Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuka käyttää vielä Linuxia ja miksi?

Vierailija
30.01.2023 |

Siis työpöydällä. Se on vuosikymmeniä roikkunut markkinoilla henkitoreissaan, eikä tunnu ikinä lyövän itseään kunnolla läpi. Jotkut vain ovat siihen takertuneet.

Linuxilla tekee vain elämänsä hankalaksi. Rajoittaa sovellusvalikoimaa ja lisälaitteidenkin kanssa saa olla tarkkana, että tulee varmasti yhteensopivaa. Distroja on helkutisti, vaikka ne ovat käytännössä samanlaisia. Omituisia bugeja siellä-täällä. Kaikki työpöytäympäristöt ovat hirveitä.

Miksi kukaan sellaista käyttäisi?

Kommentit (126)

Vierailija
61/126 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voihan koneeseen asentaa sekä windowsin että linuxin.

Joo, niin voi. Joko rinnalle tai vaikka virtualboxissa ajettavaksi. Mullakin on läppärissä 16 gigaa muistia ja ihan hyvin voisin virtualisoida tänne myös Linuxin. Mutta mitä sillä sitten tekisin? Kävisin aina välillä käynnistämässä, jee melkein kaikki toimii. Kaikki mitä läppärillä teen hoituu Windowsilla helpommin, on valmiit ohjelmatkin ja printterit, scannerit ym. ohjeislaitteet toimivat.

Vierailija
62/126 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liiinus kirjoitti:

Linuxiin saa helposti asennettua ilmaisen (tottakai) Virtuaalikoneen, jossa pystyt ajamaan käytännössä kaikkia Windows-softia, jos se Winkkarin pasianssi on niin tärkeä..

Mutta miksi? Windowsin voi asentaa ihan suoraan raudan päällekin. Itse asiassa useimmat tekevät juuri niin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/126 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pöytätietopelikoneessa on windows 10 ja vanhassa läppärissä Linux.

Hyvin sillä Linuxilla nettiä selailee ja Windows 10 pelejä pelailee.

Pysyy Mikkisoftakin poissa surffailun saloista.

Vierailija
64/126 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki pankkipalvelut Linuxilla.

Vierailija
65/126 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän nämä kakarat eikä aikuislapset tajua Linuxista mitään. Se pörrää televisioissa, autoissa, lentokoneissa, paperitehtaissa ja vaikka missä. Se on maailman käytetyin käyttöjärjestelmä. Mutta ehkä se onkin sopiva vain ammattilaisille, ei peräkammarin tumpeloille.

Varmaan ymmärtävät. Lapsenlapseni varhaisteini käyttää linuxia ja tekee omaa käyttöjärjestelmää🤗

Mun teini tekee mikrokontrollereille softaa ..Windowsissa. :D

Vierailija
66/126 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kokeillut vuosien varrella linuxia usein (Mint Cinnamon, Ubuntu ..) ja luovuin kokonaan kun ei toimi uuden koneen hybridigrafiikkakortin kanssa. Ei edes Nvidian oma PopOs. Yleensäkin käyttökokemus on ihan per*****seestä. Kaikki ongelmat pitää kiertää, niitä ei voi korjata. Vähän sama kuin pitäisi ottaa kolvi käteen joka kerta kun pitäisi laittaa huoneeseen valot päälle. Linux-yhteisö näyttää olevan se ongelma, sen asenteet, sisäsiittoisuus ja ylimielisyys. Tulee ihan vanhanaikainen rautakaupan palvelu mieleen.

t. lidl-mies "huippulaatuisen" windows (vista) koneensa kanssa

Olet erehtynyt henkilöstä. Vaikea siis käyttää linuxia jos ei toimi mun koneessa.

Vierailija
67/126 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä käytän, työtehtävissä on käytössä Kali Linux.

Vierailija
68/126 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kokeillut vuosien varrella linuxia usein (Mint Cinnamon, Ubuntu ..) ja luovuin kokonaan kun ei toimi uuden koneen hybridigrafiikkakortin kanssa. Ei edes Nvidian oma PopOs. Yleensäkin käyttökokemus on ihan per*****seestä. Kaikki ongelmat pitää kiertää, niitä ei voi korjata. Vähän sama kuin pitäisi ottaa kolvi käteen joka kerta kun pitäisi laittaa huoneeseen valot päälle. Linux-yhteisö näyttää olevan se ongelma, sen asenteet, sisäsiittoisuus ja ylimielisyys. Tulee ihan vanhanaikainen rautakaupan palvelu mieleen.

