Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista)

Vierailija
27.01.2023 |

Mielipiteitä? Ovat 20 ja toinen lapsi tulossa. Luoja päättää lapsiluvun.

Kommentit (10127)

Vierailija
9841/10127 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma ei edelleenkään ole se, jos nainen itse haluaa paljon lapsia. Ongelma on ne tapaukset, joissa naista painostetaan jopa henkensä ja terveytensä uhraamaan. Ei tässä ole siis tarkoitus kritisoida suuria perheitä, tai kieltää ketään hankkimasta isoa lapsilaumaa, totta kai niin saa tehdä jos haluaa. Kristisoinnin kohteena on haitalliset opit, käytännöt, joissa sorretaan ihmisoikeuksia ja ihmisarvoa.

Vierailija
9842/10127 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käykö noin itsetunnon päälle 😉

Mihinkähän viestiin tämäkin oli osoitettu? Ainakin jos minut haluaa vaihtaa nuorempaan voi sen ihan vaan tehdä ja jättää minut henkiin. 😆

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9843/10127 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kollektiivisia traumoja puretaan? Tietääkö joku? Yksilöillehän on olemassa traumaterapiaa ja sen avulla voi toipua, mutta onko mitään miten yhteisöjen traumaattisia kokemuksia voidaan purkaa. 

Vierailija
9844/10127 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten kollektiivisia traumoja puretaan? Tietääkö joku? Yksilöillehän on olemassa traumaterapiaa ja sen avulla voi toipua, mutta onko mitään miten yhteisöjen traumaattisia kokemuksia voidaan purkaa. 

Rehellisyydellä. Sillä, että aletaan tunnustaa tosiasioita, asioista puhutaan niiden oikeilla nimillä. Ketään ei vaienneta, kaikkien kokemus kuunnellaan,  ei selitellä asioita parhain päin, ei kielletä tehtyjä virheitä. Toisin sanoen, lakataan elämästä valheessa. Tutkitaan rehellisesti, onko tämä oma näkemys perusteltu, vai olenko vain oppinut ajattelemaan näin. Sen tutkimista mikä on aidosti tervettä esim ihmissuhteissa, mikä on vahingollista. Jos kyseessä on sukupolvien kierre niin voi vaatia kyllä ulkopuolista apuakin.

Vierailija
9845/10127 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelma ei edelleenkään ole se, jos nainen itse haluaa paljon lapsia. Ongelma on ne tapaukset, joissa naista painostetaan jopa henkensä ja terveytensä uhraamaan. Ei tässä ole siis tarkoitus kritisoida suuria perheitä, tai kieltää ketään hankkimasta isoa lapsilaumaa, totta kai niin saa tehdä jos haluaa. Kristisoinnin kohteena on haitalliset opit, käytännöt, joissa sorretaan ihmisoikeuksia ja ihmisarvoa.

Jos haluaa?

Entä, jos vain luulee haluavansa, eli tullaan jälleen aivopesuun. Tästä on jo aiemmin keskusteltu, joten itse en avaa tarkemmin.

Vierailija
9846/10127 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos haluaa?

Entä, jos vain luulee haluavansa, eli tullaan jälleen aivopesuun. Tästä on jo aiemmin keskusteltu, joten itse en avaa tarkemmin.

Sekin on totta. Mutta sinänsä jos joku voi hyvin ja kokee lapset lahjana ja elämä on ihan hyvää, ei tuossakaan pohjimmiltaan ole ongelmaa. Kaikilla meillä on sokeita pisteitä ajattelussa, toki niitä omia ajatusmalleja kannattaisi pohtia viimeistään siinä kohtaa kun ne aiheuttaa ongelmia. Oikeastaan yksi iso ongelma on myös se, että nainen elää täysin ehkäisykieltoa noudattaen, mutta lastenhoidossa mennään sitten mistä aita on matalin, suoraan sanottuna ei huolehdita kunnolla. Valitettavasti tähänkin tullut törmättyä useaan otteeseen. Tuokin on kristillisessä mielessä syntiä, koska lapsista pitäisi huolehtia hyvin ja kunnolla. 

