Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista)
Mielipiteitä? Ovat 20 ja toinen lapsi tulossa. Luoja päättää lapsiluvun.
Kommentit (10127)
Vierailija kirjoitti:
Miten kaikki eivät tunnista sanaa TAPAKULTTUURI? Liittyen tuohon korvakoru/meikkaus hommaan.
Ei kai romaneiltakaan jatkuvasti tingata syytä pukeutumiseen?
No eikö tuoss edellä juuri kerrottu, että tavat ovat alunperin lähtöisin Raamatusta? Eivät kaikki varmaan niin ajattele, mutta moni ilmeisesti niin luulee.
Pääasia, että ymmärretään ettei se (meikki/korvis) ole mikään keskeinen uskon opetus, vaan juuri tapa, joka on vl-väelle jäänyt.
Halutaan ylipäätään pukeutua ja kaunistautua kohtuullisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten kaikki eivät tunnista sanaa TAPAKULTTUURI? Liittyen tuohon korvakoru/meikkaus hommaan.
No eikö tuoss edellä juuri kerrottu, että tavat ovat alunperin lähtöisin Raamatusta? Eivät kaikki varmaan niin ajattele, mutta moni ilmeisesti niin luulee.
Siis vl- tavat.
Fun fact. Esimerkiksi huulipunan teollinen valmistus alkoi 1915. Huulia on kuitenkin korostettu jo 5 000 vuoden ajan, vaikka marjamehuilla ja mitä nyt ikinä on keksitty. Tämä on ollut tapana myös Lähi- Idässä. Eli erittäin todennäköisesti myös naiset nykyisen Israelin alueella 2 000 v sitten ovat tehneet niin. Ei kuitenkaan ole niin tärkeä asia, että siitä olisi Raamatussa mitään mainittu.
Vierailija kirjoitti:
Pääasia, että ymmärretään ettei se (meikki/korvis) ole mikään keskeinen uskon opetus, vaan juuri tapa, joka on vl-väelle jäänyt.
Halutaan ylipäätään pukeutua ja kaunistautua kohtuullisesti.
Taas tuo "halutaan". Siis sinä haluat. Älä puhu muiden puolesta. Kohtuullisuuskin on eri ihmisille eri asioita.
Pyyntö teille lestadiolaisille: muistakaa, että on paljon ihmisiä, jotka suhtautuvat teihin ystävällismielisesti. Itse olen huomannut, että lestadiolaiset ovat monesti vähän varpaillaan sen suhteen, mitä heistä ajatellaan. Ja sitten yllättyvät, jos joku sanoo jotakin myönteistä.
Taannoin eräässä työtilanteessa puolustin esimiehellemme lestadiolaista työntekijää. Asiakas oli antanut hänestä hyvin negatiivista palautetta. Palaute oli mielestäni täysin aiheeton, sillä olin nähnyt, miten lestadiolainen työntekijä oli työnsä hoitanut. Ihan suoraan puolustin tuota lestadiolaista työntekijää. Hän oli tuosta puolustuksesta niin yllättynyt, että myöhemmin lähetti esimiehellemme työhöni liittyvän kehuvan viestin (hän ei yleensä kehu muita työpaikallamme).
Toisessa tilanteessa olin sanonut eräälle lestadiolaiselle, että arvostan lestadiolaisten ahkeruutta ja perhekeskeisyyttä. Hän hämmentyi aivan totaalisesti tuosta palautteesta. Seuraavan kerran, kun minulla oli eräs jännittävä tilanne, niin hän tuli julkisesti antamaan hyvin kannustavaa palautetta. Se on paljon häneltä, sillä hän on ujo eikä yleensä anna palautetta tuolla tavalla.
Selvästi koen, että nuo myönteiset kommenttini lestadiolaisista saivat heidät suhtautumaan minuunkin positiivísemmin.
