Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista)

Vierailija
27.01.2023 |

Mielipiteitä? Ovat 20 ja toinen lapsi tulossa. Luoja päättää lapsiluvun.

Kommentit (10127)

Vierailija
201/10127 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan jees meno oli ohjelmassa. Seuraako ne puhelimesta jotenkin sitä messunsa kulkua kun koko seurakunta vaikutti tuijottavan puhelintaan?

Ilmeisesti sieltä löytyy virsien / laulujen sanat.

No tietysti löytyy. Tietämäni lestadiolaisperheet lapsineen ovat todellakin sivistyneitä ja tietäväisiä, sekä äärimmäisen ahkeria ja yritteliäitä.

Ei ainakaan Oulun seudulla asuvat ole yhtään tuollaisia. Rahan perään kyllä ovat ja huivaat häikäilemättä vanhuksia. Lapset myös kovia kiusaamaan.

Vierailija
202/10127 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pahoittelut tietämättömyyttäni kyseistä uskontoa kohtaan, mutta oon aina miettinyt noita lestojen runsaita lapsilukuja. Luonto on tietysti luonut ihmisistäkin seksuaalisesti halukkaita oikeaan aikaan kuusta, mutta saako lesta vältellä seksiä ovulaation aikaan? Ja näin niitä lapsiakaan ei ehkä siunaantuisi ihan niin paljon.

Dokkari itsessään oli ihan kiva, vaikuttavat puhtaasti onnellisilta. 

Eivät saa käyttää ns. varmojen päivien menetelmää, sekin lasketaan ehkäisyksi. Sen sijaan esim. katolilaiset, jotka eivät hyväksy ns. keinotekoista ehkäisyä (siis jos noudattavat kirkkonsa virallista oppia), voivat kyllä laskea ovulaation ajankohtaa tai jopa lämmön mittauksen ym. itsensä tarkkailemisen keinoin yrittää määrittää sitä. Tällaiset menetelmät eivät välttämättä ole kauhean luotettavaa ehkäisyä, mutta niillä luultavasti pystyy pitämään lapsiluvun ainakin alle kymmenessä. Aivan perä perää lapsia saavat lestadiolaisperheet ovat aika hurja juttu. Ei ihmistä ole tarkoitettu huolehtimaan 15 lapsesta - siihen aikaan kun ehkäisyä ei ollut, osa lapsista kuoli pienenä eikä ravitsemustilakaan välttämättä mahdollistanut ihan noin tiheitä raskauksia, joten nämä valtavat lapsilaumat lienevät pitkälti nykyajan ilmiö.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/10127 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin.

Ne isot vl- perheet, jotka voivat hyvin, voisivat varmaan hyvin ilman uskontoakin. Hyvät ja jaksavat vanhemmat. Mutta kun siihen ei kaikista ole! Miksi tätä tosiasiaa ei tunnusteta?

Vierailija
204/10127 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihanan onnellinen perhe. Hoitivat lasta ja kotiaan tottuneesti. Kunnioittivat niin toisiaan kuin muitakin. Kaksikymppiä ja niin tasapainoisia vanhempia. Ottakaa mammat mallia!

Ja tiedoksi, että jokainen mamma teistäkin on väsynyt vastasyntyneen lapsen kanssa. Se on normaalia ja menee ohitse.

Oululaisille tuo ei mene läpi.

Vierailija
205/10127 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi kun nauraa näille kommenteille ite vl ja en tunnista juuri mitään näistä väitteistä myös ympärilläni on melkein kaikki vl ja ei kyllä mätsää väitteet niihinkään. Mutta on se hyvä että jotku tietää miten kukanenkin elää.

Sanopa esimerkki. Ja muistathan, että et voi kiistää kenenkään toisen kokemusta, vaikka oma kokemuksesi olisi toinen. Huhupuheet toki asia erikseen, mutta ei täällä mistään pesukoneista ole keskusteltu.

Joillekin lestadiolaisille se pesukonejuttu oli totta, muistan jostain 80 luvun alkupäästä keskustelun, jossa lestateinit kauhistelivat ikkunallista pesukonetta ja tuomitsivat sen. Samalla tuomittiin Aku Ankka lähtikin, eivät suostuneet lukemaan, syy ei selvinnyt. Fanaattisuus ihmetytti itseäni mikä näissä on muka niin pahaa.

