Olisiko sinulla hetki aikaa puhua rakkaudesta?
Myös ehdottomasta rakkaudesta? Millaista se voisi olla? Samanlaista kuin lapsen ja vanhempien ideaalielämässä?
Kommentit (33)
Mielestäni rakkaus itsessään on ehdotonta. Rakkaus sijaitsee ihmisen ulkopuolella mutta myös hänessä itsessään. Ehdoton rakkaus ei sisällä mustasukkaisuutta. Voiko sitten ihminen saavuttaa täydellisen, ehdottoman ja universaalin rakkauden pysyvästi? Moni väittää saavuttaneensa, eikä minulla ole mitään syytä olla uskomatta.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole aikaa.
Upeasti tiivistetty nykyihminen.
Lasta voi rakastaa ehdoitta vaikka ei lisikaan vanhempi. Kokemuksesta tiedän.
Kai pidät lapsen ja vanhemman ideaalisuhteena sitä, että ohjataan oikeaan ja tarttumaan ikäkauden mukaisiin haasteisiin? Ei siis vain sylivauvajuttuja.
Rakkauden ei milloinkaan pidä olla sellaista, että sietäisi toiselta mitä kakkaa vaan. Rakkaus ei sisällä huonoa kohtelua tms. Rakkaus ei ole, eikä sen tarvitse olla ehdotonta. Kun taas lemmikkiä voi rakastaa, vaikka se vauvana ja teininä purisi tms., koska se on eri laji ja itse on sen valinnut.
Eli pointtisi on, että rakkaus on vaihtokauppaa. Kenties bisnestä. Jotkut miehet ovat ostaneet "rakkautta". Se ei ole rakkautta vaan 🤮 ihmiskauppaa.
Rakkaus romanttisessa suhteessa ei ole ehdotonta. Kyllä siinä on ehtonsa. Esim. jos lyöt, rakkaus on loppu. Jos petät, rakkaus on loppu. Niin minun mielestä.
Sanotaanko näin, että kun rakkaus muuttuu satuttamiseksi, se ei ole enää rakkautta.
Silloin tietää olevansa tunne-elämältään epäterve, jos rakastaa, vaikka toinen kohtelee sua huonosti. Parisuhteessa siis.
Ehdoton rakkaus on sitä, joka ilmiselvästi, silminnähden, on syntynyt Ukrainan Zelen ja EU-komission pressan Ursulan välille. Ursulan katseessa on rakkauden salamoita, siitä ei ole pienintäkään epäilystä! Jännä nähdä, mihin rakkaus johtaa, veikkaan että alkuvaiheessa EUn koulujen ala-asteilla otetaan ukraina pakolliseksi aineeksi sekä kielten että historian opintosuunntelmassa. Kotitaloustunneilla opetetaan tyypillisimpien ukrainalaisten ruokien valmistusta. Tässä on opintosuunnitelmien tekijöillä vaikea paikka, kun on valittava sellaiset ruokalajit, jotka kuuluvat ukrainalaiseen keittiöön mutta eivät ollenkaan venäläiseen.
Vierailija kirjoitti:
Eli pointtisi on, että rakkaus on vaihtokauppaa. Kenties bisnestä. Jotkut miehet ovat ostaneet "rakkautta". Se ei ole rakkautta vaan 🤮 ihmiskauppaa.
Rakkaus romanttisessa suhteessa ei ole ehdotonta. Kyllä siinä on ehtonsa. Esim. jos lyöt, rakkaus on loppu. Jos petät, rakkaus on loppu. Niin minun mielestä.
Sanotaanko näin, että kun rakkaus muuttuu satuttamiseksi, se ei ole enää rakkautta.
Olen kanssasi samaa mieltä. Romanttinen rakkaus ei ole ehdotonta eikä sen tarvitsekaan olla.
Ihminen on perusitsekäs olio. Tämä lause ei ole moralisointia tai arvokeskustelua, se on biologiaa.
Kaikki ihmisen toiminta tähtää omien tarpeiden täyttämiseen eli palkkioon. Vaikka esim. kokisimme tekevämme jotain "hyvästä sydämestä", niin teemme sen , koska saamme palkaksi hyvän mielen, joka puolestaan täyttää jotain tarvetta/vajetta itsessämme. Useimmat toimivat näin tiedostamattaan.
