Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nuoret eivät osaa antaa vaihtorahaa takaisin, vaikka kone näyttää rahamäärän

Vierailija
29.01.2023 |

Ilta-Sanomissa juttu.

Kommentit (161)

Vierailija
101/161 |
29.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko muka nuoret koskaan osanneet tehdä mitään? Eivät todella.

Jokainen sukupolvi kun kuvittelee olevansa jotenkin parempi, kuin edellinen tai seuraava. Ja siihen kun lisätään pahansuopaisuus kyytipojaksi.

Kommentti: Nuoret eivät ole koskaan osanneet yhtään mitään

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000804740.html?cs

Kaikki mittarit näyttävät, että nuoret voivat huonosti. PISA-tulokset laskevat, mielenterveysongelmat lisääntyvät. Ei olla oltu Suomen lähihistoriassa näin huonossa tilanteessa.

Suomalaisten lasten Pisa-tuloksen laskeminen eivät vielä kerro mitään, sillä myös muut maat esim. Viro on satsannut koulutukseen ja eikö se ole hyvä asia, kun ovat ottaneet mallia Suomesta ja panostaneet koulutukseen. Ei Suomi voi olla jatkuvasti kärjessä, sillä se tarkoittaa, ettei muut maat välitä lastensa koulutuksesta. Mitään tutkimusta ei ole suomalaisten lasten oppimisen alentamisesta, vaan muut maat ovat kirineet Suomen.

Vierailija
102/161 |
29.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

-katkera-ukko- kirjoitti:

Itse olen katkerana äijänä huomannut tämän jo vuosia sitten.

Kassalla nuorilla ihmisillä on vaikeuksia suoriutua ihan peruslaskutoimituksista, juurikin esim. kolikkojen laskemisesta. Jos annan setelin ja kolikkoja, tasatakseni summaa (= ja saadaksi setelin takaisin), saattaa tämä aiheuttaa pahimmassa tapauksessa lähes katastrofin.  

Napakat, vanhemman polven kassarouvat taas eivät ainakaan omalla kohdallani ole mokanneet koskaan.

Tuo kolikkojen antaminen tasatakseen summan seteliin onkin varmaan vaikeaa hahmottaa joillekin aikuisillekin.

Olen ollut aikoinaan kaupassa töissä, kassakone ei silloin laskenut muuta kuin kokonaissumman. Osasin tuon tasausjutun ja antaa rahasta takaisin muutenkin.

Nyt kun olen eläkkeellä ja pitempään jo pois töistä niin täytyi nyt oikein alkaa miettiä miten se toimii.

Ymmärrän hyvin, että on nuorelle ja aloittelijalle tasaus on vaikea tajuta.

Vielä jos asiakas on sentyyppinen, että hermostuu tai näyttää mieltään kun nuori ei osaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/161 |
29.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen sukupolvi kun kuvittelee olevansa jotenkin parempi, kuin edellinen tai seuraava. Ja siihen kun lisätään pahansuopaisuus kyytipojaksi.

Kaikki mittarit näyttävät, että nuoret voivat huonosti. PISA-tulokset laskevat, mielenterveysongelmat lisääntyvät. Ei olla oltu Suomen lähihistoriassa näin huonossa tilanteessa.

Suomalaisten lasten Pisa-tuloksen laskeminen eivät vielä kerro mitään, sillä myös muut maat esim. Viro on satsannut koulutukseen ja eikö se ole hyvä asia, kun ovat ottaneet mallia Suomesta ja panostaneet koulutukseen. Ei Suomi voi olla jatkuvasti kärjessä, sillä se tarkoittaa, ettei muut maat välitä lastensa koulutuksesta. Mitään tutkimusta ei ole suomalaisten lasten oppimisen alentamisesta, vaan muut maat ovat kirineet Suomen.

Kysymys ei ole vain siitä, että Suomen sijoitus verrattuna muihin on pudonnut, vaan nimenomaan siitä, että lasten kokeissa saamat pistemäärät ovat pudonneet eli lasten osaaminen on nyt heikompaa kuin 10 tai 20 vuotta sitten.

