Seuraavan kerran kun kollega saikuttaa,
menen hakemaan burnout loman pariksi kuukaudeksi. Vi***taa niin paljon, kun itse tekee tunnollisena töitä vuodesta toiseen ja jotkut on jatkuvasti poissa päivän siellä, toisen täällä, eikä pomot tee asialle mitään. Joidenkin työt vaan kaatuu aina toisten niskaan.
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja tuntuu olevan marttyyrimainen uhriutuja. Relaa vähän!
Ei ole uhriutumista. Se on epäreilua että jotkut saikuttaa ja saa silti saman palkan kuin he, ketkä tekee oman työn ohessa lisätöinä puuttuvien työntekijöidet duunit, ilman lisäkorvausta tietenkin. Joillakin on aivan liian matala kynnys jäädä kotiin milloin mistäkin syystä.
Se on myös työnantajalle kallista, koska aika monta päivää pitää maksaa palkkaa saikuttajalle ennenkuin kelalta saa siihen tukea. Ei siinä ole edes varaa hankkia sijaista jos maksaa palkan jo saikuttajalle, ja ei tietenkään saakkaan yhtäkkiä kun aamulla tule taas ilmoitus poissaolosta. Muut työntekijät joutuu kärsimään ja ennenmuuta työnantaja. He joustaa.
Vierailija kirjoitti:
Kaverini äidillä oli pysyvä virka, ja hän sairastui vakavasti. Hänellä oli sepelvaltimotauti, eikä sydänoireiden takia jaksanut juuri käydä töissä. Useamman lääkärin lausunnoista huolimatta hänelle ei myönnetä sairaseläkettä, joten oli pakko jäädä töihin ja saikuttaa joka toinen päivä. Asialle ei kerta kaikkiaan voinut tehdä mitään.
Kurja homma. Ei ole kivaa työnantajalle ja työkavereille eikä henkilölle itselleenkään.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän tunteen. Lähin "työkaveri" saikuttaa joka toinen viikko ja minulla tuplatyöt silloin. Asuu kaukana niin jos aamulla tulee lunta niin on takuulla akuutisti sairas. Lomaa voi aina jatkaa viikko/kaksi kun on jalka/käsi kipeä. Meillä Mehiläisen työterveyshuolto ja saikun saa chättäämällä digiklinikalla, mikä on ihan vitsi.... Raivostuttavaa....
Tämä. Työterveyslääkäri antaa kyllä todistuksen jos henkilö osaa valittaa oireistaan. Työnantaja voi kutsua palaveriin mutta ei sillä ole mitään merkitystä. Saikut jatkuu todistusten turvin ja työnantaja on voimaton.
Työnantajan pitää järjestää lisää henkilökuntaa jos joku on jatkuvasti saikulla ja muut eivät jatkuvasti jaksa paikata. Mutta työnantaja ei tietenkään niin tee niin kauan kuin homma hoituu ja työt tulevat tehtyä.
Eli seuraavan kerran teet omat työsi, ja teet vaikka vain osa toisen töistä. Ilmoitat esimiehelle, että nämä teit saikuttajan töistä ja loput nämä jäivät nyt tekemättä koska sinulla on ennalta sovittu henkkoht meno/lapset haettava tarhasta/et voinut jäädä.
Sinä et ole tilanteeseen syyllinen, joten mieti kannattaako painaa hommia kahden edestä.
Vierailija kirjoitti:
Onhan noita saikuttajia, vapaa-ajalla kyllä jaksavat mennä ja touhuta, eikä mikään vaivaa.
Mulla laukeaa välillä migreeni työstä. Siihen liittyy näyttöpäätetyö ja hektinen työ missä on koko ajan palloja ilmassa niin paljon ettei kaikista ehdi ottaa koppia, ja työpäivät venyy jatkuvasti ylitöiden puolelle. Vapaalla migreeniä ei ole käytännössä koskaan. Joten joo, vapaalla ei mikään vaivaa. Ehkäpä tämä helpottaa kun työtilannekin helpottaa, nyt on aika erityinen tilanne kun hyvinvointialueet käynnistyivät ja kaikki on ihan sekaisin. Tämä työtilanne tekee myös sen, että välillä ei vaan oikeasti jaksa, kun monta kuukautta on painanut töitä vähintään 10-tuntisia työpäiviä usein 7 päivää viikossa, eikä mitään mahdollisuutta lomiin tai muihin vapaisiin. On vaan pakko saikuttaa kun se on se ainoa tapa millä saa hetken levättyä ja pään pysymään kasassa niin ettei kokonaan romahda. Toivotaan että nyt parin kk sisään homma jo alkaa pyöriä sen verran että saa pitää kertyneet ylityövapaat pois. Ehkä sitten saisi tuon 24/7 silmässä tykyttävän elohiirenkin pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaverini äidillä oli pysyvä virka, ja hän sairastui vakavasti. Hänellä oli sepelvaltimotauti, eikä sydänoireiden takia jaksanut juuri käydä töissä. Useamman lääkärin lausunnoista huolimatta hänelle ei myönnetä sairaseläkettä, joten oli pakko jäädä töihin ja saikuttaa joka toinen päivä. Asialle ei kerta kaikkiaan voinut tehdä mitään.
