Miksi isovanhemmat eivät anna lahjoja?
Olen ihmetellyt, kun miehen vanhemmat eivät koskaan anna mitään lahjoja. Tietenkin lahjat on lahjoja ja jokainen antaa jos haluaa. Mut onhan se myös vähän kohteliaisuusjuttu ja kyllä mua ihmetyttää, et miksi ei edes häihin ja ristiäisiin tuoda lahjaa, tullaan vaan kakut syömään ja kahvit juomaan. Itselleni en mitään odota, mut siis eivät lapsenlapsilleen ole koskaan antaneet esim. jouluna tai synttärinä lahjaa.
Taas ristiäisissä kakku maistui, yösija kelpasi ja vielä anoppi kahteen kertaan jaksoi mainita, miten heillä nyt on satoja tuhansia perintörahaa ja ovat katselleet omistusasuntoa. Mut ei mitään kastelahjaa lapsenlapselle eikä ees keksipakettia tuomiseksi kun tulivat meille yöksi. Puhumattakaan nyt mistään kukista lapsen syntymän johdosta tms.
Mies on surullinen, kun vanhempansa ovat niin törppöjä. Vaikea ymmärtää. . . onko elämänhallinnassa ongelmia vai mitä. Eivät ole kumpikaan koskaan olleet töissä vaan työttöminä elelleet. Nyt ovat perinnöillään rikastuneet.
Pitäisikö vain katkaista välit?
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko varma, etteivät siirrä rahaa miehesi tilille lahjoja varten?
Rahaa ei välttämättä miellä miniä lahjaksi kun se on miehen tilille mennyt vaikka joulurahaksi.
Ja mitäpä sitä nykyajan vaativille ihmisille ja lapsille osaa ostaa, ei mitään.Toinen mummu pahastui kun hänen taidokkaat sukkansa ja lapasensa tyttärensä pani pelastusarmeijalle vietäväksi.
Tämä on niin totta. Eihän sitä enää uskalla mitään antaakaan. Minunkin miniäkandidaatti on vegaani. En edes osaisi viedä mitään sopivaa keksipakettia tuollaiselle. Nykyään kaikki mitä tekee on aina väärin ihan tervehtimisestä asti.
Eivät ole miehen tilille koskaan laittaneet euron euroa. Ihan piti tarkistaa tämä asia mieheltä. Ei edes hänen opiskeluaikanaan. En edes odota rahaa, mutta oishan se lapsille kiva joku kirja tai elokuvalippu tai suklaalevy jouluna tai synttärinä. Onko aivan liikaa toivottu?
Meillä ei ole mitään allergioita tai ruokavaliorajoituksia ja tietävät sen kyllä. Kerran mies toivoi, että toisivat itse pullaa tai keksiä, kun oltiin juuri päästy vauvan kanssa sairaalasta, eikä ehditty kauppaan. Silloin taisivat jonkun Pullava-pitkon tuoda. Heillä siis kuusinumeroinen summa tilillä.
Oma matalapalkka-alalla osa-aikaisena työskentelevä äitini (isäni on jo kuollut aikoja sitten) on aina tuonut lapsenlapsen synnyttyä kukkia, valmista ruokaa monta rasiaa, kahvileipää, vaatteita vauvalle, itse neulotun nutun ja villasukat, helistimen ja vähän rahaa kortin välissä Olen hänelle sanonut, että ei tarvitse! Mutta hän haluaa lapsenlapsiaan vähän hemmotellakin, ihana äitini.
En ikimaailmassa antaisi itse tehtyä lahjaa mihinkään kirpparille! Törkeää tuokin!
Vierailija kirjoitti:
Olen varma, että eivät siirrä. Ihan kysyin asiaa mieheltä. Eivät ole hänelle edes opiskeluaikana mitään antaneet. Ei meidän häissä, ei valmistujaisissa, ei mieheni kolmekymppisillä, ei ristiäisissä, ei ikinä mitään. Ei aina edes korttia. Nyt ristiäisissä antoivat kortin, ihme kyllä.
Ja siis onhan sekin lahja, että ovat kunnioittaneet meitä läsnäolollaan perhejuhlissamme. . .vai onko? Tätä olen alkanut kyseenalaistaa!
Oma isäni on kuollut, joten en pidä sitäkään itsestäänselvyytenä, että omat vanhemmat ovat omissa häissä mukana.
