¤¤¤ SYYS04YSTÄVIEN VIIKONLOPPU¤¤¤
Kommentit (60)
Kuinka " vauvamaisilla" leluilla taaperonne vielä leikkii? Tai mitä säästelette edelleen?
Onko teillä käytössä muotopalikkalaatikoita, nuppipalapelejä, kaikenlaisia äänekkäitä leluja?
Mietin täällä, että pitäis raivata leluja kirppistä odottamaan. En vaan oikein osaa luopua kaikista, vaikkei niillä enää leikitäkään. Tänään ostin pari koria lisää leluille, mutta mitä järkeä siinäkään on. Lelut vaan lisääntyy. Olen kyllä ne ihan vauvalelut jo myynyt pois, mutta noita muotopalikkalaatikoita esim. löytyy 2 kpl joita en vielä viimeksi vienyt myyntiin. Pienempi ei ole niillä koskaan kauheasti leikkinyt ja jotenkin ajattelin, että ehkä joskus vielä pitäis:) Vaikka minä olen sen tyyppinen enemmän, että kaikki turha vaan pois eikä juuri mitään tarvi säästellä:)
Ulkona on muutan ihan hernerokkasumu. Läheisen koulun kenttä on valaistu, mutta näkyy vaan valkoisena sumuna. Jännää:)
Mies sai hankittua uuden näytönohjaimen viimeinkin. Toivottavasti se nyt toimii. Haluaisin tilata isovanhemmille (ja vahingosta viisastuneena myös meille) kalenterin omilla kuvilla joululahjaksi taas. Samalla vois miettiä joulukorttien tilaamista, vai tehdäänkö itse jotain ilman kuvia lapsista. Kuvat on käsiteltävissä kotikoneella, joten ois ihan tarpeen saada se toimimaan.
Nyt vyöryn sohvalle. Tulis vaan jotain kelvollista ohjelmaa telkkarista...
T: Ynis
oltiin Idan kanssa reilut 5h kaupungilla tänään, ja sen kyllä tuntee nyt. Selkää särkee, ja jalat on ihan pökkelöt. Lisäks mulla on kamala flunssa, ääni vaan narisee ja nenä on tukossa. Näinhän mä tulin viimeksikin kipeäksi loppuraskaudessa, sillon se tauti päätty keuhkokuumeeseen, toivottavasti nyt pääsis vähemmällä!
Kaupungilla oli joulupukin paraati, josta Ida oli ihan innoissaan. Huomenna ois suunnitelmissa mennä Myllyyn kun siellä on ilotulitus, Ida on odottanu sitä jo pari päivää ku näki telkkarista mainoksen.
Miehellä oli eilen synttärit, joten kotiutui yöllä vasta lehden kanssa samaan aikaan.. siis puoli viideltä. Mä ihme kyllä nukuin ihan kohtalaisesti vaikka mies oli pois.
Jännää, ei tiedä vaikka Reelillä olis lähtö edessä jo ens yönä!
Enkeli: Minkälaisen mopin sä ostit? Siis kun kehuit että se uusi moppi on hyvä... Me meinaan tarvittais moppi, lattioiden pesu kun ei muutenkaan ole mun lempihommaa.
Kela muisti meitä taas kirjeellä, ens kuun alusta asumistuki laskee 95e, koska mun tulot nousee 80e... Ei mitään logiikkaa tossa touhussa!
Mulla on melkein kaikki joululahjat jo ostettuna, ainoastaan isovanhempien jutut puuttuu mut nekin on jo päätetty. Huomenna mun vanhemmat tulee meidän kanssa ostoksille, et voin vähän vihjaista mitä haluttais joululahjaksi.
Lelug: Idalla on isot legot (ei duplot vaan vielä isommat) laitettu pois ja tietty kaikki helistimet ym. ihan vauvajutut. Muotopalikka-laatikko (eikun mikä se on???) on vielä tuolla hyllyssä, kyllä Ida sillä toisinaan leikkii. Nuppipalapelit on laatikossa, ei Ida niitä enää tee. Säästän niitä nyt Idan huoneessa kun ei muutakaan tilaa ole, ja sit täytyy keksiä niille joku paikka kun tämä tuleva vauva on sen ikänen et niillä leikkii. Idan huoneeseen kun ei enää mahdu mitään ylimääräistä!
Joopa joo, en muista enää muuta, paitsi et äk:n pojalla oli hauska nukkumisasento :) apua, kunhan reeli ja enkeli tosta jakautuu, niin seuraavina ollaan sitten äitikuu ja minä!!!
Petra, Ida ja vauva rv 35+1
Meillä kierrätetään. Kaikki jätteet lajitellaan erikseen (bio, metalli, lasi, kartonki, paperi, ongelmat). Ollaan aina tehty niin. Ei oo mun mielestä kova vaiva. Siis jos taloyhtiössä on pöntöt edes osalle roskista.
