Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista)

Vierailija
27.01.2023 |

Mielipiteitä? Ovat 20 ja toinen lapsi tulossa. Luoja päättää lapsiluvun.

Kommentit (10127)

Vierailija
741/10127 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tämä terapeutti manipuloi selkeästi. Totuutta en asiasta tiedä, mutta kun itselläni oli murrosiässä vaikeata kävin ns. terapeutilla, joka johdatteli minut törkeästi uskomaan, että insestiä oli ollut.

No, ei ollut. Mutta kun vastassa on 15v ja keski-ikäinen ´ammatti-ihminen` ,niin sekasotku oli valmis.

Yhteen aikaan insestisyytökset oli jopa jonkinlainen ´muoti-ilmiö`ja tällä en tietenkään halua väheksyä oikeasti asiaa kokenutta.

Mutta kun isältä viedään lapsi kokonaan tällä syytöksellä, joka ei ole totta, niin se voi johtaa hänen elämänsä pilaamiseen täysin.

Vierailija
742/10127 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On vahingollista ja turhauttavaa, että kuka tahansa voi esiintyä tällä foorumilla minä tahansa: opettajana, varhaiskasvattajana, sosiaalityöntekijänä, lääkärinä, sairaanhoitajana jne. Ja kerrotaan ns. omaan kokemukseen perustuen juttuja perheistä ja lapsista. He eivät vain hoksaa sitä, että oikea ammattilainen ei kerro ihmisten ja oman työpaikkansa asioita netin keskustelupalstoilla. Häntä sitoo vaitiolovelvollisuus, joka on yksi tärkeimmistä perheitä suojaavista asioista. Sitä paitsi kansa on taipuvainen uskomaan kaiken, mitä kerrotaan. Terveisin 37 vuotta kunnan viranhaltijana työskennellyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
743/10127 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lasten seksuaalisesta hyväksikäytöstä vanhoillislestadiolaisuudessa on tehty kirjakin, "Maijan tarina".

https://www.kotimaa.fi/artikkeli/raiskatun-maijan-tarina-on-kuvaus-yhte…

"Maija" meni jossain vaiheessa tekemään poliisilaitokselle rikosilmoitusta hyväksikäytöstään, mutta vl-poliisimies ei ottanut rikosilmoitusta vastaan.

Ihan kammottava tarina.

https://www.rapport.fi/jani-kaaro/lestadiolaiset-modernilla-noitaroviol…

Lukusuositus. Antaa ajattelemisen aihetta. Jani Kaaro on ei-lestadiolainen tiedekirjailija.

Onko tämä taas jokin harhautus?

Mitä ajattelemisen aihetta, väitätkö Maijan tarinan olevan mielikuvitusta? Vai miten tuo ääritapaus liittyy asiaan?

Minä en väitä mitään, enhän asiaa edes tunne. Mutta mielenkiintoinen näkökulma joka tapauksessa ja antaa edelleen ajattelemisen aihetta. Ihan heppoisin perustein ei Kaaro ole tätä raporttiaan kirjoittanut.

Vierailija
744/10127 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä haluaisin lukea vlihmiseltä tällaista.

"Minä uskon näin. Mutta ymmärrän, että olemme tässä erilaisia. Kunnioitan vakaumustasi ja uskon, että se on ihan yhtä arvokas kuin omani. Jumalan luo on monta polkua. Minun ei tarvitse tulla sinun polkuasi pitkln. Mutta sinunkaan ei tarvitse tulla minun polkuani pitkin. Et tarvitse minulta mitään, sinun ei tarvitse liittyä liikkeeseemme. Olemme kaikki kristittyjä ja uskovaisia, jos siksi haluamme itseämme kutsua."

Jään odottamaan.

Tuon suuntaistakaan kun joskus kuulisi lestadiolaiselta, hah. Älä pidätä hengitystäsi!

Vierailija
745/10127 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihmetellyt, miten juoppoukkolauman suht. lähihistoriassa keksimät omat lisäykset kristinuskoon tekevät tuosta lahkosta sen ainoan oikean, jonka (mies-)jäsenet voivat kertoilla, kuka ja millä teoilla sinne taivaaseen pääsee ja kuka ei.

