Voiko työtön saada sairauslomaa
Olen masentunut ja työtön. Voinko saada sairauslomaa ja paljon sitä voi saada? En viitsi mennä lääkäriin jos se kirjoittaa tyyliin viikon. Jos saisi esim 3 kuukautta voisi jo koittaa keskittyä voinnin kohentamiseen.
Kommentit (148)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työtönhän on muutenkin lomalla.
Ei varmasti ole lomalla,on työnhaku rumbaa ja työttömyydestä johtuvaa rahattomuutta ja stressiä.lisäksi työtön työnhakija saa osaksensa perusteetonta halveksuntaa ja mustamaalausta ja muuta ilkeää.itse en ole työtön joten minulle on turha sanoa että mene töihin.
Stressi ei ole työtä. Ymmärrän hyvin, että työttömyys on stressaavaa, olin itsekin päälle vuoden työttömänä. Mutta ei sitä työnhakurumbaa silti voi työksi kutsua. Työn kaltaiseksi mahdollisesti, mutta stressaavuus ja byrokratiarumbs eivät riitä määrittämään sitä työksi.
Stressi tulee rahattomuudesta ,kukaan ei ole väittänytkään että työnhaku olisi työtä tai stressi vai onko ? Mulle on turha kirjoittaa että mene töihin ,sillä olen vakituisessa työsuhteessa.
Kuulemma isoista sähkölaskuista on työssäkäyville tullut stressiä. Miten he ikinä pärjäisivät työttömänä.
Joku oli muuttanut evakkoon. Tyhmää jättää asunto kylmillee, se homehtuu. Ja jos tulee vesivahinko niin vakuutus ei korvaa.
Jos ei ole tiettyä lämpöä niin tulee kosteutta rakenteisiin ja tulee entistä kalliimpi remontti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työtönhän on muutenkin lomalla.
No ei oo. Itse en ainakaan. Lomalla voi rentoutua ja kerätä voimia. Et oo tainnut itse joutua koskaan työttömäksi, jos luulet että se kaikkine pompotteluineen on jotenkin lomankaltaista.
Asiaa kannattaa miettiä siltäkin kannalta, että jos on joku sairaus, niin sen tilaa on hyvä dokumentoida siltä varalta, että joutuu tulevaisuudessa vääntämään esim. työkyvyttömyyseläkkeestä. Tällöin pystyy kiistattomasti näyttämään kuinka sairaus on hankaloittanut elämää jo pidemmän aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Voi mutta kuka sillä 10 euroa - verot sairaspäivärahalla pärjää? Työttömällä se on se minimi päiväraha.
Et sitten viitsinyt tarkistaa Kelan sivulta, mikä on miniminpäiväraha.
Vierailija kirjoitti:
Voi mutta kuka sillä 10 euroa - verot sairaspäivärahalla pärjää? Työttömällä se on se minimi päiväraha.
Mä sain sairaspäivärahaa enemmän kuin työmarkkinatukea.
Työttömän sairauspäiväraha määräytyy edellisen valmistuneen verotuksen perusteella. Jos nyt työttömänä olevan vuositulo on vuonna 2021 ollut noin satatonnia, niin on se sairauspäivärahakin aika paljon enemmän kuin kympin päivässä.
Ja niin on minimikin.
Mites jos työtön henkilö on kuntouttavassa työtoiminnassa eli pupukurssilla, ja hänen sääriluu murtuu ja jalka kipsataan, niin alkaako taxi kuljettaa häntä työtoimintaan mennen tullen TE-toimiston piikkiin sen ajan, kun hän joutuu käyttämään kainalosauvoja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä sain sairaspäivärahaa enemmän kuin työmarkkinatukea.
Oliko sulla kuitenkin jotain palkkatuloa joka vaikutti sairauspäivärahaan? Itselläni just se tilanne että tarvitsisin sairauslomaa ja olen työmarkkinatuella mutta pelottaa että tulot vain pienenee.