"Silloin kun minä olin nuori, niin töitä mentiin kysymään lakki kädessä rakennusmaalta"
Isälle ei vain valkene, että nykypäivänä kesätöitä ei saa vain kiltisti kysymällä. Pitää olla CV kunnossa, hyvät suositukset ja koulutus tai alan opinnot käynnissä. Ja siihen kylän ainoaan s-markettiin hakee noin 300 nuorta, joista valittu on yksi kaupan työntekijöiden lapsista.
"Menet sinne kassalle papereiden kanssa ja hymyissä suin, mielummin ne kasvotusten palkkaa kuin netin kautta", nimenomaa päin vastoin.
Ärsyttää vain jokavuotinen saarna siittä, kuinka hän itse oli jo 13 vuotiaana raksalla töissä, töitä sai kysymällä vain. Lukiossa opiskelevana ei ole sitä omaa alaa, eikä töiden saaminen ole mahdollista, paitsi jos olisi suhteita.
Kommentit (113)
Vierailija kirjoitti:
Minä tein tuon kasarilla kahdesti ihan kirjaimellisesti. Menin kysymään töitä lakki kourassa, ja sain.
Ilman mitään papereita, silloin se toimi niin.
Tiedostan kyllä täysin, ettei se enää toimi niin.
Toimii pikkufirmoissa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai.
Mä olen raksalla päällikkönä ja jos joku reipas nuori tulis vastaan töitä kysymään niin haastattelisin heti.Ennemmin rekryän esim kesähessut naamatusten kuin rupean vänkkäämään rekrytointia firman HR osaston kautta, joka tekee kaikesta hyvin hankalaa.
M40.
Entä reipas 41 v? Tarttisin nimittäin töitä.
Sama koskee myös reippaita 41 vuotiaita.
Raksapäällikön tunnistaa työmaalla yleensä farkuista ja siitä että työtakki on kirkas ja putipuhdas. Tule ihmeessä jutulle, jos osut kohdalle!M40
Sä oot niin täynnä bs. Voi luoja🤣
Oma 40-luvulla syntynyt isäni kertoi, että kaikki amislaiset, joilla oli tietystä oppiaineesta arvosana 8 tai korkeampi, otettiin suoraan töihin Helsingin puhelinyhdistykselle(tms.). Siitä se ura valkeni niillekin, joilla ei keskiarvo muuten ollut häävi.
Olen tullut siihen tulokseen, että vanhemmissa ihmisissä on paljon suoraan sanottuna tyhmiä ihmisiä, osasyynä juurikin tuo elämän helppous nousukaudella. Ehkä heillä ei ollut samoja mukavuuksia käytössään kuin nykynuorilla, mutta talous senkun vaan koheni, elämä oli leppoisampaa eikä ollut isoja tuloeroja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai.
Mä olen raksalla päällikkönä ja jos joku reipas nuori tulis vastaan töitä kysymään niin haastattelisin heti.Ennemmin rekryän esim kesähessut naamatusten kuin rupean vänkkäämään rekrytointia firman HR osaston kautta, joka tekee kaikesta hyvin hankalaa.
M40.
Raksapäällikön tunnistaa työmaalla yleensä farkuista ja siitä että työtakki on kirkas ja putipuhdas. Tule ihmeessä jutulle, jos osut kohdalle!M40
Ok täytyy kokeilla tätä.
Vierailija kirjoitti:
Itse ainakin kesätyöntekijöistä päättäävässä asemessa olevana, hylkään kaikki jotka tulevat paikan päälle töitä kysymään. Osoittaa luetunymmärtämättömyyttä, kun kesätyöhaussa pyydettiin lähettämään hakemus.
Tämäkin hyvänä esimerkkinä siitä, kuinka vääränlaisia ihmisiä laitetaan vääränlaisiin tehtäviin. Soveltuisit varmasti paremmin sinne hyllyjä täyttämään, kun HR-puolen tehtäviin.
Eihän työuraa aloittavat välttämättä tiedä missä foorumeilla joku kyläkauppa on paikkojaan tarjonnut tai mitkä ovat vaatimukset. SINUN tehtäväsi olisi tuossa tapauksessa kannustavasti ohjata, että teille haetaan hakemuksilla ja voisitko lähettää sellaisen, niin katsotaan tarkemmin. SINÄ olet epäonnistunut työtehtävässäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai.