Vierailija
9847/10127 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Te vaikutatte katkerilta ihmisiltä. Sydämen kyllyydestä suu puhuu. Tulee mieleen se vanha sanonta, kun joku haluaa toisen kuolemaa mutta ei tajua juovansa koko ajan itse myrkkyä. 

yt. Vl-äiti, 9 lasta, ylempi korkeakoulututkinto kovista tieteistä ja vaativassa asiantuntijatehtävässä. Rakastava mies ja tasapainoinen suhde. Ei mitään tarvetta muuttaa omaa elämää teidän länkytystenne mukaan."

Tämä kommentti herättää kyllä ajatuksia. Kirjoittaja hyökkää muiden persoonaa vastaan moittien heitä "katkeriksi", vaikka ei heistä toki mitään oikeasti tiedä ja usealla ei edes ole omia kokemuksia ko liikkeestä; mistä silloin ollaan katkeria?  Joillain toki on ja ehkä heillä ehkä on ihan syytäkin olla katkera. Mutta sitähän ei toki ole suotavaa ääneen sanoa.  Muille kirjoittaja ehkä haluaa kuvitella heille jotain negatiivista elämään liittyvää omaa ajatteluaan perustellakseen. Käyttää alatyyliä ja puhuu  toisten asiallisista kirjoituksista "pa..na" ja "länkytyksenä". Ei sanaakaan tai pientäkään kommenttia  mistään asia-aiheesta, mistä on keskusteltu. 

Kovin on vaikea tuohon uskottavasti yhdistää  tuota "ylempi korkeakoulututkinto" ja vielä ihan "kovista tieteistä" (mitähän ne muuten mahtavat olla). 

Vierailija
9848/10127 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Te vaikutatte katkerilta ihmisiltä. Sydämen kyllyydestä suu puhuu. Tulee mieleen se vanha sanonta, kun joku haluaa toisen kuolemaa mutta ei tajua juovansa koko ajan itse myrkkyä. 

yt. Vl-äiti, 9 lasta, ylempi korkeakoulututkinto kovista tieteistä ja vaativassa asiantuntijatehtävässä. Rakastava mies ja tasapainoinen suhde. Ei mitään tarvetta muuttaa omaa elämää teidän länkytystenne mukaan."

Tämä kommentti herättää kyllä ajatuksia. Kirjoittaja hyökkää muiden persoonaa vastaan moittien heitä "katkeriksi", vaikka ei heistä toki mitään oikeasti tiedä ja usealla ei edes ole omia kokemuksia ko liikkeestä; mistä silloin ollaan katkeria?  Joillain toki on ja ehkä heillä ehkä on ihan syytäkin olla katkera. Mutta sitähän ei toki ole suotavaa ääneen sanoa.  Muille kirjoittaja ehkä haluaa kuvitella heille jotain negatiivista elämään liittyvää omaa ajatteluaan perustellakseen. Käyttää alatyyliä

Mutta hän sanoi sen y(stävällisin)t(erveisin)😆 

Vierailija
9849/10127 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon seksi/ehkäisykeskusteluun liittyen:

Minua jaksaa ihmetyttää se, miten vanhoillislestadiolaisille syntyy niin usein lapsia. Kärjistäen: käytännössä raskauden mahdollisuus yhden kuukautiskierron aikana on pieni, hedelmällisiä päiviä on käytännössä vain muutama (ellei satu olemaan superhedelmällisiä siittiöitä, jotka elävät iloisesti viikon odottelemassa munasolua). Silti lapsia syntyy eli sitä seksiä on harrastettu juuri ovulaation aikaan. En usko, että tuo on tarkoitettu juttu vaan sitä seksiä on muutenkin pitkin kuukautiskiertoa.

