Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista)
Mielipiteitä? Ovat 20 ja toinen lapsi tulossa. Luoja päättää lapsiluvun.
Kommentit (10127)
Se mikä kolahti !
Kun pariskunta valitti siitä, että heitä on haukuttu ja ei ole pidetty tavallisista ihmisinä,
Niin homma toimii myös toisinpäin.
Muistan kun lukioaikana Kempeleessä asiasta koitettiin rakentavasti jutella luokassa, niinpä eräältä lestadiolais- tytöltä lipsahti * te syntiset *.
No, se keskustelu oli siinä.
Työelämässä olen myös nähnyt kuinka lestadiolaiset linkittyvät ei lestadiolaisia vastaan.
Tai neuvola käynnit,
jos olin lestaadiolais- äidin kanssa kahdestaan odotustilassa, minulle jopa puhuttiin,
Mutta kun paikalla oli useampi lestaadiolais- äitiä , olin ilmaa.
Ymmärsinkö oikein, että tuolle tytölle on ihan ok jäädä kotiin loppuelämäksi? Ei kiinnosta opiskelu, työt tai itsensä/perheensä elättäminen?
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoista tässä dokumentissa oli myös se, että tämä parikymppinen kaksilapsinen nuoripari asui uudelta näyttävässä omakotitalossa, jonka pihalla oli ainakin yksi auto, vaikka kummallakaan ei ole varsinaista ammattia eikä äidillä edes aikomusta mennä töihin. En tiedä vaikuttaako tähän uskonyhteisön tuki vai muut syyt.
Asuvat vuokralla todella pienessä kylässä, tämä on tullut ilmi heidän tubevideolla.
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut nuoruuteni tuolla alueella ja Raahen alueella myös. Luokalla oli aina paljon lestadiolaisia. Täytyy sanoa, että olivat todella sydämmellisiä ja kivoja ihmisiä kaikinpuolin. Eivät koskaan kiusanneet ketään koulussa ja käyttäytyivät muutenkin muita lapsia paremmin. Minulla on jäänyt todella hyvä kuva lestadiolaisista ja siitä miten he kohtelevat muita. Lapsuuden kaverit saivat paljon lapsia ja ovat onnellisia omissa elämissään, ei heitä pakotettu tai aivopesty uskonnolliseen elämään. Saivat ihan itse valita ja usein valitsivat perhe-elämän tärkeimmäksi. Arvot heillä on kohdillaan. Vieläkin ollaan ystäviä ja olen vain kiitollinen, että tapasin lestadiolaisia nuorena ja näin jotain muutakin.
Minäkin asunut lesta-alueella ja pahin koulukiusaajani oli lestaperheen poika luokaltani. Muutkaan perheen lapsista ei juuri paremmin käyttäytyneet. Minua haukuttiin,hakattiin jne koko ala-aste pojan toimesta. Tuo perhe ei välittänyt ### lastensa tekemisistä. Samoja kokemuksia miehellä.
Kääntöpuolena perheeni läheinen ja meitäkin pienenä hoitanut perhe oli lestoja ja todella mukavia kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Huomioija kirjoitti:
Mielestäni hyvä huomio tuossa dokkarissa tuo, että jos lestan paikalle laitetaan jokin muu, niin iso haloo nousisi rasistisuudesta jne. Tarkistin tuon kuolleisuusasian, niin viimeisten 25 vuoden aikana Suomessa kuolleisuus on vaihdellut välillä 1–7 tapausta vuodessa, joista monisynnyttäjiä vain muutama, joten synnykseen kuolee muista syistä.
Niin, monisynnyttäjä tarkoittaa monikkoraskautta. Niitä tuskin lestadiolaisnaisilla on sen useammin kuin muilla. Voi olla jopa vähemmän (raskautta kohden) kun ei mm. tehdä hedelmöityshoitoja.
Kyllä tehdään hedelmöityshoitoja myös lestadiolaisille!
Vierailija kirjoitti:
Ymmärsinkö oikein, että tuolle tytölle on ihan ok jäädä kotiin loppuelämäksi? Ei kiinnosta opiskelu, työt tai itsensä/perheensä elättäminen?