M40.
Mä voisin tulla. Mihin tulen?
No sinne raksalle, pöljä.
TÄä on vähä sama asia ku mä huutelisin kokoajan kaikille "sillonkun mä olin nuori meillä ei ollut puhelimia", no mitä väliä sillä on? ei se muuta sitä faktaa että nyt niitä on kaikilla :D
Vierailija kirjoitti:
Oma 40-luvulla syntynyt isäni kertoi, että kaikki amislaiset, joilla oli tietystä oppiaineesta arvosana 8 tai korkeampi, otettiin suoraan töihin Helsingin puhelinyhdistykselle(tms.). Siitä se ura valkeni niillekin, joilla ei keskiarvo muuten ollut häävi.
Olen tullut siihen tulokseen, että vanhemmissa ihmisissä on paljon suoraan sanottuna tyhmiä ihmisiä, osasyynä juurikin tuo elämän helppous nousukaudella. Ehkä heillä ei ollut samoja mukavuuksia käytössään kuin nykynuorilla, mutta talous senkun vaan koheni, elämä oli leppoisampaa eikä ollut isoja tuloeroja.
Elämä oli ennen paljon helpompaa. Joku kännykän ja pleikkarin olemassaolo ei sitä faktaa poista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai.
M40.
Meidän raksoilla on yleensä aidat ympärillä ja portit kiinni, kypäräpakko myös kävijöillä. Pitääkö siis työnhakijoiden kiivetä aitojen yli ja rikkoa työturvallisuusmääräyksiä?
Pitää.
Avain tarkastus kun tulee, niin työmiehet karkaavat autojen yli pois työmaalta. Uudet työmiehet voivat tulla samaa reittiä sitten töihin.
Vierailija kirjoitti:
Ai.
M40.
Älä höpötä "päällikkö" . Raksalle ei ulkopuolisia päästetä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä tein tuon kasarilla kahdesti ihan kirjaimellisesti. Menin kysymään töitä lakki kourassa, ja sain.
Ilman mitään papereita, silloin se toimi niin.
Tiedostan kyllä täysin, ettei se enää toimi niin.
Toimii pikkufirmoissa
Ne kuljetusyritykset eivät olleet ihan pikkufirmoja, maan suurimpia, kyllä mutta totta tuokin.
Vierailija kirjoitti:
Voi niitä duuneja saada kysymällä, mutta täytyy kysyä oikealta henkilöltä.
Eli esim kaupan tapauksessa kauppiaalta tai myymäläpäälliköltä tms.
Jos menet kassatytöltä kysymään, niin hän peljästyy että nyt häneltä lähtee ne vähätkin duunit alta ja heittää salaa sun antaman hakemuksen silppuriin.
Eiköhän kauppiaalla tai myymäläpääliköllä ole muutakin tekemistä tai on niistä yhtä ulkona kuin lumiukot, kun yritykset ovat ulkoistaneet henkilökunnan rekrytointoinnin.
Ja tosiaan ap. on oikeassa. Ap. isän nuoruudessa töitä saivat 14v koska avustavia työtehtäviä oli paljon, johon ei tarvittu ammattitaitoa ja osaamista, nyt ne hoidetaan teknologian avulla. Ja monet tehtävät ovat kadonneet.
Ja nykyään jopa kesätyöntekijältä, saadakseen työpaikan pitää olla erilaisia passeja ja serifikaatteja. Ei pääse edes kahviossa pyyhkimään rätillä pöytää, jos et ole suorittanut hygieniapassia, joka on määräaikainen ja maksaa satasia.
Ja melko moni yritys ei edes palkkaa opiskelijoita, kun ammattitaistoista työvoimaa on työttömänä ja saatavilla, jonka suurin osa palkkakustannuksista maksaa valtio tai kunta tai ainakin suurimman osan.
Jos joku parikymppinen hakee töitä, hänellä odotetaan 30v työkokemusta alalta, huippu ammattitaitoa ja osaamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai.
M40.
Entä jos leiriytyy sinne yöksi kun paikalla ei ole ketään ja on valmiina hommiin aamulla kello 6?
Vierailija kirjoitti:
Ai.
M40.
Tietysti poikkeuksiakin on, ja se on hienoa.
