Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista)
Mielipiteitä? Ovat 20 ja toinen lapsi tulossa. Luoja päättää lapsiluvun.
Kommentit (10127)
No niin. Tämäkin kivasti ja asiallisesti alkanut ketju meni pilalle.
Vierailija kirjoitti:
Lestatrollit asialla!
Kun keskustelussa jäivät alakynteen, pyrkivät häiriköimään muulla tavoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lestatrollit asialla!
Pyh. Joku vihaaja haluaa pitää jutun etusivulla. No hassua sinänsä ettei tätä ketjua ole poistettu. Kun Ex-jehova yritti tehdä useampia aloituksia jehovista niin ne lähti poistoon ajatuksen nopeudella. Hullua epätasa-arvoa. Luulisi että muistakin kuin v- lestoista saisi keskustella vapaasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lestatrollit asialla!
Ei tänne enää jaksa vastata. Olin kirjoittamassa kattavaa vastausta erääseen kysymykseen ja tulin siihen tulokseen, että en jaksa. Ei täällä kukaan tunnu kuuntelevan tai edes yrittävän ymmärtää mitä tarkoitan. Ja joo, saan alapeukkuja ja vastauksia että et oikeasti vain osannut vastata (eikä minulla toki olekaan mitään tieteellisesti todistettuja vastauksia mihinkään, mutta ainakin lukemattomien keskustelujen ja omien Raamatun tutkimusten ja pohdintojen tuloksena syntyneitä varovaisia kantoja asioihin).
Mutta, tuli vain sellainen olo että ei vain jaksa. Turhaan kirjoitan - luovutin yrittämästä, myönnän
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lestatrollit asialla!
Turhasta kommentoinnista en tykkää minäkään, mutta tämä on mielestäni todella ongelmallinen ajattelumalli. Eihän keskustelu voi olla rakentavaa, jos sanotaan, että joku jää keskustelussa alakynteen. Turhauttavaa. Ja tämäkin oli oikeastaan aivan turha kommentti, pahoittelut siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen erkkaope ja jousun tai siis saan tehdä töitä näitten perheiden kanssa. Aina kun soitan kotiin, siellä kuuluu hirveä meteli ja lapsen prku. Isommat eivöt saa nukuttua eikä varsinkaan tytöilllä ole identiteetin rakentamiselle mahdollisuutta. He tekevöt kotitöitä ja hoitavat vastentahtoisesti pienempiä sisaria. Ihme että he pysyvöt hengissä- trampalla hyppii 10 lasta, taaperot vaipoissa kulkee itsekseen tienlaitoja. Kuljetaan yömyöhäön pihalla koska kotona Ei Saa olla.. Kaikesta joutuu kilpailemaan, varsinkin äidin rakkaudesta ja huomiosta. Sitä ei voita mikään:(
Itselläni on kolme lasta ja tolkku puoliso mutta enempää en olis jaksanut.
Ja tokihan he ovat yhden sortin mafia. Käsi pesee toista ja kaverille menee urakat ja halvat diilit.
VL pojat ovat todella haastavia oppilaita. Naisopettaja on heille ilmaa.Et ole opettaja, koska et osaa edes kirjoittaa.
On nämä niin lapsellisia!
Miten se kertoo kirjoitustaidosta, jos sormi osuu viereiselle kirjaimelle?
Opettaja -ihminen tarkastaa taatusti tekstinsä ennen sen lähettämistä. Opettajan teksti ei vilise lyöntivirheitä joka toisessa sanassa.
Vierailija kirjoitti:
Lasten seksuaalisesta hyväksikäytöstä vanhoillislestadiolaisuudessa on tehty kirjakin, "Maijan tarina".
https://www.kotimaa.fi/artikkeli/raiskatun-maijan-tarina-on-kuvaus-yhte…
"Maija" meni jossain vaiheessa tekemään poliisilaitokselle rikosilmoitusta hyväksikäytöstään, mutta vl-poliisimies ei ottanut rikosilmoitusta vastaan.
Ihan kammottava tarina.
Vierailija kirjoitti:
Minusta oli kamalaa, kun tuo nainen sanoi, että Luoja on luonut hänet synnyttämään
Kyllähän Luoja on luonut meidät naiset muuhunkin kuin pelkkään synnyttämis tarkoitukseen.
Niin no väittikö hän muka että naiset on luotu PELKÄSTÄÄN synnyttämään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta oli kamalaa, kun tuo nainen sanoi, että Luoja on luonut hänet synnyttämään
Kyllähän Luoja on luonut meidät naiset muuhunkin kuin pelkkään synnyttämis tarkoitukseen.Niin no väittikö hän muka että naiset on luotu PELKÄSTÄÄN synnyttämään?
