Nuoret eivät osaa antaa vaihtorahaa takaisin, vaikka kone näyttää rahamäärän
Kommentit (161)
Vierailija kirjoitti:
Nyt kaikki ne kommentoimaan, jotka haluaa ostaa vaan kortilla ettei pää pehmene. Silloin ei tarvitse osata edes laskea. Mun 7v osaa antaa oikein rahasta takaisin. Käytämme vain käteistä.
Hienoa, olin 10 v myymässä itse poimittuja mustikoita torilla ja kyllä oli pakko osata antaa rahasta takaisin.🤗
Vierailija kirjoitti:
Nop hei, en minäkään osannut 90-luvulla. Siinä on ihan oma taktiikkansa miten vaihtorahat lasketaan. Tätä ei koulussa opeteta. Eli tavara maksaa 9.50e ja ostaja antaa 20 e. Lähdetään laskemaan vaihtorahasta eteenpäin, +50c >+10e ja 10e=20e.
Tämän voi vaikka armon perehdyttäjä vinkata.
Saattaa muuten olla, että se perehdyttäjäkää ei osaa.🙄🤯
Vierailija kirjoitti:
Nähty on myös fyysisesti niin heikkoja nuoria, etteivät pysy pystyssä, kun pitäisi nousta porrasjakkaralle yksi askelma ja ottaa hyllyltä jotain.
"Apua, mä putoan", "En mä voi nousta, en uskalla."
Parikymmentä senttiä lattiatason yläpuolella on liikaa. Tuntuu, etteivät ole koskaan tehneet mitään fyysistä, eivätkä hallitse kehojaan.
Oi muistoja. Ihan noilla sanoilla meitäkin haukuttiin jo 50-70-luvulla, eikä meistä sen ajan nuorista vellihousuista ollut mihinkään.
Mutta silti rakennettiin, lähes kehitysmaasta hyvinvointivaltio ja samaa uskon tämän päivän nuorista ja heillä on paljon suuremmat ongelmat ratkaistavana, kuten ympäristömuutokset, Suomen ikärakenne ja maailman rauha.
Suomalaiset tyhmenee ja laiskistuu. Tämä kutsumme sitten evoluutioksi.
Vierailija kirjoitti:
Tuo juttu taas antoi ajattelemisen aihetta, miten tätä samaa mantraa jaksetaan veisata vuosikymmeniä tai vuosisatoja toiseen ja tässäkin tapauksessa se tehniin nimettömänä nuorison mollaaminen ja nostetaan omaa sädekehää. Eikö muuten saada huomiota, kuin toisia haukkumisella?
Aloitin liikeapulaisena työt 60-luvulla ja ihan samalla säestyksellä haukuttiin nuoret lyttyyn jo silloin, kun ei osata vastata vaihtorahasta takaisin ja tästä on aikaa yli 60v.
Jostakin syystä, nuori kun tulee työelämään, hänen pitäisi olla täydellinen, yhtähyvä ammattitaito, kuin viisikymppisellä, vaikka se ei näy palkassa, vaan nuorille maksetaan pienempää palkkaa, koska häneltä ei voi vaatia täydellistä työsuoritusta, kun vasta opettelee.
Vaihtorahan laskeminen on kuitenkin sellainen perusasia, joka pitää kassalla osata alusta alkaen. Ei edes vaadi kovin paljoa.
Vierailija kirjoitti:
Koko yhteiskunta taantuu tänne änkeävien tasolle.
On osittain taantunut jo.
Vierailija kirjoitti:
Nop hei, en minäkään osannut 90-luvulla. Siinä on ihan oma taktiikkansa miten vaihtorahat lasketaan. Tätä ei koulussa opeteta. Eli tavara maksaa 9.50e ja ostaja antaa 20 e. Lähdetään laskemaan vaihtorahasta eteenpäin, +50c >+10e ja 10e=20e.
Siis miksei tuota voi laskea 20,00-9,50=10,50 (joka opetetaan koulussa)?
Vierailija kirjoitti:
Ihmiskunta tai ainakin länsimaiset maat tyhmenee. Tätä kehitystä ei voi Suomessa enää pysäyttää. Kun tämä ikäpolvi on äänestysiässä ja niin että yhteiskunnaliset päätökset kouluttamattomat , osaamattomat ihmiset joilta puuttuu syvällisen loogisen ajattelun kyky , yhteiskunnan muutos alkaa lopullisesti. Suomesta tulee toinen Amerikka. Amerikka on tyhmentynyt. Jokainen voi yrittää tehdä osansa omien lastensa kanssa mutta aika toivoton suo se on.
Amerikka?
Kuule, kyllä tästä tulee toinen Afrikka.
Tai oikeastaan kolmas, Ruotsihan on jo.
