Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

EKP nostaa ensi viikolla koron 3,25 prosenttiin, eikä korkojen nousu tähän jää. Miten suureen korkoon olet lainasi mitoittanut?

Vierailija
29.01.2023 |

Missä vaiheessa talous ei enää kestä, vaan asunto lähtee myyntiin?

Kommentit (221)

Vierailija
181/221 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hah, mitä korkoja nuo ovat, millä nyt pelotellaan? Maksoin 90-luvulla autolainaa 16% korolla, nauran tuollaisille 3% koroille!

1990-luvulla talon rakensi 100 000 eurolla.

Vierailija
182/221 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lyhentänyt lainaani joustolyhennyksen maksimilla nyt pari kuuakutta. Tällä menolla sen pitäisi olla maksettuna vuoden loppuun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/221 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talous kestää noin kymmenen prosentin nousun. Tosin jos niin paljon nousisi, lyhetäisin kyllä lainoja. Pystyisin maksamaan lainoistani pois noin puolet milloin vain.

Vierailija
184/221 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me myytiin asunto pois viime syksynä, kun korot lähtivät nousuun ja saatiin siitä käypä hinta. Ehkäpä hankitaan joskus vielä oma asunto (tai ehkä ei), mutta nyt nautitaan velattomuudesta ja siitä että oma varallisuus ei ole seinissä kiinni. Oltaisiin selvitty 5% koroista, mutta tiukalle se olisi mennyt, kun tuo inflaatio jyllää lisäksi

Mihin laitoitte asunnosta saadut rahat? Inflaatiohan vähentää niiden arvoa koko ajan.

Vähentää se inflaatio asunnonkin arvoa korkojen nousun kautta. Olen satavarma että muutaman vuoden päästä ei ostella kämppiä enää yhtä poskettomin hinnoin kun nyt kun raha on ollut ilmaista.

Inflaatiohan nimenomaan nostaa asuntojen arvoa ja samaan aikaan lainan määrä pysyy samana. Eli inflaatio syö lainaa pois.

Ainoastaan, jos palkat nousee kunnolla, mutta nyt ei nouse.

Vierailija
185/221 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen lyhentänyt lainaani joustolyhennyksen maksimilla nyt pari kuuakutta. Tällä menolla sen pitäisi olla maksettuna vuoden loppuun.

Toivottavasti on omakotitalo. Kerrostalossa on vastuussa myös muiden yhtiölainoista.

Vierailija
186/221 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hah, mitä korkoja nuo ovat, millä nyt pelotellaan? Maksoin 90-luvulla autolainaa 16% korolla, nauran tuollaisille 3% koroille!

Ei rakentanut. Silloin eurolla ei saanut yhtään mitään.

Vierailija
187/221 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

miten olet voinut MAKSIMILLA lyhentää pari kuukautta? MAKSIMI on KOKO lainan summa. Eli väitteesi mukaan olet maksanut lainasi kahteen kertaan.

T. joulukuussa koko lainan kerralla pois maksanut.

Vierailija
188/221 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti on omakotitalo. Kerrostalossa on vastuussa myös muiden yhtiölainoista.

On kerrostalo. Sellainen 1955 rakennettu. Meillä on yhtiölainoja remonteista, mutta vain noin 15 % neilöhinnasta.

Vierailija
189/221 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

miten olet voinut MAKSIMILLA lyhentää pari kuukautta? MAKSIMI on KOKO lainan summa. Eli väitteesi mukaan olet maksanut lainasi kahteen kertaan.

Ei ole, vaan maksimi on 10 % lainasummasta. Kyseessä on Nordean joustolyhennys. En tiedä, mitä muilla pankeilla on. Tuon verran ylimääräistä saa siis maksaa kuukaudessa ilman, että siitä tulee mitään lisäkuluja.

Vierailija
190/221 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On kerrostalo. Sellainen 1955 rakennettu. Meillä on yhtiölainoja remonteista, mutta vain noin 15 % neilöhinnasta.

