Mitä tekisit, jos saisit lainat maksettua esim. nelikymppisenä?
Mitä sen jälkeen tekisit ku asunto olisi oma ja voisit palkkasi käyttää jatkossa vapaammin?
Kommentit (102)
Velattomia oltiin minä 40v. ja mies 42v. Molemmilla on niin mielenkiintoinen ja antoisa työ, ettei ole halua jättäytyä pois työelämästä. Antaa omaisuuden kertyä. Ostettiin ensimmäinen sijoitusasunto viime vuonna. Eläkkeelle voi jäädä sitten hyvillä mielin, kun sen aika on. Omakotitalo kehyskunnassa, kaksi yläkouluikäistä lasta.
Sain lainat maksettua 42-vuotiaana. Aloitin sijoittamisen. Nyt 15 vuotta myöhemmin sijoituksia on kertynyt 185 000 euroa. Tai oli oikeastaan jo 50 000 enemmän, mutta se meni viime vuonna tehtyyn isoon remonttiin.
Asunto on omakotitalo pääkaupunkiseudulla, arvo noin 450 000 euroa (omistan talosta puolet). Lapsia on kolme, mutta he ovat jo aikuisia.
Velaton asunto on jo minulla. Tosin sain perinnön ja ostin asunnon. Äitini kuoli, sain sen asunnon itselleni ja rahaa tarpeeksi. Äitini asunnon myin ja ostin oman. Mitäpä tässä elämässä enää tekee muuta kuin ottaa rennosti.
Saatiin laina maksettua pari vuotta sitten, olin silloin 40-vuotias. Säästöön on mennyt raha pääasiassa, nyt on joku 44 000 e kasassa. Taloa pitäisi alkaa kunnostaa, esim kylppäri pitäisi uusia ja siihen noi säästöt pitkälle varmaan meneekin. Lisäksi lapset on tullut teini-ikään, joten kulutus suurta. Suoraan sanottuna välillä tuntuu, ettei rahaa jää yhtään enempään kuin ennenkään, kaikki pitäisi käyttää talon kunnostuksiin. Tuntuu myös, ettei rahaa ole oikein raaskinut muutenkaan käyttää juuri ylimääräistä. Yksi pieni matka Keski-Eurooppaan tehty lainan poismaksun jälkeen, tosin tämä enemmänkin koronasta johtuvaa, ettei ole reissattu. On se kuitenkin mukavaa, kun ei enää lainaa, ei paljon korkojen nousu hetkauta.
Otin ensimmäisen lainani vasta 39-vuotiaana, ja se lienee kuitattu sitten, kun jään eläkkeelle..
ostimme omakotitalon vuonna 2003.. oli uusi 275 nekiö+autotalli.. maksettiin 220000 euroa .. viime vuonna
saattin maksettua.. nyt suunnitellaan lämmitysremonttia .. muutetaan sähkölämmitys --kalliolämmöksi .. kallis remontti yli 40000 euroa
Vierailija kirjoitti:
Minkä hintaisia asuntoja teillä on, jotka olette lainanne maksaneet?
Omakotitalo pikkupaikkakunnalta alle 150 000 e. Juoksevat kulut ovat samat kuin aiempi yhtiövastike. Nyt voi keskittyä teettämään remontteja taloon ja mökille.
Vierailija kirjoitti:
Minkä hintaisia asuntoja teillä on, jotka olette lainanne maksaneet?
Noin 200 000 euron talo, varovaisesti tai ehkä sitten realistisesti arvioituna. Olen ainut omistaja (yksinhuoltaja).
Harkitsen myyntiin laittamista. Tekisi mieli ostaa vähän uudempi paremmalla sijainnilla.
Ottaisin lisää lainaa. Velka on mahdollistaja.
40 kymppisenä oli lainat makseltu. Muutaman vuoden päästä ostin kesämökkitontin ja aloin vapaa-ajallani veistämään paikalla sahatuista pelkoista saunaa, mökkiä, aittoja ja muuta. Näihin en käyttänyt lainoja. Nyt (10c myöhemmin) mökillä on 135 (joista 80 peruslämmöillä) neliötä ja 12 sänkypaikkaa. Paremmat tilat kuin kaupunkiasunnossa.
Silti säästöönkin eläkepäiviä varten on jäänyt varsin mukavasti. Ja voihan nuo myydä, mikäli rahasta tulee pulaa.
Kaikki velat maksettu muutama vuosi sitten ja nyt kerätään pottia pörssisijoitusten muodossa siihen, että voin jäädä pois työelämästä viimeistään 60-vuotiaana. Toki tämän potin kerääminen on aloitettu jo 15 vuotta sitten, joten ei tässä millään takamatkalla olla. Ja paskat mistään aktiivimalleista tai ansiosidonnaisista, sillä työttömäksi en aio edes ilmottautua. Jään elelemään säästöillä ja sijoituksilla siihen asti, kun saan noin 2000 euron kuukausieläkkeen, mikä ehti kertyä siihen mennessä kun täytän 60v.
Ei ne suuret tulot vaan pienet menot, laskekaapa joskus huviksenne omat pakolliset kulut kuukaudessa ilman lainoja, niin saatatte yllättyä.
Lainojen maksaminen ei muuttaisi talouttani merkittävästi. Maksan asuntolainaa 600€ kuussa, mikä on n. 10% nettokuukausituloistani.
Vierailija kirjoitti:
Lainojen maksaminen ei muuttaisi talouttani merkittävästi. Maksan asuntolainaa 600€ kuussa, mikä on n. 10% nettokuukausituloistani.
Mun talouttani lainan loppuminen muuttaisi. Maksan nyt n. 500-1000 e yksin, rippuen käytänkö lyhennysvapaata. 500 e lisää käyttöön kyllä on paljon n. 2000 e nettotuloista.
Maksettiin jo alle nelikympisenä oman asunnon laina pois. Se helpotti arkea, kun juuri silloin olin jäämässä hoitovapaalle ja tulot laskivat tilapäisesti.
Sijoitusasuntojen lainaa maksetaan pois vielä, tarkoitus että niistä oltaisiin (lähes) velattomia viisikymppisinä ellei täss nyt uutta lainaa oteta.
Maailmalla myllertää tällä hetkellä joten muutama vuosi katsellaan ja ihmetellään, miten markkinat tässä kehittyvät.
Kysymys on kohdallani absurdi. En ole ikinä ottanut penniäkään lainaa vaikka olen jo selvästi yli 40-vuotias. En ole ottanut pikavippejä eikä minulle tulla ikinä isompia lainoja myöntämään. En siis tiedä mitä tekisin, koska tilanne ei tule koskaan olemaan kohdallani todellisuutta.
Auttaisin lapsia taloudellisesti varsinkin opintojen aikana. Matkustaisin mielellään enemmän. Nämä on rahankäytön ykköskohteet tälläkin hetkellä välttäättömien menojen jälkeen.
Tällä hetkellä palveluihin ei jää yhtään rahaa, tai ainakaan en priorisoi niitä. Olisi kiva käydä hieronnassa ja jalkahoidossa tai ainakin edes kampaajalla, kun senkin lopetin pari vuotta sitten.
Me saadaan asunto maksettua vasta 52-vuotiana, jos tällä menolla jatketaan.
Mökki oma jo 47-vuotiaana.
En voi kuin kuvitella sitä tunnetta, kun nämä on maksettu.