Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista)
Mielipiteitä? Ovat 20 ja toinen lapsi tulossa. Luoja päättää lapsiluvun.
Kommentit (10127)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opillisten näkemysten kyseenalaistaminen ei ole pilkkaamista. Eikö se ole muiden uskon pilkkaamista, että arvioi sisintä näkemättä toisen uskovan "väärällä" tavalla? Eikö se ole itsensä ylentämistä/korottamista, minkä raamattu kieltää ja josta raamattu varoittaa.
Huomaatko, että täällä vain toisin uskovat arvostelevat vl-uskovaisten oppia vääräksi? Me vl-uskovat lähinnä vastaamme vain, jos tulee jokin täsmäkysymys. Ei me ruodita muiden uskoa kuten te muut meidän.
Jos olet eri mieltä, niin voitko nostaa jonkin viestin jossa joku vl kaivelee ja arvostelee jonkun toisen tapaa uskoa.
Siis vl-liikkeessähän lähtökohtaisesti ei pidetä muita kristittyjä oikeina uskovaisina, eli heidän uskoaan pidetään v
Ei kai tässä jotain nettiketjua tarvita osoittamaan, millainen on vlliikkeen eksklusiivinen seurakuntaoppi? Kun on jopa täälläkin linkattu saarnoihin ja ohjelmiin, joista sen voi itse kuunnella. Tai lukea srk: n sivuilta. Ja siitähän ihan automaattisesti seuraa, että kaikki muut ovat väärässä. Ei sitä tosiasiaa pakoon pääse mitenkään tätä yhtä keskustelua analysoimalla.
Joten ei sitä erikseen täällä tarvitse sanoa.
On tuota kuppikuntaisuutta kaikissa kristillisissä liikkeissä, joissakin vaan äärimmäisempänä kuin toisissa. Inhimillisesti halutaan pitää sitä omaa porukkaa aina täydellisimpänä. Jeesuksen käsky oli, rakastakaa toisianne. Siinä kaikki kristityt näyttää epäonnistuvan yhtä täydellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kristittyjä todella vainotaan noissa maissa ja se on järkyttävää ja kauhistuttavaa. Huomio kiinnittyy siihen, että hyvin monet noista maista ovat ilamistisia. Kyseiseen uskontoon kuuluvat pitävät kristittyjä vääräuskoisina koirina, ja se uskonto leviää tällä hetkellä nopeimmin maailmassa.
Huomio kiinnittyy myös siihen, että joukossa ei ole yhtään ns. länsimaista sivistysvaltiota. Olen oleskellut Italiassa, Saksassa, Ranskassa ja Kanadassa. Esim. viimeksi mainitussa elää suhteellisen suuri lestadiolaisyhteisö. Ei heistä kirjoiteta netin keskustelupalstoille eikä heidän uskoaan halveksita, päinvastoin. Kun tuttavani lapsi meni USAssa kouluun, koulukaverit kysyivät melkein ensimmäisenä, mikä on hänen kotikirkkonsa. Italiassa ja muissa katolisissa maissa isoja perheitä arvostetaan, meillä ne ovat naurun aihe.
Eihän tämmöistä mm. nettikirjoittelua ole missään muualJa vielä ikävämpää on se, että i*lamilaisuus leviää huimaa vauhtia myös länsimaissa, mm. meillä Ei tule kristityillä olemaan helppoa.
Vierailija kirjoitti:
Opillisten näkemysten kyseenalaistaminen ei ole pilkkaamista. Eikö se ole muiden uskon pilkkaamista, että arvioi sisintä näkemättä toisen uskovan "väärällä" tavalla? Eikö se ole itsensä ylentämistä/korottamista, minkä raamattu kieltää ja josta raamattu varoittaa.
Nyt minä olen kyllä hämmentynyt. Jos selaa tätäkin keskustelua taaksepäin satojen kommenttien verran, tämän tästä saa lukea, että vl:t uskovat väärin ja heidän pitäisi muuttaa uskoaan, uudistua. Ja sinä sanot, että se on pilkkaamista ja itsensä ylentänistä.