Vierailija kirjoitti:
Siksi että asia on edelleen osalle jopa autuuden ehto. Monikaan ei jätä vapaaehtoisesti kaunistautumatta vaan siitä pelosta vain että osa tuijottaa ja tuomitsee. Vaikka itse et olisikaan tuomitseva niin on joitakin jotka on tosi tuomitsevia ulkonäöstä ja saattaa jopa puhutella sellaista joka ei halua noudattaa ja siten olla ylläpitämässä tämmöistä itseä ja omia tekoja korostavaa ihmisten keksimää tapakulttuuria.
Kansallispuvun käyttö on ihan eri asia kuin pelastukseen tähtäävän uskon täydentäminen omilla keksityillä lisäsäännöillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täydennyksenä vielä, että se ei vaadi _välttämättä_ meikkaamista. Siis meikkaaminen ei ole ainut tapa toteuttaa kauneutta ja kokea, että saa sitä toteuttaa.
Ei tietenkää ole. Onko joku sanonut niin? Ei takuulla ole. Kyse on vain valinnanvapaudesta.
No höh, ei ole kukaan sanonut eikä väittänytkään etttä olisi sanonut. Oma edellinen kommenttini vaan ehkä vaikutti siltä, johon tämän täydennyksen halusin vielä lisätä. En vain oikein handlaa tätä keskustelua kun vain muutaman kerran kommentoinut elämäni aikana. Nyt ehkä eka kertaa onnistuin lainaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmisillä on tarve osoitella vikoja toisten uskosta tai osoittaa uskomus virheelliseksi?
Uskomus tarkoittaa sitä , että oma tai toisen mielipide muuttuu tosiasiaksi.
Esim että vain vl-uskovaiset pääsevät taivaaseen. Tätähän ei voi mitenkään pitää tosiasiana. Kyseessä on siis uskomus
Ajattelitko ihan aikuisille kertoa, että uskonnot ei ole tietoa vaan uskomuksia?
Ajattelin ja ajattelen , että aikuinen ihminen ymmärtää mitä tarkoitin.
Tuo on ihan selvä uskomus, että vain tietty ryhmä pääsee taivaaseen
On helppo sanoa että ei kauneus ole tärkeää ja meikkaamattomuus on vain tapa jos itseä aihe ei kiinnosta. Joku muu kokee sen sitovana ja raskaana kun ei voi toteuttaa omaa esteettisyyttä muiden paheksunnan tähden. On puhuttu tästä vl-ystävien kanssa ja moni meistä kolmikymppisistä naisista on sitä mieltä, ettei yhtään ymmärrä miksi tämmöisiä sääntöjä yhä pitää olla. Moni ei niistä tosin enää piittaakaan. Miksi miehet saa nykyisin kasvattaa parran ja pitkät hiukset sekä panostaa ulkonäköön vaikka aiemmin ei?
Olen sitä mieltä että naistenkin pitäisi rohkeammin ottaa oma ulkonäkö omiin käsiin niin kuin sen kuuluisi aikuisella olla. Ihan turhaa sekoittaa usko ja ulkonäkö jotka ei liity toisiinsa. P.s raamatun ajan naiset ehostivat ja heidän kaunistautumistaan ylistetään raamatussa
Siihen, että esimerkiksi korvakoruista pidättäytyminen ei liikkeen sisällä ihan vapaaehtoista ole, viittaa se, että niin monella liikkeestä lähteneellä naisella se korvisten laitto on melkein niitä ekoja juttuja. Jos se ois ihan vain omaa halua ja ajattelua, niin silloinhan se ajatus säilyis myös liikkeen ulkopuolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, useimmat tavat juontavat juurensa Raamatun sanomaan, mutta eivät kaikki. Esimerkiksi ehkäisemättömyys vaikkapa siihen, että lisääntykää ja täyttäkää maa ja älä tapa ja moneen muuhun. Ei mihinkään yksittäiseen. Mutta kun sitä ei siellä suoraan sanota, että älä ehkäise, niin esimerkiksi perheessämme on päädytty käyttämään ehkäisymuotoa, joka sopii myös käskyn "älä tapa" kanssa yksiin. Nämä eivät ole yksiselitteisiä asioita, niin kuin tässäkin joku kommentti sitten mainittiin. En kuitenkaan väittänyt, että kaikki tavat juontavat juurensa Raamattuun ja vaikka juontaisivat, niin niitä on voitu tulkita vähän mielivaltaisesti. Esim juuri tämä kauneus asia. Jossain kohtaa puhutaan vaatimattomuudesta ja seuraavassa kohdassa ylistetään naisen kauneutta. Kuten sanoin, asiat eivät ole mustavalkoisia, mutta jostain syystä osa puhujista esimerkiksi tällaista mustavalkoista näkemystä on jakanut ja osa edelleen jakaa.