Laskutaito, kuten mikä tahansa muukin taito, kehittyy kun sitä harjoittelee. On ihan saletti juttu että kuukauden jälkeen kassalla osaa laskea vaihtorahat.
Vierailija kirjoitti:
Olen saanut pari kertaa väärin rahasta takaisin, korjattu kyllä kun huomautin.
Nyt olen jo vuosia käyttänyt pelkästään korttia.
En näe yhtään oikeaa syytä käteisen käyttöön.
Minä sain kerran pankin tiskiltä n. 50v pankkirouvalta 500 mk (silloin iso raha) ylimääräistä, kun hölpöteltiin ja vaihdeltiin seteleitä. Oli vielä johtoasemassa. Kävin palauttamassa ylimääräisen rahan. Eli kyllä virheitä sattuu paremmissakin piireissä ja huippuammattilaisille. Miksi ei sitten nuorille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei se summa ole aina noin helppo. Ihmiset odottavat sinun ottavan ne rahat välittömästi kassasta, ei siinä ole aikaa mitään miinuslaskuja ensin alkaa laskea.
Mutta huomautus oli epärelevantti, aloituksessahan luki, että *vaikka kassakone kertoo määrän*.
Vanhat ne vaan paasaa somessa kaikista asioista totuutena mutteivät osaa edes lähdeviitettä väittämiinsä laittaa.
Myös lähdekritiikki on heille tuntematon käsite.
Jos asia lukee jossain, se on 100% faktaa, ajattelevat.
Ei ne kyllä osaa vanhemmatkaan kassahenkilöt aina laskea. Ihan äsken kävi sellainenkin, että vaikka näytti kännykän laskimelta miten lasketaan yheen 2+3+5 =10, niin kassa ei mitenkään saanut omalla kännykällään samaa tulosta vaan sai summaksi 9,4 eikä millään tahtonut uskoa, että laskee väärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on kassalla ja antaa rahaa takaisin, niin ei sitä kannata alkaa MIINUSTAMAAN. Vaan lisäämään rahaa sen päälle, mitä ostaja maksaa.
Onko muka nuoret koskaan osanneet tehdä mitään? Eivät todella.
Jokainen sukupolvi kun kuvittelee olevansa jotenkin parempi, kuin edellinen tai seuraava. Ja siihen kun lisätään pahansuopaisuus kyytipojaksi.
Kommentti: Nuoret eivät ole koskaan osanneet yhtään mitään
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000804740.html?cs
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen saanut pari kertaa väärin rahasta takaisin, korjattu kyllä kun huomautin.
Nyt olen jo vuosia käyttänyt pelkästään korttia.
En näe yhtään oikeaa syytä käteisen käyttöön.Minä olen antanut väärin takaisin vielä senkin jälkeen kun olen ollut monta vuotta kaupassa töissä. Sitä sattuu kaikille. Ei olla robotteja.
On helppoa arvostella, kun itse voi hoitaa laskutoimitukset kaikessa rauhassa.
Kassalla kun taas on kiire, on voinut olla ruuhkakiire jo monta tuntia. Ainakin itselläni alkoi siinä lopulta pää pehmetä toden teolla.
Mutta työelämä piti jostakin aloittaa, ja saada rahaa opintojen oheen. Nyt on tutkinnot suoritettu ja ei enää ikinä kassatyötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on kassalla ja antaa rahaa takaisin, niin ei sitä kannata alkaa MIINUSTAMAAN. Vaan lisäämään rahaa sen päälle, mitä ostaja maksaa.
Tää taktiikka on paljon nopeampi eikä vaadi vaativia laskutoimituksia. Sitä ei koulussa opeteta. Kun siellä opetetaan aina niitä jos Mansikka maksaa 5e ja Annalla on 10e, niin kuinka paljon Anna saa taikaisin. 10-5=5. Mutta kassalla ei kannata lähteä laskemaan miinuslaskuja, koska siinä on hyvä olla nopea. Helpointa on siis lähteä plussaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin nuorena kahvilassa töissä ja aina laskettiin vaihtorahoista eteenpäin kuten tuo edellä selvitetään. Ei ollut aikaa tehdä vähennyslaskuja vaan nopeammin meni, kun alettiin vaan laskea ylöspäin siihen vaihtorahaan asti.
Vierailija kirjoitti:
Onko muka nuoret koskaan osanneet tehdä mitään? Eivät todella.
Jokainen sukupolvi kun kuvittelee olevansa jotenkin parempi, kuin edellinen tai seuraava. Ja siihen kun lisätään pahansuopaisuus kyytipojaksi.Kommentti: Nuoret eivät ole koskaan osanneet yhtään mitään
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000804740.html?cs
Kaikki mittarit näyttävät, että nuoret voivat huonosti. PISA-tulokset laskevat, mielenterveysongelmat lisääntyvät. Ei olla oltu Suomen lähihistoriassa näin huonossa tilanteessa.