Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista)
Mielipiteitä? Ovat 20 ja toinen lapsi tulossa. Luoja päättää lapsiluvun.
Kommentit (10127)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei me tuomita, vaikka uskotaankin näin. Usko on ajattelua että itse pelastuu. Ei sitä että naapurin Pena ei. Toki me toivotaan että Pena ja kaikki muutkin uskoisi kuin me, koska meidän mielestä vain tällä uskolla pelastuu. Jumalan tehtävä on tuomita, ei ihmisen. Ihminen vain uskoo ja kertoo ilosanomaa syntien anteeksisaamisesta eteenpäin.
Ymmärsinkö nyt oikein, että teidän mielestänne vain teillä on ainut oikea usko? Että esim. helluntailaiset tai vapaakirkolliset eivät pelastu, koska teidän mielestänne vain vl kuuluvat pelastuvat?
Näin siinä uskotaan. Miksi se häiritsee muita? Jos et usko kuten vl, ei tuon pitäisi häiritä. Jos se häiritsee, kannattaa harkita kääntymistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei me tuomita, vaikka uskotaankin näin. Usko on ajattelua että itse pelastuu. Ei sitä että naapurin Pena ei. Toki me toivotaan että Pena ja kaikki muutkin uskoisi kuin me, koska meidän mielestä vain tällä uskolla pelastuu. Jumalan tehtävä on tuomita, ei ihmisen. Ihminen vain uskoo ja kertoo ilosanomaa syntien anteeksisaamisesta eteenpäin.
Ymmärsinkö nyt oikein, että teidän mielestänne vain teillä on ainut oikea usko? Että esim. helluntailaiset tai vapaakirkolliset eivät pelastu, koska teidän mielestänne vain vl kuuluvat pelastuvat?
No höh, tietty noin. Tuleeko tämä sulle uutena asians?
Sikäli joo että en voinut todelka ymmärtää, että tehdään noin kärkäs jako Nyt ymmärrän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä ja milloin on saanut alkunsa se, että vl pitää itseään oikeana ja ainoana uskona ja teillä on oikeus pitää muita uskosta osattomina ja tuomita kadotukseen?
Raamatussa sanotaan Älkää tuomitko ettei teitä tuomittaisi.
Ihan kamalaa luettavaa.
Niin on. Tulee ihan mieleen että vl pitää muita uskovia vääräuskoisina. Ihan kuten isla
Mikä siinä on niin kamalaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tehtäisiinkin jonkunlainen ns positiivinen "vastaisku" eli liityttäisiin sankoin joukoin vl liikkeeseen korvakoruinemme, meikkeinemme ja värjättyine hiuksinemme ja oltaisiin omia persooniamme. Mitähän siinä tapahtuisi? Koitettaisiinko meitä saada muuttumaan vai kelpaisimmeko jäseniksi sellaisenaan?
Hauska idea, mutta siihen liitytään uskolla. Ei rauhanyhdistyksen jäsenlomakkeella. Jos et aidosti usko, vaan tarkoitusperäsi ovat toiset, et ole vl mitenkään.
Siihen onkin varmaan sitten erittäin vaikea liittyä muutoin kuin syntymällä siihen. Mitkä lienee protokollat sen varmistamiseksi että liittyvä uskoo oikealla tavalla? Tai entä jos liittyy siksi että jos se oikea usko siitä tarttuisi vaikka sitä ei vielä ole?
Ainakin menisi totutut pasmat liikkeessä varmaan aikalailla sekai
Ei sitä kukaan ihminen varmistakaan eikä varmaan edes pysty. Itse tietää mihin uskoo. Usko on lopulta ihmisen ja Jumalan välinen asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin siinä uskotaan. Miksi se häiritsee muita? Jos et usko kuten vl, ei tuon pitäisi häiritä. Jos se häiritsee, kannattaa harkita kääntymistä.
