Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihmiset ei vieläkään tajua 50 euron omavastuuta

Vierailija
29.01.2023 |

Vuoden alussa lääkkeissä on 50 euron omavastuu. Eli ostin kolmen kuukauden lääkkeet, kelakorvaus laskettiin summasta mikä jäi kun 150 miinus 50 eli satasesta sain kelakorvauksen.

Taas luin tänään että kamalaa kun vanhuksilta veloitetaan ylimääräinen viiskymppinen pienistä eläkkeistä jotka muutenkin menee lääkkeisiin. Onko tuo henkilö kuullut maksukatostakaan, ei ehkä läheisiä vanhuksiaan pysty neuvomaan.
Onhan maksukattokin iso tietysti pieneläkeläiselle. Mutta esim. Tutun syöpälääkkeet, helmikuussa maksukatto täyttyy, sitten jotain 2,50 euroa resptilääkkeet.

Kommentit (93)

Vierailija
81/93 |
29.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toimeentulotuen asiakkaille lääkkeet ovat ilmaisia.

Mutta meille veronmaksajille eivät. Tt-asiakkaiden kannattaisi olla hyvinkin kiitollisia kun muut kustantavat lääkkeet heille. Kyllä minä kiltisti joudun omasta pussista lääkkeeni ja poliklinikkamaksuni kustantamaan.

Olisit kiitollinen, kun sinulla on asiat niin hyvin, että pystyt itse maksamaan  lääkkeesi. Kaikilla ihmisillä ei  niin hyvin ole.

Ei ole, mutta se johtuu omista valinnoista ainakin Suomessa.

Ei sairastuminen ole valinta. Edes Suomessa.

Kyllä suurin osa sairauksista johtuu omista valinnoista.

Missä sivutodellisuudessa elät?

Vierailija
82/93 |
29.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mites kun on vaikka 3 eri lääkettä jatkuvasti niin pitääkö niistä kaikista erikseen maksaa se 50 € omavastuu vai onko se yhteinen könttäsumma kerran vuodessa?

Voi luoja! Se on vuoden alussa könttä reseptilääkkeistä.

Itse ostin 3 lääkettä kolmeksi kuukaudeksi. Kahdesta maksoin täyden maksun, kalleimmasta oli vähennetty se 50 euroa. Silti näkyy kuitissa olevan kelakorvaus 68 euroa.

Kun ei sairasta niin ei tiedä. Menisit sinäkin vaikka lenkille tuulettumaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/93 |
29.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hävettääkö sairaita ikinä, kun eivät joudu maksamaan lääkkeistään?

Sitä vartenhan veroja maksetaan että syövät hoidetaan, on sairausvakuutussysteemi joka eniten hyödyttää sairaampia.

Ehkä se vähän helpottaa tarvetta nostaa veropuolta tuo omavastuu

Niin tehdään, mutta hävettääkö sairaita silti, että kuluttavat yhteiskunnan varoja?

Sinun mielestäsi heidät kai pitäisi heittää katuojaan kuolemaan? Mokomat, kun ovat sairastuneet ja monet vielä useaan sairauteen. Ja ryöstävät yhteiskuntaa näin törkeästi!

Vierailija
84/93 |
29.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Multa ainakin otettiin muutama euro ja se sitten aina joka lääkehaun kera otetaan lisää kunnes 50 on tämän vuoden aikana otettu.Ei siis oteta 50 kerralla.

Olet pihalla.

Tai sitten halpa lääke.

Vierailija
85/93 |
29.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä muistutan kuolemaani asti kaikkia, että se on SIPILÄLISÄ!

Vierailija
86/93 |
29.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hävettääkö sairaita ikinä, kun eivät joudu maksamaan lääkkeistään?

Sitä vartenhan veroja maksetaan että syövät hoidetaan, on sairausvakuutussysteemi joka eniten hyödyttää sairaampia.

Ehkä se vähän helpottaa tarvetta nostaa veropuolta tuo omavastuu

Niin tehdään, mutta hävettääkö sairaita silti, että kuluttavat yhteiskunnan varoja?

Mulla on astma, ei hävetä yhtään.

Olen 50v ja sairaalassa pienellä palkalla töissä, enkähän mä maksa lääkkeeni työllä ja veroilla, toisin kun esim liikenteessä törttöilevät tai kännissä kaatuilevat.

Vierailija
87/93 |
29.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mites kun on vaikka 3 eri lääkettä jatkuvasti niin pitääkö niistä kaikista erikseen maksaa se 50 € omavastuu vai onko se yhteinen könttäsumma kerran vuodessa?

Itse ostin 3 lääkettä kolmeksi kuukaudeksi. Kahdesta maksoin täyden maksun, kalleimmasta oli vähennetty se 50 euroa. Silti näkyy kuitissa olevan kelakorvaus 68 euroa.

Kalleimmasta vähennetty se 50 euroa? Mitä tarkoitat sillä?

Vierailija
88/93 |
29.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Multa ainakin otettiin muutama euro ja se sitten aina joka lääkehaun kera otetaan lisää kunnes 50 on tämän vuoden aikana otettu.Ei siis oteta 50 kerralla.

Olet pihalla.

Tai sitten halpa lääke.

Tavallaanhan tämä alkuperäinen vastaaja on oikeassa. Eihän koko 50 € voi kerralla ottaa, jos ostaa jotain halpaa lääkettä, vaan se summa kerätään lisäksi seuraavista lääkeostoista, kunnes koko omavastuu (50 €) on tullut suoritetuksi. Tuntuu, ettei ihmiset osaa enää laskea jotain yksinkertaista laskutoimitusta, kai jokainen meistä on käynyt jonkinlaisen alkeiskoulunkin? Ehkä suurin haaste on kuitenkin siinä halussa ymmärtää asia vaikkapa perehtymällä siihen. Helpompi on asennoitua (monella meistä) kiljumalla: "Apteekki/Kela ryöstää minulta 50 €, apua!"