Mitä ihmeellistä tässä on? Suomessa on paljon miehiä ja naisia jotka jättäytyvät koulutuksen ja työelämän ulkopuolelle laiskuuttaan tai ihan vain siitä syystä ettei kiinnosta. Tämä nuori nainen keskittyy hoitamaan lapsiaan kotona ja olemaan äiti, mitä pahaa siinä on?
Ja mistä kukaan voi tietää elämäänsä tai toisen elämää kymmenen vuoden päähän, mitä silloin opiskelee tai missä työssä on.
Katsoin tuon Perjantai-ohjelman ja naureskelin mielessäni, että Vauva-av kohta täynnä kommentteja...
Silti se on vaan niin että olen lastensuojelussa töissä ja harvemmin olen vl perheiden kanssa tekemisissä vaan alkoholistien ja päihteiden käyttäjien, perheiden joilla on vain muutama lapsi mutta he eivät pärjää silti jaksetaan naista näin paljon vaahdota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut nuoruuteni tuolla alueella ja Raahen alueella myös. Luokalla oli aina paljon lestadiolaisia. Täytyy sanoa, että olivat todella sydämmellisiä ja kivoja ihmisiä kaikinpuolin. Eivät koskaan kiusanneet ketään koulussa ja käyttäytyivät muutenkin muita lapsia paremmin. Minulla on jäänyt todella hyvä kuva lestadiolaisista ja siitä miten he kohtelevat muita. Lapsuuden kaverit saivat paljon lapsia ja ovat onnellisia omissa elämissään, ei heitä pakotettu tai aivopesty uskonnolliseen elämään. Saivat ihan itse valita ja usein valitsivat perhe-elämän tärkeimmäksi. Arvot heillä on kohdillaan. Vieläkin ollaan ystäviä ja olen vain kiitollinen, että tapasin lestadiolaisia nuorena ja näin jotain muutakin.
Minäkin asunut lesta-alueella ja pahin koulukiusaajani oli lestaperheen poika luokaltani. Muutkaan perheen lapsista ei juuri paremmin käyttäytyneet. Minua haukuttiin,hakattiin jne koko ala-aste pojan toimesta. Tuo perhe ei välittänyt ### lastensa tekemisistä. Samoja kokemuksia miehellä.
Ja samoja kokemuksia on myös meillä muilla jotka asumme lesta-alueella.
Jatkuvaa törkeysten huutelua naapureiden puolelle, kuten "tepä ette pääse taivaaseen, vaan joudutte tulimereen/helvettiin" ja tämän perään vielä lälllätykset. Tuo on kaikkein pienintä, tähän päälle kaikenlaiset rikokset, kuten auton renkaiden puhkomiset, pyörien rikkomiset, kukkien repimiset yms. lista olisi lähes loputon.
Vierailija kirjoitti:
Silti se on vaan niin että olen lastensuojelussa töissä ja harvemmin olen vl perheiden kanssa tekemisissä vaan alkoholistien ja päihteiden käyttäjien, perheiden joilla on vain muutama lapsi mutta he eivät pärjää silti jaksetaan naista näin paljon vaahdota.
Se ylpeys - ei saa pyytää apua ja jos pyytää se pitää olla omasta piiristä.
Kodinhoitaja on nähnyt sitten niitä järkyttävän pas**aisia patjoja , joissa on rikkinäinen lakana, mutta astiasto pitää olla jotain todella kallista, sehän näkyy ulospäin.
Vierailija kirjoitti:
Mä myös lestadiolaisvoittoisella alueella päiväkodissa töissä, eikä ne isot perheet näy mitenkään erityisenä ryhmänä lastensuojeluasiakkuuksissa tai muissa ongelmissa. Ihan tasaisesti on eri ryhmissä niitä joilla on erilaisia haasteita.
Joku myös sanoi, että lestadiolaislapset on hyvin puettuja ja siistejä. Osa on ja osa taas ei, ihan kuten muissakin perheissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kääntöpuolena perheeni läheinen ja meitäkin pienenä hoitanut perhe oli lestoja ja todella mukavia kaikille.
