kuitata kela-rahoilla kulunsa. Tämmöistä on vasemmistopolitiikka. Nautitaan nyt sen hedelmistä.
Ihmiset ovat nykyisin niin heikkoja, että heistä tulee väkisin vasemmistolaisia.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon kotitoimistolla edelleen ilman aikomustakaan palata kyylän valvovan silmän alle.
Kuka jaksaa kyylätä muita?
Vierailija kirjoitti:
Motivaatio-ongelma on toimistotantoilla, jotka eivät tajua, että työpaikka on työntekoa varten. Ei sitä, että pidetään palaveri siitä, onko Saludo sopiva merkki kahvirinkiin osallistuvalle, tai käytetään aika pätemiseen tyyliin "täällä reijittimen paikka on aina ollut". Tai juoruillaan ja sosiaaliseerataan, muodostetaan kuppikuntia ja harjoitetaan turhaa vallankäyttöä. Etäilijät haluavat tehdä työnsä. Sehän nyt työnantajalle selviää reaaliajassa, onko tehty vai ei. Ihan sama, vaikka samalla pyörittää pyykkinsä. Se ei mitenkään vie yhtä paljon aikaa, kuin Ritvan henkilökohtaisen elämän avautumiset.
Ritva voisi kerroilla asioistaan mieluummin vaikka naapurilleen.
Meillä etätyöt on vain harvoille, niille siis ketkä tekee oikeasti tulosta. Nuoria en laittaisi etätyöhön heti.
Eikö säästäisi työnantajan aikaa kertoa etätyökäytännöstä jo työpaikkailmoituksessa?
Työpaikallani on juuri rekry käynnissä ja huomasimme, että olisi näköjään pitänyt selventää, mitä hybridityö tarkoittaa - nyt tuli turhaan kahlattua läpi hakemuksia henkilöiltä, jotka luulevat, että on ok käydä toimistolla kerran kuukaudessa tai parissa.
Niin, tänään puhuttiin töissä ruoanlaitosta, säästä, politiikasta ja pyöräilystä. Kotona olisin sinä aikana ehtinyt tehdä vaikka mitä työtehtäviä.
No jos työnantajalle ei ole niin väliä, paljonko saadaan aikaiseksi, niin sitten voidaan vaikka rakentaa työyhteisön ilmapiiriä päivittäin.
Pitäisi kuluttaa aikaa työmatkoihin tehdäkseen hommia, jotka voi tehdä ihan yhtä hyvin kotoa käsin? Ei kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Töitä voi tehdä aivan yhtä hyvin etänäkin, joskus jopa paremminkin, kun voi keskittyä kunnolla. Pitäisi kiinnittää huomiota enemmän työn laatuun ja määrän eikä siihen, missä töitä tehdään.
Joitain rutiinihommia voi tehdäetänä. Jos on vaikeampia haasteita, niin parviäly on tarpeen.
Parviälyä voi tavata online.
Ei se ihan sama ole. Väitän, että,edelleen on tarpeen työelämäss reaalimaailman yhdessä tekemisiin, henkilökohtaisiin suhteisiin ja läsnäoloon. Ainakin niissä vaativissa tehtävissä, missä itse olen.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kuvittelet, että etätyötä haluavilla ei ole motivaatiota?
Itseäni ainakin kotiympäristö motivoi toimistolla oloa enemmänkin saamaan hommat tehtyä, jotta pääsee tekemään muuta. Ilmeisesti se on kuitenkin vääränlainen motivaatio.
Vierailija kirjoitti:
Eikö säästäisi työnantajan aikaa kertoa etätyökäytännöstä jo työpaikkailmoituksessa?
Työpaikallani on juuri rekry käynnissä ja huomasimme, että olisi näköjään pitänyt selventää, mitä hybridityö tarkoittaa - nyt tuli turhaan kahlattua läpi hakemuksia henkilöiltä, jotka luulevat, että on ok käydä toimistolla kerran kuukaudessa tai parissa.
Niinhän se nykyään onkin firman tuloksen kannalta. Mutta ei sinulle, koska sitten et voi häiritä muita selittämällä kuinka meidän kultsipuppeli kävi eilen ensimmäistä kertaa ihan itse potalla, katso otin kuvan millaista kakkaa tuli.