"Ja vielä ikävämpää on se, että i*lamilaisuus leviää huimaa vauhtia myös länsimaissa, mm. meillä Ei tule kristityillä olemaan helppoa."
Kristityn tehtävä on silti rukoilla viholliselle hyvää. Ja helppoa ei ole luvattukaan, päinvastoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt minä olen kyllä hämmentynyt. Jos selaa tätäkin keskustelua taaksepäin satojen kommenttien verran, tämän tästä saa lukea, että vl:t uskovat väärin ja heidän pitäisi muuttaa uskoaan, uudistua. Ja sinä sanot, että se on pilkkaamista ja itsensä ylentänistä.
En sano, että vl uskovat väärin, sama usko Jeesukseen on vl-liikkeessä kuin muilla kristityillä. Pidän vl-seurakuntaoppia vääränä ja siihen uskomista vääränä, sen myönnän. Mutta tässä on se ero, että vl-liike pitää muiden Jeesus-uskoa vääränä. Ymmärrätkö eron? Kaksi ihmistä, molemmat uskoo Jeesukseen ja toinen pitää toista väärällä tavalla uskovana, vain koska ei kuulu samaan porukkaan.
Minä uskon sillä tavalla, minkä koen Raamatun pohjalta oikeaksi. Kun joku muu uskoo mielestäni eri tavalla, niin toivon ja rukoilen että hän löytäisi elävän uskon (sen, miten minä sen koen).
En kuitenkaan mene huutelemaan ja retostelemaan nettiin sitä, millä tavalla väärin tuo toimen mielestäni uskoo. Jos tulee kahdenkeskinen keskustelu, jossa molemmat kertovat näkemyksiään, niin voin omani esittää.
Tuolla tavalla toivoisin myös meitä kohdeltavan. Meillä on oikeus uskoa, uskonnonvapaus.
* Tätä ikävämpää on ehkä ainoastaan se, että vlliikkeelle käytännössä kaikki muut kristityt ovat juuri niitä samoja koiria, jopa saman kirkon jäsenet. *
Olet varmasti lukenut, mitä koirana pitäminen tarkoittaa. Siinä ei ole kristityn henki kovin kallis, kun paratiisi odottaa. Ja väitätkö, että lestadiolaiset toimivat niin?
* Vaikka mieli tekisi masentua tai maksaa paha pahalla. * Sinä tartuit tuohon minun mainintaani masentumisesta. Kyllä täytyy sanoa, että ottaa välillä henkisesti lujille, kun naapuri pistää jatkuvasti pientä piikkiä tulemaan pyhäpäivän vietosta lähtien. Ohi kävellessä voi pientä herjaa heittää varsinkin perheen isälle ja lapsia voi aina vähän uhkailla ja pelotella. Ja naapuri on varmasti saanut olla meiltä rauhassa, yhtään pahaa sanaa ei ole meidän puolelta lähtenyt. Eipä kyllä paljon muitakaan sanoja, niin hyvä on tukkimaan muiden suut.
Vierailija kirjoitti:
Minä uskon sillä tavalla, minkä koen Raamatun pohjalta oikeaksi. Kun joku muu uskoo mielestäni eri tavalla, niin toivon ja rukoilen että hän löytäisi elävän uskon (sen, miten minä sen koen).
En kuitenkaan mene huutelemaan ja retostelemaan nettiin sitä, millä tavalla väärin tuo toimen mielestäni uskoo. Jos tulee kahdenkeskinen keskustelu, jossa molemmat kertovat näkemyksiään, niin voin omani esittää.
Tuolla tavalla toivoisin myös meitä kohdeltavan. Meillä on oikeus uskoa, uskonnonvapaus.
Meillä on uskonvapaus, tosin nettikeskustelun (huono) taso ei liity siihen vaan meillä on myös vapaus sanoa loukkaavatkin ajatuksemme (tiettyyn rajaan asti).
On toki oikeus (sananvapaus) loukata jatkuvasti yhtä ihmisryhmää. Mutta onko se hyvää käytöstä, onko se kristillistä? Onko se jopa rasismin rajoilla?