Eeva ja Oliver ovat aivan ihana ja onnellinen pari, jotka kunnioittavat toisiaan. Olen seurannut heitä youtubessa.
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestäni on hyvä, että keskustellaan niistä rumistakin puolista, joista tähän maailman ihmisistä ainoana taivaaseen menossa olevan pienen porukan tapoihin kuuluu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen erkkaope ja jousun tai siis saan tehdä töitä näitten perheiden kanssa. Aina kun soitan kotiin, siellä kuuluu hirveä meteli ja lapsen prku. Isommat eivöt saa nukuttua eikä varsinkaan tytöilllä ole identiteetin rakentamiselle mahdollisuutta. He tekevöt kotitöitä ja hoitavat vastentahtoisesti pienempiä sisaria. Ihme että he pysyvöt hengissä- trampalla hyppii 10 lasta, taaperot vaipoissa kulkee itsekseen tienlaitoja. Kuljetaan yömyöhäön pihalla koska kotona Ei Saa olla.. Kaikesta joutuu kilpailemaan, varsinkin äidin rakkaudesta ja huomiosta. Sitä ei voita mikään:(
Itselläni on kolme lasta ja tolkku puoliso mutta enempää en olis jaksanut.
Ja tokihan he ovat yhden sortin mafia. Käsi pesee toista ja kaverille menee urakat ja halvat diilit.
VL pojat ovat todella haastavia oppilaita. Naisopettaja on heille ilmaa.Et ole opettaja, koska et osaa edes kirjoittaa.
Opettaja -ihminen tarkastaa taatusti tekstinsä ennen sen lähettämistä. Opettajan teksti ei vilise lyöntivirheitä joka toisessa sanassa.
Jatkat vaan trollaamista! Turha noita lyöntivirheitä on nussia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän Luoja on luonut meidät naiset muuhunkin kuin pelkkään synnyttämis tarkoitukseen.Niin no väittikö hän muka että naiset on luotu PELKÄSTÄÄN synnyttämään?
Eeva ja Oliver ovat aivan ihana ja onnellinen pari, jotka kunnioittavat toisiaan. Olen seurannut heitä youtubessa.
Puhuuko Eeva niillä videoilla mitään? Perjantai-ohjelmassa ei saanut sanottua sanaakaan. Täysi alistettu ja voimaton nuori nainen. Hyvän lestan prototyyppi.
Samaa katsoin. Ja sitä myös, kun sanoi, että jos Luoja antaa vaan ne kaksi lasta. Se oli varmaan vihje, ettei nyt tällä hetkellä ainakaan jaksaisi synnyttää enempää. Mies vaan ei sitä yhtään ymmärtänyt. Miehelle se on niin helppo homma ja kun on parikymppinen nuori mies, niin ei jää takuulla lapsiluku tuohon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasten seksuaalisesta hyväksikäytöstä vanhoillislestadiolaisuudessa on tehty kirjakin, "Maijan tarina".
"Maija" meni jossain vaiheessa tekemään poliisilaitokselle rikosilmoitusta hyväksikäytöstään, mutta vl-poliisimies ei ottanut rikosilmoitusta vastaan.
Ihan kammottava tarina.
https://www.rapport.fi/jani-kaaro/lestadiolaiset-modernilla-noitaroviol…
Lukusuositus. Antaa ajattelemisen aihetta. Jani Kaaro on ei-lestadiolainen tiedekirjailija.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän Luoja on luonut meidät naiset muuhunkin kuin pelkkään synnyttämis tarkoitukseen.