Saako nykyään Aku Ankkaa lukea, vai onko se vielä kielletty, yhtä fanaattista se ei ilmeisesti ainakaan ole?

Olisiko syynä se, että ankat kuljeskelevat ympäriinsä ilman housuja?

Tämä ja myös se, että Aku ja Iines elivät susiparina.

Vierailija
206/10127 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten muissakin, lestadiolaisissa on erilaisia ihmisiä. On perheitä joissa homma sujuu ja tasapaino säilyy. Sitten on niitä perheitä jossa homma ns. kaatuu ja romahtaa kasaan. Lapsista ei pystytä huolehtimaan. Mutta kun elämäntavat nähdään uskon mittarina, niistä ei voi joustaakaan, paitsi salaa. Kaikki saavat elää oman valitsemansa elämäntavan mukaan mutta miksi nämä elämäntavat ovat mittari uskovaisuudelle?

Vierailija
207/10127 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen asunut nuoruuteni tuolla alueella ja Raahen alueella myös. Luokalla oli aina paljon lestadiolaisia. Täytyy sanoa, että olivat todella sydämmellisiä ja kivoja ihmisiä kaikinpuolin. Eivät koskaan kiusanneet ketään koulussa ja käyttäytyivät muutenkin muita lapsia paremmin. Minulla on jäänyt todella hyvä kuva lestadiolaisista ja siitä miten he kohtelevat muita. Lapsuuden kaverit saivat paljon lapsia ja ovat onnellisia omissa elämissään, ei heitä pakotettu tai aivopesty uskonnolliseen elämään. Saivat ihan itse valita ja usein valitsivat perhe-elämän tärkeimmäksi. Arvot heillä on kohdillaan. Vieläkin ollaan ystäviä ja olen vain kiitollinen, että tapasin lestadiolaisia nuorena ja näin jotain muutakin.

Minä taas vartuin Lounais-Suomessa alueella, jolla oli yksi lestadiolaiskylä. Niiden perheiden tytöistä jäi mieleen epämuodikkaat hameet ja röökinpoltto välitunnilla. Mitään erityistä ystävällisyyttä tai muista poikkeavaa hyväkäytöksisyyttä en heistä muista.

Tämä on kyllä erikoista, että lestadiolaiset eivät saa värjätä hiuksiaan, koska se on haitaksi hiuksille ja se olisi Jumalan luomistyön muuttamista (mitä permanentti taas ei ole). Toisaalta röökiä saa vetää täysin vapaasti, vaikka sen on jo vuosikymmeniä sitten todettu olevan elimistölle haitallista. Raamatussakin sanotaan, että ihmisen keho on Jumalan temppeli, jota ihmisen ei tule tuhota.

Tupakasta olen samaa mieltä.

Vl nainen 50

Vierailija
208/10127 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silti se on vaan niin että olen lastensuojelussa töissä ja harvemmin olen vl perheiden kanssa tekemisissä vaan alkoholistien ja päihteiden käyttäjien, perheiden joilla on vain muutama lapsi mutta he eivät pärjää silti jaksetaan naista näin paljon vaahdota.

Uskon, että ylpeys ja kunnia estää näitä isoja perheitä edes hakemasta apua. Yritetään vaan jaksaa eteenpäin ja esim sisarukset hoitavat pienempiään. Silti moni äiti voi olla uupunut ja moni lapsi jäädä huomiotta. Voi olla väkivaltaa tai lapset jäädä omilleen. Näitäkin tarinoita on. Ne eivät välttämättä ole mitään dramaattisempia, mutta vaikuttavat jonkun henkilön elämään pitkän aikaa. Uskonnollisilla ihmisillä on myös usein ikävä ajatus, että Jumala rankaisee jostain jos tulee ongelmia tai sitten jos ongelmia on niin ne ovat vaan ns uskon koettelemista. Näin yrittävät vaan jaksaa. Monilla on myös asenne, että koti pitää olla hienossa kunnossa ja äidin jaksaa oli tilanne mikä hyvänsä. Kulisseista pidetään kiinni viimeiseen asti.