Onko sijoittajia? Tai nuorempia joilta voi lähteä työpaikka?

Vierailija
191/221 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei rakentanut. Silloin eurolla ei saanut yhtään mitään.

Markat euroiksi käännettynä.

Vierailija
192/221 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taloyhtiöiden konkursseja on nyt povattu.

Vierailija
193/221 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle nämä vuodet on testi, jonka perusteella päätän kannattaako Suomeen jäädä. Lapset on pois pesästä 3-5:ssä vuodessa ja puolison kanssa ollaan vasta reilu nelikymppisiä. Muutto on käynyt mielessä jo aikaisemminkin, mutta lapsiperheenä on kuitenkin ollut enemmän syitä jäädä. Ne alkavat nyt vähenemään elämäntilanteen muuttuessa ja jos mitään kompensaatioita ei työtätekevän keskituloisen suuntaan tule samalla tasolla, kuin muissa Euroopan maissa, vaan meiltä vaaditaan pelkkää palkkamalttia ja maksuhaluja työhaluttomien suuntaan, niin lähtöpäätöksestä tulee helppo.

Aina tämä 🥱🥱. Pelkkää sanahelinää

Joo, "ulkomaat" ei ole kovin vakuuttava muuttokohde. Osoittaa millä konkretian tasolla liikutaan.

Vierailija
194/221 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle nämä vuodet on testi, jonka perusteella päätän kannattaako Suomeen jäädä. Lapset on pois pesästä 3-5:ssä vuodessa ja puolison kanssa ollaan vasta reilu nelikymppisiä. Muutto on käynyt mielessä jo aikaisemminkin, mutta lapsiperheenä on kuitenkin ollut enemmän syitä jäädä. Ne alkavat nyt vähenemään elämäntilanteen muuttuessa ja jos mitään kompensaatioita ei työtätekevän keskituloisen suuntaan tule samalla tasolla, kuin muissa Euroopan maissa, vaan meiltä vaaditaan pelkkää palkkamalttia ja maksuhaluja työhaluttomien suuntaan, niin lähtöpäätöksestä tulee helppo.

Joo, "ulkomaat" ei ole kovin vakuuttava muuttokohde. Osoittaa millä konkretian tasolla liikutaan.

Ulkomaille muuttaminen voi kuulostaa helpolta, muttei ole sitä. Harva suomalainen osaa edes englantia niin hyvin, että pystyy toimimaan vaativissa työtehtävissä. Pankkitili, asunto, työtä ym. on vielä helppo hankkia mutta kulttuuri, ystävät jne. ne vievät aikaa.

Vierailija
195/221 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me myytiin asunto pois viime syksynä, kun korot lähtivät nousuun ja saatiin siitä käypä hinta. Ehkäpä hankitaan joskus vielä oma asunto (tai ehkä ei), mutta nyt nautitaan velattomuudesta ja siitä että oma varallisuus ei ole seinissä kiinni. Oltaisiin selvitty 5% koroista, mutta tiukalle se olisi mennyt, kun tuo inflaatio jyllää lisäksi

Mihin laitoitte asunnosta saadut rahat? Inflaatiohan vähentää niiden arvoa koko ajan.

Vähentää se inflaatio asunnonkin arvoa korkojen nousun kautta. Olen satavarma että muutaman vuoden päästä ei ostella kämppiä enää yhtä poskettomin hinnoin kun nyt kun raha on ollut ilmaista.

Inflaatiohan nimenomaan nostaa asuntojen arvoa ja samaan aikaan lainan määrä pysyy samana. Eli inflaatio syö lainaa pois.

Miten se on niin vaikeaa tajuta että inflaatio ei itsessään syö velkaa... Sieltä 70-luvun suomalaisesta kansantarusta on näköjään jäänyt se osa pois missä kerrotaan että palkkojen pitää nousta samaa tahtia tai enemmän kuin inflaatio. Näin se vaan on, sori siitä.

