Logistiikkaongelma: kuljetukset seitsemänteen kerrokseen
Olen muuttamassa seitsemänteen kerrokseen. Koska kävelen huonosti, tilaan ruoan ja päivittäistavarat kerran viikossa marketista, yleensä kaksi laatikollista puolillaan. Näin olen tehnyt vuosia.
Miten logistiikka hoituu tällaisessa tapauksessa:
- minä en pysty kulkemaan portaita
- kuljettaja ei pystyy kulkemaan portaita kantamusten kanssa (eikä varmasti kiipeäisi muutenkaan)
- yhdessä laatikoiden kanssa emme mahdu pieneen hissiin
- ulko-ovi aukeaa avaimella, ei koodilla
- muita ihmisiä ei ole auttamassa
Tiedän, että yhtälön voi ratkaista, jos on paljon aikaa ja viitseliäisyyttä, mutta nyt etsiskelen ratkaisua, joka on olosuhteisiin nähden mahdollinen. Keksiikö joku?
Kommentit (29)
Jos menet avaamaan oven ja menet yksin laatikoiden kanssa hissiin, saatko ne hissistä asuntoon?
Koeta etsiä joku talkooporukka. Urheiluseura. Palomiesten yhdistys. Etc. Jos heillä on tarjota tällaista palvelua, heillä on myös vakuutus. Ainakin tapaturmille.
Maksat seuralle, et suoraan kantajille.
Tällaisiin olen joskus törmännyt, kun vaikka rakennustyömaalle pitää kantaa ikkunat kerroksiin ja hissi ei vielä toimi.
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos vaan kuolisit nälkään, jos et osaa ratkaista ongelmaa?
Kuten se, että mitä jos vain menisit sinne alas avaamaan oven ja hoidat ostoksesi asuntoon
Jännä asenne sinulla. Harva suhtautuu noin kiukkuisesti kysymykseen, johon ei osaa vastata.
ap
Miten ajattelit liikkua kun/jos hissi on jumissa? En todellakaan muuttaisi 7. kerrokseen, jos en pystyisi kävelemään.
Vierailija kirjoitti:
Koeta etsiä joku talkooporukka. Urheiluseura. Palomiesten yhdistys. Etc. Jos heillä on tarjota tällaista palvelua, heillä on myös vakuutus. Ainakin tapaturmille.
Tällaisiin olen joskus törmännyt, kun vaikka rakennustyömaalle pitää kantaa ikkunat kerroksiin ja hissi ei vielä toimi.
Talkooporukka kuljettamaan ruokakuljetuksia? No sitä saat etsiä.
Vierailija kirjoitti:
Jos menet avaamaan oven ja menet yksin laatikoiden kanssa hissiin, saatko ne hissistä asuntoon?
Enpä tullut ajatelleeksi tuota. En pysty nostamaan mitään, mutta ehkä saisin laatikot kulkemaan siirtämällä niitä jaloillani pikkuhiljaa. Hissistä ei liene pitkä matka enää (en ole nähnyt sitä vielä). Kiitos! :)
ap
Miksi pitää tieten tahtoen hankaloittaa omaa elämäänsä muuttamalla seitsemänteen kerrokseen? Varsinkin noilla spekseillä?
Kait olet nähnyt kuvia jostain Aasiasta jossa pilvenpiirtäjistä kasvaa puita. Maasta sinä olet ja maaksi olet tuleva ja luoto hoitaa luontoa.
Nyt on ihan pakko kysyä, miten ihmeessä haluat muuttaa tuollaiseen asuntoon? Mitä jos hissiin tulee vika, ja se on pois käytöstä?
Vierailija kirjoitti:
Kiitos neuvosta. Tuo onkin tosiaan mahdollista, mutta en viitsisi käyttää tuollaisia palveluja vakituisesti. Mutta pidän mielessä kyllä. :)
ap
Kyllä olisi todella turvaton olo, jos olisi jumissa seitsemännessä kerroksessa, eikä pääsisi kävellen ulos ilman hissiä. Kai tiedät että tulipalon tai hätätilanteen sattuessa hissin käyttö on kielletty?
Vierailija kirjoitti:
Miten ajattelit liikkua kun/jos hissi on jumissa? En todellakaan muuttaisi 7. kerrokseen, jos en pystyisi kävelemään.
En minä liiku täällä maan tasallakaan. Hissi saa olla jumissa vaikka vuoden, ei haittaa.
ap
Menet hissillä alas. Avaat oven ruokalähetille. Ruokalähetti menee laatikoiden kanssa hissiin ja vie ostoksesi ovesi viereen. Tulee hissillä alas ja sinä menet ylös ja siirrät pikkuhiljaa ostokset kotiisi.
Tilaa kerran päivässä niin ostokset mahtuu hyvin pieneen hissiin.
Vierailija kirjoitti:
Menet hissillä alas. Avaat oven ruokalähetille. Ruokalähetti menee laatikoiden kanssa hissiin ja vie ostoksesi ovesi viereen. Tulee hissillä alas ja sinä menet ylös ja siirrät pikkuhiljaa ostokset kotiisi.
Vielä parempi, että ruokalähetti odottaa ovella ja sinä menet hissillä ylös, jolloin voit avata hänelle oven ja lähetti vie laatikot keittiöön. Ei siinä lähetillä ole kuin pari minuuttia odottelua.
Vierailija kirjoitti:
Noin se varmaan sujuukin parhaiten. Pitää vain tietää, millaisia naapurit ovat silloin, kun selkänsä kääntää.
Hyvä juttu.
ap
Siis sinä ja 2 laatikkoa ette mahdu hissiin ja talossa on 7 kerrosta? Enpä haluaisi olla muuttomiehenä tuossa talossa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpä tullut ajatelleeksi tuota. En pysty nostamaan mitään, mutta ehkä saisin laatikot kulkemaan siirtämällä niitä jaloillani pikkuhiljaa. Hissistä ei liene pitkä matka enää (en ole nähnyt sitä vielä). Kiitos! :)
ap
Tai jospa hommaat jonkun pyörällisen kärryn jonka päällä voit työnnellä laatikot hissiin ja siitä kotiin?
Osta rautakaupasta sellainen kuljetustaso (?) eli levy jossa on pyörät alla. Sen päälle sitten laatikot ja potkit ne hissistä kotiin.
Mitä jos vaan kuolisit nälkään, jos et osaa ratkaista ongelmaa?
Kuten se, että mitä jos vain menisit sinne alas avaamaan oven ja hoidat ostoksesi asuntoon