Mies haluaa erota, mutta en halua jättää hänen lastaan
Tässä on aika vaikea paikka edessä ja tunnen oloni epätoivoiseksi. Olen ollut mieheni kanssa yhdessä kuusi vuotta. Hänellä on kahdeksanvuotias tytär, jonka äitipuoleksi tulin. Tyttö on aivan ihana lapsi ja miellän hänet omakseni, vaikka en häntä synnyttänytkään. Olen hänen elämänsä ainoa äitihahmo (oma äiti on häipyi elämästä pian synnytyksen jälkeen) ja rakastan häntä niin paljon. Meillä on lämmin ja läheinen suhde ja vietämme todella paljon aikaa yhdessä. Tyttö tukeutuu minuun enemmän kuin isäänsä.
Mieheni otti ja meni rakastumaan toiseen naiseen ja haluaa nyt erota ja aloittaa yhteisen elämän sen toisen naisen kanssa. Tuota hommaa on jatkunut nelisen kuukautta, mutta mies on valmis heittämään menemään kuusivuotisen suhteemme ja perhe-elämämme tuon takia. Minä olisin valmis parisuhdeterapiaan ja yrittämään päästä tästä yli, mutta mies on aivan vakuuttunut siitä, että tuo toinen nainen on hänen tulevaisuutensa. Ennen pettämisen paljastumista hän oli vetäytynyt ja kylmä minua ja tytärtään kohtaan. Hän oli pitkiä aikoja poissa kotoa, ei puhunut juurikaan ja vietti todella paljon aikaa puhelimella. Yhtäkkiä hänen täytyi jäädä ylitöihin, vaikka hänen työnsä ei sellaista vaadi. Hän jäi kiinni lukuisista valheista eikä tuntunut välittävän kun jäi niistä kiinni. Tytär itki monena iltana sitä, että isä ei ollut kotona lukemassa iltasatua eikä muutenkaan osoittanut läheisyyttä. Kyllähän minulla oli vahva aavistus siitä, mitä oli tekeillä, joten lopulta kysyin suoraan, että pettääkö. Siinäpä se pato murtui ja mies kertoi kaiken ilmoittaen samalla, että haluaa erota ja muuttaa naisen luokse asumaan.
Jos tytärtä ei olisi, olisin jättänyt miehen jo aikoja sitten. Mutta tyttö kun on, tunnen täyttä epätoivoa ja pelkoa hänestä luopumisesta. Kun tivasin mieheltä tytöstä ja siitä, miten hän kuvittelee tilanteen vaikuttavan häneen, mies ei osannut sanoa muuta kuin että tyttö on hänen ja tulee tietysti hänen mukaansa. Tyttö kuulemma sopeutuu ja oppii hyväksymään tilanteen. Olen järkyttynyt hänen välinpitämättömyydestään. Olen järkyttynyt, että mies on noin sokeasti valmis hyppäämään tuon toisen naisen matkaan ja repimään lapsensa irti turvallisesta ja rakastavasta kodistaan. Minua pelottaa tulevaisuus enkä ole varma, mitä minun pitäisi tässä tehdä.
Pelottaa ja stressaa niin, että oksettaa. Tyttö tietää, että jotain pahaa on tekeillä, koska hän on tosi ripustautunut minuun ja itkee hysteerisesti, jos jää hetkeksikään yksin. Mies loistaa poissaolollaan ja jos on kotona niin hyvä että edes katsoo tyttärensä suuntaan kun on niin kiinni kännykässä. Minua hän ei myöskään huomioi.
Miten ihmeessä tällaisesta tilanteesta voi selvitä? Olen neuvoton.
Kommentit (94)
Onpa kurja tilanne. Lapsen kannalta tosi surullista, kun menettää ilmeisesti ihmisen, johon voinut luottaa.
Onko perheellänne ollut yhteyksiä lapsen isovanhempiin, lähinnä mietin tuon lapsen turvaverkon kannalta. Onko esim miehen äiti mukana tyttären elämässä, millainen suhde sinulle on häneen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö mies voisi antaa oheishuoltajuutta ja tapaamisoikeutta lapseen sinulle?
