Onko totta, että erityisesti ylipainoisia naisia kiusataan kuntosaleilla?
Laitoin Google-hakuun hakusanoiksi "kuntosali" ja "kiusaaminen", niin aika paljon tuli vastaan kirjoituksia, joissa ihmiset kertoivat omista kiusaamiskokemuksistaan kuntosaleilla.
Kuulemma erityisesti ylipainoisille ihmisille, enimmäkseen kai naisille, saatetaan kuulemma vittuilla ihan avoimesti sekä henkilökunnan että muiden asiakkaiden toimesta jopa ihan päin naamaa. Kuulemma jopa 3-kymppiset naiset saattavat osallistua peruskoulutasoiseen hihittelyyn ja muuhun kiusaamiseen.
Kommentit (101)
Vierailija kirjoitti:
Suurimmaksi osaksi vilkasta mielikuvitusta. Vuosikymmeniä kuntosaleilla käyneenä en ole huomannut. Kaikki tuntuu keskittyvän omaan suorittamiseen. Hienoa ja erittäin tärkeää että kaikenkokoiset ja - ikäiset kohottavat kuntoaan.
Ikävä, että täällä joidenkin kohdalle on sattunut kurjia kokemuksia. Mutta minulla on kanssa sama havainto kuin sinulla, että vuosikausia samalla salilla käyneenä kaikki keskittyy itseensä. Salini on isossa kaupungissa, siellä käy kaikenikäisiä ja näköisiä ja painoisia. Olen itsekin reippaasti ylipainoinen tällä hetkellä, mutta kukaan ei ole kiinnittänyt mitään negatiivista huomiota. Joskus kauan sitten en tykännyt, kun joku tuntematon mies tuli neuvomaan jossain laitteessa voimakkain sanankääntein. Kerran tuntematon ulkomaalainen nainen tuli myös jotenkin vahvasti neuvomaan, kun tein kuminauhan kanssa asioita. En tykkää tämmöisestä. Siitä tulee ikävä olo, että joku on töllistellyt. Aina ei jaksa jokaista liikettä tehdä viimeisen päälle ja itselleni haen salilta myös mielenrentoutusta. En vain jotain suoritusta fyysisesti.
Ketään ei kiinnosta toisten paino tai joku kiusaaminen. Se on ihan omaa harhaa tai pelkoa. Sinne mennään vaan omat treenit tekemään ja sillä siisti.
Vierailija kirjoitti:
On totta, valitettavasti. Lihavalle ihmiselle voi olla iso kynnys tulla salille, eikä siellä - kuten ei missään muuallakaan - saisi ikinä kiusata ketään. On vain hienoa, että ylipainoinen ihminen haluaa lähteä treenaamaan ja on päättänyt haluta tulla terveemmäksi. Minua ei kiusattu henkilökunnan, vaan toisen salinkävijän toimesta. Tuli aina siihen taakse hirnumaan, kun olin juoksumatolla. No, en mä sitä kauaa katsellut. Nappasin sen lieron mukaan ja raahasin kassalle, missä selitin tilanteen. Kaveri oli mulla todistajana, ja tän kiusaajan salijäsenyys sillä salilla loppui siihen ja lähetettiin ovesta ulos. Jos jollakulla on aikaa kiusata toista tai kommentoida tämän vaatetusta yms, ei selvästikään keskity siihen omaan treeniin tarpeeksi.
Huomauttaisin vaan että se että on ylipainoinen ei tarkoita sitä että on koko elämänsä vältellyt treenaamista kuin ruttoa. Tai että terveenä pysyminen olisi päätösluonteinen asia.
t. sairauksien vuoksi lihonut liikunnanohjaaja
Minua tuijotti eräs mies kun taapersin juoksumatolla. Tuijotin takasin. Hän käänsi katseensa pois! Jos ei olisi mee toota, niin olisin iskenyt silmää ja lähettänyt lentosuukon!
Sanoin eräälle saliyrittäjälle, että läskit ei tule tänne, kun täällä on joka paikka peilitetty! Ja, kun järjestetään niitä hikijumppija ym, joihin me lihavat emme pysty, niin eikö meille voisi järjestää vaikka kadonneen vyötärön metsästys jumppa!?
Terv tantta
No se ei ole kiusaamista jos mä näytän vaan parremalta. Kropan eteen pitää tehä duunii, ka sä sen ymmärrät?
Tuli tästä mieleeni ihan toinen asia. Jos onkin
sairaalloisen laiha. Minusta sellaiset hyvin
hoikat, yleensä naiset, herättävät minussa pelokkaita ajatuksia. Olen muutaman kerran nähnyt tällaisia salilla. Missä vaiheessa sairautta he ovat vai kuvittelenko vain. En pahemmin
katsele muiden treenaamista, ja keskityn omaan
treenaamiseen, sillä toisen ulkonäkö ei kuulu
minulle.