Vierailija
209/10127 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Lisääntykää ja täyttäkää maa"

Kaikella kunnioituksella vanhoillislestadiolaisuudessa naisesta tehdään

synnytyskone, joka noudattaa "Jumalan" eli

yhteisön tahtoa. Kyseisessä dokumentissa

nuoripari on vasta alkutaipaleella, eikä

vaimolle ollut vielä valjennut millaisiin

synnytystalkoisiin hänen on pakko osallistua.

Ei hyvää päivää.

210/10127 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukekaa Suvi Ratinen romaani Matkaystävä, se kertoo lestadiolaisista.

Vierailija
211/10127 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten maapallon kävisi, jos kaikki olisivat kuin lestadiolaiset? Olisi jo räjähtänyt liikakansoitukseensa? Sitäkö joku ajattelee Jumalan halunneen ja haluavan? Eikö Raamatussa sanota, että varjele maata!!!!

Tämä!! Ettekö yhtään oikeasti ajattele maapallon tulevaisuutta!! Itsekästä ja moraalitonta, sanon minä.

Sitä paitsi. Raamatussa ei puhuta ehkäisystä yhtään mitään siitä syystä, että esim e- pilleri katsokaas keksittiin vasta 1960- luvulla!

Raamatussakin mainitaan keskeytetty yhdyntä.. Vaikka pillerit tulivat vasta 60-luvulla, oli raskauden ehkäisyyn välineitä jo paljon ennen sitä.

Vierailija
212/10127 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi kun nauraa näille kommenteille ite vl ja en tunnista juuri mitään näistä väitteistä myös ympärilläni on melkein kaikki vl ja ei kyllä mätsää väitteet niihinkään. Mutta on se hyvä että jotku tietää miten kukanenkin elää.

Sanopa esimerkki. Ja muistathan, että et voi kiistää kenenkään toisen kokemusta, vaikka oma kokemuksesi olisi toinen. Huhupuheet toki asia erikseen, mutta ei täällä mistään pesukoneista ole keskusteltu.

Joillekin lestadiolaisille se pesukonejuttu oli totta, muistan jostain 80 luvun alkupäästä keskustelun, jossa lestateinit kauhistelivat ikkunallista pesukonetta ja tuomitsivat sen. Samalla tuomittiin Aku Ankka lähtikin, eivät suostuneet lukemaan, syy ei selvinnyt. Fanaattisuus ihmetytti itseäni mikä näissä on muka niin pahaa.

Saako nykyään Aku Ankkaa lukea, vai onko se vielä kielletty, yhtä fanaattista se ei ilmeisesti ainakaan ole?

Olisiko syynä se, että ankat kuljeskelevat ympäriinsä ilman housuja?

Tämä ja myös se, että Aku ja Iines elivät susiparina.

Ja Iines vehtasi sekä Akun, että Hannun kanssa, joka oli vielä eri "rotua". Ja mikä pahinta katsoivat länkkäreitä televisiosta

Vierailija
213/10127 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

ElisabethB kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärsinkö oikein, että tuolle tytölle on ihan ok jäädä kotiin loppuelämäksi? Ei kiinnosta opiskelu, työt tai itsensä/perheensä elättäminen?

Mitä ihmeellistä tässä on? Suomessa on paljon miehiä ja naisia jotka jättäytyvät koulutuksen ja työelämän ulkopuolelle laiskuuttaan tai ihan vain siitä syystä ettei kiinnosta. Tämä nuori nainen keskittyy hoitamaan lapsiaan kotona ja olemaan äiti, mitä pahaa siinä on?

Ja mistä kukaan voi tietää elämäänsä tai toisen elämää kymmenen vuoden päähän, mitä silloin opiskelee tai missä työssä on.

Katsoin tuon Perjantai-ohjelman ja naureskelin mielessäni, että Vauva-av kohta täynnä kommentteja...