Osa taas puhuu siitä, kuinka seurakunta ymmärtää äitien (ja isien) väsymystä eikä kukaan voi toisen puolesta sanoa, onko ehkäisy tai lapsiasiaan puuttuminen oikein vai väärin. Se on omantunnon asia eikä toisten tehtävä ole muiden valintoja tuomita. Ihmiset ovat erilaisia, niin tässä yhteisössä kuin maailmanlaajuisestikin. Osa kykenee laajaan, avarakatseiseen ajatteluun ja empatiaan ja osa kykenee siihen heikommin.
Vaikka sanoin, että tavat perustuvat yleensä pohjimmiltaan Raamattuun, tiedän hyvin, että kaikessa ei ole näin. Osa asioista perustuu myös historiaan tai Raamatun ja historian yhdistelmään ja ne erityisesti on syytä kyseenalaistaa.
En jaksa käyttää kovin paljoa aikaa pitkiin kommentteihin, joissa kaikki discleimerien discleimerit olisi huomioitu. Yritin ystävällisesti selventää tuota tapakulttuuri asiaa, mutta huomaan, että osa närkästyi siitä entisestään. En myöskään osannut enkä tiedä osaanko vieläkään näitä lainausasioita ja omat täydennykseni aikaisempiin kommentteihin voi jollakin olla vaikea yhdistää toisiinsa.
Tässä keskustelussa joka on kestänyt varmaan jo yli vuoden, olen pari kertaa osallistunut, ja todennut, että en jaksa. Kun asialliset ja fiksut kommentit väännetään väkisin joksikin muuksi tai väitetään jatkuvasti vastaan, niin antaa olla. Olen onnellinen omakohtaisessa uskossani, eikä minun ole tätä tarvetta muille perustella. Halusin vastata, kun vastauksien perään täällä penättiin, mutta käytän energiani mielummin asioihin, jotka tuovat minulle iloa. Tiedän, että kaikki eivät ajattele meistä pahaa, mutta jotkut ihmiset pilaavat hyvän hengen tässä keskustelussa. Kiitos kaikista ystävällistä ja rakentavista kommenteista ja hyvää kesää itse kullekin.
T. Se sama aikaisempi vl joka käyttää ehkäisyä ja tykkää kaunistautua
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, useimmat tavat juontavat juurensa Raamatun sanomaan, mutta eivät kaikki. Esimerkiksi ehkäisemättömyys vaikkapa siihen, että lisääntykää ja täyttäkää maa ja älä tapa ja moneen muuhun. Ei mihinkään yksittäiseen. Mutta kun sitä ei siellä suoraan sanota, että älä ehkäise, niin esimerkiksi perheessämme on päädytty käyttämään ehkäisymuotoa, joka sopii myös käskyn "älä tapa" kanssa yksiin. Nämä eivät ole yksiselitteisiä as
Hyvää kesää sullekin ja kiitos fiksusta kirjoituksesta.
