EKP nostaa ensi viikolla koron 3,25 prosenttiin, eikä korkojen nousu tähän jää. Miten suureen korkoon olet lainasi mitoittanut?
Missä vaiheessa talous ei enää kestä, vaan asunto lähtee myyntiin?
Kommentit (221)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, minulla on pk-seudulla asunto, jota aion yrittää nyt myydä keväällä, ja jos ei tule hyviä tarjouksia, laitan sen vuokralle odottamaan parempaa aikaa. Huomaa, että jotkut eivät koskaan ole omistaneet asuntoa, jos kuvittelevat ihmisten jotenkin pakonomaisesti myyvän asunnon miten alhaiseen hintaan vain. Se on kuitenkin myös turva inflaatiota vastaan perinteisestti ajatellen, kuten kultakin.
Asuntojen hinnat laskee nyt inflaation aiheuttamien kulutushintojen takia. Aika huono inflaatiosuoja. Toisekseen vuokramarkkinat on ohan täynnä asuntoja, Helsingissä on yli 10 000 vuokra-asuntoa tyhjillään.
Entäs miten käy uusien asuntojen aloituksille ja hinnoille, kun rakennuskustannukset ja -materiaalit nousevat, ja miten se vaikuttaa asuntomarkkinoihin?
Täällä länsirannikolla uudistuotanto on mennyt vielä hyvin kaupaksi, vaikka rakennusaikataulu on hieman viivästynyt materiaalipulan takia. Talot kaupungin parhaalla paikalla, mikä selittää ylettömiä hintoja. Tämän vuoden aikana valmistuvassa talossa on myymättä enää muutama asunto.
Kyselin oman yhtiöni sijoitusporhoilta, onko tarvinnut jo laskea vuokria. Ei suinkaan, vaan vuokria on nostettu entisestään! Vuokralaisia tuntuu riittävän. 🤷🏻
Se on totta, että sodan myötä itärajan tuntumassa olevien asuntojen hinnat laskevat entisestään ja kysyntä suuntautuu varmasti jatkossa enemmän länteen päin. Ei kukaan halua etulinjaan asumaan.
Me myytiin asunto pois viime syksynä, kun korot lähtivät nousuun ja saatiin siitä käypä hinta. Ehkäpä hankitaan joskus vielä oma asunto (tai ehkä ei), mutta nyt nautitaan velattomuudesta ja siitä että oma varallisuus ei ole seinissä kiinni. Oltaisiin selvitty 5% koroista, mutta tiukalle se olisi mennyt, kun tuo inflaatio jyllää lisäksi
Vierailija kirjoitti:
Ei lähde mihinkään, maksetaan samaa summa ja laina-aika vaan pitenee. Halvemmalla kumminkin päästään, kuin vuokran maksussa.
Olen ajat sitten päättänyt, että laina elää omaa elämäänsä, minä omaani.
Ohis laina-ajan pituudella on myös kattonsa. Pankki määrittelee laina-ajan maksimipituuden. Esim. 25 vuotta. Jos sen jälkeen on lainaa jäljellä pitää ottaa uusi laina uusin ehdoin tai maksaa laina pois.
Vierailija kirjoitti:
Ihan älytöntä pistää yhteiskunta maksamaan ihmisten asuntoja. Jos kerran lainaa otetaan niin siitä pitää pystyä selviämään omin avuin tai kämppä sitten myyntiin ja tilalle omaan taloustilanteeseen sopiva.
Eiköhän tässä olisi hyvä sauma antaa vähän takaisin niille keskituloisille perheellisille, jotka meidän veropotin kerryttää ja maksaa mammojen tukirahat jatkossakin sinne sohvan pohjalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
6% mukaan on stressitesti tehty ettei aiheuta mitään ongelmia edelleen historiallisen alhainen korkotaso. Korkohan on käytännössä edelleen negatiivinen, inflaation olessa yli 9%. Ei voi 3% korkoa kukaan hyvällä tahdollakaan väittää korkeaksie ei edes 6% korkoa.
Se että inflaatio syö asuntolainan koron on kumottu aikoja sitten harhana!
En ole kuullutkaan väittämää, että inflaatio söisi lainan koron. Sen sijaan olen kuullut, että inflaatio syö lainan pääomaa. Ja sitähän se tekeekin.