Lelut. Se ainainen päänvaiva:) Musta välillä tuntuu, että Onnilla on tosi vähän leluja. No ei sillä paljon kyllä olekaan ja silti romua on aina joka huoneessa. Ihan vauvamaisimmat lelut on laitettu jo kaappiin mutta eipä niitä kovin paljon ollut. Muotopalikat on käytössä, tosin nyt jemmassa vähän aikaa. Eniten tykkää leikkiä autoilla (kauko-ohjattavalla varsinkin) ja rakentaa torneja palikoista tai legoista. Sitten tuo " hissi" , mikä tuolla huoneessa on:D Ynis sen näkikin. Kun saatiin nuo uudet huonekalut, nojatuoleista jäi isot pahviset laatikot. Toinen niistä on ollu Onnin huoneessa majana mutta nyt viikonlopun aikana Onni ja isänsä ovat keksineet, että se on hissi. Ja sillä on sitten muka ajeltu ylös ja alas:) Eli siinä kaikkein mieluisin lelu tällä hetkellä.
Ääntä pitäviä leluja meillä on tasan yksi. Ne on nuo hienot urut, joista lähtee jos minkämoista ääntä. Välillä nekin on piilossa kun Onnilla menee itselläkin hermo niitä soittaessaan. Meillä on tosi paljon kaikenlaista pientä sälää; pikku autoja, erilaisia palikoita ja sellaisia. Ei mitään yhtä isoa juttua, kuten esim. parkkitaloa!!! Sen saakin pukki tuoda.
Nyt alkoi silmät seistä päässä. Mulla on niin t y l s ä ä kuin olla ja voi. Jotain piristystä nyt kaipais. Ja kauhean ankea mieli läheisestä, jonka elämä on niin rappiolla kuin olla ja voi:( Ikää alle 30 ja takana vuosia elämää päihteiden ja muun siihen liittyvän parissa. Nyt taas putki päällä ja meno on mennyt entistä hurjemmaksi. Mitä sitä voi itse tehdä...? Toivoa vaan, että tulee " se joku juttu" joka pysäyttää ennen kuin on liian myöhäistä.
Poistun synkistelemästä.
T-P
HopLopista selvitty..meinas ekaks järkytys iskeä ku siel oli niin hirmusti porukkaa!Kyseltii työntekijöilt ja sanoivat et arkiaamupäivät on rauhallisii joten sekaan vaan!Poika oli onneks oikein ihana isoveli ja piti typystä huolta!Sai siellä kyllä iteki kiipeillä..huh,huh!!!!Lapsilla oli hikipäässä!Onneks typy niin rohkeesti menee eikä arkaile..
G:Meillä ei sellat määrää esim.äänileluja ole ku Yniksel(ei edes puolia),mut muotopalikkalaatikko on sellain äänellinen ja valollinen juna ni sil typy leikkii ja muillaki äänileluilla.Nuppipalapelejä tekee,eipä muita viel jaksakaa..ihan vaa helistimet yms.on pois.Pidän jotain leluja hyllys ku käy vauvoja kyläs...ja kun on se haave ni en hävitä!
Voi Äk:npoikaa,voi ku tosiaa oisit tajunnu kuvata.
odotan niin pikkujouluja....
jatu
Ihanasti oli luettavaa, kiitos vain :)
Olin Jumbossa päivällä, mun äiti oli lasten kanssa meillä. Taas.
Satsasin ja ostin itelle talvikengät, Columbian jotka pitäis olla lämpimät yli -30° pakkasessa. Saas nähdä. Mut en tosiaan halua et jalat palelee!
Pari joululahjaakin ostin. Poitsulle Muumi taikatemppu-laatikon ja Arvaa kuka -pelin. Valmiina on jo lätkäpeli (mummi kävi jonottaan uudessa Toys ´r ´us vai mikä lie-kaupassa), maali pihapeleihin ja yks tv-peli.
Sassalle ostin " hovihankkija" -HM:lta ( :) ) ns. prinsessa-hörhelö-mekon ja muuta pikkusälää. Nuken vaunut on mietinnässä. T O S I hankala keksiä lahjaideaa!!!!! Olisko teillä???? Kun kuitenki kummit yms monesti kysyy et M I T Ä.......
Poitsu on taas kuumeessa :( Ei paljoa mut kuitenki.
Huomenna olis alkanu hällä fudis jota on odottanu tosi paljon. Surullista.
Mulla huomenna 11-21.15 työpäivä. Mun äiti tulee tänne. TAAS. Kun paljon on kirjoiteltu lehdissä tästä, että nyky-vanhemmat hoidattaa lapsensa isovanhemmilla, ni mua alko asia painaa. Juttelin siitä äitini kanssa ja hän mulle vastas että höpö höpö, hän hoitaa noita mielellään, ja on iloinen että saa olla niiden kanssa. Huh.
Kun pyysin nimenomaan huomiseksi töitä niin vielä kuvittelin että mies tulee kesken päivää kotiin sieltä reissusta. Joo, su-ma välisenä yönä.... Mut ahne kun on ni ei raaski jättää noita sunnuntaita tekemättä!
Jos menis tuon pipin viereen, Sassakin äsken heräs kesken uniensa itkemään (jota ei siis tosiaan nykyään tee, huh), nukahti kyllä takas. Teen taktiset ja haen sen kans viereen nukkuun, ei tartte mahdollisiin yö-kukkumisiin nousta reagoimaan ;-)
Nyt, hyviä öitä ja mukavaa sunnuntaita kaikille :)
Kerppu
Kierrätys: Paperit, lehdet yms keräykseen. Samoin maito- yms tölkit. Ja lasit. Biojätteet menee sekajätteeseen :(. Asutaan omakotitalossa siis ja kompostia ei vielä ole! Harmittaa oikeesti laittaa ne tuonne sekaisin. Lehtikomposti on hankinnassa heti keväällä, muusta ei hajuakaan.