Siitä haluan kiittää ketjun keskustelijoita, että henkilöön menevät herjat ovat tässä ketjussa jääneet pois. Ei väitetä kouluttamattomiksi, aivottomiksi, manipuloiduiksi, meikittömiksi (= epäsiisteiksi), väsyneiksi, rupsahtaneiksi yms. mitä usein vl-keskusteluissa näkee. Kiitos siitä <3
Vierailija kirjoitti:
Eli pidät omaa uskoasi eli vl-uskoa ainoana oikeana !? Tuo uskosi ei ole sinun vaan liikkeen usko.Uskot mitä sinulle syötetään. Sinä olet elävässä uskossa, mutta toisen usko on kuollutta ?
Vl-lahkon paljon käyttämä hokema on, että lopun aika on lähellä, kun uskovia pilkataan/vainotaan.
Eri mieltä oleminen ei ole pilkkaa eikä mediassa ole ollut uutista Suomessa esiintyvistä vainoista.
Oululaisessa Kaleva-lehdessä joku vl kirjoitti , että pitäisi nostaa syyte kiihottamisesta kansanryhmää vastaan. En yhtään ihmettelisi, että Oulussa joku päivä tehdään näin. Niin sekaisin maailma nykyisin on
Jos vlliike elää mieluummin kristillisten vääräuskoisten kuin m*slimivääräuskoisten ympäröimänä niin silloin vlliikkeen kannattaa laittaa kaikki paukut helluntaiseurakunnan työhön koska helluntailaistyyppinen kristillisyys on nopeimmin leviävä kristillisyyden muoto. Vlliikkeen oma leviäminen on siihen nähden tuskallisen hidasta.
Lakihenkisyys ilmenee vaikka siinä, että ulkonäköä vahditaan ja siitä päätellään ihmisen sydämen tila. Fariseuksilla oli ihan saman tyyppisiä ulkonäkösääntöjä.
Taisin kehua keskustelijoita turhan aikaisin.
Hyvää yötä.
Vierailija kirjoitti:
Taisin kehua keskustelijoita turhan aikaisin.
Hyvää yötä.
Sama tuli mieleen. 😀
Moraalin kehittyminen on itsenäisen ajattelun kehittymisen tulos. Jos sanotaan "emme halua kuunnella sellaista musiikkia" tai "haluamme näyttää tältä" ei ihminen voi itse oppia tuntemaan mitä hän haluaa ja mistä hän pitää itse. Muut ajattelee ja tuntee hänen puolesta. Miten siinä voi kehittyä omaksi itsekseen ja pohtia mikä on oikein ja väärin, jos muut sanelee noinkin isot asiat kuin ulkonäön ja mielenkiinnon kohteet puolesta. Etenkin kun vääränlaiset halut hengellistetään ja tuomitaan. Siinä oppii pelkäämään omaa ajattelua ja omia tunteita kun ne voi olla vääriä suhteessa opetettuun. Minusta on järkyttävää että nuorten pitää näyttää samalta ja heidät puristetaan samaan muottiin kieltämällä esimerkiksi meikkaaminen tai jotkut harrastukset. Itseä ei saa ilmaista niillä keinoilla jotka tuntuu itselle sopivalta. Miten oma moraali voisikaan kehittyä vielä vakavammissa asioissa kun itsemäärämisoikeutta rajoiteaan jopa näin vähäpätöisissä asioissa?
Lestadiolaiset on ihania. Saamme me muut nauraa heille.
Minä en naura. Tunnen myötätuntoa jokaista kaltoinkohdelluksi tullutta kohtaan. Nykyään on onneksi vapaampaa.
En naura minäkään. Ja pidän kommenttia täysin sopimattomana. Pilaat keskustelun tuollaisilla heitoilla. T. Ei- vl
Arvostelu ilmenee esim siinä että jos kuuntelen seurapuhetta, niin minut ja uskoni lytätään täysin. En ole uskossa, en ole Jumalan lapsi, en ole taivaan tiellä. Kun en ole vl. Siinäpä sitä sielun ja hengen ravintoa. Missään muussa kristillisessä kirkossa en ole saanut vastaavaa "ravintoa". -eri-