Mies on täysin toisen naisen sumussa eikä suostu puhumaan minulle. Olen yrittänyt puhua tytöstä niin monta kertaa, mutta hän vain tokaisee, että tyttö tulee isänsä mukaan, piste. Hänen mukaansa lapsi on niin nuori, että sopeutuu uuteen tilanteeseen varmasti nopeasti. En pysty käsittämään, mitä hänen päässään liikkuu. En meinaa tunnistaa miestä siksi samaksi, jonka kanssa olen jakanut elämää niin monta vuotta.
-ap
Pilaa se toinen nainen
Hei ap! Meinaako siis miehesi muuttaa heti yhteen uuden naisystävänsä kanssa?
Siis saako tapaamisoikeuden muka ei-biologiselle lapsellekin, johon ei ole muuta sidettä kuin että on lapsen vanhemman avopuoliso?
Vierailija kirjoitti:
Saat tapaamusoikeuden lapseen hakemuksella. Se on ihan lakisääteinen nykyään.
Ei pidä paikkaansa koska ap ei ole lapsen huoltaja
Todella outoja kommentteja täällä, nuo ensimmäisten vastausten yläpeukutkin hämmentää. Toivottavasti aloitusta ei poisteta, harmi kun aidosti olet huolissasi ja hädissäsi mutta joku tulee tänme puhumaan levottomia.
Mulla ei harmi kyllä ole antaa tarkkaa tietoa tai ohjeistusta, mutta luulisi, että saisit tapaamisoikeuden tai huoltajuuden jotakin kautta. Varmasti miehellekin on helpompaa, kun lapsi voi vaikka vuoroviikot tai viikonloput olla toisella huoltajalla.
Älä jää yksin, ota yhteyttä vaikka paikkakuntasi sosiaalihuoltoon ja selvittele tilannetta. Korosta kuinka lapsi on kuin oma, suhteesi miehen kanssa/lapsen bonusäitinä on ollut pitkä ja vuosien mittainen jne. Varmasti nyt tuntuu toivottamalta, mutta asiat järjestyvät vielä.
Vierailija kirjoitti:
Siis saako tapaamisoikeuden muka ei-biologiselle lapsellekin, johon ei ole muuta sidettä kuin että on lapsen vanhemman avopuoliso?
Ei todellakaan saa
Vierailija kirjoitti:
Onpa kurja tilanne. Lapsen kannalta tosi surullista, kun menettää ilmeisesti ihmisen, johon voinut luottaa.
Onko perheellänne ollut yhteyksiä lapsen isovanhempiin, lähinnä mietin tuon lapsen turvaverkon kannalta. Onko esim miehen äiti mukana tyttären elämässä, millainen suhde sinulle on häneen?
Miehellä ei ole välejä vanheempiinsa eikä biologisen äidin puolelle ole mitään yhteyksiä, mutta miehellä on veli, jota lapsi aina silloin tällöin näkee kun tulevat vierailulle tai me olemme käyneet heidän luonaan. Minun vanhempani ovat olleet tytölle isovanhempien roolissa, mutta he asuvat todella kaukana ja näemme heitä kerran tai kahdesti vuodessa. Lapsella ei ole kovin montaa vakituista henkilöä elämässään minun lisäkseni.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan saa
Tätä vähän ihmettelinkin, ehkä sen ehdottaja luki ap:n olevan lapsen äiti. Sinänsä olisi ollut hyvä juttu, koska moni isä-/äitipuoli on enemmän läsnä oleva vanhempi kuin oikea vanhempi.
Aika vähän voit tehdä. Puhu lapsen kanssa että tämä on hänen isänsä päätös ja että sinä et ole häntä hylkäämässä. Lapsi on kuitenkin jo sen verran iso että lyödätte varmaari tavan pitää yhteyttä. Ehkä isäkin muistaa olemassa olosi kun sumu hieman helpottaa ja huomaa olevansa lapsen kanssa koko ajan. Pidän todennäköisenä että saat viettää lapsen kanssa aikaa kun miehellä on kiire juosta muna tanassa uuden naisen luokse.