Vierailija
104/161 |
29.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nop hei, en minäkään osannut 90-luvulla. Siinä on ihan oma taktiikkansa miten vaihtorahat lasketaan. Tätä ei koulussa opeteta. Eli tavara maksaa 9.50e ja ostaja antaa 20 e. Lähdetään laskemaan vaihtorahasta eteenpäin, +50c >+10e ja 10e=20e.

Tämän voi vaikka armon perehdyttäjä vinkata.

Tää on vanhentunutta tietoa. Nyt kassa (kone) ilmoittaa, paljonko rahaa annetaan takaisin, ja sitten vaan annetaan se asiakkaalle. Eli 10,50e sun esimerkkitapauksessa.

Vierailija
105/161 |
29.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisten aivot hahmottavat asioita hyvin eri tavoilla, joten on aika hölmöä väitellä tai väkisin yrittää pakottaa jotakuta käyttämään tapaa, joka toimii itsellä, jos toinen ei koe sitä hyväksi. En tiedä miten useampi aiempi kommentoija miinuslaskun mielessään suorittaa, mutta ainakin itselle vastaus tulee käytännössä itsestään päähän. Vaikka annetussa esimerkissä, 50-23,70=26,30, vastaus on jo aivoissa kun näkee sen 50€ rahan ja summan 23,70€. Ei sitä tarvitse miettiä, muodostaa lauseketta tai etenkään alkaa "täyttämään" summaa ylöspäin, kunnes päästään viiteen kymppiin.

Minulla ei mene näin. Helpotkaan laskut eivät ole jostain syystä automatisoituneet. Mutta epäilenkin jotain hahmotushäiriötä

Vierailija
106/161 |
29.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En nyt ihan heti tuota usko. Todennäköisesti kyse siitä että se asiakaspalvelu on vain aluksi niin jännittävää, että ajatukset sekoaa. Inhottava perehdyttäjäkin vielä todennäköisesti, kun on lehtiin asti mennyt valittamaan. Olen itse ollut kassalla nuorena ja siinä meni pari viikkoa ennen kuin se alkoi menemään ilman jännitystä.

Tämä on totta. Aikuisenakin uusi kassakonesysteemi jännittää. Vaikka asiakaspalvelu olisikin tuttua hommaa.

Saati nuorena kun kaikki on uutta ja monelle myös asiakkaitten kanssa kommunikointikin jännittää.

Myös saattaa häiritä rahan laskemista jos samaan aikaan joku kysyy jotain tms.

Ei ole sellaista rutiinia asioista kokonaisuudessaan kuin myöhemmin.

Joo, kyllä itse ainakin jännitän edelleen aina uudessa työpaikassa sen verran, että päässälasku ei toimi järin hyvin, kun matikkapääni ei muutenkaan ole kovin hyvä. Olin siis töissä kassalla, jonka kone ei lähtökohtaisesti laskenut vaihtorahaa, vaan se laskettiin joko päässä tai taskulaskimella - olisi se varmaan jotenkin kassakoneellakin onnistunut, mutta niin monimutkaisesti, ettei sitä mulle kukaan vaivautunut opettamaan. Kärsin myös uniongelmista, ja jos en ollut nukkunut kunnolla, aivot oli usein sellaista puuroa, että pelkästään sen kassakoneen käyttö vei aika paljon kapasiteettia. Totta kai kun kaikkeen tottui ja eri toiminnot automatisoituivat, ei ongelmaa enää yleensä ollut. Mutta ymmärrän hyvin, että nuori ihminen ensimmäisessä työpaikassa jäätyy helposti sellaistenkin toimintojen äärellä, jotka kyllä oikeasti osaa.

Vierailija
107/161 |
29.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jäin eläkkeelle v 2018 ja sitä ennen työelämää 43v ja olet perehdyttänyt työhön satoja nuoria.