Inflaatio EI syö lainapääomaa, jos tulotaso eli palkat eivät nouse. Lisäksi ruoan ja muiden hyödykkeiden kallistuminen samaan aikaan vaikeuttaa velallisen maksukykyä
Kyllä ne palkat pitkässä juoksussa nousee, se lainan pääoma ei. 25v laina-aikana.
Vai sanotko, että sinulla on sama palkkataso kuin -98?
Mikähän oli globaalisuuden taso vuonna -98? Oliko silloin automaatio ja robotiikkakin samalla tasolla? Entä pystyikö työtä tekemään helposti vaikka toisesta maasta käsin? Aika moni asia on muuttunut noista ajoista. Ammattiliitoillakaan ei varmasti ole samanlaista jäsenkantaa kuin tuolloin. Lakkoon ei valkokaulushommissa mennä, vaan kotona etänä tehdään hommia kuten ennenkin. Ja työnantaja hieroo karvaisia käsiään koko matkan pankkiin.
Kannattaa muistaa, että globalisaatio toimii myös meidän eduksemme. Esimerkiksi meidän koodareidemme palkkoja voi korottaa vielä reilusti ennen kuin ollaan piilaakson hinnoissa.
Mulle nämä vuodet on testi, jonka perusteella päätän kannattaako Suomeen jäädä. Lapset on pois pesästä 3-5:ssä vuodessa ja puolison kanssa ollaan vasta reilu nelikymppisiä. Muutto on käynyt mielessä jo aikaisemminkin, mutta lapsiperheenä on kuitenkin ollut enemmän syitä jäädä. Ne alkavat nyt vähenemään elämäntilanteen muuttuessa ja jos mitään kompensaatioita ei työtätekevän keskituloisen suuntaan tule samalla tasolla, kuin muissa Euroopan maissa, vaan meiltä vaaditaan pelkkää palkkamalttia ja maksuhaluja työhaluttomien suuntaan, niin lähtöpäätöksestä tulee helppo.
Vierailija kirjoitti:
Mulle nämä vuodet on testi, jonka perusteella päätän kannattaako Suomeen jäädä. Lapset on pois pesästä 3-5:ssä vuodessa ja puolison kanssa ollaan vasta reilu nelikymppisiä. Muutto on käynyt mielessä jo aikaisemminkin, mutta lapsiperheenä on kuitenkin ollut enemmän syitä jäädä. Ne alkavat nyt vähenemään elämäntilanteen muuttuessa ja jos mitään kompensaatioita ei työtätekevän keskituloisen suuntaan tule samalla tasolla, kuin muissa Euroopan maissa, vaan meiltä vaaditaan pelkkää palkkamalttia ja maksuhaluja työhaluttomien suuntaan, niin lähtöpäätöksestä tulee helppo.
Aina tämä 🥱🥱. Pelkkää sanahelinää
Vierailija kirjoitti:
Eipä ole enää kuin autolaina nollakorolla, muut on maksettu. En haluaisi olla kaverin housuissa, joka osti uuden talon hiljattain ja lainaa melkein 400000 kaiken muun päälle. En ymmärrä kuinka heidän tuloilla niin iso laina edes irtosi, nytkin myyvät kipparilla tavaroita, kun rahat on loppu.
Sinulla siis tarkka tieto lainamäärästä vai tiedätkö vain talon hinnan? Kaksi eri asiaa nimittäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina tämä 🥱🥱. Pelkkää sanahelinää
Ohis. Oliko tuossa avautumisessa nyt ongelma se että on työttömiä jotka saa korvausta ja haluaa työllisenä myös työttömyyskorvausta. Pitää valita. Jos tuntuu että tulee 570 rutolla toimeen niin mikä ihme estää. Toisena suurin osa suomalaisista ei pärjää ulkomailla. Niinkuin ei suomessakaan pärjää omillaan tänne tulleet.
Vierailija kirjoitti:
Eipä ole enää kuin autolaina nollakorolla, muut on maksettu. En haluaisi olla kaverin housuissa, joka osti uuden talon hiljattain ja lainaa melkein 400000 kaiken muun päälle. En ymmärrä kuinka heidän tuloilla niin iso laina edes irtosi, nytkin myyvät kipparilla tavaroita, kun rahat on loppu.
