Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista)
Mielipiteitä? Ovat 20 ja toinen lapsi tulossa. Luoja päättää lapsiluvun.
Kommentit (10127)
Tätä kysymystä olen pohtinut monet kerrat. Nimet nyt ihan keksittyjä esimerkkejä.
Vanhoillislestadiolainen iäkäs pariskunta Anna ja Matti Virtanen asuu maaseudulla Pohjois-Pohjanmaalla. Annalla ja Matilla on vanha omakotitalo, joka on toki jo vuosikymmenten saatossa lapsiperheellä kulunut käytössä. Paikkakunnan keskustaan on 50 kilometriä matkaa. Annan ja Matin talo ei ole erityisen arvokas, sillä talo on vanha ja kaukana palveluista.
Kun Anna ja Matti tulevat vanhaksi, Matti kuolee ja Anna muuttaa palvelutaloon viimeisiksi vuosiksi. Annakin kuolee. Mitä tapahtuu Annan ja Matin talolle? Muuttaako joku lapsista/lapsenlapsista taloon asumaan? Vai yritetäänkö talo myydä jollekin ulkopuoliselle? Vai miten perintö jaetaan, jos perillisiä on vaikka 10 lasta sekä yhden edesmenneen lapsen 8 lasta? Lähinnä siis kiinnostaa, mitä vanhoillislestadiolaiset suvussa vapautuville vanhoille taloille tekevät ja miten perintöjen kanssa menetellään, kun on monta perillistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta tässä perhekoossa on asia, joka monilta lestadiolaisilta unohtuu. Ja tämä ei koske vain lestadiolaisia, vaan ihan kaikkia perheitä. Kyse ei ole lestadiolaisuudesta, vaan perheen koosta ja vanhempien voimavaroista.
Kun vanhemmat saavat x määrän lapsia, he saavat nuo lapset tietyssä elämäntilanteessa. Todennäköisesti on terveyttä ja jaksamista. Ajatellaan, että kyllä me jaksetaan x lapsen kanssa hyvin, kun meillä on tällaista. Kas kummaa, elämä ei ole aina sellaista, että terveys ja jaksaminen (tai vaikka taloudellinen tilanne pysyisi samanlaisena). Terveys voi mennä nuorellakin ja usein samalla menee myös perheen taloudellinen tilanne huonommaksi. Voikin käydä niin, että vanhemmilla ei ole enää samanlaisia henkisiä/taloudellisia resursseja huolehtia lapsista kuin ennen. Silti lapsilla on tarve tulla huolehdituksi, eikä tuo tarve hävi
Minä en koskaan menisi sanomaan, että joku ei olisi jäänyt ilman apua tai etteikö jonkun kohdalla yhteisö olisi kääntänyt selkäänsä. Tällaisia asioita valitettavasti joidenkin kohdalla tapahtuu. Sekin joskus unohtuu, että yhteisöt ja paikkakunnat ovat erilaisia. Vahvasti epäilen, että lestadiolaisuus on erilaista jossakin pk-seudulla vs. Taivalkoskella, jossa on paljon lestadiolaisia. Ihmisiin myös suhtaudutaan eri tavoin. Sen eron kokeneen kohdalla osa saattaa syyllistää sitä jätettyä puolisoa, vaikka ei pitäisi. Tai jos se jättäjä on ollut merkittävästä lestadiolaisesta suvusta, niin osa saattaa siksikin puolustella tekijää.
Risto Koskimäki, Päivämies
Jeesus puhui väkijoukolle siitä, miten fariseukset ja lainopettajat opettivat Jumalan sanaa, mutta eivät itse eläneet opetuksen mukaisesti. Jeesus moitti sitä, että lainopettajat ja fariseukset lisäsivät omia säädöksiä ihmisten kannettavaksi. Näitä vanhinten säädöksiä oli yhteensä 613, joista 365 oli kieltoja ja 248 kehotuksia. Lainopettajilla ei ollut armollisuutta. He ummistivat silmänsä lähimmäisen taakoilta ja kuormilta, eivätkä tahtoneet millään tavoin niitä huojentaa.