Lelut: Sassa on sieltä villimmästä päästä joten leikit on aika vähästä. Nuppipalapelejä vielä jaksaa tehdä, tavallisiin ei riitä keskittymiskyky... Poitsu teki 15-20 palan palapelejä jo 1,5v:na. Otettu videolleki ku teki sen " alta aikayksikön" :) Palikka-laatikot ja -pallot on tuolla edelleen, ei niitä vaan kukaan tee! Ihan vauva-jutut on jo veks. En ees osaa sanoa millä tuo leikkii! Enempi touhuu kiellettyjä :( Nukkeja välillä kuskaa mut aika vähästä on. Tramboliini on taas aika kova juttu kun korjasin sen eilen (puhkes ku Poitsu hyppäs siihen istuun vaik oli puulaatikon päällä reuna...)
Nyt sinne nukkuun.
Kerppu
Galluppeja tais olla. Kierrätykseen vastaan taas kyllä. Tosin välillä oon seurannu, et onko mies vieny mun pussukoita oikeaan paikkaan, kun aina en ite ehdi tai jaksa. Tosin esim jukurttpurkit tulee joskus laitettua sekajätteisiin, kun ei jaksa pestä. Ja papereita myös poltetaan, tosin en tiedä, onko se oikein hyvä tapa. Toivottavasti kuitenki parempi kuin sekajäte. Sitte on nuo kestovaipat ja -siteet. Mutta myös kuivausrumpu. Että kyllä mä myös aika tehokkaasti osaan vesittää ekoilujani :(
Lelut. En osaisi myydä lasten leluja. Mutten osaa kyllä myydä mitään muutakaan ja siksipä meillä joka paikka pursuaa tavaraa. Ja silti on aika vähän ns. muotileluja. Rikkinäisiä oon koittanu nyt laitella pois. Helistimet ja pehmokirjat on Iikan käytössä, muotolaatikko odottaa, että jos se jotain kiinnostais. Nuppipalapeli on Pekan tavaroissa. Ja " vauvalegot" , joilla välillä innostuu leikkimään. Enemmän kulkee reppu selässä mopolla tai traktorilla ajellen ja tavaroita kuskaten. Myös pitää muoviastioilla kokkaamisesta. Poraa ja sahaa on myös kiva pärytellä.
Nyt Iika heräs, joten mentävä on.
T@hti
Missä on miedän kierrätysvastaava Lempo? HuHuu?
Meillä kierrätetään lasit, pahvit, kartongit, biojätteet ja tietty paperit. Lasit, pahvit ja kartongit täytyy viedä omaa roskista kauemmas. En tiedä, mihin täällä voi viedä metallit, mutta sellaista roskaa meillä tuleekin tosi vähän - en muista koska viimeksi.
Nea ilahdutti heräämällä klo 6, ei saanu enää nukuttua kun sade ropis ikkunaan. Äitini alkaa olemaan kärsimätön tähän odotteluun, kun se ei ole kyläily tyyppiä..sais kyl alkaa syntymään! Ikävä tunne, ku kävellessä tuntuu, et vauva tulee peräsuolen kautta läpi! Ja möyryää mahassa ikävällä tavalla. Illasta asti selässä tuntunu napakampia supistuksia, oottelen et lähtis kunnol käyntiin.. Kaupungille ois tarkotus, jospa se Jatu vaik ehtis mukaan, oisin ikionnellinen! :) Mies meinas, ettei mua laske mihinkään, mut en mä nyt tänne kotiin jää makaamaan!
G:Kierrätetään kaikki!
Lelut tuolla Nekun huoneessa, pitäs varmaan häkkivarastoon palikat ym viedä, millä ei leiki. Nykyään leikkii barbeilla, poneilla, hoitaa nukkea. Isän kanssa heittelevät palloa ja leikkivät legoilla. Mut kirjoja, kirjoja, kirjoja aina vaan! Tänään luettiin kerralla 80 sivua Disneyn Tarinoita ystävyydestä-kirjasta, missa satuja Pienestä merenneidosta, Nalle Puhista, Aristokateista ym.. Ja aina vaan pitäs hakea lisää kirjoja!!!!
Tomera: Pikaista paranemista! Meillä Viledan moppi teleskooppivarrella, tarkemmin en muista mitä siinä luki, mutta on sellanen lasta, missä on valkoisella pohjalla harmaat raidat, varsi on punainen. Erikseen pitää ostaa siihen (harmaa-punainen) ämpäri, jossa sen lastan saa puristettua kuivaksi! Maksoi yhteensä 30 euroa, mut kannatti maksaa! Sillä on tosi hyvä pestä ja lattialistatkin saa hyvin pyyhittyä! Nautinto mopata! :-) Uusin siivoushankinta on Viledan kylpyhuoneen pesusieni teleskooppivarrella! Mies piti mua sekopäänä.
