Ihmiset ei vieläkään tajua 50 euron omavastuuta
Vuoden alussa lääkkeissä on 50 euron omavastuu. Eli ostin kolmen kuukauden lääkkeet, kelakorvaus laskettiin summasta mikä jäi kun 150 miinus 50 eli satasesta sain kelakorvauksen.
Taas luin tänään että kamalaa kun vanhuksilta veloitetaan ylimääräinen viiskymppinen pienistä eläkkeistä jotka muutenkin menee lääkkeisiin. Onko tuo henkilö kuullut maksukatostakaan, ei ehkä läheisiä vanhuksiaan pysty neuvomaan.
Onhan maksukattokin iso tietysti pieneläkeläiselle. Mutta esim. Tutun syöpälääkkeet, helmikuussa maksukatto täyttyy, sitten jotain 2,50 euroa resptilääkkeet.
Kommentit (93)
Minä en tuota maksua vaan muista, joten aina se yllättää. Ei se minua haittaa kuitenkaan. Ei me täällä ilmaiseksi olla olemassa muutenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
on
Vierailija kirjoitti:
Aivan törkeää on kyllä tuo 50 euron omavastuumaksu. Lääkkeet ovat muutoinkin jo liian kalliita ja nyt vielä tuo 50 euroa lisää. Kyllä meitä pienituloisia taas rangaistaan.
Ei oo lisä edelleenkään.
Ai mistäs se 50€ sitten menee jos ei omasta pussista? Ei sitä kukaan mun puolesta ole maksanut. Kyllä se on 50€ lisää vuosittaisiin lääkekustannuksiin verrattuna aikaan jolloin sitä ei vielä ollut.
Tuleekos siitä reilut 4 euroa kuukautta kohden.
Näytti viime vuonna apteekin kuitin mukaan lääkemenoni olleen 290 euroa. Tietysti kiva jos olis ollut vain 240 euroa.
Aloitukseni tein siitä kun kaikki ei edelleen ymmärrä.
Apteekkiin ei tarvitse viedä 50 euroa jos lääke maksaa vaikka 25 euroa.
Eli mummon/papan/ työttömän ei tarvitse ottaa viiskymppistä automaatista, antaa sitä apteekille jos tarvitsee 25 euron lääkkeen. Toistoa. Kuten minulle kimmokkeen aloitukseen antaja luulee.
Vierailija kirjoitti:
Olen aina käsittänyt, että syöpälääkkeet ovat sataprosenttisesti korvattavia. Mutta ehkä niihinkin sovelletaan tuota 50 euron maksukattoa.
Muistan, kun vielä joitain vuosia sitten kolmen päivän systostaattitablettihoidon hinta oli 3600 euroa, asiakkaalle se maksoi sen 4 euron reseptimaksun.
Kyllä sovelletaan, juuri kävin hakemassa lääkkeet ja sen 50e jouduin maksamaan, yleensä 4,5e. Olen tyytyväinen, tiedän että lääkkeet maksaisivat niin paljon ettei olisi mahdollista ostaa, jos Kelakorvausta ei saisi
Vierailija kirjoitti:
Mites kun on vaikka 3 eri lääkettä jatkuvasti niin pitääkö niistä kaikista erikseen maksaa se 50 € omavastuu vai onko se yhteinen könttäsumma kerran vuodessa?
Voi pyhä yksinkertaisuus!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Apteekin kassalla työskennellessä tammikuu oli raivostuttavin, kun ihmiset alkoivat vänkäämään korvauksista.
Puhut puppua! Henkilö hakee aina jontosnumerolla aptkeekin tila SV läkeet.Sinä tiskillä istu ja vastapäätä on se farmasetti.Joka läket laitaa pusiin selostaa kaikn tarvitavan ja sinä on valmisi läke hinta kuin kela korvaus.Joka kassalla maksetaan siinä vaihessa ei urputeta enää kassalle. Koska et vanhusten kanssa tekemisissä.Vanhukset joilla paljon läkeitä.Läääket sopimuksen mukaan pusitettan viikon/ kahden rullalle. Oma pussi jokaiselle päivälle Ja sinä vaihessa on jo aptkeekin tili.Viellä useimilla vanhuksilla on kotin tuonti sopimus,jos huonokunto aptekin kanssa. Ja vimestän jos kodinhoidon asiakas,koti hoito toimitaa läkeet vanhukselle.
Hyvänen aika mitä siansaksaa. Yritä nyt vähän kiinnittää huomiota siihen miten kirjoitat, eihän tuosta saa yhtään selville, että mitä oikein yrität selittää.
Hävettääkö sairaita ikinä, kun eivät joudu maksamaan lääkkeistään?