Väitän kuitenkin, että yleisesti nuorille (ala-ikäisille) sopiva työ on vähentynyt. Työn vaatimustasot ovat nousseet - ei välttämättä työn luonteen takia vaan lakien ohjaamana. Esimerkiksi kassatyö ei alaikäiselle sovellu rahan käsittelyn takia, monessa fyysisemmässä hommassa tulevat vastaan työturvallisuuteen liittyvät kysymykset.
Vähän sivuhuomiona pakko sanoa, ettei joka alalla mitään cv:tä edes tehdä ihan "normaaleitakaan" töitä hakiessa. Poikani oli ennen kuljetusalalla ja ekan työpaikan sai, kun harjoittelupaikasta soitettiin, että kun nyt valmistut, tulisitko töihin. (Sillä alalla pitää siis nykyisin olla ammattipätevyys, esim. pelkkä C-kortti ei riitä.) Mutta joo, ennen oli sillä alalla, se työ oli niin karseaa, että jätti koko alan. Entisajan duunarityöt oli hermolepoa siihen verrattuna. Voisin kuvitella, että jos lukiolainen hakee kesätöitä jostain duunarihommasta, niin hyvin pärjää sillä, että reippaasti menee kysymään tai soittaa. Tärppää sitten tai ei, mutta tuo voi monesti olla se tehokkain tapa kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vähän sivuhuomiona pakko sanoa, ettei joka alalla mitään cv:tä edes tehdä ihan "normaaleitakaan" töitä hakiessa. Poikani oli ennen kuljetusalalla ja ekan työpaikan sai, kun harjoittelupaikasta soitettiin, että kun nyt valmistut, tulisitko töihin. (Sillä alalla pitää siis nykyisin olla ammattipätevyys, esim. pelkkä C-kortti ei riitä.) Mutta joo, ennen oli sillä alalla, se työ oli niin karseaa, että jätti koko alan. Entisajan duunarityöt oli hermolepoa siihen verrattuna. Voisin kuvitella, että jos lukiolainen hakee kesätöitä jostain duunarihommasta, niin hyvin pärjää sillä, että reippaasti menee kysymään tai soittaa. Tärppää sitten tai ei, mutta tuo voi monesti olla se tehokkain tapa kuitenkin.
Miksi vain nuori lukiolainen? Miksei kolmi-neli-viisikymppinen? Siis ilman sen kummempaa alan kokemusta kuin nuoremmallakaan, eli ei tartte maksaa kokemuslisiäkään. On vaan vanhempi ja ilman töitä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä. 30-luvulla syntynyt isäni kävi kansakoulun ja yhden kansalaisopiston kurssin.
Siltä pohjalta pääsi keskituloiseen keskiluokkaan vakitöihin, asuimme Helsingissä hyvällä alueella, jne.
Häntä oli eläessään suht turha yrittää saada ymmärtämään muunlaista todellisuutta.
Näiden ihmisten lapsuus oli karu ja köyhä, esimerkiksi isäni lapsuudenkodissa ei ollut edes sähköjä, mutta aikuisena heille aukesi yhteiskunnan baana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai.
M40.
Ei tuo ole raksaa nähnyt kuin ohimennessään hakemassa äiteelle kahvipullaa.
Vierailija kirjoitti:
Ai.
M40.
Ei enää pariin vuosikymmeniin ole ulkopuoliset päässeet raksalle menemään ja harvoin siellä on päälliköt, vaan työnjohto.
Jos ei ole voimassa olevat sertifikaatti, passit ja luvat, samoin turvavarusteet. Ei edes rakennusliikkeen toimitusjohtajalla ole asiaa, jos asiat eivät ole kunnossa.
Muuten työsuojelu on kinterillä ja viemässä raastupaan ja saat kymmenientuhansien sanktiot.
No kannattaa varmasti ensimmäiseksi selvittää että kuka mahtaisi olla oikea henkilö rekrytoimaan, yleensä jonkun sortin päällikkö.
Sitten hakeutua hänen jutulle. Onhan se nyt pöljää mennä jonnekin konehalliin koputtelemaan hitsaria olkapäälle ja kysyä töitä.
Vaikka moni firma on ulkoistanut rekrytoinnin, niin ei se kiellettyä ole ottaa töihin muita kanavia pitkin hakeneista, koska silloin firman ei tarvitse maksaa rekrypalkkiota vuokrafirmalle.