Voi että ottaa päähän tää vesisade, kun ei uloskaan pääse. Illalla käytiin kävelyllä sakeassa sumussa ja ei yhtään tuntunu marraskuulta, kun ilmakin oli niin lämmin. Ja tää sisällä oleskelu on etenkin nyt kurjaa, kun äitini täällä ja ei ole oikein tekemistä. Voi kun se vauva jo pian syntyis, ettei äiti ole ihan uneton hermoraunio, jos viikon täällä oleilee.. Lähdenkin tästä seuraksi..
Ja pää tyhjeni taas, mitä piti kommetoida! Höh!
Enkeli1 ja Nea+minivauva rv40+1
Tämä turvakolo ja -olo päättyy pian. Anoppilassa olimme viikonloppua viettämässä. Huominen puristaa. Pitää soittaa tiukkasävyinen puhelu enkä ole niissä ollenkaan hyvä, vaikka kyseessä onkin isot rahat.
Kukkanen ja Kaunokainen nukkuivat pitkään aamulla. Kukkanen tuntuu olevan toista sorttia kuin veljensä, nukkuu mielellään pitkään. Kukkasen parhaat viikonlopulta: (pohtii itsekseen) " ei ole sitteri täällä" (mummolassa). (Vessassa yhtäkkiä) " isi nauroi mulle" (hauskuutti aiemmin meitä lausumalla väännösiä Jaska -nimestä). Kukkanen ilmaisee ajatuksiaan.
Meillä on leluja muutama sanko, kun lastenhuone ja lelut ovat olleet toista kuukautta käyttökiellossa. Molemmat isommat lapset leikkivät ukkeleilla, Kukkanen hommailee pehmolelujen kanssa, yhtenä iltana kaikkien vaatteiden sisään oli kääritty pehmoleluja. Sänky oli täynnä myttyjä. Palapeleissä Kukkanen ei ole hyvä, onnistuukohan edes nuppipeli?
Kaunokainen nukkui hyvin, huolimatta siitä, että söin iltaruoaksi ison pitsapalan tuplajuustolla. Puklailu alkoi kyllä heti imetyksen jälkeen ja illalla oli vaikea nukahtaa, mutta posket ei punottanu. Mitenhän tämän tulkitsisi?
KierrätysG: paperit kiertää, lasit kiertää. Pahvit ja kartongit palaa paitsi joskus kermatölkit, joista jää inhottava folio, joka pitää ronkkia tuhkista pois. Kestovaippoja käytän joskus. Biojätteet kiertää vain kesällä, koska rottasuojattu komposti on ostamatta. Kuivausrumpua ei ole, jouluksi ajattelin ostaa aineettomia hyödykkeitä eli pääsylippuja. Lasketaanko aikeet ja suunnitelmatkin?
Katoan kälyn kanssa puistoon, eilen en jaksanut toista ulkoilua, minä syntinen...
Kukkuu
Reeli? Tarviitko vielä? Enkelille ainakin.
Lempi-Lembert! Misä oot? Tahdotko liittyä seuraan?
K
Aamukahvilla vasta nyt :) Tai sanotaan, että meillä on ollut tänään venyvä aamu johon kuuluu myös venyvä aamiainen. Ihanaa välillä tällainen kiireettömyys että ei tarvi tehdä mitään! Tyttö lukee itselleen kirjaa :) Kuulostaa hauskalta kun muistaa eräästä kirjastaan tapahtumat aika tarkkaan ja sivuja käännelle selittää omalla tavallaan ne.
Kukkuulle voimia huomista varten, sitä inhottavaa puhelua varten! Adrenaliini alkaa kyllä varmasti sopivasti virrata sitten kun sitä tarvitsee.
Enkelille ja Reelille edelleen vaan niitä supistuksia, muuta ei kai voi toivottaa :) Oliskohan Reeli jopa jo lähtenyt ..
Kerpun lahjakyselyyn. Me olemme ostaneet tytölle joululahjaksi Muumitalon+hahmot sinne. Kyläpaikassa jossa sellainen on, jaksaa tyttö touhuilla niiden parissa vaikka kuinka ja kauan. Puhuu myös aina Muumitalosta kun sinne olemme menossa, muistaa sen. Mutta mietinnässä täälläkin mitä vastata innokkaille kummeille ja mummeille. Oma äitini aikoo ostaa tytölleni nukensängyn ja ommella petivaatteet siihen.
LeluG. Vauvalelut ovat omassa laatikossaan odottamassa ... jotakin. Muutoin meillä kyllä esim. se muotopalikkalaatikko on esillä. Välillä tyttö sillä vielä leikkiikin. Duplot ovat kova sana, niillä rakentaa ja rakentaa. Samoin nukkeleikit, hoivaa nukkejaan. Pehmolelut myös. Ihana oli lukea että jollakin muullakin muoviset kahviastiat ovat kovassa käytössä :) Oliko se T@hden pojalla. Meilläkin tyttö järjestelee kahvikutsuja ja äidin täytyy juoda monta kuppia kahvia. Palapelit eivät juuri kiinnosta, ainakaan vielä. Niitä kyllä on ja aina välillä yhdessä niitä tehdään. Nuppipalapelit kiinnosti vielä vähän aikaa sitten, nyt ei enää niin. Kirjoja tykkää myös lukea.
Päiväkodissa tytön lempilelu on kuulemma parkkitalo. Sen parissa jaksaa taas touhuta siellä vaikka kuinka kauan.