Minusta aines oli vuosi vuodelta yhä parempaa. Tämän päivän nuorilla hyvät sosiaaliset taidot, puhuvat useampaa kieltä, tietotekniikka hallussa ja yhä useammalla vähintäin toisen asteen koulutus jne.

Enkä allekirjoita juttua, sillä jokaisella sukupolvella on ollut haasteita siirtyä työelämään, eikä kukaan ole seppä syntyessään.

Ja jokaisen meistä kannattaa palata sinne omaan nuoruuteen ja muistella kuinka raakileena ja osaamattomana on mennyt työelämään ja silti ammattiosaaminen ja taidot ovat kasvaneet vuosien aikana. Niin käy myös tämän päivän nuorille.

Nuorten luku- ja laskutaidon kehittymisestä on pätevää seurantatietoa vuosien varrella, eikä osaamisen heikentymistä voi kiistää. Mutta eihän se sitä tarkoita, etteikö nuorissa olisi edelleen myös fiksua porukkaa, ja etenkin tietyille aloille ja tietyille työpaikoille voi valikoitua jopa fiksumpaa porukkaa kuin aiemmin. Ongelmana on vain se osuus, jonka taidot alkavat olla liian heikot yhteiskunnassa pärjäämiseen.

Ennen tämä "heikompi aines" oli yhteiskunnan ja koulutuksen ulkopuolella laitoksissa esim. vammaiset, sairaat, liikunta-, kuulo- ja näkörajoitteiset laitettiin apukouluun, joka kesti 3-5v tai suoraan laitokseen. Pois ihmisten silmistä ja mielistä.

Nyt he ovat keskuudessamme ja heillä on ihmisarvo, käyvät normaalia päiväkotia ja koulua

Ja minusta se on hyvä ratkaisu ja kehitys.

Vielä joskus 80-90-luvulla näkö- tai kuulorajoitteinen lapsi saattoi joutua omiin kouluihin, oli hän miten älykäs tahansa ja vaikka tohtoriainesta.

Tai kuten lapsuudessani naapurin lapsi, joka oli lievästi kehitysvammainen ja kävi apukoulua muutaman vuoden. Ja vasta aikuisiällä sai suorittaa peruskoulun ja käydä lukion ja kirjoittaa ylioppilasksi ja sieltä yliopistoon.

Tämä vielä 80-luvilla.

Vierailija
108/161 |
29.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen saanut pari kertaa väärin rahasta takaisin, korjattu kyllä kun huomautin.

Nyt olen jo vuosia käyttänyt pelkästään korttia.

En näe yhtään oikeaa syytä käteisen käyttöön.

Minä olen antanut väärin takaisin vielä senkin jälkeen kun olen ollut monta vuotta kaupassa töissä. Sitä sattuu kaikille. Ei olla robotteja.

On helppoa arvostella, kun itse voi hoitaa laskutoimitukset kaikessa rauhassa.

Kassalla kun taas on kiire, on voinut olla ruuhkakiire jo monta tuntia. Ainakin itselläni alkoi siinä lopulta pää pehmetä toden teolla.

Mutta työelämä piti jostakin aloittaa, ja saada rahaa opintojen oheen. Nyt on tutkinnot suoritettu ja ei enää ikinä kassatyötä.

Tää juurikin on hauska juttu. Osaan mäkin laskea omat ostokseni vaikka mitenkä päin, prosenttialet sun muut, päässäni ja nopeasti. Mutta sen tuhannen asiakkaan kohdalla, kun alkaa sakkaamaan, niin alkaa sakkaamaan. Vaikka vasta 8 tuntia ollut duunissa laskemassa. Kokeilkaa ite.

Joskus taas oot kassalla lähes tiedottomassa tilassa, flunssan jälkioireissa, puolitajuttomana, 10 tunnin työpäivä takana jne, ja suunnilleen jo etääntynyt omasta ruumiistasi, niin se sisäinen laskukone vaan toimii ja toimii, automaattisesti kuin joku ihme.

Vierailija
109/161 |
29.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisten lasten ja nuorten oppimistulokset ovat olleet laskusuunnassa koko 2000-luvun. 