Ei tulisi kyllä mielen viereenkään nuhdella ketään ulkonäöstä. Se tuntuisi jo narsistiselta kontrolloinnilta puuttua kenenkän ulkonäköön. Ikääänkuin oma omatunto neuvoisi jotenkin paremmin kuin jonkun toisen. Voisin keskustella jos toinen varastaa, pettää tai pilkkaa Jumalaa. Siis rikkoo tietoisesti kymmentä käskyä. Ulkonäkö sen sijaan on jokaisen henkilökohtainen asia ja mikä kenellekkin on kohtuullista laittautumista. Jollekin merkkivaatteet, kampaukset tai korut ja jollekkin pieni meikki. Ei ole minun asia.
vl
Mietin tässä sellaista, että oikeastaanhan vaan aito rakkaus antaa ihmiselle voimaa ja ymmärrystä tehdä oikein. Näkyy ihmissuhteissa, ihmiset on valmiita tekemään paljon ikäviäkin asioita lastensa ja läheistensä, kumppanin eteen, asioita, joista on vaivaa. Eipä siis ihme, että rakkaudettomuus, lakihenkisyys ja kovuus kulkee samassa paketissa ja seuraukset näkyvät. Lakihenkisyys voi vaikka vaatia uupunutta tai sairasta äitiä kieltäytymään ehkäisystä, usein tämä vaade tulee ulkopuolelta ja ihmisellä ei aina ole voimaa vastustaa jos on ajettu ahtaalle. Aito rakkaus taas ei voi koskaan johtaa tälläiseen lopputulokseen. Aito rakkaus Jumalaan, josta seuraa aito rakkaus lähimmäistä kohtaan. Rakkaudesta käsin toimiva ihminen ei koskaan voi olla kohtuuton tai kärsimystä lisäävä lähimmäistä kohtaan, se ei yksinkertaisesti ole mahdollista, koska rakkaudesta ei voi seurata mitään pahaa. Jos seuraa, silloin kyse ei ole rakkaudesta.
Vierailija kirjoitti:
Niin siis joku ongelmahan siinä on jos ihmisen edes pitää miettiä voiko lävistää korvat ja mennä korvakoruissa ry:lle. Suurin osa ei taida uskaltaa. Rationaalisesti ajatellen aivan järjetöntä. Ja kuten on aiemminkin täälläkin sanottu, Venäjän ja Afrikan vl-ihmisillä on usein korvakorut ja meikkiä.
Tämä minua vl:nä hämmentää. Täydellisessä rakkaudessa ei ole pelkoa. Se että jätetään asioita tekemättä toisten kommenttien pelossa (huom ei jumalan pelossa) ei tunnu oikealta raamatun mukaan. Sekin että pelätään, kertoo ihmisoppien haitallisuudesta ja eksyttävyydestä.
Vierailija kirjoitti:
Pyyntö teille lestadiolaisille: muistakaa, että on paljon ihmisiä, jotka suhtautuvat teihin ystävällismielisesti. Itse olen huomannut, että lestadiolaiset ovat monesti vähän varpaillaan sen suhteen, mitä heistä ajatellaan. Ja sitten yllättyvät, jos joku sanoo jotakin myönteistä.
Taannoin eräässä työtilanteessa puolustin esimiehellemme lestadiolaista työntekijää. Asiakas oli antanut hänestä hyvin negatiivista palautetta. Palaute oli mielestäni täysin aiheeton, sillä olin nähnyt, miten lestadiolainen työntekijä oli työnsä hoitanut. Ihan suoraan puolustin tuota lestadiolaista työntekijää. Hän oli tuosta puolustuksesta niin yllättynyt, että myöhemmin lähetti esimiehellemme työhöni liittyvän kehuvan viestin (hän ei yleensä kehu muita työpaikallamme).