Tylsä ilma taas ulkona :( Onneksi meillä on tänään kyläreissu, 2-v. synttärikutsut tiedossa. Ei mene ihan vanumiseksi koko päivä.
Kivaa sunnuntaita kaikille!
Alli
Sunnuntai alkoi kiljumisella ja vinkumisella. Asialla tietty esikoinen. On tullut flunssaan myös, joten jaksaa huutaa valuvaa nenäänsä. Se huutohan siihen auttaa! Minä olen surkea ihminen, mutten jaksa tollasta yhtään.
Meilläkin tänään synttärikekkerit. 3v-kutsut, kummitytön. Esikoinen taitaa kyllä jäädä kotiin, kun tauti on varmasti just pahimmassa tarttumisvaiheessa. Joko mies jää hoitamaan, tai sitten kutsutaan mummi hätiin.
Aamu on myös meillä ollut aika hidas. Pitäis kai alkaa ruokaa tehdä, muttei yhtään kiinnostais. Jospa mies tekis:) Aamusaunassa käytiin ja nyt laiskottaa. Esikoinen huusi myös kuin hinaja hiustenpesua. On kuin pahinkin vettä pelkäävä vauva.
Tuleepa ilkeää puhetta esikoisesta, menen häpeämään nurkkaan:(
On ollut taas vaikeaa tää meikäläisen pinoutuminen. Ahkerasti kyllä käyn töissä kurkkimassa teidän kuulumisianne. Joka päivä pitää tarkistaa ainakin Enkelin ja Reelin tilanne.
Mulla vielä 2 viikkoa ja 1 päivä töitä, sit alkaa äitiysloma.Kaksjakoisin mielin odotan tulevaa. Toisaalta odotan että työt loppuu, kun alan olla kertakaikkisen väsynyt iltaisin työpäivän jälkeen. Toisaalta pelottaa että miten sitä taas sopeutuu kotielämään 10 kk töissäolon jälkeen. Ennen kaikkea pelottaa se että löydänkö aikuisseuraa. En ainakaan vielä tunne ketään kotiäitiä tästä nykyiseltä asuinalueelta.Oon huomannut että oikeesti päässä pimahtaa jos ei saa seuraa. Poika luultavammin jatkaa 2 tai 3 päivää tarhassa n 6 tuntia kerrallaan ainakin aluksi. Tietty jos ei sinne halua mennä niin sitten pidän kotona.
Meilläkin oli kasvatuskeskustelu tarhassa ja sanoivat että poika muuttunut paljon villimmäksi. No, eipä tuo koskaan kotona mikään rauhallinen tapaus ole ollut, ehkä vieraskoreus on nyt 10kk:n jälkeen tarhassa ohi;) Sanoivat että ei oikein jaksa pitkään keskittyä mihinkään leikkiin kerralla(kuinkakohan kauan tuon ikäisen pitäisi jaksaa?) Toisaalta mun mielestä kotona jaksaa pitkäänkin keskittyä varsinkin palapeleihin, tekee taitavasti suht isojakin palapelejä. Sen olivat kyllä tarhassakin huomanneet, auttaa kuulemma jos muut eivät osaa.Ehkä pojan on vaan vaikeaa rauhottua isossa ryhmässä.
Kaikenlaista piti taas kirjoittaa mutta nyt en tietysti muista mitään. Mimmulille erityisjaksamistsemppaus (mikä sana!) Ihailen että miten saat kuitenkin niin paljon aikaiseksi kaikkea vaikka unien ym takia vaikeaa. Ja monet muutkin on niin supermarjattoja. Näkisittepä meidän kodin.Miehen osallistuminen kotihommiin todella surkeeta ja mä selviän vain välttämättömistä kuten pyykit ja asiat. Muuhun ei pysty kun heti mahassa tuntuu.Kyllä oli raskaana oleminen ekalla kerralla niin paljon helpompaa (miettii miten Leanna kykenee..)Päätin että ekan äippälomapäivän projekti on lattioiden pesu,Enkeli vois antaa siihen varmaan vähän energiaa:)
Toivottavasti Enkeli ja Reeli pääsette pian hakemaan nyyttinne. Mä en vielä tiedä miten saadaan pojan hoito järjestymään synnytyksen ajaksi.(ihanaa Enkeli että sulla asiat järjestyi) Jos lähtö tulee yöllä,joudun kai yksin menemään:( Mun äiti asuu reilu sadan km:n päässä,joten ei ihan hetkessä tänne pääse ja miehen vanhemmat asuu myös muualla ja käyvät vielä töissä. No, mun synnytykseen toivottavasti on vielä aikaa, en ole sitä vielä edes miettinyt vaikka kai pitäis. Parin viikon päästä sype-keskustelu osa 2 Jorvissa, sitten on taas pakko miettiä.
Tais tulla lähes pelkkää omaa napaa. Jaksamista kaikille! Lupaan palata heti äippäloman alkaessa päivittäisvahvuuteen kunhan saan kotiin oman koneen
Helli + poika +rv 31+6
Monen kuukauden paussin jälkeen eksyin taas tännekkin muutama päivä sitten. En kerinnyt silloin kirjoittamaan pinoon, mutta päätin nyt tulla moikkaamaan niitäkin jotka eivät s-postilistalla ole.