Sama
Minulla on vieläkin ikuiset traumat, kun minua on lestaporukan voimalla revitty hiuksista, revitty minun koulukirjatkin , haukuttu ja pilkattu . Johtuiko siitä että vanhempani olivat uskovaisia ( omasta vapaasta tahdostaan) , mutteivät olleet lestadiolaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuoleekohan kukaan lestadiolaisäiti koskaan noihin jatkuviin synnytyksiin?
Toki kuolee, eikä ole ihan harvinaistakaan. Mutta sitten isäntä ottaa uuden vaimon, ja lapsiluku kasvaa jälleen.
Yhdenkin 12 lapsen lestadiolaisäidin muistan kirjoitelleen tällä palstalla, että ei haluaisi enää tulla raskaaksi, koska kohtunsa on käynyt liian hauraaksi. Mutta miehensä ei tästä huolimatta hyväksynyt ehkäisyn käyttöä, koska piti sitä syntinä.
Lestadiolaisnaisten hautajaisissa leskimiehet ihan tyytyväisenä toteavat, että kyllä Jumala uuden vaimon antaa.
No tämä teksti on alusta loppuun aivan täyttä bulllshittiä. Ainoa mikä tuossa teksissä on millään tavalla sidoksissa todellisuuteen on se, ettei kaikki lestadiolaisnaiset eivätkä miehet jaksaisi niin paljoa lapsia ja kärsivät jos niitä tulee yli omien voimavarojen.
Tässäkin Areenan
ohjelmassa oli nuoripari sitä mieltä, että kaikki lapset otetaan vastaan, jotka annetaan.
Naiveja. Ja nuoria vielä.
Yleensäkin on tullut suurperheiden äideistä mielikuva, yli yrittäminen kaikessa
Ihankuin vedettäisiin jokin naamio päähän, kun lähdetään lapsilauman kanssa ulos. Esitetään jaksava ja iloista.
Oikeasti ollaan aika loppu, mutta kun yhteisö ei salli uupumista.
Olis niin kiva, jos ei tarttis yleistää eikä uskoa sokeesti kuulopuheisiin.
Olen kuullut, että. Tuttu kertoi että
Meitä on joka yhteisössä monenlaisia, ihan laidasta toiseen. Jaksavia, uupuvia, sosiaalisia, itsekkäitä, laiskoja, ilkeitä, iloisia Myös lestadiolaisissa.
Annetaan kaikille lupa uskoa mihin uskoo tai olla uskomatta. Ja kaikilla on velvollisuus hoitaa lapsensa ja käyttäytyä kunnolla muita kohtaan.
Miksi vl-äiti ei halua näyttää olevansa uupunut? Siksi, kun yhteisön ULKOPUOLISET tuomitsevat (Oma vika, mitäs läksit. Kestä nyt kun kerta oot lapset tehny). Yhteisö kyllä kannattelee ja auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Olis niin kiva, jos ei tarttis yleistää eikä uskoa sokeesti kuulopuheisiin.
Olen kuullut, että. Tuttu kertoi että
Meitä on joka yhteisössä monenlaisia, ihan laidasta toiseen. Jaksavia, uupuvia, sosiaalisia, itsekkäitä, laiskoja, ilkeitä, iloisia Myös lestadiolaisissa.
Annetaan kaikille lupa uskoa mihin uskoo tai olla uskomatta. Ja kaikilla on velvollisuus hoitaa lapsensa ja käyttäytyä kunnolla muita kohtaan.
Miksi vl-äiti ei halua näyttää olevansa uupunut? Siksi, kun yhteisön ULKOPUOLISET tuomitsevat (Oma vika, mitäs läksit. Kestä nyt kun kerta oot lapset tehny). Yhteisö kyllä kannattelee ja auttaa.
Näyttää teksti oudolta, kun käyttämäni lainausmerkit hävisivät julkaistessa. Toivottavasti tuosta tajuaa silti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saako lestadiolaisnaiset nauttia seksistä vai onko se vaan lasten tekoa varten?