Jumalan armo ei ollut heidän opettajanaan (Tiit. 2:12). Vain sellainen, joka itse on saanut kokea armoa ja anteeksiantamusta ja itse elää siitä, voi olla armollinen toista kohtaan.
Ansaitsemattomasta armosta todistaa kalliisti ristinryöväri, joka katui syntejään. Hän sanoi Jeesukselle: Muista minua, kun tulet valtakuntaasi (Luuk. 23:42). Jeesus julisti hänelle armon sanoman: Tänään pitää sinun oleman minun kanssani paratiisissa (Luuk. 23:43). Tie kunnian valtakuntaan käy armovaltakunnan kautta. Tämä toteutui ristinryövärin kohdalla.
Jeesus opetti uskon yksinkertaisuutta myös lapsen esimerkillä: Totisesti minä sanon teille: ellette käänny ja tule niin kuin lapset, niin ette suinkaan tule sisälle taivaan valtakuntaan.
Fariseukset korostivat omaa hurskauttaan muun muassa vaatetuksella ja näyttävästi suoritetuilla laupeuden töillä. Itsensä korottaminen muiden yläpuolelle on lähellä meistä jokaista. Perisynnin turmelema ihminen on ylpeä ja itserakas. Ei ole ketään, joka etsii Jumalaa, kaikki ovat pois poikenneita, täysin kelvottomia, vailla kirkkautta (Room. 3:12).
Jeesus kertoi esimerkin fariseuksesta ja publikaanista. Fariseus kiitti Jumalaa siitä, ettei ole niin kuin muut ihmiset: ei rosvo, ei huijari, ei huorintekijä, eikä niin kuin tuo publikaani. Publikaani tunnusti: Jumala, ole minulle syntiselle armollinen. Publikaanin tunto oli herännyt (Luuk. 18). Hänkään ei ollut vielä vanhurskas. Katuvankin syntisen täytyy saada kuulla evankeliumi Jumalan valtakunnasta ja uskoa se omalle kohdalle. Jumala vanhurskauttaa ihmisen yksin armosta, Kristuksen ansion tähden.
Jumalan armo toimii Jumalan lapsen opettajana. Lutherin mukaan kristitty on vapaa Pyhässä evankeliumissa. Kristitty on vapaa palvelemaan. Siinä kysytään nöyryyttä, itsensä alentamista. Palveleminen ei ole Raamatun ja Lutherin mukaan kuitenkaan tarpeen autuuteen, niin kuin kirjanoppineet ja fariseukset ajattelivat. Sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi (Room. 10:10).
Älkää antako kutsua itseänne oppimestariksi, sillä teillä on vain yksi mestari, Kristus. Joka teistä on suurin, se olkoon toisten palvelija. Sillä joka itsensä korottaa, se alennetaan, mutta joka itsensä alentaa, se korotetaan.
Ristokaan ei sitten ole pohtinut sitä, että miksi rakastava Jumala laittaisi pelastussanoman niin vaikeasti löydettäväksi, ettei suurin osa maailman ihmisistä ikinä edes kuule siitä.. .
Mutta Risto varoittaa siitä että ei saa laittaa ihmisten päälle taakkoja ja että ei saa pitää toisia ihmisiä oppaina. Ainoastaan Jeesusta. Ja nämä kaikki ulkonäkösäännöt joiden tarkoitus on kiillottaa oman uskon hyvyyttä kuten fariseukset aikoinaan. Heillä oli vaatteet ja laupeuden työt. Kaikki tällaiset ulkoiset tavat on samaa kuin fariseuksilla aikanaan. Ihmisiä varten. Jumalan silmissä tyhjää.
Itse koettua. Eräs suuren lestadiolaisperheen äiti muisti kyllä, että on lapsensa syntymäpäivä. Mietitystä aiheutti vaan se mitä se lapsi täyttikään. Ulkopuolisena ihmetyttää hieman.
