Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista)

Vierailija
27.01.2023 |

Mielipiteitä? Ovat 20 ja toinen lapsi tulossa. Luoja päättää lapsiluvun.

Kommentit (10127)

Vierailija
61/10127 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuoleekohan kukaan lestadiolaisäiti koskaan noihin jatkuviin synnytyksiin?

Nykyään heillä on vähemmän lapsia kuin ennen. Moni päätyy 2-4 lapseen. 

Mitä lestoja ne sitten enää ovat? Monilla ei-lestoillakin on enemmän lapsia.

Vierailija
62/10127 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoista tässä dokumentissa oli myös se, että tämä parikymppinen kaksilapsinen nuoripari asui uudelta näyttävässä omakotitalossa, jonka pihalla oli ainakin yksi auto, vaikka kummallakaan ei ole varsinaista ammattia eikä äidillä edes aikomusta mennä töihin. En tiedä vaikuttaako tähän uskonyhteisön tuki vai muut syyt.

Parempi elämänhallinta ja keskittyminen perheeseen. Pariskunta asuu pienessä kylässä, jossa ei ole kallista. Mies varmasti käy opintojen ohella töissä eikä rahaa mene päihteisiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/10127 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 90-syntynyt. Koululuokallani oli muutamia lestadiolaisia. Heistä suurin osa on halunnut kouluttautua. Lukioaikana tytöt kävivät kesävaihdossa jenkeissä sukulaisten lapsia hoitamassa ja oppivat samalla englantia. Lukion jälkeen lukivat amk- tai yliopisto-opinnot. Nyt +30 v iässä heillä on useampia lapsia, ensimmäiset lapset ovat syntyneet vanhempien ollessa suunnilleen 25 v. Osa naisista käy täysaikaisesti töissä, osa tekee kotiäitiyden ohella osa-aikatöitä. Perheidensä lapsiluku on huomattavasti pienempi, kuin omilla vanhemmillaan vastaavassa iässä.

Ihan tavallisilta perheiltä siis vaikuttavat. Ainoa poikkeus on siinä, että kun suurimmalla osalla ikäisistäni on lapsiperheessä 1-2 lasta, niin heillä luku on 3-5.

Vierailija
64/10127 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoremmassa polvessa on lestadiolaisia, jotka käyttävät ehkäisyä. Julkisesti sanovat sitä vastustavansa, mutta muutaman lapsen jälkeen siirtyvät ehkäisyn käyttöön kaikessa hiljaisuudessa. Kumpikin osapuoli ymmärtää, että eivät jaksaisi todella isossa perheessä eikä äidin terveys välttämättä kestäisi jatkuvia synnytyksiä.

Vierailija
65/10127 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lapsia on kymmenen, niin isommat huolehtivat pienemmistä. Joku ala-asteikäinen osaa jo oikein hyvin katsoa pienten perään ja esim. vaihtaa vaippoja ja syöttää. Ja totta kai lapset tekevät myös muita kotitöitä. Siivoavat, pyykkäävät, tiskaavat yms.

Käsittääkseni näitä työvelvollisuuksia on pääasiassa tytöillä. Usein näen hirvittävän nöyriä tyttöjä ja hirvittävän villejä poikia.

Tällainen kuva on itsellenikin jäänyt. Meillä on töissä yksi lestadiolainen nuorimies suurperheestä, eikä siinä mitään, mutta. Hänelle piti erikseen huomauttaa, että omat kahvikupit pitää käytön jälkeen tuoda ihan itse työpöydältä tiskikoneeseen ja että lounaan jälkeen roskia ja likaisia astioita ei jätetä lounashuoneen pöydälle tai keittiön työtasolle tai tiskialtaaseen. Hän saattoi todellakin heittää roskat tiskialtaaseen, vaikka allaskaapissa oli ihan oikeakin roskis. Jos jätimme ne siihen emmekä sanoneet mitään, ne olisvat hänen puolestaan olleet siinä vielä huomennakin. Huomautuksiakin piti antaa useampi ennen kuin hänelle meni perille, että kukaan meistä korkeakoulutetuista asiantuntijoista ei tosiaan ole siellä töissä pesemässä hänen tiskejään. 