Itseäni tämä ihmetyttää, sillä pienten lasten äitinä ruuhkavuosikiiressä seksi ei ole minulla eikä miehellä todellakaan päällimmäisenä mielessä. Hyvä jos kerran kuussa harrastetaan seksiä. Aina ei silloinkaan, jos on menossa joku tautikierre lapsiperheessä, eikä olla terveenä. En usko, että todellakaan olemme ainoa lapsiperhe, jossa seksiä on harvakseltaan. Siksi ihmetyttääkin, miten lestadiolaisille voi syntyä lapsia toistuvasti. En siis ihmettele ehkäisemättömyyttä, vaan sitä, miten ihmiset jaksaa ruuhkavuosien keskellä harrastaa sitä seksiä niin usein.

Vierailija
9850/10127 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykologinen juttu, ihmistä kiehtoo aina se, mikä on jollain tavalla kiellettyä tai säädeltyä/rajattua.

Vierailija
9851/10127 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua jaksaa ihmetyttää se, miten vanhoillislestadiolaisille syntyy niin usein lapsia. Kärjistäen: käytännössä raskauden mahdollisuus yhden kuukautiskierron aikana on pieni, hedelmällisiä päiviä on käytännössä vain muutama (ellei satu olemaan superhedelmällisiä siittiöitä, jotka elävät iloisesti viikon odottelemassa munasolua). Silti lapsia syntyy eli sitä seksiä on harrastettu juuri ovulaation aikaan. En usko, että tuo on tarkoitettu juttu vaan sitä seksiä on muutenkin pitkin kuukautiskiertoa.

Itseäni tämä ihmetyttää, sillä pienten lasten äitinä ruuhkavuosikiiressä seksi ei ole minulla eikä miehellä todellakaan päällimmäisenä mielessä. Hyvä jos kerran kuussa harrastetaan seksiä. Aina ei silloinkaan, jos on menossa joku tautikierre lapsiperheessä, eikä olla terveenä. En usko, että todellakaan olemme ainoa lapsiperhe, jossa seksiä on harvakseltaan. Siksi ihmetyttääkin,

Vaikka olisi vain muutaman kerran kuukaudessa, kai aika sattuu olemaan oikea ainakin muutaman kuukauden sisällä. Moni harrastaa sitä kuitenkin ainakin lähes päivittäin, ellei useamminkin.

Vierailija
9852/10127 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko ollenkaan että tuo "9 lapsen äitiä, kovista tieteistä loppututkinto" on oikea. Trolli joka haluaa antaa huonon kuvan vl:sta että olisivat itserakkaita ja eivät kestäisi keskustella vaikeista aiheista. Ei pidä paikkaansa useimpien kohdalla.

Vierailija
9853/10127 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko ollenkaan että tuo "9 lapsen äitiä, kovista tieteistä loppututkinto" on oikea. Trolli joka haluaa antaa huonon kuvan vl:sta että olisivat itserakkaita ja eivät kestäisi keskustella vaikeista aiheista. Ei pidä paikkaansa useimpien kohdalla.

En usko tuota. Hän on VL, mutta pyrki antamaan asemastaan ja itsestään todellista ruusuisemman kuvan. Todennäköisesti pelkkä kotiäiti, tai ehkä jokin tavallisempi/alempi ammatti.

Vierailija
9854/10127 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseäni tämä ihmetyttää, sillä pienten lasten äitinä ruuhkavuosikiiressä seksi ei ole minulla eikä miehellä todellakaan päällimmäisenä mielessä. Hyvä jos kerran kuussa harrastetaan seksiä. Aina ei silloinkaan, jos on menossa joku tautikierre lapsiperheessä, eikä olla terveenä. En usko, että todellakaan olemme ainoa lapsiperhe, jossa seksiä on harvakseltaan. Siksi ihmetyttääkin,

Jos olen oikein ymmärtänyt niin itsetyydytys on kiellettyä myös avioliitossa olevilta, ei pelkästään sinkuilta. Jos tämä pitää paikkansa, niin mahtaisiko vaikuttaa asiaan. 