Meille ei mitään ihmeellistä kuulu. Poika kasvaa ja kehittyy hurjaa vauhtia. Pituutta on nyt reilut 92cm ja painoa varmaan jotain +/- 13kg (2v nla:ssa 89,6cm, 11 840g, py50cm). Puhua pälpättää lähinnä sitä omaa kieltään vaikka kuinka, hiljaa ei ole oikeastaan koskaan, edes unissaan! Kolmisanaisia lauseita tulee ja sanoja tulee tietenkin kokoajan lisää, parhaimpina päivinä viisi uutta sanaa. Eipä tarvitse mennä neuvolaan keskustelemaan mahdollisesta puheterapiasta mitä he suosittelivat 2v neuvolakäynnillä, silloin kun poika ei vielä juuri puhunut mitään, jotain viittä yksittäistä sanaa. Että ihan hyvä kehitys ollut omasta mielestäni! Käden taidon kehitys on kanssa ihan huikeaa. Allergiatesteissä oltiin syksyllä ja positiivista näytti kissalle, koiralle ja koivun siitepölylle. Eli koiraa on turha enää haaveilla ja kissatkin joutuu lähteä. Onneksi ei mitään oireita kissoista ole tullut ettei ole kova kiire päästä eroon. Toistaiseksi ei olla löydetty kotia heille, mutta sovittiin miehen kanssa että tämän vuoden puolella ne vielä saa lähteä.
Pojasta on tullut nykyään ihan vauva. On hoitoryhmänsä vanhin joten ottaa pikkuisista mallia. Tulee syliin kuin vauva, ei välillä osaa syödä itse, ei mukamas ymmärrä mitä hänelle puhuu, jokeltelee kuin vauva, konttaa.... Eipä pääse vauvakuume niin herkästi iskemään kun on kuitenkin tuollainen vauva jo kotona! Vauvakuumetta meinaan tahtoo pukata ja pahasti. Yksi kaveri odottaa esikoistaan ja kyselee tietysti multa jatkuvasti vinkkejä ja kertoo ihania raskausjuttuja. Toinen kaveri odottaa toista lastaan. Sitten on ne kaikki muut raskaana olevat kaverit, tutut, naamatutut. Isoja masuja joka puolella. Tomera kävi juuri hakemassa pojan vanhoja vaatteita masuasukkia varten. Tuli siinä sitten hipelöityä pikkuruisia paitoja ja housuja kun järjestelin niitä kirpparia varten. Oli mieheltäkin ihan pakko kysyä että halutaanko me oikeesti myydä nämä kaikki pois. Vastaus oli aika jyrkkä, palautti nopeasti takaisin maanpinnalle! Toisaalta en itse kyllä varmaan jaksaisi vielä toista lasta! On poitsussa sen verran tekemistä ja töihinkin palaan nyt tiistaina. Mutta on ne pikkuset silti vaan niin ihania! Ja Tomera muistat ilmoittaa heti kun vauva syntyy! Tullaan sitten kattomaan kun ootte kotiutunu. Haluan vähän päästä nuuhkimaan ihanaa vauvantuoksua. Jos vaikka miehelläkin alkaisi tuo vauvakuume taas vaivaamaan. Se tahtoo mennä meillä aina vähän ristiin!
Meillä on muuttopuuhat tulossa ensivuoden alkupuolella. Tuli ilmoitus tuossa jokin aika sitten, että asunnon vuokra nousee melkein 20¿/huone. Tämä on kiva kämppä, muttei silti ihan niin kiva! Ei jakseta näitä jatkuvia vuokran korotuksia ja onhan tässä jo asuttukin yli 2,5v. Yritetään nyt löytää uusi asunto tästä jostain läheltä ettei pojan hoitopaikka vaihtuisi. Äitinikin muutti juuri tähän kolmen kilometrin päähän joten on varahakija jos itse joudutaan olemaan pidempään töissä. Miehellä kun on vielä töiden päälle iltakoulu lisäksi! Toivottavasti löytyisi joku kiva mielellään rivitalo/puutaloasunto tästä vierestä.
Nyt menen tutustumaan tuohon kuvalliseen blogiin. Mikälie ikinä sitten onkaan!?
Sittis & Axelmus
Kysyy tekniikan ihmelapsi. Mä en ainakaan ymmärtäny ihan ton tarkotusta! Kait se joku viksu juttu on! Oli ihan pakko tulla kommentoimaan! :)
Nyt kuuluu omituista ujellusta pojan huoneesta. Paras käydä tarkistamassa!
Eilinen päivä meni savon sydämmessä juhlissa!
Olin ihan jees vaikkakin ajokeli tosi hanurista.
Kirppu nukkui molemmat matkat,Hilma takastulo.
Kirppunen ei ollut ihan parhaalla mahdollisella juhlatuulella.
Mutta ihan jees,lasten ehdoilla!
Juts tultiin ulkoota kokoaamupäivä hommailtu pihahommia.
Aurinko paistaa jee!
LeluG Meillä on ihan liikaa leluja,ääntäpitäviä varmaan 10(liikaa!!)
Vauvojen lelut on laatikossa ja odottaa Kirppua.Lisäks hällä on jumppamatto ja mobile.