Vierailija
66/10127 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten he suhtautuisivat siihen, jos eivät saisi lapsia? Miten yhteisö heihin silloin suhtautuisi? En ole katsonut dokumenttia, mutta täältä sain käsityksen, että se "luoja suo" tarkoittaa nimenomaan, että lapsia tulee.

Vierailija
67/10127 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen 11-lapsisesta ei-lestadiolaisperheestä. Eli ollakseen lestadiolainen lapsia pitäisi olla ainakin 12?

Vierailija
68/10127 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten he suhtautuisivat siihen, jos eivät saisi lapsia? Miten yhteisö heihin silloin suhtautuisi? En ole katsonut dokumenttia, mutta täältä sain käsityksen, että se "luoja suo" tarkoittaa nimenomaan, että lapsia tulee.

Sanoivat siinä dokumentissa vastauksen tuohonkin. Jos lapsiluku jäisi kahteen, olisivat tyytyväisiä siihen ja ihan yhtälailla ottavat vastaan suuremmankin määrän lapsia eli niin sanotusti tyytyvät Herran tahtoon ja uskovat, että heille annettava lapsimäärä on se oikea.

Itse olen joutunut muutaman muun kanssa opettelemaan tyytyväisyyden siihen, etten saanut yhtään lasta, joku yhteen ja joku kymmeneen. Se on omasta asenteesta kiinni, miten asiat kokee. Kyten he sanoivat, usko on elämän tärkein asia ja voimavara.

Vierailija
69/10127 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uupuneen näköinen tyttökin jo nyt.

Tunnen etäisesti Eevan ja on "uupuneen" näköinen luultavasti siksi, ettei käytä meikkiä. 

Youtubesta heitä seurannut, ja hän on hyvin pienikokoinen ja hento, ja kuten kertoi on raskauksissa ollut haasteita - pahoinvointia ja matalaa hemoglobiinia. Joillain tulee myös tummat silmänaluset herkemmin kuin toisille. Varmasti on väsynytkin, mutta tuossa dokumentissa jotenkin ihanan onnellinen ja seesteinen, se valaisee olemustakin. Ja on osallistuva mies, oikein ihana nuori isä. Kuten Eeva sanoi, uskovat että Jumala antaa niin paljon lapsia kuin he jaksavat hoitaa - jospa tuo ajatus ohjaisi heidän omatuntoaan ja käyttämään sitä sydämen sääntökirjaa, kun vuodet vierivät.

Vierailija
70/10127 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut nuoruuteni tuolla alueella ja Raahen alueella myös. Luokalla oli aina paljon lestadiolaisia. Täytyy sanoa, että olivat todella sydämmellisiä ja kivoja ihmisiä kaikinpuolin. Eivät koskaan kiusanneet ketään koulussa ja käyttäytyivät muutenkin muita lapsia paremmin. Minulla on jäänyt todella hyvä kuva lestadiolaisista ja siitä miten he kohtelevat muita. Lapsuuden kaverit saivat paljon lapsia ja ovat onnellisia omissa elämissään, ei heitä pakotettu tai aivopesty uskonnolliseen elämään. Saivat ihan itse valita ja usein valitsivat perhe-elämän tärkeimmäksi. Arvot heillä on kohdillaan. Vieläkin ollaan ystäviä ja olen vain kiitollinen, että tapasin lestadiolaisia nuorena ja näin jotain muutakin.

Vierailija
71/10127 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lapsia on kymmenen, niin isommat huolehtivat pienemmistä. Joku ala-asteikäinen osaa jo oikein hyvin katsoa pienten perään ja esim. vaihtaa vaippoja ja syöttää. Ja totta kai lapset tekevät myös muita kotitöitä. Siivoavat, pyykkäävät, tiskaavat yms.

