Onko totta, että erityisesti ylipainoisia naisia kiusataan kuntosaleilla?
Laitoin Google-hakuun hakusanoiksi "kuntosali" ja "kiusaaminen", niin aika paljon tuli vastaan kirjoituksia, joissa ihmiset kertoivat omista kiusaamiskokemuksistaan kuntosaleilla.
Kuulemma erityisesti ylipainoisille ihmisille, enimmäkseen kai naisille, saatetaan kuulemma vittuilla ihan avoimesti sekä henkilökunnan että muiden asiakkaiden toimesta jopa ihan päin naamaa. Kuulemma jopa 3-kymppiset naiset saattavat osallistua peruskoulutasoiseen hihittelyyn ja muuhun kiusaamiseen.
Kommentit (101)
Ei sen paikan nimi suotta ole KUNTOsali! Ei sinne mitään ihrakasoja haluta hikoilemaan ja haisemaan. Pilaavat vain muiden treenin kun lyllertävät laitteelta toiselle ja yrittävät sovitella itseään laitteeseen. Menkää vaan sinne Heseen ahmimaan niitä megapekonihamppoja, me hoikat ja timmit vaan treenataan!
En ole omalla salilla tällaista huomannut ikinä, olen käynyt melkein 10 vuotta ryhmäliikuntatunneilla ja kuntosalin puolella. Siellä käy ihan kaiken ikäisiä, kuntoisia, kokoisia ja näköisiä, ja myös ohjaajat on yhtä ihanan kirjava ja monipuolinen porukka.
Tällä viikolla olin jumppatunnilla, jonne tuli melko ylipainoinen nainen, jolla oli treenihousut ja yläosana vain sellaiset urheiluliivit eli pullea vatsa oli paljaana ja se yläosa oli siis selkeästi sellanen, jonka päälle ainakin itse pukisin ehdottomasti topin. Sain itseni kiinni ajattelemasta, että kamala, en ikinä kehtaisi pukeutua noin, varsinkaan ylipainoisena, mutta sitten heti perään ajattelin että hemmetti, onpa mahtavaa että hän kehtaa ja pukeutuu just niin kuin haluaa ja tulee mukaan jumppaan. Olin kateellinen hänen hyvälle itsetunnolleen.
Kukaan ei todellakaan kommentoinut tälle naiselle mitään vaatetuksesta tai muustakaan.
En ole moista omalla salilla huomannut. Kyllä siellä kaiken ikäisiä ja painoisia ihmisiä käy ja kaikki keskittyy omaan tekemiseen. Välillä siellä näkee niitä keskenään hihitteleviä teinejä, niistä voi joku huonommalla itsetunnolla varustettu ajatella helposti, että noi nauraa mulle. Mua ei nappaa vaikka nauraiskin. Luurit korville ja sinne vaan rautaa heiluttelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei sen paikan nimi suotta ole KUNTOsali! Ei sinne mitään ihrakasoja haluta hikoilemaan ja haisemaan. Pilaavat vain muiden treenin kun lyllertävät laitteelta toiselle ja yrittävät sovitella itseään laitteeseen. Menkää vaan sinne Heseen ahmimaan niitä megapekonihamppoja, me hoikat ja timmit vaan treenataan!
Pitäähän se kuntoilu jostain aloittaa. Jos ei mihinkään voi kotiovelta lähteä ilman vittuilua niin vaikeaa se on. En yhtään ihmettele että moni sitten valitsee mennä heselle koska sinnehän läski saa ja kuuluu mennä.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä kuntosaleista, kun en ole uskaltanut mennä, mutta mulle on huudeltu ja haukuttu raitiovaunussa ja ravintolassa. Olen lähes viisikymppinen nainen.
Ei pahalla mutta oletko miettinyt että on jotain muutakin kuin lihavuus? Ehkä pukeudut oudosti ja tilanteeseen sopimattomasti? Tai on jotain muuta. Tietenkään ihmisille ei saa huudella eikä se ole hyväksyttävää koskaan, pitäisi ymmärtää hyväksyä erilaisuus. Mutta jotkut ihmiset nyt vaan on törppöjä ja jos haluat huutelusta eroon, syy saattaa olla joku hyvinkin yksinkertainen. Tilanne jossa itse olen todistanut ikävää huomiota ihmistä kohtaan oli sellainen, jossa kyseinen henkilö haisi navetalle ja hänellä ei ollut rintaliivejä vaikka olisi kipeästi tarvinnut niitä. Hän ei ollut edes erityisen lihava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä kuntosaleista, kun en ole uskaltanut mennä, mutta mulle on huudeltu ja haukuttu raitiovaunussa ja ravintolassa. Olen lähes viisikymppinen nainen.
