Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Paljonko elintasoeroa pitäisi olla työssäkäyvien ja sosiaalitukien elättämien välillä?

Vierailija
31.01.2023 |

Ihan konkreettisesti, mitä ei jälkimmäinen ryhmä tarvitse.

Kommentit (126)

Vierailija
41/126 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko tuota ajatella tuntipalkan kautta, sanoisin että vähintään 5 euroa tunnissa pitäisi työstä saada enemmän kuin työtä tekemättä.

Eli 40 kymppiä päivä, 200 euroa viikko, 800 euroa kuukausi.

Vierailija
42/126 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen verran, että kadulla ja kaupassa näkee kuka on loisiva_luuseri ja kuka käy töissä.

Sulla ei siis muna nouse ellet näe tuota päältä päin. Mitäpä jos itse saat töistä kenkää tai pikemminkin: jos äitis lopettaa sun ruokkimisen?

Katsos sosiaalipummi, useimmat meistä pystyvät ihan omalla toiminnallaan ja omalla painoarvollaan vaikuttamaan siihen, saako töistä kenkää vai ei.

Vähäosaisille eli työkyvyttömille tietysti turvattava katto pään päälle ja velliä. 

Mistä idiootti päättelit minun olevan sosiaalipummi? Miksi kuvittelet, ettet voi jäädä työttömäksi koska tahansa, kun käräytän sinut kuvitteelliselle työnantajallesi julkisesti?

Minä olen juristi, senkin aivokääpiö Savosta.

Käräytät? Julkisesti? Ilmeisesti sinulla on tehdä tapana asioita, joista käräytetään työnantajalle julkisesti. Ja ilmeisesti sinulla on tapana toimia muita kohtaan tavalla, että heille syntyy motiivi käräyttää. No, ei koske minua, näistä minun hommistani ei yleensä jäädä työttömäksi ellei itse asioitaan sössi. Voihan olla, että teidän juristien piirissä tämä on yleistäkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/126 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helsinki, Tampere, Turku Jyväskylä jne 2500-3500 netto.

Harva tuollaisia palkkoja saa. Olen 20v ollut suunnitteluinsinööri ja netto on alle 2500e.

No aika onneton ura- ja palkkakehitys on insinööriksi sinulla. Itsellä valmistuttuani 90-luvun alussa oli netto noin 7.000 markkaa. Nyt se on saman verran euroina.

14.000 €/brutto?

Vierailija
44/126 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harva tuollaisia palkkoja saa. Olen 20v ollut suunnitteluinsinööri ja netto on alle 2500e.

Riippuu hyvin paljon siitä mitä suunnittelet.

Koneinssi suunnittelee eri juttuja kuin tuotantoinssi. Ja paljonko kehitystyötä ja innovointia kuuluu työhön.

Ei voi niputtaa kaikkia inssejä samaan.

Vierailija
45/126 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen verran, että kadulla ja kaupassa näkee kuka on loisiva_luuseri ja kuka käy töissä.

Ulkonäöstäkö vai ostoskorin sisällöstä päättelet?

Jos minä lampsin lähikauppaan tukka sotkussa, verkkarit yllä ja kirkuvanväriset kroksit jalassa, saan ehkä melkoisen tuomion loisimisesta. Olen kuitenkin se kotona etätyötä tekevä kiireinen ihminen, joka hakeekin viikon ruokansa lähikaupasta ihan silkkaa laiskuuttaan. Säästyypä ainakin bensakuluissa, jos ruoka onkin lähikaupassa kalliimpaa.

sama, lähikaupassa saatan toisinaan näyttää sen luokan kassialmalta että itseänikin naurattaa. Saapahan olla rauhassa ja tosiaan sama kuvio eli pääosin kotietätöissä ollaan. Eli näissä verkkareissa ja villasukissa(kengät toki jalassa) tulee sinne kauppaan mentyä hakemaan pikalounasta joskus. Jotenkin tuntuu hassulta alkaa "pukeutumaan" kun menee muutaman sadan metrin päähän kauppaan. Eri diili kun menee isommin ihmisten ilmoille vaikka kauppakeskukseen :)

Vierailija
46/126 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos elätillä jää käteen n.500e/kk niin työssäkäyvällä pitää jäädä 1500e/kk

Alle tonnista en rupea tekemään 160h/kk töitä.

Pakollisten asumiskulujen jälkeen (vuokra/vastike, vesi, sähkö, kotivakuutus)? Monella työssäkäyvällä menee asumiseen 40-50% nettotuloista.

Vierailija
47/126 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos elätillä jää käteen n.500e/kk niin työssäkäyvällä pitää jäädä 1500e/kk

Alle tonnista en rupea tekemään 160h/kk töitä.