Vierailija
9855/10127 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miettinyt, onko tuo ehkäisykielto yksi tapa sitouttaa ihmiset parisuhteisiinsa: kun perheessä on paljon lapsia, vanhemmat tarvitsevat toisiaan. Se töissä käyvä isä tarvitsee vaimon, joka huolehtii kodista ja lapsista. Se kotona lapsia hoitava äiti tarvitsee töissä käyvää isää, joka hankkii perheelle elannon. Kummallakin on vahva tarve pitää liitosta kiinni, jotta arki sujuisi. Olisi huomattavasti hankalampaa huolehtia lapsista, jos toinen ei olisi huolehtimassa lapsista/ansaitsemassa rahaa perheelle. 

Tuo todennäköisesti nostaa myös kynnystä erota. Ei ole helppoa lähteä liitosta, jos joutuu naisena jäämään taloudellisesti tyhjän päälle. Ei ole helppoa lähteä miehenä liitosta, kun vaimo ei enää olisi huolehtimassa lapsista ja kodista (näistä täytyisi itse huolehtia töiden päälle).

Vierailija
9856/10127 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itseäni tämä ihmetyttää, sillä pienten lasten äitinä ruuhkavuosikiiressä seksi ei ole minulla eikä miehellä todellakaan päällimmäisenä mielessä. Hyvä jos kerran kuussa harrastetaan seksiä. Aina ei silloinkaan, jos on menossa joku tautikierre lapsiperheessä, eikä olla terveenä. En usko, että todellakaan olemme ainoa lapsiperhe, jos

Ei täällä meillä sitä itsetyydytystäkään jakseta harrastaa, vaikkei mitään estettä olisi. Ei vain ollenkaan ole jaksamista/huvita. En usko, että olemme ainoat näin ajattelevat vanhemmat.

T. Tuo ruuhkavuosien väsyttämä

Vierailija
9857/10127 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itseäni tämä ihmetyttää, sillä pienten lasten äitinä ruuhkavuosikiiressä seksi ei ole minulla eikä miehellä todellakaan päällimmäisenä mielessä. Hyvä jos kerran kuussa harrastetaan seksiä. Aina ei silloinkaan, jos on menossa joku ta

Tällaisia ala-arvoisia kommentteja vilisee tässä keskustelussa. Jos joku vl sanoo vastaan, syytetään alatyylisestä kommentoinnista. 

Mitä ala-arvoista on ihmettelyssä, miksi niin usein tärppää? Itseä ei ihmetytä, mutta kai muut saavat ihmetellä sitä mitä sattuvat ihmettelemään. 

Vierailija
9858/10127 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itseäni tämä ihmetyttää, sillä pienten lasten äitinä ruuhkavuosikiiressä seksi ei ole minulla eikä miehellä todellakaan päällimmäisenä mielessä. Hyvä jos kerran kuussa harrastetaan seksiä. Aina ei silloinkaan, jos on menossa joku tautikierre lapsiperheessä, eikä olla terveenä. En

Ei täällä meillä sitä itsetyydytystäkään jakseta harrastaa, vaikkei mitään estettä olisi. Ei vain ollenkaan ole jaksamista/huvita. En usko, että olemme ainoat näin ajattelevat vanhemmat.

T. Tuo ruuhkavuosien väsyttämä

Niinhän sinä voi luulla, mutta se miehesi tekee sitä päivittäin. Todennäköisesti jopa useammin.

Vierailija
9859/10127 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelin samaa. Siis mitä alatyylistä on siinä, jos joku kertoo ruuhkavuosistaan ja lapsiarjestaan ja väsymyksestään. Ja toteaa, että tuossa elämänvaiheessa ei seksi useinkaan huvita eikä ole ekana mielessä. Itse ainakin samaistun ihan täysin. 

Vierailija
9860/10127 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta jos tarkoitus on pysyä koko elämän kestävässä liitossa kyllä seksi on tärkeä osa sitä. Ja hyvää parisuhdetta. Pois lukien sairaudet, ikä jne. mutta normi tilassa varmaan useimmille pareille se on tärkeä osa läheisyyttä.

Ketju on lukittu.