Noin nuori nainen ja mieskin ovat minusta vielä sellaisessa vaiheessa missä etsitään itseään ja mietitään minkälaisen tien he haluaisivat. Näin minusta on jotenkin ikävä ajatus jos nuori nainen uhraa itsensä vaan lapsille. Hän ei välttämättä tiedä vielä mitään "toisesta" tiestä. On vaan päättynyt saada lapsia, eikä edes tutki onko se oikea vaihtoehto sittenkään. Pitäisi minusta itse ensin rakentaa se oma elämä ja sitten vasta lapsia mukaan siihen kaikkeen. Nyt tuo nainen ja mieskään ei ole tutustunut muuhun elämään. Ja en tarkoita mitään bilettämistä yms. Heillä on vaan jokin ns ennalta määrätty ajatus elämästään, niin kuin uskonto ja yhteisö on heille opettanut. Se kuva voi murtua ja huomaavat, että kaikki ei olekaan niin kuin toivoivat. Tämä korostuu naisella vielä enemmän jos uhraa elämäänsä monille lapsille. Mies pystyy paremmin opiskelemaan ja töissä käymään. Nainen on kotona lasten kanssa.

Vierailija
214/10127 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muita kirjavinkkejä.

Taivaslaulu.

Usko, toivo, raskaus.

Taivaan taimet

Vierailija
215/10127 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen asunut nuoruuteni tuolla alueella ja Raahen alueella myös. Luokalla oli aina paljon lestadiolaisia. Täytyy sanoa, että olivat todella sydämmellisiä ja kivoja ihmisiä kaikinpuolin. Eivät koskaan kiusanneet ketään koulussa ja käyttäytyivät muutenkin muita lapsia paremmin. Minulla on jäänyt todella hyvä kuva lestadiolaisista ja siitä miten he kohtelevat muita. Lapsuuden kaverit saivat paljon lapsia ja ovat onnellisia omissa elämissään, ei heitä pakotettu tai aivopesty uskonnolliseen elämään. Saivat ihan itse valita ja usein valitsivat perhe-elämän tärkeimmäksi. Arvot heillä on kohdillaan. Vieläkin ollaan ystäviä ja olen vain kiitollinen, että tapasin lestadiolaisia nuorena ja näin jotain muutakin.

Minä taas vartuin Lounais-Suomessa alueella, jolla oli yksi lestadiolaiskylä. Niiden perheiden tytöistä jäi mieleen epämuodikkaat hameet ja röökinpoltto välitunnilla. Mitään erityistä ystävällisyyttä tai muista poikkeavaa hyväkäytöksisyyttä en heistä muista.

Tämä on kyllä erikoista, että lestadiolaiset eivät saa värjätä hiuksiaan, koska se on haitaksi hiuksille ja se olisi Jumalan luomistyön muuttamista (mitä permanentti taas ei ole). Toisaalta röökiä saa vetää täysin vapaasti, vaikka sen on jo vuosikymmeniä sitten todettu olevan elimistölle haitallista. Raamatussakin sanotaan, että ihmisen keho on Jumalan temppeli, jota ihmisen ei tule tuhota.

Vl nainen 50

Siis kumpaa mieltä?

Vierailija
216/10127 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vl nainen 50

Siis kumpaa mieltä?

Että tupakkaa saa vetää niin paljon kuin kidukset kestää?

Vierailija
217/10127 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olis niin kiva, jos ei tarttis yleistää eikä uskoa sokeesti kuulopuheisiin.

Olen kuullut, että. Tuttu kertoi että

Meitä on joka yhteisössä monenlaisia, ihan laidasta toiseen. Jaksavia, uupuvia, sosiaalisia, itsekkäitä, laiskoja, ilkeitä, iloisia Myös lestadiolaisissa.

Annetaan kaikille lupa uskoa mihin uskoo tai olla uskomatta. Ja kaikilla on velvollisuus hoitaa lapsensa ja käyttäytyä kunnolla muita kohtaan.

Miksi vl-äiti ei halua näyttää olevansa uupunut? Siksi, kun yhteisön ULKOPUOLISET tuomitsevat (Oma vika, mitäs läksit. Kestä nyt kun kerta oot lapset tehny). Yhteisö kyllä kannattelee ja auttaa.