Hilmalla on dubloja iso laatikollinen ja neljä muuta laatikkoa jossa on kaikkea mahdotonta ja mahdollista.Ehkä kerran kahedessa viikossa siivotaan ne.Risat pois plus tavarat mitä sinne ei kuulu(esim mummolta pöllityt aikuisten romut,vessapaperirullat,ymym)
Kirjoja on kolme hyllyllistä!
Tällä hetkellä leikkii erilaisilla kasseilla(tunkee tavaraa täyteen ja lähtee kouluun :)
Nukkeja hoitaa,röyhtäyttää,antaa tissiä yms
Sit tekee piknikkejä ympäri kämppää.Laittaa liinat,kupit kapot yms.
Nuppipalapelit liian helppoja.
Nyt paras palapeli on 20palan titinalle peli.
Dvd leffoja ja ohjelmia on myös kertynyt(äiti ja isi kerää :)
Paras on tällä hetkellä maisan joulu!
KierrätysG
Bio,seka,lehdet,lasi,metalli,vaatteet,patterit.
Nyt on vähän lipsuttu metalli ja lasi keräysestä.Meillä ei ole taloyhtiössä!
Enemmän pitäis viedä kirpparille myyntiin ja huutonettiin.
Hyvä periaate olis et aina kun ostaa jota uutta niin luopuu jostai vanhasta!
Mä aattelin kans ostaa lippujoululahjoja.Esim disney on ice.
Ja lapasia yms itse tehtyjä.
Reelille ja Enkelille supistuksia!!!
Kiva kun on iso pino!
Meillä on muuten Kirpulla ollut ihan outo viikko myöskin yöunien suhteen.
Kahtena yönä söi kahden tunnin välein ja sit viime yönä yksi syöttö!
Ei kyllä yhtään pysty ennalta arvaamaan.
Kovasti seurustelee ja hymyilee.
Yrittää tarttua leluihin.
Ja jokatoinen päivä vierastaa tosi paljon.Alahuuli menee ihan rullalla ja tulee pääääääää :( Liikkis!!
Hilmalla on nenä vähän tukossa,saas nähdä tuleeko syksyn eka flunssa!
Ai mikä puheripla tuli
Nyt selällee :)
Ramika ja Pirkot
Olinpa pitkästä aikaa eilen juhlimassa, siis ravintolassa oikein. Hiihtokauden avajaisiin lähdin pomon pyynnöstä ex tempore ja kolmen aikaan kotiuduin. Ihan liikaa oli tarjolla " helposti juotavaa" (lue: maistuu mehulta, ei tod ole mehua) juotavaa. Voih, miten huono olo ollut koko päivän. Mies meinasi olla inhottava aamulla ja meinasi, että minun vuoroni herätä! Aivan jouduin kinastelemaan. Ei todellakaan olisi ollut lasten etu, jos olisin kahdeksalta yrittänyt aamupalaa ym. vääntää. Arvatkaapa onko henkisestikin huono olo?
Antsalta olen helistimet toki jo lelulaatikosta vienyt ja lähettänyt siskon pojalle ajat sitten, mutta muut lelut ovat vielä tallella. Nuppipalapelejä tekee (muttei hänkään ole Kukkasen lailla niissä mikään virtuoosi. Äidiltä tarvitaan usein apua niihin). Ihan tutulta kuulostivat Pekan touhut, mopolla meilläkin poika huristelee ympäri huushollia reppu selässä :) Repussa kaikenlaista tarpeellista (mm. leikkityökaluja). Meillähän on isompien leluja kasa olemassa, joten Antsalle ei oikeastaan olla mitään ostettu. Lahjaksi on jotain saanut (mm. nuppipalapelejä ja palikkalaatikon). Tykkää rakennella isoilla leegoilla ja leikkiä isosiskonsa nukeillakin (lelurattaissa kuljettaa nukkeja ympäriinsä). Isonveljen vanhat autot ovat suosikki myös. Niiden kanssa huristelee ympäri lattioita. Yleensä osallistuu kovasti mielellään isompien leikkeihin (ja isommatkin -vielä- jaksavat useimmiten ottaa pikkuveljen leikkiin mukaan). Kirjoja pitäisi olla lukemassa koko ajan (" Äiti..kukee,kukee!" )
Kierrätys on meillä hiukan hakusessa. Kotipihalla on vain yksi roskis. Jonkun matkan päässä on lehtiroskis ja sinne vien aina isot pinot lehtiä kerrallaan. Paristot, patterit ym. toki viedään ongelmajätekeräykseen (lähin, jonka olen löytänyt on 18 km päässä). Jonkun verran koira syö sille soveltuvia ruoantähteitä, mutta biojäte on täällä kyllä aika huonolla mallilla. Mökillä tunnen sitten hyvää omatuntoa siitä, että vien biojätteet kompostiin ja pesen jugurtti, hillo, ym purkit aina johonkin käyttöön. Sieltä viedään kaikki jäävät sitten keräilyroskiksiin, mutta siellä ei vain paljon jätettä yleensä viikonkaan aikana synny.
Mies oli tänään aamupäivällä Antsan kanssa likkeellä (minun nukkuessani) ja auto jätti tien päälle :( Tulivat taksilla takaisin. Ei tiedetä vielä, mikä autossa vikana. Yllättäin mies ei ole ollut tänään hyvällä tuulella...