Ei pahalla mutta oletko miettinyt että on jotain muutakin kuin lihavuus? Ehkä pukeudut oudosti ja tilanteeseen sopimattomasti? Tai on jotain muuta. Tietenkään ihmisille ei saa huudella eikä se ole hyväksyttävää koskaan, pitäisi ymmärtää hyväksyä erilaisuus. Mutta jotkut ihmiset nyt vaan on törppöjä ja jos haluat huutelusta eroon, syy saattaa olla joku hyvinkin yksinkertainen. Tilanne jossa itse olen todistanut ikävää huomiota ihmistä kohtaan oli sellainen, jossa kyseinen henkilö haisi navetalle ja hänellä ei ollut rintaliivejä vaikka olisi kipeästi tarvinnut niitä. Hän ei ollut edes erityisen lihava.
Eiköhän tuollaiset selvästi mielenterveysongelmaiset ole asia erikseen? Itse en ainakaan pukeudu mitenkään oudosti enkä huomiota herättävästi. Yritän olla kaikin puolin huomaamaton ja näkymätön, mikä enimmäkseen onnistuukin. Mutta aina löytyy joku joka ei anna olla rauhassa näkymätön.
Olen aina ollut pyöreä en lihava mutta pyöreä,rauhassa olen saanut olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän tuollaiset selvästi mielenterveysongelmaiset ole asia erikseen? Itse en ainakaan pukeudu mitenkään oudosti enkä huomiota herättävästi. Yritän olla kaikin puolin huomaamaton ja näkymätön, mikä enimmäkseen onnistuukin. Mutta aina löytyy joku joka ei anna olla rauhassa näkymätön.
Eiköhän jokainen joka on jotenkin off kuvittele itse olevansa ok? Toinen on sitten tahattomat mokat. Esim yksi lihava tuttu jolla oli juhlissa ihan ok mekko - seisoessa. Istuessa kaikki näki suoraan hänen hameensa alle. Joka tapauksessa jos minulle huudeltaisiin useammin kuin kerran, miettisin tarkkaan että oliko siinä tilanteessa jotain mitä en tajunnut. Olettaen että omasta mielestäni ei olisi mitään "syytä" kuten huomiotaherättävän erilainen ulkonäkö. Se että on normaalilla tavalla lihava ei liene tarpeeksi huomiotaherättävää?
Mulla on vain yksi havainto, kun ylipainoinen ystäväni neuvoi ja ohjasi mua salilla. Kaksi max 20v salijonnea katseli pitkään ja taisivat hiljaisella äänellä asiaa keskenään ihmetellä. Onko se sitten kiusaamista, vai onko se oivaltamista ja kasvamista että tajuaa, että ylipainoinen voi tietää salihommista enemmän kuin hoikka.
Joku kyseli kivaa salia Tampereella.
Olisi yksi mielessä. Lielahti GoGo. Tällä kuntosalilla käy kaikenkokoista, -ikäistä ja -näköistä porukkaa. Saa treenata omassa rauhassa, ja on siellä porukoitakin yhdessä treenaamassa. Koskaan en ole huomannut mitään ilkeilyä, kyttäystä tai muuta epäsopivaa. Tosin paha tapa keskittyä treenaamaan täysin omassa rauhassa muutenkin.
Salilla ei ole mitään parhaat päälle-meininkiä, ihan tavallisia treenivaatteita kaikilla.
Paskamainen ilmiö on kuntosalikiusaaminen, sellaista ei saisi missään salilla tai muuallakaan tapahtua! Kehorauha kaikille!
Kävin kuntosalilla, mutta en ollut kenenkään kanssa siellä tekemisissä muutakuin pari ekaa kertaa kuntosalin ohjaajan kanssa, kun käytiin läpi treeniohjelma. En katsellut muita ja tietääkseni kukaan ei katsellut minua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jospa menisitte sellaiselle salille, joka ei ole pintaliitopissiksille tarkoitettu?
Ei mua ainakaan ole kiusattu, ei edes katsottu, ja tutut naamat, ja noni muukin moikkaa nykyisin.
Käyn pienellä yksityisellä salilla, sekä uimahallilla.