Christiiina kirjoitti:
Hei ap! Meinaako siis miehesi muuttaa heti yhteen uuden naisystävänsä kanssa?
Sitä se mies on sanonut, mutta ei ole avannut sen suuremmin, että mitä tämä oikeasti tarkoittaa kun yritän asiasta puhua. Ei ole vielä ainakaan alkanut pakata tavaroitaan.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Tee tuosta lapsesta lasu. Totta kai olet lapsesta huolissasi ja välität lapsesta, mutta lapsi ei ole sinun, etkä ole lapsesta vastuussa.
Ja lasu siitä syystä, että...?
Vierailija kirjoitti:
Aika vähän voit tehdä. Puhu lapsen kanssa että tämä on hänen isänsä päätös ja että sinä et ole häntä hylkäämässä. Lapsi on kuitenkin jo sen verran iso että lyödätte varmaari tavan pitää yhteyttä. Ehkä isäkin muistaa olemassa olosi kun sumu hieman helpottaa ja huomaa olevansa lapsen kanssa koko ajan. Pidän todennäköisenä että saat viettää lapsen kanssa aikaa kun miehellä on kiire juosta muna tanassa uuden naisen luokse.
Ei ap:n kannata lähteä lasta vahtimaan siksi, että mies saa juosta uuden naisensa luona!
Itse keskustelisin miehen kanssa siitä, että haluaisit olla lapsen elämässä mukana. Että voisiko lapsi vaikka tulla sun luokse kerran kuussa viikonlopuksi niin, että isä maksaa pöperöt? Se ei mielestäni ole kohtuuton pyyntö ja siinä voittaisivat kaikki.
Eiköpähän mies huomaa tapaamisoikeuden hyväksi, kun uusi nainen ja tytär ei tulekaan toimeen keskenään.
Vierailija kirjoitti:
Itse keskustelisin miehen kanssa siitä, että haluaisit olla lapsen elämässä mukana. Että voisiko lapsi vaikka tulla sun luokse kerran kuussa viikonlopuksi niin, että isä maksaa pöperöt? Se ei mielestäni ole kohtuuton pyyntö ja siinä voittaisivat kaikki.
Miksi isän pitäisi maksaa pöperöt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi isän pitäisi maksaa pöperöt?
No eihän ap:lla oo elatusvelvollisuutta?
Vierailija kirjoitti:
Tuo sumu on kyllä vahva, sillä en pysty käsittämään miten hän pystyy tekemään sitä mitä tällä hetkellä tekee, eikä näe sitä, miten tilanne vaikuttaa tyttäreensä. Lapsi oireilee todella paljon ja täytyy olla sokea, ettei sitä huomaa. En ymmärrä, miten mies voi käyttyä näin. Hän ei ole koskaan ennen käyttäytynyt näin. Hän on aina ollut hyvin rakastava ja läheinen isä. En ymmärrä, miten hän voi olla näin vahvasti sen uuden naisen vietävänä, ettei sumun läpi näe tilannetta kotonamme. Vai eikö hän välitä? Olen itsekin niin pyörällä päästä, etten tiedä mitä sanoa tai tehdä. Tämä kaikki on tapahtunu niin nopeasti, etten kykene kunnolla edes pukemaan sanoiksi, mitä ihmettä tässä on tekeillä ja miten tämä on mahdollista.
-ap
Mies on täysin toisen naisen sumussa eikä suostu puhumaan minulle. Olen yrittänyt puhua tytöstä niin monta kertaa, mutta hän vain tokaisee, että tyttö tulee isänsä mukaan, piste. Hänen mukaansa lapsi on niin nuori, että sopeutuu uuteen tilanteeseen varmasti nopeasti. En pysty käsittämään, mitä hänen päässään liikkuu. En meinaa tunnistaa miestä siksi samaksi, jonka kanssa olen jakanut elämää niin monta vuotta.
-ap