Vierailija kirjoitti:
Itse koettua. Eräs suuren lestadiolaisperheen äiti muisti kyllä, että on lapsensa syntymäpäivä. Mietitystä aiheutti vaan se mitä se lapsi täyttikään. Ulkopuolisena ihmetyttää hieman.
En ole vl, mutta minä saan aina muistella, minkäs ikäinen mieheni on. Ja hyvin voin kuvitella, että väsyneenä ei muista kaikkia asioita. En muista itsekään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole vl, mutta minä saan aina muistella, minkäs ikäinen mieheni on. Ja hyvin voin kuvitella, että väsyneenä ei muista kaikkia asioita. En muista itsekään.
Muistatko oman ikäsi?
Nyt on Oliverin ja Eevan kolmas lapsi syntynyt. Ihanaa. Seuraavaksi tulee neljäs.
Ihanaa, kolmas lapsi syntyi.
Vierailija kirjoitti:
Nyt on Oliverin ja Eevan kolmas lapsi syntynyt. Ihanaa. Seuraavaksi tulee neljäs.
Luonnollisesti kolmen jälkeen tulee neljä :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja nopeasti tuleekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Neloset?
Vierailija kirjoitti:
Mistä tiedät?
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä? Kyllä se ikä varmaan jossain vaiheessa tulee mieleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tiedät?
Oliverin instasta sen näkee.
Onnea vauvasta! Lapsen syntymä on aina hieno asia. <3
P.S. Ristiäisvlogia jo odotellessa, Eeva valmistaa aina niin kauniit tarjoilut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epäilen ettei ihmiset tiedä ihan kaikkea, tai ymmärrä oikein. Jos ajatellaan vaikka syntiinlankeemuskertomusta, niin mitä järkeä olisi antaa ihmissuvun jatkua syntiinlankeemuksen jälkeen kun tiedossa oli miten paljon maailmassa tulee olemaan pahuutta ja kärsimystä. Olisihan Eeva ja Aadam voitu tehdä steriiliksi ja homma olisi loppunut siihen. Miksei paholaista pistetty saman tien kuriin. Jokin ei täsmää.
Tuohon voi olla vain yksi vastaus, EI OLE OLEMASSA MITÄÄN HYVÄÄ JUMALAA.
Miten ihminen, jolla on esim. vakava mielenterveyden ongelma voi pyrkiä hyvään, jos hän ei edes käsitä mikä on hyvä ja jopa tulkitsee muiden hyvät teot väärin pahantahtoisiksi?
Miksi esim. juuri lestadiolaisille syntyy enemmän kehitysvammaisia lapsia, tai ihan yleensäkään miksi jo lähtökohdat ovat täysin erit ihmisten välillä?
Ja miksi älykkäimmät eivät usko Jumalaan?
Siksi eivät usko, koska ovat liian älykkäitä uskoakseen kaikkia ihmisten sepustuksia.
Mua tuossa Eevan ja Oliverin tapauksessa mietityttää, että ovat olleet neljä vuotta naimisissa ja on jo kolme lasta. Eli tahti on todella tiivis lastensaantiin. Ja mietityttää, kun tuo vauva syntyi suht pienenä, että alkaako seuraavatkin syntymään ennen aikojaan, kun ei Eeva kuitenkaan kerkiä taukoa pitää.
"Yhteisöllisyyden, kohtaamisen ja ystävyyden mahdollisuuksia järjestetään kristillisyyden toiminnassa runsaasti viikoittain".
Todetaan Päivämiehessä. Siis kristillisyyden!! Luinko mä oikein? Tarkoittaen siis, että vanhoillislestadiolaisuudessa toiminnassa. Nytkö myös termi "kristillisyys" on omittu omaan käyttöön? Että vain vanhoillislestadiolaiset ovat kristittyjä? Ihan uskomatonta.