Vierailija
110/161 |
29.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te asiakkaat voisitte opetella antamaan kerralla ne rahat, millä aiotte maksaa. Tosi rasittavaa säätöä välillä ku asiakas on silleen " eiku anna sittenki takas se vitonen ja ota tuo" sen jälkeen ku summa on jo lyöty kassaan ja aloitan vaihtorahan laskemisen.

Lisäksi huijarit harrastaa just tota vekslaamista.

Kerran mulla meni hermo, ja rupesin laskemaan oikein paperilla yhden veivauksia. Laskin ja toinen nauroi siinä vieressä. Että teki mieli sanoa, että kumpikohan meistä on idiootti.

Vierailija
111/161 |
29.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne osaa enää vanhatkaan laskea. Kassalle isketään kasa kolikoita kouraan, ja sanotaan laske sinä tyttö tuosta.

Vierailija
112/161 |
29.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhat ei edes erota 10c ja 20c kolikoita toisistaan. Hintaetikettejä ei nähdä lukea. Tarjoukset on luettu toisen kaupan lehdestä. Ja muuta mukavaa.

Vierailija
113/161 |
29.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ne osaa enää vanhatkaan laskea. Kassalle isketään kasa kolikoita kouraan, ja sanotaan laske sinä tyttö tuosta.

Itse en tee tätä ikinä, koska kun lasken itse ja kassa laskee, niin homma on silloin tuplalaskettu, eli myöskin tarkastettu.

Vierailija
114/161 |
29.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tervetuloa nykyaikaan jäärät, käteistä ei tarvitse mihinkään enää.

Miksi varautumisohjeissa kehotetaan nostamaan käteistä kotiin?

Vierailija
115/161 |
29.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viisikymppisenä on niin tottunut pelaamaa  käteisen kanssa vaikka olen  käyttänyt korttia jo pitkään, etten "laske" yhtään mitenkään jos käytän käteistä. Summat tulevat päähän automaationa, "näen" ne heti silmissäni, ajattelematta. Ajoin ysärillä monta vuotta taksia ja käteisen kanssa piti pelata koko ajan. Ei pelkästään antaa takaisin vaan myös rikkoa koko ajan seteleitä kolikoiksi ja laskea vuoron päätteeksi kassa. Oma prosentti, isännän prosentti, verot yms. Ei ollut mitenkään vaikeaa, vaikka en ole käynyt edes lukiota ja emme 70-luvulla ensimmäisillä luokilla peruskoulussa edes opiskelleet matematiikkaa, vaan joukko-oppia.

Meille vanhemmille käteisen kanssa pelaaminen tulee usein selkärangasta, ei sitä edes ajattele. Ei sitä tarvitse "laskea". Vähän kuin kokenut kitaristi soittamassa kitaraa, ei hän "ajattele" koko ajan joka nuottia soittaa vaan fiiliksellä.

Siitä joukko-opistakin on vielä hyötyä. Käytän usein työssä niitä ideoita apunani.

Vierailija
116/161 |
29.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysymys ei ole vain siitä, että Suomen sijoitus verrattuna muihin on pudonnut, vaan nimenomaan siitä, että lasten kokeissa saamat pistemäärät ovat pudonneet eli lasten osaaminen on nyt heikompaa kuin 10 tai 20 vuotta sitten.

Entä jos lasten ja nuorten arvoissa on tapahtunut muutos, eikä elämässä tärkeintä olekaan matematiikka tai lukutaito, vaan esim. sosiaaliset taidot, empatiakyky, kiusaamisen tai väkivallan vähentyminen jne.

Näin on käynyt ennenkin, vielä 1900-luvulla piti jokaisen osata ulkoa uskonnolliset Kymmenen käskyä ja otteita raamatusta tai virsikirjasta.

Tai naisten tehdä käsitöitä ja laskutaito oli toissijainen.