Vierailija
746/10127 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta oli kamalaa, kun tuo nainen sanoi, että Luoja on luonut hänet synnyttämään

Kyllähän Luoja on luonut meidät naiset muuhunkin kuin pelkkään synnyttämis tarkoitukseen.

Niin no väittikö hän muka että naiset on luotu PELKÄSTÄÄN synnyttämään?

Eeva ja Oliver ovat aivan ihana ja onnellinen pari, jotka kunnioittavat toisiaan. Olen seurannut heitä youtubessa.

Puhuuko Eeva niillä videoilla mitään? Perjantai-ohjelmassa ei saanut sanottua sanaakaan. Täysi alistettu ja voimaton nuori nainen. Hyvän lestan prototyyppi.

Samaa katsoin. Ja sitä myös, kun sanoi, että jos Luoja antaa vaan ne kaksi lasta. Se oli varmaan vihje, ettei nyt tällä hetkellä ainakaan jaksaisi synnyttää enempää. Mies vaan ei sitä yhtään ymmärtänyt. Miehelle se on niin helppo homma ja kun on parikymppinen nuori mies, niin ei jää takuulla lapsiluku tuohon.

Eeva oli avoimempi videoilla. Studiossa Riitta Väisäsen tyyppinen saa jopa toimittahan kipsiin karvoihin tarttumalla hiljaiseksi, nämä nuoret vielä noviiseja.

Eeva kertoi nauttivansa elostaan raskaana ollessa. Pitäisi muistaa että lapsia on hoidettava, lapsi vaatii paljon. Suurperheiissä usein sälyteään lastenhoito,  jopa vastuu lapsista vanhempien lasten niskaan ja se on ehdottomasti väärin.

Vierailija
747/10127 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen asunut nuoruuteni tuolla alueella ja Raahen alueella myös. Luokalla oli aina paljon lestadiolaisia. Täytyy sanoa, että olivat todella sydämmellisiä ja kivoja ihmisiä kaikinpuolin. Eivät koskaan kiusanneet ketään koulussa ja käyttäytyivät muutenkin muita lapsia paremmin. Minulla on jäänyt todella hyvä kuva lestadiolaisista ja siitä miten he kohtelevat muita. Lapsuuden kaverit saivat paljon lapsia ja ovat onnellisia omissa elämissään, ei heitä pakotettu tai aivopesty uskonnolliseen elämään. Saivat ihan itse valita ja usein valitsivat perhe-elämän tärkeimmäksi. Arvot heillä on kohdillaan. Vieläkin ollaan ystäviä ja olen vain kiitollinen, että tapasin lestadiolaisia nuorena ja näin jotain muutakin.

Minulla on ollut useita työtovereita heissä, kaikki kivoja ja toimeliaita. Samoin kerran yksi vuokralaistyttö, kiva ihminen. Työtovereiden kanssa olen joskus yrittänyt jutella uskonasioista; se ei kyllä onnistunut, koska he kertoivat ´miten asia on. `

Sitren taas valitetaan, että pimitetään ajatuksia tai kierrellään, kun ei kerrota.

Sen verran pitää tajuta, että en muuta uskonkäsituksiäni jonkun kahvipöytäkeskustelun tuloksena, mutta asialliselle ihmiselle voin kertoa miten uskon ja hän saa minusta myös kunnioittavan keskustelukumppanin kertoessaan omasta vakaumuksestaan, vaikka siinä samassa keskustelussa.

Minä en yritä käännyttää sinua tai olla uskoasi kohtaan epäkunnioittava, joten toivon samaa muilta itseäni kohtaan.

Vierailija
748/10127 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

yks vuosi bb:ssä oli se Pippa joka oli v-lestadiolaistaustainen , jätti 8 lasta isälle ja lähti  pois opiskelemaan ja työelämään, naimisiin muslimimiehen kanssa josta myös eronut

Minusta tuo oli hyvä esimerkki siitä, kun sanotaan että ihmisen pitää elää tietyt vaiheet elämässään. Jos joku vaihe jää elämättä, se pomppaa elämään joskus myöhemmin.

Enkä tarkoita mitään 'raivokasta nuoruutta' tai vastaavaa, mutta sitä että saa elää huoletonta aikuisen elämää ja tutustua itseensä kuka on jne. ennen kun esim. perustaa perheen.