Vierailija kirjoitti:
Sitä vartenhan veroja maksetaan että syövät hoidetaan, on sairausvakuutussysteemi joka eniten hyödyttää sairaampia.
Ehkä se vähän helpottaa tarvetta nostaa veropuolta tuo omavastuu
Miksi pitää maksaa vielä 50e ylimääräistä, että saa ostaa reseptilääkkeitä?
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotuen asiakkaille lääkkeet ovat ilmaisia.
Mutta meille veronmaksajille eivät. Tt-asiakkaiden kannattaisi olla hyvinkin kiitollisia kun muut kustantavat lääkkeet heille. Kyllä minä kiltisti joudun omasta pussista lääkkeeni ja poliklinikkamaksuni kustantamaan.
Vierailija kirjoitti:
Minä joudun, en saa mitään kela-rahoja.
Vierailija kirjoitti:
Aivan törkeää on kyllä tuo 50 euron omavastuumaksu. Lääkkeet ovat muutoinkin jo liian kalliita ja nyt vielä tuo 50 euroa lisää. Kyllä meitä pienituloisia taas rangaistaan.
Sehän hyvitetään sinulle siinä vaiheessa, jos vuosittainen lääkeomavastuusi (maksukatto) täyttyy. Vuonna 2022 ja 2023 vuosiomavastuu on 592,16 €.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta meille veronmaksajille eivät. Tt-asiakkaiden kannattaisi olla hyvinkin kiitollisia kun muut kustantavat lääkkeet heille. Kyllä minä kiltisti joudun omasta pussista lääkkeeni ja poliklinikkamaksuni kustantamaan.
Missä maassa asut?
Muistan kun omavastuu tuli. Se oli ensin 1,5€ /kerta ja sitten sitä nostettiin 2,5€. Kohta se oli 2,5€ /lääke ja sitten sitä taas nostettiin 4,5€ /lääke ja lopulta tuli vielä vuoden alusta 50€ omavastuu + 4,5€ /lääke. Minullakin on 100% korvaus reseptilääkkeistä, jotka ennen sain ilman mitään omavastuuta. Jos yhteänä päivänä jää ottamatta niin seuraavana päivänä on jo kuollut. Nyt ne 100% korvauksen lääkkeet maksaa tammikuussa 59€. Eiköhän kohta se ilmainen maksa 100€
Ennen oli terveyskeskuskäyntikin ilmainen. Nyt maksaa 22€. Semmoinen hyvinvointiyhteiskunta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisit kiitollinen, kun sinulla on asiat niin hyvin, että pystyt itse maksamaan lääkkeesi. Kaikilla ihmisillä ei niin hyvin ole.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää maksaa vielä 50e ylimääräistä, että saa ostaa reseptilääkkeitä?
Sano etkö oikeesti ymmärrä? Ostat tammikuussa 20 eurolla, helmikuussa 25 eurolla, maaliskuussa lääkkeitä enemmän kotona lopussa, summa 60 euroa. Silloin 60 miinus 5 euroa, sitten saat 55 eurosta kelakorvauksen , mitä se nyt sulla lääkekohtaisesti on.
Missä se ylimääräinen raha oli?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisit kiitollinen, kun sinulla on asiat niin hyvin, että pystyt itse maksamaan lääkkeesi. Kaikilla ihmisillä ei niin hyvin ole.
Sitä varten on yhteiskunnan tukiverkot. Toimeentulotuki.
Vierailija kirjoitti:
Muistan kun omavastuu tuli. Se oli ensin 1,5€ /kerta ja sitten sitä nostettiin 2,5€. Kohta se oli 2,5€ /lääke ja sitten sitä taas nostettiin 4,5€ /lääke ja lopulta tuli vielä vuoden alusta 50€ omavastuu + 4,5€ /lääke. Minullakin on 100% korvaus reseptilääkkeistä, jotka ennen sain ilman mitään omavastuuta. Jos yhteänä päivänä jää ottamatta niin seuraavana päivänä on jo kuollut. Nyt ne 100% korvauksen lääkkeet maksaa tammikuussa 59€. Eiköhän kohta se ilmainen maksa 100€
Ennen oli terveyskeskuskäyntikin ilmainen. Nyt maksaa 22€. Semmoinen hyvinvointiyhteiskunta.
Ja koko tämän ajan valtio on velkaantunut lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä vartenhan veroja maksetaan että syövät hoidetaan, on sairausvakuutussysteemi joka eniten hyödyttää sairaampia.
Ehkä se vähän helpottaa tarvetta nostaa veropuolta tuo omavastuu
Niin tehdään, mutta hävettääkö sairaita silti, että kuluttavat yhteiskunnan varoja?
Lääkkeistä ei pitäisi aikuisten saada mitään alennusta.