Eli hän voi aivan hyvin tehdä 50 % työaikaa. Ei silloin minnekään eläkkeelle mennä makaamaan.
Mutta sitten saisi palkkaa vain 50 %. Kuka nyt sellaiseen suostuisi jos ei ole pakko.
Vierailija kirjoitti:
Jos on jatkuvasti saikulla, pitää työnantajan järjestää työkykyarvio ja tarvittaessa laittaa muihin töihin vajaatyökykyinen henkilö.
Mihin muihin töihin? Jos ei muuta työtä tai helpompaa työtä koko firmassa ko. henkilölle?! Jatkaa vaan saikuttamista muiden taakkana....
Mä aina ihmettelen ihmisiä, jotka kadehtivat toisten sairauksia.
Jos olette niin terveitä, ettette ikinä tarvitse sairaslomaa, niin olkaa tyytyväisiä.
Toisaalta jos toisten sairaudet harmittavat ja suututtavat noin paljon, niin ehkä kannattaisi mennä puhumaan asiasta työterveyteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on jatkuvasti saikulla, pitää työnantajan järjestää työkykyarvio ja tarvittaessa laittaa muihin töihin vajaatyökykyinen henkilö.
Mihin muihin töihin? Jos ei muuta työtä tai helpompaa työtä koko firmassa ko. henkilölle?! Jatkaa vaan saikuttamista muiden taakkana....
Näissä on monia keinoja. Jos ei vaan ole kykenevä töihin, niin työnantaja voi jopa "ostaa" tyypille toisen työpaikan ja siten ulkoistaa kengänkuvan bärsiiseen jos on tarve. Edellyttää toki aina työkykyarviointia, mutta jos ei sitä työkykyä ole osoittaa, niin silloinhan sitä ohjautuu sinne missä muutenkin aikaa viettää.
Olin aiemmin todella usein pois töistä, koska olin koko ajan sairaana. Hävetti.
Onneksi syy lopulta löytyi työterveydestä, kun pyysin kuudennen kerran selvittämään, oliko minulla verisyopä.
Oli, pitkälle levinnyt. Vuoden elinaikaennuste.
Surullisena joudun toteamaan, että jäin henkiin. t. lintsariksi nimetty
Itselläni on syöpäsairaus joten kaikki flunssat tarttuu. Ei anneta muuten olla saikulla.
Mä oon silleen erityinen, ettei mua saikuttaja häiritse.
Enemmän häiritsee se muija, joka vahtii toisten poissaoloja ja valittaa omia kolotuksiaan päivästä toiseen. Tulee töihin nuhakuumeessa ja valittaa lisää ja kehuu kuinka hän tulee aina töihin, vaikka pääkainalossa.
Saikuttajan töitä teen ylitöitä, ne saa vapaana. Mielelläni olen sitten muutaman päivän pois ton ruikuttajan luota.
Nyt oon pari kertaa jäänyt omalla ilmoituksella kotiin, kun ruikuttaja toi taas pöpöä tartutettavaksi. Saikutin mäkin!
Sitten ruikuttaja sai kirjallisen varoituksen. Töihin ei tulla kipeenä! On ollut hetken hiljaa, ei ruikuta.
NS saikuttaja on oikeasti sairas, eikä sitä moni tiedä. Hän tarvii poissaolonsa ja on esimiehen kanssa asiat neuvotellut. Ja esimies mun kanssa. En siedä tommosta seläntakana luulottelua ja haukkumista.
Vierailija kirjoitti:
Pomon pitää antaa lisäresursseja, jos töissä ei kukaan jaksa.