Olet erehtynyt henkilöstä. Vaikea siis käyttää linuxia jos ei toimi mun koneessa.

Ja mikähän se ihmekone mahtaa olla jossa linux ei toimi kun se pyörii melkein kaikella nykyraudalla? Joku ikivanha pentium/celeron jota ei enää tueta 32 bittisenä tai siksi että siitä puuttuu tietty tärkeä ominaisuus joka on kaikissa nykyprosessoreissa?

Hanki uusi kone. Vanhasi lienee kohta ajokortti-iässä. 

Vierailija
69/126 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, niin voi. Joko rinnalle tai vaikka virtualboxissa ajettavaksi. Mullakin on läppärissä 16 gigaa muistia ja ihan hyvin voisin virtualisoida tänne myös Linuxin. Mutta mitä sillä sitten tekisin? Kävisin aina välillä käynnistämässä, jee melkein kaikki toimii. Kaikki mitä läppärillä teen hoituu Windowsilla helpommin, on valmiit ohjelmatkin ja printterit, scannerit ym. ohjeislaitteet toimivat.

Ajappa sillä windowsillasi vaikka nykyaikaista docker-pilveä jos se kerran niin hyvä on. 

Vierailija
70/126 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, mutta miksi?

Minulla on yleiskäyttökoneessani molemmat. Windowsilla menee jotkut raskaammat ajot kolme varttia, kun Linux tekee työn vartissa joten jos en aio pitää useampia kahvitaukoja niin valinta on selvä.

CNC-ohjelmani taasen toimivat vain Windowsilla. Joskus käy niin että teen suunnittelun Linuxilla, ja boottaan sitten työstönvalmisteluun Windowsin. CNC-koneen käyttis on joku omansa.

Palvelimillani on erilaisia Linuxeja, ei tulisi mieleenikään käyttää Windowsia. Tällöin tulee jotkut kehitysohjelmoinnit tehtyä Linuxilla yleiskoneella, pienemmät ohjelmoinnit menee sillä mikä sattuu olemaan käynnissä, jollei ole PowerShell-projekti.

Niin on minulla lumitöissäkin useita lapioita käytössä, käytän sitä mikä sattuu olemaan eniten mieleen. Kevyttä lunta tietty kevyellä lumikolalla.

Vierailija
71/126 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän nämä kakarat eikä aikuislapset tajua Linuxista mitään. Se pörrää televisioissa, autoissa, lentokoneissa, paperitehtaissa ja vaikka missä. Se on maailman käytetyin käyttöjärjestelmä. Mutta ehkä se onkin sopiva vain ammattilaisille, ei peräkammarin tumpeloille.

Varmaan ymmärtävät. Lapsenlapseni varhaisteini käyttää linuxia ja tekee omaa käyttöjärjestelmää🤗

Mun teini tekee mikrokontrollereille softaa ..Windowsissa. :D

Mikrokontrollereille teen myös minä softaa Windowsissa ja raskaammat ohjelmoinnit Linuxilla. Jotenkin on se puuha mennyt näppärästi Windowsilla, ja kun Windowsia tarvitsee kumminkin niin miksipä siitä vängätä.

Puhdas Windows-asennus ei tosin tule kaupassa yleisesti ostettavien kotikoneiden mukana niin on aina pirunmoinen työ saada valmistajien asentamat roskaohjelmat pois.

Vierailija
72/126 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liiinus kirjoitti:

Linuxiin saa helposti asennettua ilmaisen (tottakai) Virtuaalikoneen, jossa pystyt ajamaan käytännössä kaikkia Windows-softia, jos se Winkkarin pasianssi on niin tärkeä..

Mutta miksi? Windowsin voi asentaa ihan suoraan raudan päällekin. Itse asiassa useimmat tekevät juuri niin.

Voi toki mutta pitäisi olla joku syy tehdä noin. Harvemmalla on oikeasti muita kuin se, että firman softat esim. ei pyöri kuin windowsilla. Silloinkin on vaihtoehtoja eli esim. remote desktop tyyliin jolloin softa pyörii serverillä ja työasemalla on vaan näyttö. 

Vierailija
73/126 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja mikähän se ihmekone mahtaa olla jossa linux ei toimi kun se pyörii melkein kaikella nykyraudalla? Joku ikivanha pentium/celeron jota ei enää tueta 32 bittisenä tai siksi että siitä puuttuu tietty tärkeä ominaisuus joka on kaikissa nykyprosessoreissa?