Pakollisten asumiskulujen jälkeen (vuokra/vastike, vesi, sähkö, kotivakuutus)? Monella työssäkäyvällä menee asumiseen 40-50% nettotuloista.

Joo tuota tarkoitin että pakollisten (niiden mitä myös sossu maksaa) jälkeen.

Vierailija
48/126 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu hyvin paljon siitä mitä suunnittelet.

Koneinssi suunnittelee eri juttuja kuin tuotantoinssi. Ja paljonko kehitystyötä ja innovointia kuuluu työhön.

Ei voi niputtaa kaikkia inssejä samaan.

On silti alihinnoiteltua työtä huomioiden millaista diipadaapaa suuri osa yliopistotason opinnoistakin on.

Vierailija
49/126 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työstä pitää saada sellaista palkkaa, joka kannustaa työntekoon, vähintään kokoaikatyöstä 3000€/kk. Ei niin, että tuet ovat niin alhaiset että masentuu ja ahdistuu eikä pysty enää edes hakemaan työpaikkoja.

Vierailija
50/126 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maakunnissa, ei isoissa kasvukeskuksissa sopiva minimitulo palkassa on noin 2000e netto. Helsinki, Tampere, Turku Jyväskylä jne 2500-3500 netto.  Se on helpompi määritellä näin.

Mutta kun moni on osa-aikaisena, niin tällaiset mallit eivät auta mitään, kun vain se mitä oikeasti käteen maksetaan ratkaisee.

Vierailija
51/126 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla brutto 1400e ja asun Helsingissä. Täällä monilla pyöreästi tonni menee pelkkään vuokraan, että aika paljon pitäisi niitä sos.maksuja alentaa, kun moni saa jo paljon enemmän, mitä töistä maksetaan.

Eli leikkaamalla tukia paljon, päästäisiin vasta siihen tasoon, että tuet olisi yhtä pienet kuin palkat ja siten oikein mega-super-hyper paljon leikkaamalla, saataisiin jopa matalapalkkoja pienemmiksi.

Vierailija
52/126 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla brutto 1400e ja asun Helsingissä. Täällä monilla pyöreästi tonni menee pelkkään vuokraan, että aika paljon pitäisi niitä sos.maksuja alentaa, kun moni saa jo paljon enemmän, mitä töistä maksetaan.

Eli leikkaamalla tukia paljon, päästäisiin vasta siihen tasoon, että tuet olisi yhtä pienet kuin palkat ja siten oikein mega-super-hyper paljon leikkaamalla, saataisiin jopa matalapalkkoja pienemmiksi.

...lisään vielä, kyllä meilläkin maksettiin se noin 2500e, sitten muutettiin nimike ja peruspalkka oli 1800e ja sitten leikattiin tunnit, eli 8 muuttui 6 tunniksi ja palkka 1400e

Miksi tällaisia "kilpailutusleikkauksia" ei tehdä sosiaali/tukien puolella? Heillä vain porskuttelu jatkuu, töissä käyvät vain joutuvat pärjäämään ja kantamaan vastuun toimeentulostaan.

Vierailija
53/126 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No aika onneton ura- ja palkkakehitys on insinööriksi sinulla. Itsellä valmistuttuani 90-luvun alussa oli netto noin 7.000 markkaa. Nyt se on saman verran euroina.

On varmaan nainen niin siksi ei ole palkkakehitystä ja tienaa saman verran kuin sairaalan laitoshuoltaja tai hieman vähemmän.

Ja netto ja brutto eivät ole sinulle tuttuja juttuja?

Vierailija
54/126 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

...lisään vielä, kyllä meilläkin maksettiin se noin 2500e, sitten muutettiin nimike ja peruspalkka oli 1800e ja sitten leikattiin tunnit, eli 8 muuttui 6 tunniksi ja palkka 1400e

Miksi tällaisia "kilpailutusleikkauksia" ei tehdä sosiaali/tukien puolella? Heillä vain porskuttelu jatkuu, töissä käyvät vain joutuvat pärjäämään ja kantamaan vastuun toimeentulostaan.

Johtuisikohan ihan siitä että tuet ovat pieniä. Niistä ei ole leikattavaksi eikä niillä porskutella. Jos on noin huono työnantaja niin vaihda ihmeessä työpaikkaa. Kohta firma varmaan muutenkin kaatuu jos ei ole palkanmaksukykyinen.

Vierailija
55/126 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työssäkäyvällä tarkoitetaan tässä varmaan matalapalkkaista työtä tekevää? 