Vierailija
117/161 |
29.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elektoriniset kassakoneet ovat olleet käytössä jo 70-luvulta alkaen yli yli 50v ja toden totta, yhdenkään kassan tai myyjän ei pidä lähteä virittelemään mitään uusia viritelmiä päässään, vaan tuojottaa sitä kassakonetta ja toimia koneen ohjeiden mukaan, sillä kaikki tiedot siirtyvät eteenpäin kirjanpitoon, tilastoihin ja arkistoihin.

Jos ostokset maksavat 4.50€ ja asiakas maksaa 5€, se lyödään kassaan ja annetaan kassan ilmoittama vaihtoraha. Jos asiakas antaa jossakin välissä sen 50centtiä, sekin on lyötävä kassaan ja taas annettava koneen ilmoittava vaihtoraha.

Jos noita omia päässälasku-viritelmiä jokainen tekisi, siitä ei yksin kertaisesti tulisi mitään, koska tiedot siirtyvät eteenpäin automaattisesti.

Nyt sentään eletåån vuotta 2023, eikä kivikaudella, eikä siellä mitään ruutuvihkoa käytetä. Samoin pohjakassan on täsmättävä kolikko ja seteleinä.

Eikä kassan tarvitse periaatteessa osata päässään laskea vaihtorahaa, kun sen tekee teknologia ja siihen pitää luottaa.

Ei ne asiakkaat anna sitä 50-senttistä kuin vasta siinä vaiheessa kun kassakone on lyöty auki ja lasketaan jo takaisin annettavia rahoja. Ei oo vaikeeta muuttaa taktiikkaa vielä siinä vaiheessa, mutta ymmärrän, jos joku suoraviivaisempi tyyppi menee sekaisin asiakkaan sähläämisestä.

Vierailija
118/161 |
29.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen antanut väärin takaisin vielä senkin jälkeen kun olen ollut monta vuotta kaupassa töissä. Sitä sattuu kaikille. Ei olla robotteja.

Kuinka se on mahdollista, kun kassakone kertoo paljonko pitää antaa takaisin?!?

Vierailija
119/161 |
29.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elektoriniset kassakoneet ovat olleet käytössä jo 70-luvulta alkaen yli yli 50v ja toden totta, yhdenkään kassan tai myyjän ei pidä lähteä virittelemään mitään uusia viritelmiä päässään, vaan tuojottaa sitä kassakonetta ja toimia koneen ohjeiden mukaan, sillä kaikki tiedot siirtyvät eteenpäin kirjanpitoon, tilastoihin ja arkistoihin.

Jos ostokset maksavat 4.50€ ja asiakas maksaa 5€, se lyödään kassaan ja annetaan kassan ilmoittama vaihtoraha. Jos asiakas antaa jossakin välissä sen 50centtiä, sekin on lyötävä kassaan ja taas annettava koneen ilmoittava vaihtoraha.

Jos noita omia päässälasku-viritelmiä jokainen tekisi, siitä ei yksin kertaisesti tulisi mitään, koska tiedot siirtyvät eteenpäin automaattisesti.

Nyt sentään eletåån vuotta 2023, eikä kivikaudella, eikä siellä mitään ruutuvihkoa käytetä. Samoin pohjakassan on täsmättävä kolikko ja seteleinä.

Eikä kassan tarvitse periaatteessa osata päässään laskea vaihtorahaa, kun sen tekee teknologia ja siihen pitää luottaa.

Ei ne asiakkaat anna sitä 50-senttistä kuin vasta siinä vaiheessa kun kassakone on lyöty auki ja lasketaan jo takaisin annettavia rahoja. Ei oo vaikeeta muuttaa taktiikkaa vielä siinä vaiheessa, mutta ymmärrän, jos joku suoraviivaisempi tyyppi menee sekaisin asiakkaan sähläämisestä.

Mä sanon usein vaan tylysti, että tässä on jo sun rahat, en tarvi sitä 50-senttistä.

Vierailija
120/161 |
29.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka se on mahdollista, kun kassakone kertoo paljonko pitää antaa takaisin?!?

Esim. se jos pohjakassassa on ollut 20-senttinen 50-senttisten lokerikossa. Eikä olisi edes eka kerta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kaksi