Ihminen ei myöskään pysty toimimaan vastoin omaa tahtoaan.
Ehdotonta rakkautta ei voi olla olemassakaan, se on vastoin ihmisen perusolemusta.
Minä olen rakastanut miestäni jo 33-vuotta ja on molemmin puolista. Olen 57v ja mieheni täyttää 60v.
Kumpikin halutaan elää yhdessä kunnes kuolema erottaa. Olemme lapsettomia kun kumpikaan ei ole halunnut niin että riitämme toisillemme ilman lapsiakin.
Mieheni tulee aina heti töistä kotiin ja viihtyy minun kanssani ja kyljessäni. Hän huolehtii minusta yli kaiken. Tunnen kyllä olevani rakastettu ja hän kunnioittaa minua. Kaikki saan harrastukseeni jos on kohtuullista ja järkevää.
Ehdoton rakkaus ei tarkoita sitä, että antaisi kohdella itseään kaltoin. Rajat voi vetää (rajat ovat osa rakkautta) ja rakastaa toista kaukaa, jos lähellä on paha olla. Itse rakastan useaa "vaikeaa" ihmistä, joiden en anna hyppiä silmilleni. Ajattelenkin, että rakkaus lähtee itsestä. Siinä määrin kuin rakastan itseäni pystyn rakastamaan myös muita. Rakkaus tarkoittaa, että haluan rakastamalleni hyvää. Valitsen tietoisesti, rakastanko vai en.
Vierailija kirjoitti:
Ihminen on perusitsekäs olio. Tämä lause ei ole moralisointia tai arvokeskustelua, se on biologiaa.
Kaikki ihmisen toiminta tähtää omien tarpeiden täyttämiseen eli palkkioon. Vaikka esim. kokisimme tekevämme jotain "hyvästä sydämestä", niin teemme sen , koska saamme palkaksi hyvän mielen, joka puolestaan täyttää jotain tarvetta/vajetta itsessämme. Useimmat toimivat näin tiedostamattaan.
Ehdotonta rakkautta ei voi olla olemassakaan, se on vastoin ihmisen perusolemusta.
Kyllä. He jotka väittävät toimivansa pelkästä pyyteettömästä rakkaudesta unohtavat saavansa mielihyvää tekemisestää tavalla tai toisella. Olen ihmetellyt onko niin vaikea käsittää, että ei vapaaehtoistoiminta tai auttaminen ole pyyteetöntä vaikka niin väitetään. Kyse on jollakin tasolla saatavasta palkkiosta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä oli katkeraa puhetta. Oma syy jos tulee hyväksikäytetyksi. Sun ei tarvitse kenenkään tarpeita tyydyttää tai muuten olet ressukka.
Kyllä ihan kaikki pystyy toimimaan oman tahdon mukaisesti jos sellaista on.
Rakkautta on olemassa mutta sinä et ole sitä löytänyt jostain syystä.
Vierailija kirjoitti:
Rakastaminen ei kyllä monestikaan tunnu hyvältä, päinvastoin se voi olla raskasta, raakaa, repivää. Esim. vanhojen, sairaiden vanhempien hoitaminen tai (oletan, olen itse lapseton) päihde- tai muista vakavista ongelmista kärsivän lapsen vanhemmuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. He jotka väittävät toimivansa pelkästä pyyteettömästä rakkaudesta unohtavat saavansa mielihyvää tekemisestää tavalla tai toisella. Olen ihmetellyt onko niin vaikea käsittää, että ei vapaaehtoistoiminta tai auttaminen ole pyyteetöntä vaikka niin väitetään. Kyse on jollakin tasolla saatavasta palkkiosta.
Aikoinaan noita pohdiskellessa luin Kantia.
Lopulta olen sitä mieltä että väliäkö hällä, jos teko tuottaa hyvää, se on hyvä.
Rakkaus on koira helvetistä -Charles Bukowski
Terve ja rakentava rakkaus ei ole ehdotonta rakkautta.