Toisessa tilanteessa olin sanonut eräälle lestadiolaiselle, että arvostan lestadiolaisten ahkeruutta ja perhekeskeisyyttä. Hän hämmentyi aivan totaalisesti tuo
Se on harmi, että lestadiolaisena voi joutua olemaan varpaillaan, ehkä itseä suojellakseen, tai koska oikeasti vähän pelottaa muiden suhtautuminen. Jokaisella ihmisellä on tarve tulla hyväksytyksi. Mutta se varpaillaan oleminen on kovin ymmärrettävää, kun vaikka lukee tämän keskustelun ilkeitä kommentteja (kaikki ei ole ilkeitä) tai sattuu kuulemaan bussissa keskustelun, jossa ei-lestadiolaiset keskustelee ivalliseen sävyyn, että "lestadiolaiset kuvittelee olevansa muita parempia, mutta eikö ne tajua, että ne on ite a l i n.t a K 4 s T 1 4". Tämä vain esimerkkinä. Ja kun näihin törmää todella usein tosielämän lisäksi esimerkiksi kaikkia kommenttipalstoja lukiessa, niin onhan siitä vähemmästäkin varpaillaan. Koskaan kun ei voi tietää, kuka on se, joka yllä mainitulla tavalla tai muuten vihamielisesti syystä tai toisesta ajattelee. Minä en kuitenkaan ole yllättynyt siitä, kun huomaan jonkun hyväksyvän uskoni. Helpottunut tai ilahtunut saatan olla.
Töissä kerran 4v porukassa katsottiin parin lapsen kynsiä miten oli nätisti lakattu. Eräs lapsi sanomaan että mun ei tarvi kuolla kun mulla ei ole lakkaa..ja kyllä, kyseessä vl perheen lapsi. Ilmeisesti tarkoitti että välttää helvetin. Vl lapsia on sillointällöin asiakkaina ja erojakin miten suhtautuvat musiikkiin yms. Mutta jos 4v täysi lapsi puhuu tuollaisia niin huhhuh.
Vierailija kirjoitti:
Töissä kerran 4v porukassa katsottiin parin lapsen kynsiä miten oli nätisti lakattu. Eräs lapsi sanomaan että mun ei tarvi kuolla kun mulla ei ole lakkaa..ja kyllä, kyseessä vl perheen lapsi. Ilmeisesti tarkoitti että välttää helvetin. Vl lapsia on sillointällöin asiakkaina ja erojakin miten suhtautuvat musiikkiin yms. Mutta jos 4v täysi lapsi puhuu tuollaisia niin huhhuh.
Vl-ihmisenä olen hyvin järkyttynyt tästä. Olen kuullut, että jossain perheessä joskus on tämmöistä ollut (itse en tunne yhtäkään sellaista kotia, jossa näin opettaisiin), mutta että vielä nykypäivänäkin. Tätä ei kyllä mikään liikkeen virallinen opetus ole. Itse keskustelen lasteni kanssa, että saavat sitten isompana itse päättää, mitä tekevät kynsilleen ja muuten, mutta äitin mielestä meidän kynnet on taivaan isän luomina niin kauniit, ettei niitä tarvi koristella. Lapsi saa olla siitä eri mieltä ja sitte ku on ite kykenevä päättämään, niin tekee miten haluaa. Vältän kaikkia kemikaaleja ja hormonihäiriköitä ja kaikkea mikä kosmetiikkaa usein liittyy ja siksikin en pienelle lapselle halua mitään tommosia. En käytä heille hiuslakkaakaan. Mutta heidän kasvaessaan muutan kantaani ikätasoisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin siis joku ongelmahan siinä on jos ihmisen edes pitää miettiä voiko lävistää korvat ja mennä korvakoruissa ry:lle. Suurin osa ei taida uskaltaa. Rationaalisesti ajatellen aivan järjetöntä. Ja kuten on aiemminkin täälläkin sanottu, Venäjän ja Afrikan vl-ihmisillä on usein korvakorut ja meikkiä.
Tämä minua vl:nä hämmentää. Täydellisessä rakkaudessa ei ole pelkoa. Se että jätetään asioita tekemättä toisten kommenttien pelossa (huom ei jumalan pelossa) ei tunnu oikealta raamatun mukaan. Sekin että pelätään, kertoo ihmisoppien haitallisuudesta ja eksyttävyydestä.
Siis lähinnä just se, että eihän yksittäisellä teinillä ole rohkeutta tehdä eri tavalla satojen ihmisten keskellä, jos on oikeasti ainoa, joka niin tekee. Eli vaikka ne korvakorut ry:llä. Jonkun pitää olla se ensimmäinen ja rohkeutta se tosiaan vaatisi.