Mä luulen että monien salaisuus on vanhempien takaus. Monien vanhemmat myös auttavat rahallisesti vaikeina aikoina. Kaikilla se elämä ei ole niin helppoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelottaa suoraan sanottuna. Lainaa 215 000e jäljellä, ei korkokattoa, annuiteetti, tulot 3200e/kk brutto, kaksi lasta, asunto pääkaupunkiseudulla. Korontarkistus maaliskuussa ja jo nyt tekee tulojen kanssa tiukkaa. En tiedä mitä tekisin, asunnon arvokaan ei ole enää sama mitä siitä maksoin vaan on laskenut :(
Miten tämä on mahdollista, unohditko mainita perheen toisen aikuisen tulot? Tiedän oman palkkani ja lainasumman, jonka sillä saan. Sinun tuloillasi ei voi saada noin isoa lainaa ilman muuta pääomaa.
Mainittiinko ettei olisi muuta pääomaa? 🤔
Meneekö koko Suomi konkkaan?
Keskiluokalle pitäisi laittaa roima palkkaveron helpptus!
Vierailija kirjoitti:
Me myytiin asunto pois viime syksynä, kun korot lähtivät nousuun ja saatiin siitä käypä hinta. Ehkäpä hankitaan joskus vielä oma asunto (tai ehkä ei), mutta nyt nautitaan velattomuudesta ja siitä että oma varallisuus ei ole seinissä kiinni. Oltaisiin selvitty 5% koroista, mutta tiukalle se olisi mennyt, kun tuo inflaatio jyllää lisäksi
Mihin laitoitte asunnosta saadut rahat? Inflaatiohan vähentää niiden arvoa koko ajan.
Boomerisukupolvi kun kuolee, tulee markkinoille paljon asuntoja sekä kesämökkejä.
Eikö pankit enää tee 6% stressitestiä ja em. mukaiset lyhennykset ei saa ylittää 45% nettotuloista? Ollaan saatu nauttia todella alhaisesta inflaatiosta ja nollakoroista. Lainaa on meillä 100 tonnia jäljellä vielä 8 vuotta. Nettotulot nykyään yli 8 tonnia kuussa, joten ei hätäpäivää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin laitoitte asunnosta saadut rahat? Inflaatiohan vähentää niiden arvoa koko ajan.
Vähentää se inflaatio asunnonkin arvoa korkojen nousun kautta. Olen satavarma että muutaman vuoden päästä ei ostella kämppiä enää yhtä poskettomin hinnoin kun nyt kun raha on ollut ilmaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä luulen että monien salaisuus on vanhempien takaus. Monien vanhemmat myös auttavat rahallisesti vaikeina aikoina. Kaikilla se elämä ei ole niin helppoa.
Onko meillä sitten kohta todella paljon köyhiä eläkeläisiä? Suuret ikäluokat siellä vielä suurimmaksi osaksi elossakin.
Vierailija kirjoitti:
Pelottaa suoraan sanottuna. Lainaa 215 000e jäljellä, ei korkokattoa, annuiteetti, tulot 3200e/kk brutto, kaksi lasta, asunto pääkaupunkiseudulla. Korontarkistus maaliskuussa ja jo nyt tekee tulojen kanssa tiukkaa. En tiedä mitä tekisin, asunnon arvokaan ei ole enää sama mitä siitä maksoin vaan on laskenut :(
Maksatko lainaa yksin?
Kuinka iso laina oli alunperin?
Ihmettelen, että miten ylipäätään olet noin pienillä tuloilla ja kahden lapsen kanssa saanut noin ison lainan? Itselläni hieman isommat bruttotulot ja max. lainalupaus oli jotain 180k, enkä sen enempää olisi halunnutkaan ottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähentää se inflaatio asunnonkin arvoa korkojen nousun kautta. Olen satavarma että muutaman vuoden päästä ei ostella kämppiä enää yhtä poskettomin hinnoin kun nyt kun raha on ollut ilmaista.
Inflaatiohan nimenomaan nostaa asuntojen arvoa ja samaan aikaan lainan määrä pysyy samana. Eli inflaatio syö lainaa pois.
Mulla on vielä seuraavat 8 vuotta korko lyöty lukkoon 1.28%. Ihan sama mitä markkinoilla nyt tapahtuu, ei vaikuta mun lainaan. Joskus näinkin päin 😊