Ei kuntosalilla käyminen ja lihavuus oikeastaan liity toisiinsa. Salitreenaaminen ei ole mitenkään erityisen tehokas liikuntamuoto painonpudotukseen, ja lisäksi aika moni voimailulajien harrastaja on todella ylipainoinen.
En aio mennä kuntosalille.
Onneksi nyt ne ihmiset kenellä on herpes joutuu uudelle seksikumppanille siitä kertomaan, jos kysytään ja jos valehtelee ja saa tartunnan niin rikosilmoitus.
Suomessa ollaan tuppisuita. Täällä ei kannusteta eikä kiusata vaan saat olla rauhassa. Varmasti jokin yksittäistapaus löytyy mutta tarinoista osa voi olla keksittyjä tai väärinymmärryksiä. Yhdellä kaverillani on ollut usein kiusaamistapauksia, joissa hänelle nauretaan mutta tilanteet tarkemmin tuntien tiedän että, hän tulkitsee tilanteet väärin ja tulkinta johtuu hänen mielisairaudestaan. Äänekkäästi voisi kyllä niistä netissä kirjoittaa, koska tilanteet ovat hänelle todellisia.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi nyt ne ihmiset kenellä on herpes joutuu uudelle seksikumppanille siitä kertomaan, jos kysytään ja jos valehtelee ja saa tartunnan niin rikosilmoitus.
Tuo tuomio herpeksestä muutti monen elämän. Laskin, että melkein 20 000 joutuu maksamaan, kun oikeudenkäyntikulut jne.
Minua on kiusattu monessa paikassa, mutta kuntosalilla ei. Olen nainen, 160 cm, 82 kiloa. Muutenkaan ei ole ylipainosta huomauteltu jostain syystä, mutta monesta muusta asiasta kylläkin.
Nythän tuli tammikuussa uusi laki, että ihmisten ulkonäköä ei saa arvostella tai tulee tuomio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo tuomio herpeksestä muutti monen elämän. Laskin, että melkein 20 000 joutuu maksamaan, kun oikeudenkäyntikulut jne.
Siis 15000 euroa.
Mitä vi**ua? Tuu meidän salille, siellä ei todellakaan kiusata ketään.
Itseään peilaileville hiukan huumorilla kommentoidaan.
No mun salilla käy mm. pari ihmistä, joilla on epämuodostuneet kädet/jalat.. Ei todellakaan kiusata ketään. Mutta yksi mies haisee TODELLA pahalle, häneen on ihan pakko pitää välimatkaa, kun ei pysty vaan olemaan lähellä.
Vierailija kirjoitti:
Jospa menisitte sellaiselle salille, joka ei ole pintaliitopissiksille tarkoitettu?
Ei mua ainakaan ole kiusattu, ei edes katsottu, ja tutut naamat, ja noni muukin moikkaa nykyisin.
Käyn pienellä yksityisellä salilla, sekä uimahallilla.
BMI 39
Ihanko totta? Entä jos käy ihan tavallisella salilla ja siitä huolimatta näin tapahtuu? Ja uimahallissa ja baarissa ja kadulla ja terassilla?
Siksi lopetin käymisen noissa kokonaan.
Mulla oli jätetty lappu ( post it) kuntosalin pukukaapit oveen,jossa luki, että:" Painu läski v******n täältä!"
öööhhhh ei oo koskaan sanottu mitään, no ainoastaan kun olin siinä personal trainer mittauksessa niin mun mielestä se mittasi ihan väärin mun vyötärön, piti nauhaa tosi löysällä ja tosi alhaalla, ei vyötärön kohalla,, olin vähän pettynyt. :D
mutta kukaan ei ole koskaan sanonut mitään ilkeää ulkonäöstä aiankaan niin että olisin huomannut.
Muutama Kateellinen (??) ohjaaja ottanut ns. silmätikuksi. (mulla todella laaja kokemus ym, ja on välillä ihmetelty taitoja ym joskus), niin heistä on huomannut että joku mussa häiritsee, esim korjaavat koko ajan vain mua tms jos vaikka uudella tunnilla, sen huomaa jos joku kateellinen.
Olis, mutta tässä on yksi syy miksi teen nykyään kotitreeniä. En ymmärrä miksi nykyään on ok treenata puolialasti. Vielä 10 vuotta sitten jokainen puki sen topin urheilurintsikoiden päälle ja sillä ei ole mitään tekemistä sen vartalon ulkonäön kanssa. Aivan älytöntä!
Aiheeseen: mulle on nuorena ja hoikkana ollessani nuori tyttö naureskellut ryhmäliikuntatunnilla peilin kautta kun menin aloittelijoiden (oikeasti paljon vaativampi!) tunnille ja en osannut liikkeitä. Kerran myös lenkillä yksi kaljaa kittaava jätkä tuli vastaan kavereineen ja tämä jätkä haukkui vatsaani joka oli vähän pömpöllä. Että voin uskoa että näitä tapauksia kyllä on...