Tämä menee kyllä toisin päin ja itse kyllä tuomitsisi ketään uskovaista joka ei jaksakaan. Tosin itse en ole uskovainen. Näin minusta moni voi esittävää jaksavaa vain sen yhteisön takia. Siellä asenne, että pitää jaksaa. Ei ole helppoa asiosta puhua jos pitää kulisseja pystyssä pitää ja toisilla asenne, että se 12 lasta menee siinä samassa kuin se 2 lastakin. Tämäkin liikkeen parissa olevan suusta kuultuna. Itse en näe asiaa ihan noin sentään.

Vierailija
218/10127 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on paljon lestadiolaisia suvussa vaikkei meidän perhe olekaan.

En voi kuin ihmetellä mistä kumpuaa tämä viha heitä kohtaan. Ovathan he erilaisia vakaumuksensa takia, mutta tuntuu ettei mitään muuta ryhmää vihata yhtä paljon.

Ainakaan minulle ei ole kukaan lesta koskaan uskoaan tuputtanut, eli luulen ettei se siitä johdu.

Ei minua liikuta se jos he uskovat yksin pääsevänsä taivaaseen. Tuskin heitäkään minun uskomukseni liikuttaa.

Mä väitän että olet väärässä. Yhtä ryhmää kyllä vedetään kölin alta vielä enemmän eikä syyttä.

Vierailija
219/10127 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen takiahan niitä lapsia hankitaan jotta lahkon jäsenmäärä kasvaisi.

Sama juttu muisuilla ja katolisilla.

Ja kuitenkaan lestadiolaisten määrä ei kasva vaan pysyy samana. Eli johtopäätös on se, että itse lapsena suurperheessä kasvaneet eivät todellakaan yleisesti ottaen halua altistaa omia lapsiaan samalle, vaan mieluummin lähtevät liikkeestä.

Lestadiolaisissa on myös naimattomaksi jääneitä naisia, joiden syy tähän on se, että eivät halua lapsentekokoneiksi. On aika ikävää, että pitää valita joko perheettömyys ja parisuhteettomuus tai sitten iso lauma lapsia.

Olen itse naimattomaksi jäänyt nainen enkä itse tunne ketään, joka olisi tunnustanut jättäytyneensä sinkuksi lapsien vuoksi. Rakkaus on sen verran iso voima, että kyllä se yleensä vetää ihmisen mennessään. Syy on siinä, että miehiä on, etenkin kaupungeissa, vähemmän kuin naisia.

Vierailija
220/10127 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen takiahan niitä lapsia hankitaan jotta lahkon jäsenmäärä kasvaisi.

Sama juttu muisuilla ja katolisilla.

Ja kuitenkaan lestadiolaisten määrä ei kasva vaan pysyy samana. Eli johtopäätös on se, että itse lapsena suurperheessä kasvaneet eivät todellakaan yleisesti ottaen halua altistaa omia lapsiaan samalle, vaan mieluummin lähtevät liikkeestä.

Lestadiolaisissa on myös naimattomaksi jääneitä naisia, joiden syy tähän on se, että eivät halua lapsentekokoneiksi. On aika ikävää, että pitää valita joko perheettömyys ja parisuhteettomuus tai sitten iso lauma lapsia.

Minä olen vl ja tarkoituksella jättäytynyt sinkuksi, koska en olisi kokenut jaksavani mahdollista suurta perhettä vielä parikymppisenä. Voi olla, että en mene koskaan naimisiin, pian en varmaan enää saisikaan lapsia, vaikka vielä haluaisinkin. Voit sääliä minua, jos haluat, mutta koen eläväni tosi onnellista elämää - teen mielenkiintoista asiantuntijatyötä, minulla on harrastuksia, jotka antavat minulle paljon, ystäviä ja sukulaisia ja tuttavia, joiden luona vierailen ja jotka kyläilevät minulla, matkustelen toisinaan ja sisustan kotiani kauniiksi.

En tiedä, olisinko vielä onnelisempi, jos minulla olisi parisuhde. Joskus sitä kaipaakin. Mutta koen että olen tässäkin tilanteessa ihan riittävän onnellinen

Ketju on lukittu.