Esimerkiksi opiskelijaelämä tekee ihan hyvää, huom: en tarkoita nyt ryyppäämistä ja remuamista, vaan ihan se normaali sosiaalinen puoli siinä.

Jos elää esim. vl-kuplassa missä nippa nappa täysi-ikäisenä saa lapsen ja hyppää "vaimon ja äidin" rooliin, varmasti jossain kohtaa tulee hetki kun kyseenalaistaa valintansa. Ei välttämättä halua muuttaa mitää, mutta miettii että toisinkin olisi voinut edetä.

Ja jooillain se, no ehkä "keski-iänkriisi" tai vastaava voikin saada pakan ihan sekaisin. Tilanne kun esim. nelikymppinen ikänsä kuplassa elänyt räväyttää eteimään itseään, voi herkemmin läheiset (ja itsekkin) kärsiä jne. mitä jos teininä elää ja kokee ja etsii itseään.

Kummallinen myytti. Lapselliset ja kypsymättömät ihmiset perustelevat "kadotetulla nuoruudella" sitä, jos tekevät vastuuttomia ratkaisuja.

Emmemmin on niin, että tietyt ihmiset tekevät kerta toisensa jälkeen päättömiä asioita.

Ei vastuuttomia ratkaisuja tarvitse tehdä. Näen että ne vastuuttomat harvoin opiskelevat/valmistuvat.

Mitä pahaa on esim. opiskelijavaihdossa, että näkee maailman vähän eri kulmasta? Tai kivasta reissusta kaverien kanssa, joita voi tehdä ihan vesiselvänä. Ja myös vaikka uskonnollisiin asioihin liittyen, erilaiset hyväntekeväisyysprojektit ym. joissa usein ylläpito on ttötä vastaaan, vai lennot pitää maksaa itse.

Mutta monesti noissa porukoissa halutaan tehdä ihmisistä, no, sanotaan nyt että tyhmiä. Sehän esim. toisen uskontosuuntauksen päämäärä on: estää naisten opiskelu/työssäkäynti jotta eivät kyseenalaista uskoa/tiedä mistään muusta, ja synnyttävät lisää 'sotureita'.

Jos noissa lestadioilaispiireissäkin kannustettaisiin sihen, että etsitään se oma tie ja harkitaan lapsia vasta opintojen jälkeen harvempi varmasti jäisi tuohon elämäntapaan. Ehkä voisi olla uskossa jne. mutta tekisi myös muuta kun lapsia.

Olipa älyvapaa näkemys, ottaen huomioon, että lestadiolaiset arvostavat koulutusta, eivätkä rajoita sitä millään tavalla. Kaikki tietämäni lestadiolaiset ovat korkeasti koulutettuja ja älykkäitä ihmisiä, jotka myös matkustelevat eivätkä elä missään tietämättömyydessä.

Mitä tulee siihe, kuka katuu tekemisiään, en ole huomannut että valtaväestö olisi tässä mitenkään parempi. Päinvastoin. Ei ole tullut vastaan toista nuoruutta eläviä lestadiolaisia toisin kuin valtaväestöä.

Tuo keskustelu taisi alkaa siitä ex-lestadiolaisesta joka oli BB:ssä.

Sanotaanko näin, että hän oli mennyt aika äärilaidasta toiseen... Rastat, tatuointeja, puhui miten tehnyt kaikkea mitä ei ennen 'voinut' ja ilmeisesti nainut musliminkin.

Yleisellä tasolla suurin osa vanhemmista ihmisistä iän myötä ymmärtää miten nuori oli vaikka 18-vuotiaana.

Ja kun oli 18-v ikäinen, tuntui hyvin aikuiselta ja tiesi paljon asioita.

Iän myötä ajatukset kuitenkin usein muuttuvat. Hahmottaa sen, että jotain juttuja olisi voinut tehdä toisinkin.

Ja minusta ihan muutama vuosikin riittää, 18v ja 23v ajattelevat usein jo eri tavalla,vaikka vain 5 vuotta kulunut.

Saiko hän muslimin kanssa lapsia?