En ole vl. Uskovainen olen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tehtäisiinkin jonkunlainen ns positiivinen "vastaisku" eli liityttäisiin sankoin joukoin vl liikkeeseen korvakoruinemme, meikkeinemme ja värjättyine hiuksinemme ja oltaisiin omia persooniamme. Mitähän siinä tapahtuisi? Koitettaisiinko meitä saada muuttumaan vai kelpaisimmeko jäseniksi sellaisenaan?
Hauska idea, mutta siihen liitytään uskolla. Ei rauhanyhdistyksen jäsenlomakkeella. Jos et aidosti usko, vaan tarkoitusperäsi ovat toiset, et ole vl mitenkään.
Siihen onkin varmaan sitten erittäin vaikea liittyä muutoin kuin syntymällä siihen. Mitkä lienee protokollat sen varmistamiseksi että liittyvä uskoo oikealla tavalla? Tai entä jos liittyy siksi että jos se oikea usko siitä tarttuisi vaikka sitä ei vielä ole?
Kuulet että joku antaa syntejä anteeksi ja uskot omalle kohdalle. Niin liitytään lestadiolaisuuteen. Miten sinä voit liittyä, jos alkuperäinen tarkoituskaan ei ole uskoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole vl. Uskovainen olen. <
Silloin sinulla on varmaan taivastoivo jossain muussa uskossa. Jos lestadiolaisten sanoma pelottaa, kuulostaa että pelkääjä haluaisi olla lestadiolainen.
Minulle on ollut vaikea ymmärtää sitä, miksi monelle vanhoillislestadiolaiselle toisten ihmisten uskon tila on niin iso asia. Olen kuullut paljon surua ja suoranaista hätää siitä, jos joku läheinen on luopunut uskostaan. Minä olen harras kristitty, mutta en minä käytä elämääni murehtien toisten uskon tilaa. Tottakai rukoilen toisten puolesta ja puhun uskoon liittyvistä asioista heidän sitä toivoessaan, mutta en minä mieti, mikä muiden uskon laita mahtaa olla. Sellainenkin ihminen, joka saattaa nyt sanoa, ettei uskon asiat kiinnosta lainkaan, voi myöhemmin ajatellakin aivan toisin tai uskoa syvästi elämänsä loppupuolella. Se on Jumalan ja sen ihmisen välinen asia, ei minun. Eikä se stressaaminen toisten uskon tilasta muuta sitä, mikä sen asian tila on.
"Kuulet että joku antaa syntejä anteeksi ja uskot omalle kohdalle. Niin liitytään lestadiolaisuuteen. Miten sinä voit liittyä, jos alkuperäinen tarkoituskaan ei ole uskoa?"
Tietenkin uskon jo nyt että saan synnit anteeksi ja se joku joka antaa on Jeesus tietenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ainakin vielä 80 luvulla lapsia piiskattiin, jos olivat leikkineet ei vl-lapsien kanssa. Liekö vieläkään hyväksyttyä, vaikkei enään tällaisia rankaisukeinoja varmaan kukaan käytä?"
Tämä on ihan täyttä höpöhöpöä. Toki en voi olla 100% varma, etteikö joku vl joskus jossain olisi näin toiminut, mutta sen tiedän täysin varmasti, että se ei kuulu mitenkään liikkeen oppeihin tai käytäntöihin. Ei kuulu nykyään, eikä ole koskaan kuulunutkaan.
Voisikohan olla, että täällä ainakin osa vl kommentoijista on niin nuoria, että ollaan ihan kujalla sen suhteen, millaista vl meininki on pahimmillaan aiempina vuosikymmeninä ja "pahimmilla" paikkakunnilla ollut.
Monet vanhemmista av mammoista muistavat hyvin nuo absurdin hullut ajat ja tapahtumat ja huonot mielikuvat juontavat mahdollisesti sieltä. Varsinkin kun virallinen ajatus lienee se, että liikkeessä kaikki on muuttumatonta niin on helppo vaan ajatella että sama meininki siellä varmaan on nyt kuin silloinkin.