Kolke vuotta etätöitä takana - paluuta ei ole. Dinosaurusten on syytä sopeutua muutoksiin tai kuolla pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Töitä voi tehdä aivan yhtä hyvin etänäkin, joskus jopa paremminkin, kun voi keskittyä kunnolla. Pitäisi kiinnittää huomiota enemmän työn laatuun ja määrän eikä siihen, missä töitä tehdään.
Joitain rutiinihommia voi tehdäetänä. Jos on vaikeampia haasteita, niin parviäly on tarpeen.
Sä et taida ymmärtää koodaushommista mitään 😊
Vierailija kirjoitti:
Firmamme teki 2021 kaikkien aikojen parhaan tuloksen kun kaikki olivat vielä kotona. Kun ihmisiä alettiin pakottaa takaisin toimistolle niin tehokkuus laski.
Vai oliko syynä kuitenkin jokin muu koronan tuoma lieveilmiö? Ei ollut muutakaan tekemistä kuin painaa töitä (kaikki paikat kii), yhteisöllisyyttä korostettiin (kannat kortesi kekoon mentaliteetti), jne?
Etätyö on ammattilaisille, niille ketkä jauhaa toimistolla skeidaa päivät pitkät, niiden joutaakin olla töissä, ei niiden panoksella ole niin väliä.
Vierailija kirjoitti:
Buumeri ilmiannettu.
Etkö tiennyt, että buumerit on jo aikoja sitten olleet eläkkeellä. Ei ne ketään työhaastattele. Pitäisikö opetella termit, ennen kuin nolaa itsensä irl?
Vierailija kirjoitti:
Motivaatio-ongelma on toimistotantoilla, jotka eivät tajua, että työpaikka on työntekoa varten. Ei sitä, että pidetään palaveri siitä, onko Saludo sopiva merkki kahvirinkiin osallistuvalle, tai käytetään aika pätemiseen tyyliin "täällä reijittimen paikka on aina ollut". Tai juoruillaan ja sosiaaliseerataan, muodostetaan kuppikuntia ja harjoitetaan turhaa vallankäyttöä. Etäilijät haluavat tehdä työnsä. Sehän nyt työnantajalle selviää reaaliajassa, onko tehty vai ei. Ihan sama, vaikka samalla pyörittää pyykkinsä. Se ei mitenkään vie yhtä paljon aikaa, kuin Ritvan henkilökohtaisen elämän avautumiset.
Minua 15 vuotta nuorempi päällikkö pakottaa meidät kaikki toimistolle täyspäiväisesti, eikä hyväksy edes hybridiä.
Ihme kyylä, eikä ymmärrä muutenkaan tietotekniikasta tai tulevaisuuden skenaarioista mitään. Tällä tavalla ollaan sitten "luovia" ja "rakennetaan työpaikkakulttuuria".
N54
Mitä olen nuorison työntekoa seurannut niin etätyöt tulee kehiin vasta kun on näyttöä osaamisesta. Puolet nuorista tekee työnsä mallikkaasti, toinen puoli taas tuijottaa puhelintaan jos niitä ei vahdi silmä kovana. Rekrytilanteessa ei tiedä kumpi henkilö on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parviälyä voi tavata online.
Ei se ihan sama ole. Väitän, että,edelleen on tarpeen työelämäss reaalimaailman yhdessä tekemisiin, henkilökohtaisiin suhteisiin ja läsnäoloon. Ainakin niissä vaativissa tehtävissä, missä itse olen.
Missä "vaativissa" tehtävissä olet? On olemassa paljonkin tiimejä vaativissa kehitystehtävissä, jotka työskentelevät jopa täysin etänä. Tarkoitatko, että pitäisi olla koko työajan liimattuna toisiinsa, vai että pitää välillä tehdä ryhmätyötä fyysisesti läsnä?
Onhan se selvä, kun pitää kuulumiset päivittää ja mussuttaa pullaa ja kahvia.
Mieluummin teet ensin työt tehokkaasti omassa rauhassa ja niin jää enemmän aikaa omille asioille.