Semmosia resursseja ei olekaan, joiden avulla työpaikalle raahautuminen houkuttaisi enemmän kuin maksettu lusmulomailu, jos järjestelmä antaa siihen laillisen mahdollisuuden.
Tää "lisäresursseihin" vetoaminen on yleensä pahimpien lusmuperseiden vakiolause, jolla kääntää huomio pois omasta ikävästä tapasaikuttelusta.
Vierailija kirjoitti:
Mä aina ihmettelen ihmisiä, jotka kadehtivat toisten sairauksia.
Jos olette niin terveitä, ettette ikinä tarvitse sairaslomaa, niin olkaa tyytyväisiä.
Toisaalta jos toisten sairaudet harmittavat ja suututtavat noin paljon, niin ehkä kannattaisi mennä puhumaan asiasta työterveyteen.
Tässä mitään kadehdita. Esimies ei vaan tee mitään toimenpiteitä kun yksi on säännöllisesti pois ja meidän muiden on pakko jakaa häneltä tekemättä jäävät työt ja tehdä omiemme lisäksi. Työmme on sellaista että tehtävät on tehtävä päivittäin, ei voi jättää odottamaan.
Kiva painaa töitä joka toinen viikko ihan äärirajoille, illat ja viikonloppu menee nukkuessa kun on ihan mehut pois.
Minun puolestani sairaana saa olla vaikka 24/7, en minä ketään siitä syyllistä, mutta esimiehen pitäisi järjestää tuuraaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No saikuta myös itse aina silloin tällöin. Niin minäkin teen vaikka en ole sairaana, mutta ei vituta yhtään toisten sairastelut.
Jes, lisää itsekkäitä kuspäitä tämä maailma tarvitseekin. Luuletko oikeasti, että tämä maailma pyörisi jos kaikki saikuttelisi, kun ei huvita.
Tuo ajattelu kertoo hyvää oikeuden tunnostasi, MUTTA, jos ympärilläsi on ihmisiä, jotka käyttävät oikeudentajuasi hyväkseen, niin sivistyneen maailman keinot eivät silloin valitettavasti toimi. On puhuttava niiden kanssa niiden omaa kieltä, sitä ne ymmärtävät, ja ottavat opikseen. Jos ottavat.
Ihan turhaa kitiset, ap!
Olen ollut nykyisessä työssäni kohta 2 vuotta. Sairaslomapäiviä ei ollenkaan! Ja teen 100% työtunteja.
Aiemmassa työssäni olin paljon sairauslomalla ja silloiselle tilanteelleni en itse voinut mitään. Jos joku sairastaa, antaa hänen sairastaa rauhassa!!
Otat pari mielenterveyspäivää saikkua nyt. Ihan tarpeeseen tulee sulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan noita saikuttajia, vapaa-ajalla kyllä jaksavat mennä ja touhuta, eikä mikään vaivaa.
Mulla laukeaa välillä migreeni työstä. Siihen liittyy näyttöpäätetyö ja hektinen työ missä on koko ajan palloja ilmassa niin paljon ettei kaikista ehdi ottaa koppia, ja työpäivät venyy jatkuvasti ylitöiden puolelle. Vapaalla migreeniä ei ole käytännössä koskaan. Joten joo, vapaalla ei mikään vaivaa. Ehkäpä tämä helpottaa kun työtilannekin helpottaa, nyt on aika erityinen tilanne kun hyvinvointialueet käynnistyivät ja kaikki on ihan sekaisin. Tämä työtilanne tekee myös sen, että välillä ei vaan oikeasti jaksa, kun monta kuukautta on painanut töitä vähintään 10-tuntisia työpäiviä usein 7 päivää viikossa, eikä mitään mahdollisuutta lomiin tai muihin vapaisiin. On vaan pakko saikuttaa kun se on se ainoa tapa millä saa hetken levättyä ja pään pysymään kasassa niin et
Ei sinulla oikeasti ole migreeniä olet vaan oikeasti laiska ihminen. Palkka kelpaa mutta työn tekeminen ei!
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on syöpäsairaus joten kaikki flunssat tarttuu. Ei anneta muuten olla saikulla.
Evvk. Turha täältä vauvapalstalta on empatiaa etsiä! Täällä on vaan henkisesti vauvantasoisia ihmisiä!
Ei siihen varmaan mitään tiettyä rajaa ole, mutta esihenkilöiden täytyy reagoida jos saikkua alkaa tulemaan usein. Sitten työterveyden kanssa yhteistyössä katsotaan ja seurataan tilannetta.