En muuten koskaan ole mennyt vauvaa katsomaan "sairaalasta tultua". Kai se nyt on se kohta kun äiti saa levätä ja tutustella vauvaan.
Ei ole tarvetta ollut edes olla isompien lapsenvahtina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rahaa ei välttämättä miellä miniä lahjaksi kun se on miehen tilille mennyt vaikka joulurahaksi.
Ja mitäpä sitä nykyajan vaativille ihmisille ja lapsille osaa ostaa, ei mitään.Toinen mummu pahastui kun hänen taidokkaat sukkansa ja lapasensa tyttärensä pani pelastusarmeijalle vietäväksi.
Tämä on niin totta. Eihän sitä enää uskalla mitään antaakaan. Minunkin miniäkandidaatti on vegaani. En edes osaisi viedä mitään sopivaa keksipakettia tuollaiselle. Nykyään kaikki mitä tekee on aina väärin ihan tervehtimisestä asti.
Eivät ole miehen tilille koskaan laittaneet euron euroa. Ihan piti tarkistaa tämä asia mieheltä. Ei edes hänen opiskeluaikanaan. En edes odota rahaa, mutta oishan se lapsille kiva joku kirja tai elokuvalippu tai suklaalevy jouluna tai synttärinä. Onko aivan liikaa toivottu?
Meillä ei ole mitään allergioita tai ruokavaliorajoituksia ja tietävät sen kyllä. Kerran mies toivoi, että toisivat itse pullaa tai keksiä, kun oltiin juuri päästy vauvan kanssa sairaalasta, eikä ehditty kauppaan. Silloin taisivat jonkun Pullava-pitkon tuoda. Heillä siis kuusinumeroinen summa tilillä.
Oma matalapalkka-alalla osa-aikaisena työskentelevä äitini (isäni on jo kuollut aikoja sitten) on aina tuonut lapsenlapsen synnyttyä kukkia, valmista ruokaa monta rasiaa, kahvileipää, vaatteita vauvalle, itse neulotun nutun ja villasukat, helistimen ja vähän rahaa kortin välissä Olen hänelle sanonut, että ei tarvitse! Mutta hän haluaa lapsenlapsiaan vähän hemmotellakin, ihana äitini.
En ikimaailmassa antaisi itse tehtyä lahjaa mihinkään kirpparille! Törkeää tuokin!
Mites sinä noin tarkkaan tiedät appivanhempien pankkitilit? En tiedä lasteni raha-asioita eivätkä he meidän.
Miksi aikuisia pitäisi rahallisesti auttaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Törppöjä. Saiko mieskään koskaan lapsena lahjoja ?
Mun mies kertoi, että kyllä he siskojensa kanssa sai omilta isovanhemmiltaan lahjoja, hienojakin. Eli nämä appivanhemmat ovat itse saaneet lapsilleen lahjoja ja apua omilta vanhemmiltaan En vaan tajua tätä kuviota! Päässä soi vaan se jokainen, joka apua saa, sitä joskus tajuu myös antaa Vaan kun ei tajua
Apua, apua vaan lapset kerjää vanhemmiltaan.. lahjat ymmärrän mutta tuota apua en.
Kyllä niin minä kuin mieheni maltoimme odottaa vanhempiemme kuoöemaa ennenko heidän rahojaan kärkyimme.
En ole ikinä kerjännyt mitään. En odota rahaa. Toivon, että isovanhemmat olisivat mukana lasteni elämässä ja osoittaisivat jotain välittämistä.
Minusta on aika törkeää, että näiden isovanhempien omat vanhemmat ovat antaneet lapsilleen ja lapsenlapsilleen lahjoja, hienojakin. Nyt he eivät vuorostaan muista lapsenlapsiaan yhtään mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites sinä noin tarkkaan tiedät appivanhempien pankkitilit? En tiedä lasteni raha-asioita eivätkä he meidän.
Miksi aikuisia pitäisi rahallisesti auttaa?
No tämäpä! Kuule nyt ristiäisissä nämä isovanhemmat siis tulivat juhliin, eivät mitään lahjaa tuoneet. Tulivat meille yöksi, eivät mitään tuliaista tuoneet. Ja sitten anoppi vielä vierailun aikana kahteen kertaan kertoi, miten heillä on nyt yli 300 000 euroa perintörahoja ja ovat ajatelleet ostaa omistusasunnon. Siksi tiedän heidän tilinsä, kun hän itse sen kertoi!