Vierailija
749/10127 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On vahingollista ja turhauttavaa, että kuka tahansa voi esiintyä tällä foorumilla minä tahansa: opettajana, varhaiskasvattajana, sosiaalityöntekijänä, lääkärinä, sairaanhoitajana jne. Ja kerrotaan ns. omaan kokemukseen perustuen juttuja perheistä ja lapsista. He eivät vain hoksaa sitä, että oikea ammattilainen ei kerro ihmisten ja oman työpaikkansa asioita netin keskustelupalstoilla. Häntä sitoo vaitiolovelvollisuus, joka on yksi tärkeimmistä perheitä suojaavista asioista. Sitä paitsi kansa on taipuvainen uskomaan kaiken, mitä kerrotaan. Terveisin 37 vuotta kunnan viranhaltijana työskennellyt.

Tämä on totta; ammatti-ihminen ei jaa tarinoita asiakkaistaan. Itse olen ottanut joihinkin asioihin kantaa tai pikemminkin kertonut oman mielipiteeni ja siinä samassa kertonut tuttavani tai ystäväni asiasta jotain. En tosin tiedä, onkohan sekin väärin.

Mutta terapeutit ym. ei kerro täällä potilastarinoita. Ei ainakaan pitäisi.

Vierailija
750/10127 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaitiolovelvollisuus ei aina pidä.

Vierailija
751/10127 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on totta; ammatti-ihminen ei jaa tarinoita asiakkaistaan. Itse olen ottanut joihinkin asioihin kantaa tai pikemminkin kertonut oman mielipiteeni ja siinä samassa kertonut tuttavani tai ystäväni asiasta jotain. En tosin tiedä, onkohan sekin väärin.

Ei tietenkään tunnistettavasti, mutta kyllä havainnoistaan yleisellä tasolla kirjoitetaan.

Vierailija
752/10127 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tietenkään tunnistettavasti, mutta kyllä havainnoistaan yleisellä tasolla kirjoitetaan.

Ei edes yleisellä tasolla pidä kirjoittaa, varsinkaan jos henkilöt, joista kerrotaan, kuuluvat johonkin vähemmistöön. Kaikki semmoinen kirjoittelu leimaa syvästi ja siitähän meidän pitäisi ihmisinä päästä eroon. Jos on epäkohtia, ne ovat asiaan liittyvien henkilöiden ratkaistava, netin nimettömillä keskustelupalstoilla ei niitä ratkota. Ja pitää muistaa myös rikosoikeudellinen vastuu: jos joku tekee ilmiannon, saattaa joutua syytteeseen kunnianloukkauksesta ta kiihottamisesta kansanryhmää vastaan. Ja vaikka täällä nimettömänä esiintyykin, tunnistetiedot on tarvittaessa helppo kaivaa esille.

Vierailija
753/10127 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo pariskunta on mennyt naimisiin marraskuussa 2020, ensimmäinen lapsi syntyi Syyskuussa 2021. Toinen nyt viime joulukuussa. Nopeasti on tullut uudelleen raskaaksi edellisen jälkeen. Jos sama tahti jatkuu, ehtii lapsia tulla melkoisesti jos todella ottavat kaikki vastaan eivätkä ehkäise. Oma asiansa tietysti on, mutta monia varmasti mietityttää äidin jaksaminen. Ovat vielä kovin nuoria ja lapsekkaita vanhemmuudesta huolimatta. Ehkäistä voi tietysti muullakin tavoin kuten varmoilla päivillä tai harrastamalla seksiä muuten kuin olemalla yhdynnässä, mutta lienevätkö nämäkään ehkäisykeinot vl:lle suotavia.

Vierailija
754/10127 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaitiolovelvollisuus ei aina pidä.

Se on vakava asia ja siitä toivottavasti joutuu vastuuseen.

Vierailija
755/10127 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lasten seksuaalisesta hyväksikäytöstä vanhoillislestadiolaisuudessa on tehty kirjakin, "Maijan tarina".

https://www.kotimaa.fi/artikkeli/raiskatun-maijan-tarina-on-kuvaus-yhte…

"Maija" meni jossain vaiheessa tekemään poliisilaitokselle rikosilmoitusta hyväksikäytöstään, mutta vl-poliisimies ei ottanut rikosilmoitusta vastaan.

Ihan kammottava tarina.

https://www.rapport.fi/jani-kaaro/lestadiolaiset-modernilla-noitaroviol…

Lukusuositus. Antaa ajattelemisen aihetta. Jani Kaaro on ei-lestadiolainen tiedekirjailija.