Moni ikävä asia on ollut ihan yleinen käytäntö, vaikka ei olisi koskaan ollut osa virallista oppia. Turha kuitata höpöhöpöksi.
Joku oli jo poistattanut tuon mun kommentin, jossa kerroin tuon alkuperäisen absurdin väitteen olleen höpöhöpöä, mitä se toki olikin. Lukekaa vaikka kalle päätalon alkupään kirjoja, siellä kyllä lestadiolaiset on ihan kaikkien kanssa tekemisissä, eikä ole siitä kiinni, että olisit itse jotenkin vanhempi kuin sen ajan ihmiset, joista kaikki ovat jo vähintään 100v. Lisäksi itsekin tiedän ainakin omista sisaruksistani, että heillä on ollut (kuten minullakin) ei vl kavereita. Eikä meitä ole silloin reilu 50 vuotta sitten tähän päivään mennessä sen takia hakattu. Eikä kyllä muutenkaan.
Kuten jo alunperin kirjoitinkin, en voi väittää, ettei joku olisi joskus jossain noin toiminut. Voitaisiin silloin ennemminkin puhua erittäin poikkeuksellisesta tapahtumasta. Ei mistään yleisestä käytännöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä ja milloin on saanut alkunsa se, että vl pitää itseään oikeana ja ainoana uskona ja teillä on oikeus pitää muita uskosta osattomina ja tuomita kadotukseen?
Tyypillistä vl-juttua. Ei tuomita, mutta uskotaan että vain me pelastumme. Kyllä tuo tuomitsemista on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyypillistä vl-juttua. Ei tuomita, mutta uskotaan että vain me pelastumme. Kyllä tuo tuomitsemista on.
Kaikkien toivotaan kyllä pelastuvan. Eli kääntyvän.
Miksi ihmisillä on tarve osoitella vikoja toisten uskosta tai osoittaa uskomus virheelliseksi?
En saa lainattua, mutta en pelkää vl ja olen kiitollinen, etten ole vl.
Taivastoivo minulla on ja uskon, että Jeesus on syntieni puolesta kuollut. Sehän on uskon ydin. Uskomalla Herraan Jeesukseen pääsen taivaaseen.
Enkä erottele että kuka ei kuulu samaan kuin minä ei ole oikeassa uskossa. Sen tietää vain Jumala. Jumalan Sana on kaksiteräinen miekka, ensin saarnataan synti synniksi ja sen jälkeen julistetaan synnit anteeksi. Armoa armon päälle.
Vierailija
Ellei ne totutut pasmat kestä kyselemistä ja kyseenalaistamista ei voi olla oikea usko.
Jumala kestää kyselemiset ja epäilemiset eikä niistä suutu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan. Ihan absurdia sanoa, että "ei me tuomita". Kun koko sanoman ydin on, että tuomitaan. Ihme kielipeliä tuollainen. Ei mene läpi.
Minun puoleltani tämä keskustelu oli tässä.
Anteeksi kaikille ei oluut tarkoitus arvostella eikä tuomita.
Siunausta kaikille 🙏🏻.
Mihin katosi kommentti, jossa joku kertoi omista lapsuuden kokemuksista, jossa kerrottiin ettei VL vanhemmat hyväksyneet muiden lasten kanssa leikkimistä?
Omituista, jos tuollainenkin asia pitäisi vaieta kuoliaaksi.
Vierailija kirjoitti:
"Kuulet että joku antaa syntejä anteeksi ja uskot omalle kohdalle. Niin liitytään lestadiolaisuuteen. Miten sinä voit liittyä, jos alkuperäinen tarkoituskaan ei ole uskoa?"
Tietenkin uskon jo nyt että saan synnit anteeksi ja se joku joka antaa on Jeesus tietenkin.
Tämä! Ei kukaan ihminen. Ja voi pyytää ihan rukouksessa.v
Ainakin menisi totutut pasmat liikkeessä varmaan aikalailla sekaisin kun sinne pelmahtaisi yhtäkkiä kaikenkirjava joukko kuuntelemaan ja kyselemään.