Totta kai saa ja nauttiikin ;)
Nauttii miten nauttii, kuitenkin joka kerta pelko persuuksissa, että tulenko taas raskaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoista tässä dokumentissa oli myös se, että tämä parikymppinen kaksilapsinen nuoripari asui uudelta näyttävässä omakotitalossa, jonka pihalla oli ainakin yksi auto, vaikka kummallakaan ei ole varsinaista ammattia eikä äidillä edes aikomusta mennä töihin. En tiedä vaikuttaako tähän uskonyhteisön tuki vai muut syyt.
Parempi elämänhallinta ja keskittyminen perheeseen. Pariskunta asuu pienessä kylässä, jossa ei ole kallista. Mies varmasti käy opintojen ohella töissä eikä rahaa mene päihteisiin.
tienaa varmaan myös somellaan
Kamalinta ja surullisinta tuossa on se, että kun äiti on jatkuvasti raskaana ja lapsikatraan nuorin on vuoden ikäinen ja vanhin ehkä 15-16 vuotias ja tyttö, se tyttö joutuu vastaamaan näistä nuoremmista jotka eivät enää ole niin äidin hoivasta riippuvaisia. Ja heitä voi olla 6-7.
Ei mitään normaalia nuoren tytön elämää, katsotaan että on vain hyvä "opetella äidiksi" ajoissa.
Hoida ja huolehdi nuoremmista, tiskaa pyykkää laita ruokaa. Tätä olen läheltä seurannut kun asuin pohjoisessa kylässä jossa valtaosa oli lestadiolaisia.
Hiuksia ei saanut leikata, tytöt ei saaneet käyttää pitkiähousuja jne. Annas olla sitten kun muutamat näistä tytöistä ylittivät murrosiän, kapinahan siitä repesi ja alettiin "näyttää" vanhemmille.
Lestadiolaiset ovat omasta mielestään myös ainoita oikeita uskovaisia, kaikki muut joutuvat helvettiin.
Tämän sain kuulla useammankin kerran. Mikään ekstreemi lahko tai kultti tai uskonto tai mikään muukaan ei koskaan ole terve. Itse kasvoin hyvin allergiseksi kaikelle mikä viittaakiin uskontoihin.
Ulospäin on hyvä näytellä ja esittää, aivopestyt lahkojen sisällä tietävät mistä on kyse jos vielä pystyvät omilla aivoillaan ajattelemaan. Surullista kyllä moni on niin aivopesty ettei pysty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parempi elämänhallinta ja keskittyminen perheeseen. Pariskunta asuu pienessä kylässä, jossa ei ole kallista. Mies varmasti käy opintojen ohella töissä eikä rahaa mene päihteisiin.
näillä on viedeo yotubessa jossa avaavat äityspakkauksen ja menivät hämilleen kun löysivät kondomipakkauksen , eivät voineet sanoa mikä se on , pakkaus meni äkkiä piloon
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uupuneen näköinen tyttökin jo nyt.
Tunnen etäisesti Eevan ja on "uupuneen" näköinen luultavasti siksi, ettei käytä meikkiä.
Youtubesta heitä seurannut, ja hän on hyvin pienikokoinen ja hento, ja kuten kertoi on raskauksissa ollut haasteita - pahoinvointia ja matalaa hemoglobiinia. Joillain tulee myös tummat silmänaluset herkemmin kuin toisille. Varmasti on väsynytkin, mutta tuossa dokumentissa jotenkin ihanan onnellinen ja seesteinen, se valaisee olemustakin. Ja on osallistuva mies, oikein ihana nuori isä. Kuten Eeva sanoi, uskovat että Jumala antaa niin paljon lapsia kuin he jaksavat hoitaa - jospa tuo ajatus ohjaisi heidän omatuntoaan ja käyttämään sitä sydämen sääntökirjaa, kun vuodet vierivät.
videoilla poissaoleva ja koko ajan kännykällä
Ei voi yleistää. Itse en vakaumukseni vuoksi hyväksy itselleni hedelmöityshoitoja.
- vl-nainen