Sanotaan vaikka 400e kuussa, eli pari kymppiä per työpäivä. Sillä voi jo hieman kutitella sisäistä Vebleniä ja näyttää, että töissä käyminen kannattaa. 

Nykymallissa iso ongelma on tukiasuminen, joka kannustaa olemaan ottamatta vastaan pienipalkkaista työtä. Lopputuloksena on, että tukiasuja asuu kalliilla paikalla ja itse pienellä palkalla asumisensa maksava jossain vantaan perukalla. Ei se ole oikein.  

Tukiasuja ei voi asua kalliilla paikalla, jokaiselle kunnalle on määritettu kohtuullinen vuokrataso, ja asumistuki on 80% tuosta tasosta. Todellakaan kela ei maksa mitään tonnin vuokria, maksimissaan maksaa asumistukea jonkun 500-600e jos sitäkään.

Mutta sossuasiakkaalle maksetaankin asumistuen päälle 100% asumiskulut ja enimmäismääräkin on toimeentulotukea varten paljon suurempi kuin yleistä asumistukea varten. Esim. n.200 euroa enemmän.

Vierailija
56/126 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

14.000 €/brutto?

Säännöllinen kuukausipalkka on nyt 10.360 e/kk. Lomarahat, tulospalkkiot ja bonukset nostavat nettoansiot noin 85.000 e/vuosi.

Vierailija
57/126 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä taas köyhät ja vielä köyhemmät riitelee rahasta.

Tiedättkö kuka hyötyy? Ne jotka nostavat rahansa osinkoina yritysten kautta kiinteällä pienellä prosentilla.

Mikä siinä on niin vaikeaa kääntää se osoittava sormi tuonne rikkaisiin jotka ovat saunaillassa sopineet yritysjohtajien kanssa nämä pelisäännöt jotka on epäreilut meille kaikille muille?

Tämä.

Tähän kapitalismiin osallistuminen on vähän kuin aloittaisi monopolilautapelin jossa kaikki korttelit on ostettu ja täynnä hotelleja. Ainoa keino selviytyä on osua sattuman kohdalle ja kerran kierroksessa saat sen pienen palkan ja rukoilet että et osu kalleimpiin kortteleihin tulevalla kierroksella.

Yrittäminen onnistuu vain jos on miljonääri. Raha tulee rahan luo.

Vierailija
58/126 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maakunnissa, ei isoissa kasvukeskuksissa sopiva minimitulo palkassa on noin 2000e netto. Helsinki, Tampere, Turku Jyväskylä jne 2500-3500 netto.  Se on helpompi määritellä näin.

3500 netto? Mitä luulisit sen tarkoittavan bruttopalkkana?

Minun brutto on 4500 ja netto 2800.

Vierailija
59/126 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulla ei siis muna nouse ellet näe tuota päältä päin. Mitäpä jos itse saat töistä kenkää tai pikemminkin: jos äitis lopettaa sun ruokkimisen?

Katsos sosiaalipummi, useimmat meistä pystyvät ihan omalla toiminnallaan ja omalla painoarvollaan vaikuttamaan siihen, saako töistä kenkää vai ei.

Vähäosaisille eli työkyvyttömille tietysti turvattava katto pään päälle ja velliä. 

Mistä idiootti päättelit minun olevan sosiaalipummi? Miksi kuvittelet, ettet voi jäädä työttömäksi koska tahansa, kun käräytän sinut kuvitteelliselle työnantajallesi julkisesti?

Minä olen juristi, senkin aivokääpiö Savosta.

Käräytät? Julkisesti? Ilmeisesti sinulla on tehdä tapana asioita, joista käräytetään työnantajalle julkisesti. Ja ilmeisesti sinulla on tapana toimia muita kohtaan tavalla, että heille syntyy motiivi käräyttää. No, ei koske minua, näistä minun hommistani ei yleensä jäädä työttömäksi ellei itse asioitaan sössi. Voihan olla, että teidän juristien piirissä tämä on yleistäkin.

Ei kyllä ole. Ainakin perusjuridiikan piirissä on pitänyt sössiä aika rankasti, että työt loppuu. Ehkä tämä kyseinen juristi on niitä, jotka kaikki tietää täysin onnettomaksi, mutta hän ei vaan omaa riittävästi taitoja ymmärtääkseen tilanteen. Näitä on valitettavasti muutamia.

T: Toinen juristi

Vierailija
60/126 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian iso sosiaalituki jos sillä pitää auton, elättää lemmikkejä tai matkustaa. Kyllä ihmettelen kuinka liian alhaisesta sosiaalituesta jää noin kalliisiin harrastuksiin.