Käsittääkseni näitä työvelvollisuuksia on pääasiassa tytöillä. Usein näen hirvittävän nöyriä tyttöjä ja hirvittävän villejä poikia.

Tällainen kuva on itsellenikin jäänyt. Meillä on töissä yksi lestadiolainen nuorimies suurperheestä, eikä siinä mitään, mutta. Hänelle piti erikseen huomauttaa, että omat kahvikupit pitää käytön jälkeen tuoda ihan itse työpöydältä tiskikoneeseen ja että lounaan jälkeen roskia ja likaisia astioita ei jätetä lounashuoneen pöydälle tai keittiön työtasolle tai tiskialtaaseen. Hän saattoi todellakin heittää roskat tiskialtaaseen, vaikka allaskaapissa oli ihan oikeakin roskis. Jos jätimme ne siihen emmekä sanoneet mitään, ne olisvat hänen puolestaan olleet siinä vielä huomennakin. Huomautuksiakin piti antaa useampi ennen kuin hänelle meni perille, että kukaan meistä korkeakoulutetuista asiantuntijoista ei tosiaan ole siellä töissä pesemässä hänen tiskejään. 

En tiedä onko sitten Olle vai tämä kuvailemasi nuori mies poikkeus - varmasti kodin voimavaroista, "valtasuhteista" ja kasvatuksesta riippuu paljon. Olle vaikuttaa ainakin hyvinkasvatetulta, osallistuvalta ja vaimonsa tasa-arvoisesti huomioivalta nuorelta perheenisältä joka on antamassa hyvän mallin pienelle pojalleen.

Vierailija
72/10127 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen 11-lapsisesta ei-lestadiolaisperheestä. Eli ollakseen lestadiolainen lapsia pitäisi olla ainakin 12?

Ei ole kyse lasten lukumäärästä vaan ehkäisyn käytöstä.

Vierailija
73/10127 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta oli kamalaa, kun tuo nainen sanoi, että Luoja on luonut hänet synnyttämään

Kyllähän Luoja on luonut meidät naiset muuhunkin kuin pelkkään synnyttämis tarkoitukseen.

Ei ole ensimmäistäkään objektiivista syytä ajatella, että olisi luoja joka olisi luonut yhtään mitään.

Mutta onko objektiivista syytä olettaa ei ole?

Fysiikan kirjasta et tähän löydä vastausta.

Vierailija
74/10127 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomioija kirjoitti:

Mielestäni hyvä huomio tuossa dokkarissa tuo, että jos lestan paikalle laitetaan jokin muu, niin iso haloo nousisi rasistisuudesta jne. Tarkistin tuon kuolleisuusasian, niin viimeisten 25 vuoden aikana Suomessa kuolleisuus on vaihdellut välillä 1–7 tapausta vuodessa, joista monisynnyttäjiä vain muutama, joten synnykseen kuolee muista syistä. 

Niin, monisynnyttäjä tarkoittaa monikkoraskautta. Niitä tuskin lestadiolaisnaisilla on sen useammin kuin muilla. Voi olla jopa vähemmän (raskautta kohden) kun ei mm. tehdä hedelmöityshoitoja.

Vierailija
75/10127 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen asunut nuoruuteni tuolla alueella ja Raahen alueella myös. Luokalla oli aina paljon lestadiolaisia. Täytyy sanoa, että olivat todella sydämmellisiä ja kivoja ihmisiä kaikinpuolin. Eivät koskaan kiusanneet ketään koulussa ja käyttäytyivät muutenkin muita lapsia paremmin. Minulla on jäänyt todella hyvä kuva lestadiolaisista ja siitä miten he kohtelevat muita. Lapsuuden kaverit saivat paljon lapsia ja ovat onnellisia omissa elämissään, ei heitä pakotettu tai aivopesty uskonnolliseen elämään. Saivat ihan itse valita ja usein valitsivat perhe-elämän tärkeimmäksi. Arvot heillä on kohdillaan. Vieläkin ollaan ystäviä ja olen vain kiitollinen, että tapasin lestadiolaisia nuorena ja näin jotain muutakin.