Onko tämä taas jokin harhautus?

Mitä ajattelemisen aihetta, väitätkö Maijan tarinan olevan mielikuvitusta? Vai miten tuo ääritapaus liittyy asiaan?

Tuolla tarinalla ihan yleisesti yritetään mitätöidä uhrien kokemukset😡

Miksi kutsut tuota tarinaksi? Sehän on tiedekirjailijan laajan ja perusteellisen selvitystyön pohjalta syntynyt raportti.

Vierailija
756/10127 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lestadiolaisessa uskossa on se vika että usko yksinään ei riitä. Tarvitaan lisäksi elämäntapa. Armo yksinään ei riitä.

Ymmärrän että jos on kristitty niin tavallaan on halu noudattaa tietynlaista hurskautta, joka ilmenee esimerkiksi heikompiosaisten auttamisena yms. Lestadiolaisilta tämä taas puuttuu kokonaan. Lähinnä ajatellaan oman selusta turvaamista ja taloudellista vaurautta, komeasti sisustettuja omakotitaloja joita sitten esitellään sisustuslehdissä. Tämä on muuten lestadiolaisilla muotia, oma talo pitää saada esiteltyä sisustuslehdessä!

Vierailija
757/10127 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lestadiolaisessa uskossa on se vika että usko yksinään ei riitä. Tarvitaan lisäksi elämäntapa. Armo yksinään ei riitä.

Ymmärrän että jos on kristitty niin tavallaan on halu noudattaa tietynlaista hurskautta, joka ilmenee esimerkiksi heikompiosaisten auttamisena yms. Lestadiolaisilta tämä taas puuttuu kokonaan. Lähinnä ajatellaan oman selusta turvaamista ja taloudellista vaurautta, komeasti sisustettuja omakotitaloja joita sitten esitellään sisustuslehdissä. Tämä on muuten lestadiolaisilla muotia, oma talo pitää saada esiteltyä sisustuslehdessä!

Lestadiolaisuuteen kuuluu eri haaroja, Rauhan Sana on Juha Sipilän juttu. Hän oli aikanaan antelias, antoi koko talon taloa tarvitseville😆

Vierailija
758/10127 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo talon esittely on normaalia. Sitä on myös helluntailaisilla. Pitää näyttää, että on menestyvä ja Jumala on siunannut. Vanhempani olivat köyhiä ja sairaita,niin saivat potkut helluntailaisista yli 30v jälkeen.

Vierailija
759/10127 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei edes yleisellä tasolla pidä kirjoittaa, varsinkaan jos henkilöt, joista kerrotaan, kuuluvat johonkin vähemmistöön. Kaikki semmoinen kirjoittelu leimaa syvästi ja siitähän meidän pitäisi ihmisinä päästä eroon. Jos on epäkohtia, ne ovat asiaan liittyvien henkilöiden ratkaistava, netin nimettömillä keskustelupalstoilla ei niitä ratkota. Ja pitää muistaa myös rikosoikeudellinen vastuu: jos joku tekee ilmiannon, saattaa joutua syytteeseen kunnianloukkauksesta ta kiihottamisesta kansanryhmää vastaan. Ja vaikka täällä nimettömänä esiintyykin, tunnistetiedot on tarvittaessa helppo kaivaa esille.

Toisaalta sekään, että on nähnyt työssään epäkohtia jonkun vähemmistön käytöksessä, ei saisi estää asiasta puhumasta.  Vähemmistön tunnisteet voi jättää pois ja kertoa lasten silpomisesta ja hyväksikäytöstä.   Olisiko Eerika ja Koskelan poika voineet pelastua, jos joku sossutäti olisi edes anonyymisti kiinnittänyt huomiota epäkohtiin, jotka mahdollistivat nämä murhat?

Vierailija
760/10127 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitääkö mielestäsi katsoa läpi sormien kaikki epäilyttävä, jos sitä tekee joku vähemmistöön kuuluva, jota pitää siten varjella "leimautumasta" epäilyttävien asioiden tekijäksi?  Eikö se, että ylipäätään joku ihminen tekee jotakin pahaa, pidä tuota esiin?

Ketju on lukittu.