Ei pidä aikuisille antaa rahaa, en ole todellakaan mitään sellaista sanonut! Mutta kyllä jouluna moni isovanhempi lapsenlapsiaan jotenkin muistaa.
-ap
Vierailija kirjoitti:
En muuten koskaan ole mennyt vauvaa katsomaan "sairaalasta tultua". Kai se nyt on se kohta kun äiti saa levätä ja tutustella vauvaan.
Ehkä en vaan tajua, kun oma anoppi on amerikkalainen ja siellä on tapana olla synnytyksessäkin mukana, mutta pidän tätä outona. Omat appivanhemmat lensi Amerikasta viikko ennen mun synnytystä. Suomen systeemien takia anoppi ei ollut mukana synnärillä, mutta vauva oli ehkä tunnin vanha kun isovanhemmat tapasi hänet ekan kerran ja soittivat videopuhelun muille lapsilleen, että hekin näkee uuden sukulaisensa. Ei mulla käynyt mielessäkään kieltää, kun se ois ollut tosi töykeää. Isovanhemmat on kuitenkin isovanhemmat. Jos isovanhemmat haluaa nähdä lapsen, niin äidin tehtävä on kestää se hetki, kun ne käy kylässä ja isän viihdyttää ja esitellä lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole tarvetta ollut edes olla isompien lapsenvahtina.Ehkä en vaan tajua, kun oma anoppi on amerikkalainen ja siellä on tapana olla synnytyksessäkin mukana, mutta pidän tätä outona. Omat appivanhemmat lensi Amerikasta viikko ennen mun synnytystä. Suomen systeemien takia anoppi ei ollut mukana synnärillä, mutta vauva oli ehkä tunnin vanha kun isovanhemmat tapasi hänet ekan kerran ja soittivat videopuhelun muille lapsilleen, että hekin näkee uuden sukulaisensa. Ei mulla käynyt mielessäkään kieltää, kun se ois ollut tosi töykeää. Isovanhemmat on kuitenkin isovanhemmat. Jos isovanhemmat haluaa nähdä lapsen, niin äidin tehtävä on kestää se hetki, kun ne käy kylässä ja isän viihdyttää ja esitellä lapsi.
Mun anoppihan on siis ollut huoneessa muiden lapsen lastensa syntyessä. Kuuluu kuulemma asiaan ja on parental alenation, jos ei sallita.
Vierailija kirjoitti:
Et siis tarvitse lastenlapsiasi mihinkään, jolloin lastenlapsesi eivät tarvitse sinua. Win-win. Oma äitini oli samanlainen, ja nyt hän vanhana mummona ihmettelee kun aikuiset lastenlapset eivät koskaan käy katsomassa.
Mikä on kohtuullinen summa yön ylitse viipymisestä korvaamaan tarjoilut ja yösijan?
Entä pelkkä kahvillä käyminen?
Entä lahjan arvo vastasyntyneelle, 10- vuotiaalle, teinille?
Joululahjojen arvo per henkilö?
Vierailija kirjoitti:
Olleet työttöminä, saaneet kaiken ilmaiseksi. Ei mitään omaa vastuuta mistään.
tämä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole tarvetta ollut edes olla isompien lapsenvahtina.Et siis tarvitse lastenlapsiasi mihinkään, jolloin lastenlapsesi eivät tarvitse sinua. Win-win. Oma äitini oli samanlainen, ja nyt hän vanhana mummona ihmettelee kun aikuiset lastenlapset eivät koskaan käy katsomassa.
Miksi hyökkäisin häiritsemään kotiutunutta äitiä ja lasta? Jos he tarvitsisivat apua, menisin. En muuten häiriöksi ennenkuin kutsutaan vauvaa katsomaan.
Häiriköitkö sinä koko ajan lastesi perheissä, sekö se on rakkautta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isovanhemmat = lahja-automaatteja. Vierailut haittaa.
Muistatteko te isovanhempien synttärit? Minun synttäreitäni ei kukaan muista koskaan. Eikä vaarinkaan. Ei nimppareita, joululahjoista olemme kieltäytyneet, lapsenlapsille ostetaan.Mies aina soittaa heidän syntymäpäivänään. Miksi antaisi vanhemmilleen synttärilahjan, kun he eivät anna hänelle edes hää- tai valmistujaislahjaa? Eikä minusta aikusille tarvitsekaan antaa, vaikka itse kyllä annan äidilleni ja aikuiselle veljelleni. Me ei olla pidetty isovanhempia lahja-automaatteina vaan ollaan pidetty yhteyttä, vaikka ei lahjoja ole tullut. Jouluna en todellakaan odota meille aikuisille mitään, mut vähän on ihmetyttänyt, et eivät lapsillekaan anna mitään. . .