Kyllä, kirjo on laaja kuten yhteiskunnassa ylipäätään eli ei voi yleistää. Joissain isoissa perheissä varmaan valitettavasti vallitsee tiukemmat esim sukupuoliroolit ja miten pojat kunnioittavat ja "tottelevat" äitiä, joka voi olla uupunut. Sitten huomiota haetaan ehkä kiusaamisellakin. Mutta paljon on perhekeskeisiä, tasapainoisia ja hyvätapaisia perhekuntia joilla arvot kohdillaan. Itsellänikin ei-lestadiolaisena on muutama työkaveri ko liikkeestä, ja aivan ihania ihmisiä joiden kanssa voinut keskustella syvällisistäkin asioista, ja ovat empaattisia sekä huumorintajuisia. Molemmilla on sekä uskovaisia että "epäuskoisia" lapsia, ja yhtä kiinteästi ovat heidän kanssaan tekemisissä.

Vierailija
76/10127 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 11-lapsisen vl-perheen lapsi. Kaikista negatiivisista kommenteista huomaa, että sitä yhteisöllisyyden ja rakkauden määrä ei ulkopuolinen pysty ymmärtämään. Varsinkin nyt kun aikuistumme, en voi sanoin kuvailla sisarusten antamaa tukea. Toki meidänkin perheessä (kuten jokaisen muunkin) on omat onglemansa, mutta aina tilanteesta riippuen toisia autetaan ja pidetään yhtä. Koen, että mitä enemmän lapsia on tullut, sen paremmin vanhempani ovat osanneet heitä kasvattaa. Luulen, että eniten vanhempien omat traumat vaikuttavat nimenomaan vanhimpiin lapsiin. Me lestaadiolaiset kunnioitamme teidän ei-lestadiolaisten elämäntapaa, niin miksi ette voi antaa sitä samaa kunnioitusta meille?

Et taida olla sieltä vanhimmasta päästä? Kun tuntuu olevan pelkkää ihanaa ja autuutta.

Vierailija
77/10127 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoista tässä dokumentissa oli myös se, että tämä parikymppinen kaksilapsinen nuoripari asui uudelta näyttävässä omakotitalossa, jonka pihalla oli ainakin yksi auto, vaikka kummallakaan ei ole varsinaista ammattia eikä äidillä edes aikomusta mennä töihin. En tiedä vaikuttaako tähän uskonyhteisön tuki vai muut syyt.

Parempi elämänhallinta ja keskittyminen perheeseen. Pariskunta asuu pienessä kylässä, jossa ei ole kallista. Mies varmasti käy opintojen ohella töissä eikä rahaa mene päihteisiin.

He asuvat vuokralla talossa, jonka remontoimiseen Olle osallistui itse ennenkuin muuttivat - en osaa sanoa minkä ikäinen talo, mutta uskoisin että ei välttämättä tällä vuosituhannellakaan rakennettu. Hän kävi myös töissä läheisellä huoltoasemalla tehden paljon vuoroja ennenkuin alkoi jatkaa nyt opintojaan. Nyt kun toinen on äitiyslomalla ja toinen opiskelee, saavat varmaan nelihenkisenä perheenä normaalisti tukea asumiseen.

Vierailija
78/10127 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei-lestadiolaisilla kantaväestöön kuuluvilla keskimääräinen lapsiluku on vähän vajaa 1.

Vierailija
79/10127 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin ristiriitaista on että hedelmöityshoidot ovat heillä sallittuja. Miksi ei siinäkin luoteta Herran tahtoon?

Vierailija
80/10127 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuollaista kasvattamatta jättämistä esiintyy ihan joka paikassa.

Vissiin uskotaan, että työpaikan taukotilassa asustaa kotitonttu.

Ketju on lukittu.