Ongelma on tupla-grafiikkakortissa. Asennuksen jälkeen kone meni totaalisesti tilttiin. Linux jäätyi esim. youtuben katselusta niin pahasti ettei oli pakko käynnistää uudelleen. Nvidialta todettiin että tunnettu ongelma. Kone on tuliterä peliläppäri.

Vierailija
74/126 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liiinus kirjoitti:

Voi toki mutta pitäisi olla joku syy tehdä noin. Harvemmalla on oikeasti muita kuin se, että firman softat esim. ei pyöri kuin windowsilla. Silloinkin on vaihtoehtoja eli esim. remote desktop tyyliin jolloin softa pyörii serverillä ja työasemalla on vaan näyttö. 

Minusta ei tarvita mitään erityistä syytä olla ryhtymättä mihinkään tarpeettomaan säätämiseen. Windows tulee usein koneen mukana, se toimii ja siihen saa lähes kaikki softat niin työ- kuin huvikäyttöönkin.

Vierailija
75/126 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä käytän, työtehtävissä on käytössä Kali Linux.

Hackailetkö jotain ...

Vierailija
76/126 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen laittanut Ubuntu desktop distron muutamaan vanhaan läppäriin, jotka ovat muuten käyttökelvottomia. Lähinnä nämä ovat surffailukäytössä eri puolille unohdettuina.

Linux on enemmän palvelin ja infrakäytössä:  Dell T430 jossa pyörii Proxmoxin alla virtuaalipalvelimia ja säiliöitä (container - piti googlata mitä ne on suomeksi 😂). Noissa VM:ssä on muutama Desktop distro ihan vaan räpläilyyn ja yksi Windows VM ja tarkoitus on jossain vaiheessa pyrkiä saamaan sinne myös Mac OS VM. Dellissä on 2x Xeon, 96Mb RAM ja 16x 2,5" kovalevyä kolmessa HW Raidissa: Boot SSD R1, 7x1,8TB SAS R6 ja 6x2TB SATA R6 ja yksi vapaa varapaikka, jossa on tällä hetkellä ylimääräinen SSD. Desktop VMiä varten olen zoomaillut käytettyjä grafiikkakortteja.

Valokuvat sun muut on Synology 1819+ NASissa, PiHole pyörii dedikoidussa RPI 3B+ ja sitten on vielä pari dedikoitua Linux purkkia taloautomaatiossa ja verkon hallinnassa sekä headless Win 11 Pro MiniPC, jossa on ovipuhelimen softa ja KNX ETS & Gira Expert softat taloautomaation konfigurointiin. Win11 konetta käytän RPD:llä. Pääasiallisena koneena on Mac Pro läppäri 32" BenQ näytön kanssa ja on minulla vielä yksi suhteellisen tuore ASUS UX425E läppäri, jossa Win11. Muu perhe käyttää Macejä.

Vierailija
77/126 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajappa sillä windowsillasi vaikka nykyaikaista docker-pilveä jos se kerran niin hyvä on. 

Serverit ja työasemat ovat erikseen.

Vierailija
78/126 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelma on tupla-grafiikkakortissa. Asennuksen jälkeen kone meni totaalisesti tilttiin. Linux jäätyi esim. youtuben katselusta niin pahasti ettei oli pakko käynnistää uudelleen. Nvidialta todettiin että tunnettu ongelma. Kone on tuliterä peliläppäri.

Todella omituista kun ottaa huomioon NVidian ajurin joka on täsmälleen sama Windows ja Linux maailmoissa. Tottakai kyseiselle käyttöjärjestelmälle räätälöity versio, mutta pohjautuvat samaan koodiin. Yleensä joko toimii molemmissa käyttöjärjestelmissä tai sitten ei kummassakaan.

Tosin aina sitä on yksittäisiä bugeja ohjelmistoissa. Ihan järjestelmästä riippumatta. Meinaan vaan, että ei se sekoileva Windows ole mikään kovin harvinainen valituksen aihe sekään. Yleisesti ottaen Linux on miljoona kertaa vakaampi järjestelmä. Siksi sitä käytetään palvelimissa jotka voi olla keskeytyksettä päällä vuosien ajan.

Vierailija
79/126 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on pöytäkoneessa esiasennettu XP, niin Linux tuntuu jotenkin järkevämmältä käyttää. Peruskäytössä ok, netti pelaa ja poppi raikaa.

Vierailija
80/126 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Serverit ja työasemat ovat erikseen.

Eli olet joku wordia ja exeliä käyttävä harrastelija etkä ammattilainen. Konteilla voi tehdä kaikenlaista mutta kun windowsissa niitä ei ole niin eihän windows-käyttäjän mielikuvitus riitä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi neljä