Vierailija
89/93 |
29.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen oli terveyskeskuskäyntikin ilmainen. Nyt maksaa 22€. Semmoinen hyvinvointiyhteiskunta.

Milloin ennen? Täytin 15 vuonna 1995 ja jo silloin yli 15 vuotias joutui maksamaan tk-maksun. Puhut siis ajasta vähintään noin 30v sitten.

Kyllä se silloin kultaisella -80 luvulla taisi olla. Lamassa sitten piti keksiä näitä "omavastuita". Yhteiskunnan ilmaisista palveluista pitkin alkaa maksamaan. Kelan 100% lääkekorvaus onkin vain 25%, mutta nimellisesti 100%. Tulee mieleen nämä jauhelihapullat, joiden nimi pitäisi olla kanannahkapulla.

Vierailija
90/93 |
29.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kalleimmasta vähennetty se 50 euroa? Mitä tarkoitat sillä?

No selitin sekavasti. Kuitenkin tämä kolmen kuukauden satsi selkeästi sanottuna maksoi enemmän kuin mitä huhtikuun satsi tulee maksamaan.

Mutta ei siinä mitään ylimääräistä maksua ole, lääkkeitä sain koko rahalla. Kaksi lääkettä ilman kelakorvausta, niistä tullut 30 euroa, jolloin kalliimmasta lääkkeestä huomioitu 20 euroa ja lopusta laskettu kelakorvaus.

Eli kuitenkin isommasta ostoskerrasta sain kelakorvausta 68 euroa koska se viiskymppinen noin tuli huomioitua heti.

Vähän sekavia noi apteekin kuitit, noita kahta lääkettä en ole vaihtanut halvimpaan jonka mukaan saan kelakorvauksen. Eli sen erotuksen maksan itse, halvimman ja lääkärin määräämän erotuksen. Erotus ei kerrytä vuosiomavastuuta, se jää ihan omaksi kustannukseksi nimellä ei korvattava osuus.

Vierailija
91/93 |
29.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa-a. Kävin apteekissa nyt tammikuussa. Itselle Vi-Siblin, Emconcor ja Progynova (10,65) ja miehelle kai opamox (?). Yhteensä jäi alle 50€. Olen tyytyväinen. Kerron vielä ettei mulla ollut tuloja loppuvuonna lainkaan. Keväällä oli jotain tuloja. En saa asumistukea omistusasuntoon, jonka kulut ovat 117€/kk kelan mukaan. Toimeentulotukea en tietenkään saa.

Verratkaas siihen ms-tautirouvaan, joka kertoi lääkkeensä maksavan 3000€/kk, muttei hän sitä itse maksa.

Tai US-mieheen jonka insuliini maksaa 400dollaria eikä ole varaa maksaa itse.

Vierailija
92/93 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

on

Vierailija kirjoitti:

Aivan törkeää on kyllä tuo 50 euron omavastuumaksu. Lääkkeet ovat muutoinkin jo liian kalliita ja nyt vielä tuo 50 euroa lisää. Kyllä meitä pienituloisia taas rangaistaan.

Ei oo lisä edelleenkään.

Ai mistäs se 50€ sitten menee jos ei omasta pussista? Ei sitä kukaan mun puolesta ole maksanut. Kyllä se on 50€ lisää vuosittaisiin lääkekustannuksiin verrattuna aikaan jolloin sitä ei vielä ollut.

Tuleekos siitä reilut 4 euroa kuukautta kohden.

Näytti viime vuonna apteekin kuitin mukaan lääkemenoni olleen 290 euroa. Tietysti kiva jos olis ollut vain 240 euroa.

Aloitukseni tein siitä kun kaikki ei edelleen ymmärrä.

Apteekkiin ei tarvitse viedä 50 euroa jos lääke maksaa vaikka 25 euroa.

Eli mummon/papan/ työttömän ei tarvitse ottaa viiskymppistä automaatista, antaa sitä apteekille jos tarvitsee 25 euron lääkkeen. Toistoa. Kuten minulle kimmokkeen aloitukseen antaja luulee.

Lääkkeistä pitää kuitenkin maksaa enemmän kun on omavastuu ja se voi olla pienituloiselle todella hankala ja iso asia. Kun tilanne on voinut hankala jo ennen omavastuun tulemista. 

Kyllä tuo omavastuu nostaa vuosittaisia lääkekustannuksia ja ihan turha jankuttaa, että ei vaikuta. Ei kukaan ole väittänyt, että pitää nostaa 50€ ja sen verran maksaa lääkkeet. Jos lääkkeestä pitää omavastuun takia maksaa esim. 30€, niin kyllä se pienituloisella vaikuttaa ja harmittaa kun ilman omavastuuta hinta voisi olla paljon vähemmän.

Vierailija
93/93 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan törkeää on kyllä tuo 50 euron omavastuumaksu. Lääkkeet ovat muutoinkin jo liian kalliita ja nyt vielä tuo 50 euroa lisää. Kyllä meitä pienituloisia taas rangaistaan.

Kerran vuodessa et halua panostaa 50 euroa terveyteesi maksamalla sen verran lääkkeistäsi?

Sinähän voit hakea toimeentulotukea jolloin reseptilääkkeesi korvataan sinulle.

Miksi jotkut kuvittelee, että toimeentulotukea saa noin vain? Voi olla tulot sen verran yli rajojen, että ei saa toimeentulotukea, mutta on silti pienituloinen. 

Ei se joillakin ole haluamisesta kiinni jos ei vain yksinkertaisesti ole rahaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä yksi