Oon alkanut miettiä, et onko tää ihan puhdasta veetuilua ja miksi me yritetään niin kovasti pitää välejä yllä kun heidän puoleltaan. . . ei mitään.
Tulevathan he käymään ja ovat lapsenlapsen isovanhemmat. Sinun mielestäsi ei kuitenkaan mitään, käyminen ei ole mitään.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on kohtuullinen summa yön ylitse viipymisestä korvaamaan tarjoilut ja yösijan?
Jokainen varmasti tuo sellaiset tuliaiset ja antaa sellaiset lahjat kuin haluaa ja oma lompakko antaa myöten.
On epäkohteliasta mennä katsomaan vauvaa, eikä tuoda mitään. Kohteliasta on viedä kukkia tai kahvileipää.
On outoa, ettei halua antaa pienille lapsenlapsilleen joululahjaa. Mitä niin pahaa ovat lapset tehneet, että eivät ole joulahjaakaan ukilta ja mummilta ansainneet? Varmasti lapset isompana tätä miettivät.
On törkeää, että ei anna omalle pojalleen häälahjaa, vaikka tulee häihin. Tämä on jo melkein anteeksiantamatonta.
Vaikea tilanne. Veikkaan mt-ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Kai tuo yöpyminen tarjoiluineen ja aamupaloineen 100 e/ hlö appivanhemmilta. Kalliimpaa se hotellissa heille olisi + tietysti päälle lapsille lahjat.
Kahvituksen hinnaksi nykyisin lasketaan 50 e hlö, lasten lahjat ja keksit muun päälle.
Vierailija kirjoitti:
Heillä on vahva köyhän ihmisen identiteetti. Ei sillä ole mitään tekemistä sen kanssa, kuinka paljon heillä on rahaa ja omaisuutta, koska he ajattelevat itse olevansa köyhiä.
Olen joskus ollut tekemisissä tällaisen ihmisen kanssa. Hän oli täysin vakuuttunut siitä, että hän on työssäkäyvänä sinkkuna köyhempi kuin minä opiskelijana. Siihen vedoten hän yritti maksattaa minulla kaikki yhteiset menot (esim. yhteisen reissun matkakulut) ja kun olimme vaikka yhdessä syömässä, hän vihjaili, voisinko minä maksaa, kun minullahan on aina rahaa. Toisaalta, ei hänellä kyllä ollut melkein koskaan rahaa. Silloin kun hänellä sitä oli, hän ajatteli, että nyt, kun sitä rahaa on, sitä pitää käyttää, koska kohta sitä ei enää ole. No, ei ollut. Miksiköhän?
Tämä voi varmasti olla totta. Koira ei karvoistaan pääse, sanotaan.
Minä annan rahana lahjat, koskaan en ole ostamani vaatteita nähnyt lapsen päällä joten turhaan ostan mitään.
Ap, olen pahoillani, mutta appivanhempasi ovat saitoja ja ahneita pölvästejä. Ehkä he ovat tottuneet olemaan siipiveikkoina ja siksi tuo on heille luonteva tapa toimia. Täällä nyt sinulle kirjoittelevat samanlaiset tyypit tai sitten ihan vaan trollit. Normaaleihin käytöstapoihin kuuluu viedä pieni lahja tai muistaminen tuollaisiin juhliin, eikä ole ollenkaan kohtuutonta ihmetellä isovanhempia, jotka eivät ikinä tuo edes pientä lahjaa lapsille nimenomaan silloin, kun on juhlat. Tavalliset kyläilyt ovat asia erikseen. Minusta on normaalimpaa, että isovanhempia joutuu vähän toppuuttelemaan välillä, etteivät toisi liikaa lahjoja, varsinkin jos varallisuutta on kertynyt. Eivät he varmasti pahaa tarkoita, eivät vaan tajua. Suosittelen silti pitämään välit kunnossa lasten takia. Sinun äitisi vaikuttaa ihanalta isoäidiltä.
Erikoista, mutta en nyt tuon takia välejä menisi katkomaan.
Jos rahaa antaa, on summa liian pieni, tai lahjan saaja kokee sen "liian persoonattomaksi", ei sisällä mitään "ajatusta". Lahjakortti taas on ihan väärään paikkaan.