Minusta tuo toteamus tuntui todella surulliselta. Nykyään se naisen päätarkoitus ei enää (onneksi!) ole synnyttäminen, vaan nainen voi olla niin paljon muuta ja tehdä niin paljon kaikkea muuta elämällään. Ehkä se hänen mielipiteensä sitten johtuu siitä, kun elämässä ei ole ollut mitään muuta - eikä näillä näkymin tulekaan olemaan, kun mielipide oli se että lapsia saa tulla niin paljon kuin Luoja suo? Minun mielestä tuossa menettää elämässä niin paljon, kun näkee itsensä ainoastaan synnytyskoneena. Ja näytti kyllä tosi väsyneeltä, vaikka myönnän, että joillainhan on luonnostaan tummat silmänaluset. Näissä piireissä on tosin paljon sellaista, että äiti ei myönnä edes itselleen, vaikka olisi todella väsynyt - ja mun mielestä tää näytti just sellaiselta tapaukselta. Tää nyt on vaan täysin mun oma mp. Oman kokemuksen perusteella nää ihmiset on todella tuomitsevia ulkopuolisia kohtaan, joten voisivat ehkä joskus myöntää myös sen, sen sijaan että valittavat miten heitä tuomitaan. Se toimii nimittäin myös toisinpäin. En tiedä, en vaan itse ymmärrä tuollaista, missä naisen tehtävä on olla vaan synnytyskone.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän Luoja on luonut meidät naiset muuhunkin kuin pelkkään synnyttämis tarkoitukseen.Minusta tuo toteamus tuntui todella surulliselta. Nykyään se naisen päätarkoitus ei enää (onneksi!) ole synnyttäminen, vaan nainen voi olla niin paljon muuta ja tehdä niin paljon kaikkea muuta elämällään. Ehkä se hänen mielipiteensä sitten johtuu siitä, kun elämässä ei ole ollut mitään muuta - eikä näillä näkymin tulekaan olemaan, kun mielipide oli se että lapsia saa tulla niin paljon kuin Luoja suo? Minun mielestä tuossa menettää elämässä niin paljon, kun näkee itsensä ainoastaan synnytyskoneena. Ja näytti kyllä tosi väsyneeltä, vaikka myönnän, että joillainhan on luonnostaan tummat silmänaluset. Näissä piireissä on tosin paljon sellaista, että äiti ei myönnä edes itselleen, vaikka olisi todella väsynyt - ja mun mielestä tää näytti just sellaiselta tapaukselta. Tää nyt on vaan täysin mun oma mp. Oman kokemuksen perusteella nää ihmiset on todella tuomitsevia ulkopuolisia kohtaan, joten voisivat ehkä joskus myöntää myös sen, sen sijaan että valittavat miten heitä tuomitaan. Se toimii nimittäin myös toisinpäin. En tiedä, en vaan itse ymmärrä tuollaista, missä naisen tehtävä on olla vaan synnytyskone.
Mä asuin seitsemän vuotta pohjoispohjanmaalla. Muutin sinne Etelä-Suomesta. Silloin elettiin 2000-luvun alkua ja oli ihan kuin olisi muuttanut johonkin 1950-luvulle. Esim tiekokouksessa oli vain miehiä ja minä ainoana naisena, jolle naureskeltiin. Muutin pois, kun siellä on naisen asema todella erilainen ja huono.
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut nuoruuteni tuolla alueella ja Raahen alueella myös. Luokalla oli aina paljon lestadiolaisia. Täytyy sanoa, että olivat todella sydämmellisiä ja kivoja ihmisiä kaikinpuolin. Eivät koskaan kiusanneet ketään koulussa ja käyttäytyivät muutenkin muita lapsia paremmin. Minulla on jäänyt todella hyvä kuva lestadiolaisista ja siitä miten he kohtelevat muita. Lapsuuden kaverit saivat paljon lapsia ja ovat onnellisia omissa elämissään, ei heitä pakotettu tai aivopesty uskonnolliseen elämään. Saivat ihan itse valita ja usein valitsivat perhe-elämän tärkeimmäksi. Arvot heillä on kohdillaan. Vieläkin ollaan ystäviä ja olen vain kiitollinen, että tapasin lestadiolaisia nuorena ja näin jotain muutakin.
Minulla on ollut useita työtovereita heissä, kaikki kivoja ja toimeliaita. Samoin kerran yksi vuokralaistyttö, kiva ihminen. Työtovereiden kanssa olen joskus yrittänyt jutella uskonasioista; se ei kyllä onnistunut, koska he kertoivat ´miten asia on. `
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhuuko Eeva niillä videoilla mitään? Perjantai-ohjelmassa ei saanut sanottua sanaakaan. Täysi alistettu ja voimaton nuori nainen. Hyvän lestan prototyyppi.
Samaa katsoin. Ja sitä myös, kun sanoi, että jos Luoja antaa vaan ne kaksi lasta. Se oli varmaan vihje, ettei nyt tällä hetkellä ainakaan jaksaisi synnyttää enempää. Mies vaan ei sitä yhtään ymmärtänyt. Miehelle se on niin helppo homma ja kun on parikymppinen nuori mies, niin ei jää takuulla lapsiluku tuohon.
Et voi tietää. Kiva pariskunta, mutta ajatukset voi muuttua, kivuus ja toisen kunnioittaminen säilyy. Kaikki me kehitytään ja muututaan siitä, mitä oltiin 20v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan kammottava tarina.
Lukusuositus. Antaa ajattelemisen aihetta. Jani Kaaro on ei-lestadiolainen tiedekirjailija.
Onko tämä taas jokin harhautus?
Mitä ajattelemisen aihetta, väitätkö Maijan tarinan olevan mielikuvitusta? Vai miten tuo ääritapaus liittyy asiaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan kammottava tarina.
Onko tämä taas jokin harhautus?
Mitä ajattelemisen aihetta, väitätkö Maijan tarinan olevan mielikuvitusta? Vai miten tuo ääritapaus liittyy asiaan?
Tuolla tarinalla ihan yleisesti yritetään mitätöidä uhrien kokemukset😡