Asuntolainojen korot eivät kuitenkaan nouse yhtä nopeasti kuin infaatio, eikä asuminen siis kallistu yhtä paljon kuin mitä inflaatio on. 

Vierailija
196/221 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole, vaan maksimi on 10 % lainasummasta. Kyseessä on Nordean joustolyhennys. En tiedä, mitä muilla pankeilla on. Tuon verran ylimääräistä saa siis maksaa kuukaudessa ilman, että siitä tulee mitään lisäkuluja.

No minä maksoin NORDEALLA yhdellä kerralla yli 60 000, ja seuraavassa kuussa 200 000 eikä menny pennin jeniä lisäkuluja.

Vierailija
197/221 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

6% mukaan on stressitesti tehty ettei aiheuta mitään ongelmia edelleen historiallisen alhainen korkotaso. Korkohan on käytännössä edelleen negatiivinen, inflaation olessa yli 9%. Ei voi 3% korkoa kukaan hyvällä tahdollakaan väittää korkeaksie ei edes 6% korkoa.

Se että inflaatio syö asuntolainan koron on kumottu aikoja sitten harhana!

En ole kuullutkaan väittämää, että inflaatio söisi lainan koron. Sen sijaan olen kuullut, että inflaatio syö lainan pääomaa. Ja sitähän se tekeekin.

Inflaatio EI syö lainapääomaa, jos tulotaso eli palkat eivät nouse. Lisäksi ruoan ja muiden hyödykkeiden kallistuminen samaan aikaan vaikeuttaa velallisen maksukykyä

Huomasitko, miten teknologiateollisuuden lakkoneuvotteluissa kävi viime viikolla? Tarjottiin jotain 6% korotusta muistaakseni, ja ehdotus hylättiin. Eli se siitä palkkojen nousemattomuudesta. Lisäksi työllisyys on ihan tapissa.

Palkkojen nostaminen ei estä ts itseasiassa korkeammat palkkakustannukset edesauttaa yritysten irtisanomisia.

Aivan ja 6 prosentin palkankorotus on nykyisestä inflaatiosta 2 prosenttiyksikköä takana, joten reaalipalkan ostovoima edelleen heikompi kuin elinkustannusten nousu.

Lisäksi tuo teknologian työnantajie tarjous +6,6% oli jaettu kahdelle vuodelle, ensin 3,5% ja seur vuonna 2,5%. Ja bonuksena 250€ kertamaksu.

Eläkeläiset eivät saaneet enempää, ja sitäkin tuntui moni paheksuneen! Palkollisille ei mikään riitä!

Saksassa oli viime ja toissa vuonna noin 10% palkankorotukset. Suomalaisten ostovoima taas heikkenee

Mistä revit tuon 10%? Eli missä täällä Saksassa ja millä ammattiryhmällä?

Vierailija
198/221 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen nordean jousto on 10% lainan summasta saat olla MAKSAMATTA lyhennyksiä, korot pitää maksaa aina. Ylimääräisiä lyhennyksiä saa maksaa ihan niin paljon kuin lystää.

Vierailija
199/221 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki lainat maksettu pois, joten ei onneksi huolta tällä saralla.

Vierailija
200/221 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ulkomaille muuttaminen voi kuulostaa helpolta, muttei ole sitä. Harva suomalainen osaa edes englantia niin hyvin, että pystyy toimimaan vaativissa työtehtävissä. Pankkitili, asunto, työtä ym. on vielä helppo hankkia mutta kulttuuri, ystävät jne. ne vievät aikaa.

Naurettava väite. Minulla oli peruskoulun jälkeen englanti 6 ja silti pystyn toimimaan vaativissa asiantuntijatehtävissä kansainvälisessä pörssiyhtiössä. Työskentelen siis pääasiassa ulkomaalaisten kanssa ja 90% työajasta puhun eglantia. Minua parempia englannin osaajia luulisi istuvan vähän joka oksalla.