BMI 39
Ongelma on siinä, ettei pienillä paikkakunnilla ole valinnanvaraa. Minun asuinpaikkakunnallani oli kaupungin sali, jossa on enimmäkseen varttuneita miehiä nostamassa painoja.
Eli käytännössä paras ihmisryhmä, jos ei halua tulla kiusatuksi tämän asian suhteen.
Vierailija kirjoitti:
On ihan totta.
Minulla on ylipainoa ja ensimmäisen kerran salilla käydessäni joku miespuolinen salikävijä jäi tuijottamaan niin pitkäksi aikaa ja ihmetteli ihan fysioterapeutin tekemää saliohjelmaa että se ensimmäinen kerta jäi viimeiseksi. En mennyt enää kuntosalille enkä todellakaan menekään sinne nöyryytettäväksi ellei avata jotakin erillistä pulskille ihmisille llevaa salia missä on bmi-raja.
Siis annoit periksi jonku tuntemattoman pitkän tuijotuksen takia? No olihan tuo hyvä tekosyy antaa periksi.
Christiiina kirjoitti:
Nuo jutut ovat lihavien omassa päässä. Minä treenaan salilla pari kertaa viikossa enkö koskaan ole kiusannut tai edes avoimesti tuijottanut lihavia.
Jahas, olet siis jossain haukkumaviestissä muistanut kirjautua ulos...
Miksi valehtellet ja keksit juttuja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ihan totta.
Minulla on ylipainoa ja ensimmäisen kerran salilla käydessäni joku miespuolinen salikävijä jäi tuijottamaan niin pitkäksi aikaa ja ihmetteli ihan fysioterapeutin tekemää saliohjelmaa että se ensimmäinen kerta jäi viimeiseksi. En mennyt enää kuntosalille enkä todellakaan menekään sinne nöyryytettäväksi ellei avata jotakin erillistä pulskille ihmisille llevaa salia missä on bmi-raja.Siis annoit periksi jonku tuntemattoman pitkän tuijotuksen takia? No olihan tuo hyvä tekosyy antaa periksi.
Miehillä ei ole oikeutta katsoa mihinkään suuntaan salilla. Kaikki on asiatonta tuijotusta jos nainen niin päättää!!
On totta, valitettavasti. Lihavalle ihmiselle voi olla iso kynnys tulla salille, eikä siellä - kuten ei missään muuallakaan - saisi ikinä kiusata ketään. On vain hienoa, että ylipainoinen ihminen haluaa lähteä treenaamaan ja on päättänyt haluta tulla terveemmäksi. Minua ei kiusattu henkilökunnan, vaan toisen salinkävijän toimesta. Tuli aina siihen taakse hirnumaan, kun olin juoksumatolla. No, en mä sitä kauaa katsellut. Nappasin sen lieron mukaan ja raahasin kassalle, missä selitin tilanteen. Kaveri oli mulla todistajana, ja tän kiusaajan salijäsenyys sillä salilla loppui siihen ja lähetettiin ovesta ulos. Jos jollakulla on aikaa kiusata toista tai kommentoida tämän vaatetusta yms, ei selvästikään keskity siihen omaan treeniin tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Hirveää. Asun ulkomailla ja täällä ollaan sivistyneitä. Lihavia tsempataan ja rohkaistaan kuntosalilla!
Asun ulkomailla ja luoja kiitos täällä ei tsempata ja rohkaista vaan saa ihan rauhassa tehdä oman ohjelman. Tuo tsemppaus olisi todella kiusallista ja vaivaannuttavaa.
Wolfiin olen tykästynyt. Sijainti, halpa kertamaksu ja välineitä joka lähtöön. Tai Nääshallin kuntosali, matkakortilla joku 2,5 e kerta.
En ole kyllä kuntosalilla tuijotteluun / naureskeluun törmännyt. Itekin painoin aloitellessa 130 kg, eikä se ollu lihasta :D Täysin omassa rauhassa on saanut tehdä, mitä nyt joku joskus kysyy onko se tai tuo väline vapaa.
Lähinnä sitä tulee kateltua että koskahan naapuri saa settinsä valmiiksi ja pääsis laitteelle. Tai ihan vaan kiinnostuksesta katsottua jos joku tekee eri tekniikalla / eri harjoitetta mitä itse tuusaa.
Mutta tokihan urpoja maailmaan mahtuu. Miksipä niiden mielipiteille mitään painoarvoa antaisikaan.