Alamaissa on olo. En sentään tuhlannut senttiäkään rahaa, enkä käyttäytynyt paheksuttavasti (kai ;)), mutta saa taas olla vähään aikaan viimeinen kerta.
Parempaa oloa muille!
SaaMari♥
kannan minäkin korteni kekoon, saadaan entisaikojen malliin kunnon lukupaketti aikaan.
Tänne kuuluu hyvää, tulin just viettämästä ansaittua omaa aikaa kauppareissulta, mies ja poitsu ovat pihalla virittelemässä jouluvaloja puuhun ja mulla muuta minuutti tässä rauhaisaa aikaa ennen kun alan tehdä ruokaa.
PIno oli niin pitkä että en edes yritä muistaa kommentoida kaikille, mutta tean miehen selkä jäi mieleen, toivottavasti apu löytyisi pian muodossa tai toisessa. Supistuksia E:lle ja R:lle ja kovasti paranemista kaikkiin sairastupiin! Ja kiva kuulla myös harvinaisemmista vieraista! :D
Kierrätetään ainakin paperi, lasit, paristot. Takassa tai saunanpesässä poltetaan maitopurkit ja muu palava pahvi. Muuten ollaan yhden roskiksen varassa, eli biojäte menee ikävä kyllä samaan kasaan muun roskan kanssa.
Leluja meillä ei mun mielestä ole kamalasti, mutta silti voisi noita millä vähemmän leikitään raivata välillä vinttiin.
Joululahjat alkaa olla kasassa, ainoastaan mummuille on teettämättä 12kk kalenterit ja jotain pientä puuttuu myös. Tänään illalla ajattelin paketoida suurimman osan lahjoista valmiiksi, saa sitten jaella joulukuussa kummilapsille kun nähdään, kun vauvan aikataulusta ei kerran tiedä. Joulukorteista ei ole sensijaan hajuakaan vielä. Yleensä ollaan kirjoitettu sellainen joulukirje harvemmin nähtäville sukulaisille myös, mutta saas nähdä jaksaako / ehtiikö tänä vuonna.
Mitäs muuta. Oma napa voi paksusti. Herkkuja menee aivan kamalasti, mitään itsehillintää ei enää ole. Aamupäivisin olo on kuitenkin tosi hyvä ja pirteä, synnytys tuntuu olevan vielä kaukana, mutta illat on sit toista maata, selkää särkee ja mä itken kun olo on niin raihnainen ja joka paikkaa kolottaa ja sattuu. Mutta ei tämä vielä synny, kunhan pistää äidin selkälihakset vaan koetukselle....
tekee mieli punaviiniä. *huoh* Tiistaina tays ja kokoarvio aamulla, ihanaa. Jokohan se sukupuolikin saataisiin selville.
Eiliseen hernerokkasumuun vielä. Oli kyllä paksu sumu illalla, autolla liikkuessa sai ihan tosissaan olla nenä kiinni lasissa että näki mitään. Ajoin illalla paikalliselle pajutilalle, ja vitsi kun siellä oli tunnelmallista sumusta huolimatta. Kynttilöitä, lyhtyjä ja jouluista tunnelmaa. Kävin katsomassa vähän joulukoristeita ja lahjoja, siellä on sellainen ihana sisustusmyymälä missä kaikkea vanhahtavaa tavaraa.
Jep, nyt ruoan tekoon. Voikaa hyvin rakkaat!!!
äitikuu rv 37+5 (tai 36+6)
Kierrätän, JOOOO! :) Aikaisemmin kierrätettiin paperit, nestekartonkipakkaukset, biojäte, metallit, pahvit ja lähes kaikki mahdollinen. Jenkkilän aikoina kierrätettiin puoliväkisin, vaikka taloyhtiössä meni tavalliseen roskikseen IHAN KAIKKI. Vietiin sitten kaupan parkkiksen epämääräiseen kierrätykseen kaikki mitä voitiin. Ajatelkaa, siellä ei kierrätetty edes paperia! Nykyään kaikki noi ensin mainitut, paitsi metallit valitettavasti menee sekajätteeseen. En edes tiedä missä ois keräyspiste. Ongelmajätteet menee asiankuuluviin paikkoihin, vaikka ovatkin aika riesa säästellä. Minä kai olen jonkin sortin kierrätysintoilija, kuten voi huomata. Ollaan kerätty biojätteetkin heti, kun oli mahdollisuus.
Pieni neitokainen roikkuu kimpussa. On se vaikeaa, kun äiti on toista kertaa vajaan viikon pois kotoa:)
Syötiin äsken uuniperunoita ja on tosi möhkö olo. Farkut kiristää. Minä se jatkan vaan paisumista:( Oma syy:(
Tänään sain viimein loput pihatyöt tehtyä, kun maa oli viimein sulanut. Vikat kukat on heitetty pois ja ruukut laitettu talvehtimaan. Vielä ois joitain kukkasipuleita, mutten viitsi tonne sateeseen ja sumuun mennä niitä kaivelemaan maahan.
Alli, ne pienet karkkipussit oli kai niitä joita ennen oli pelkästään. Nykyiset valtavat onkin ihan järjettömiä.
Nyt lapset pesulle...