Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista)
Mielipiteitä? Ovat 20 ja toinen lapsi tulossa. Luoja päättää lapsiluvun.
Kommentit (10127)
Koska kuulumme saman kristinuskon ja evankelisluterilaisuuden alle yhtenä sivurönsynä.
Vierailija kirjoitti:
"Se tarkoittaa minulle sitä, että jos tuo rakas läheinen ei saa enää parannuksen armoa, niin hän ei kuollessaan pääse taivaaseen"
- turhaa suret asiaa puolestani sillä minä en usko että koko taivasta on olemassa.
On vain olemassa tämä elämä ja tehtävä niitä asioita joista pitää ja jotka kokee mielekkääksi eikä rajoittaa omaa elämää ja kuvitella että se elämä on vasta jossain taivaassa kuoleman jälkeen.
Se, miten Sinä uskot, ei vaikuta jonkun toisen uskoon mitenkään. Moni nimittäin uskoo, että taivas ja helvetti ovat oikeasti olemassa ja ihmiset joutuu kuoltuaan jompaan kumpaan paikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Täällä keskustelussa eivät vain kaikki asialliset vastaukset ja kommentit mene läpi. Itse olen yrittänyt osallistua asiallisesti, rakentavasti, kunnioittavasti keskusteluun useamman kerran vl-naisena, mutta kommenttejani ei vain julkaista. Olen laittanut asiasta viestiä ylläpitoonkin, tuloksetta. Kannattaa muistaa, että tämä on keskustelupalsta, jossa tosiaan on suodattimet käytössä. Ja lisäksi, jos joku tai useampikin vl täällä puhuisi hyökkäävästi opillisista asioista, kaikki eivät ole semmoisia. Jostain syystä usein ne, ketkä huutavat kovimmin, saavat äänensä, vaikka heitä olisi vähän.
Muutamia opillisia kommentteja lueskelin, joita VL oli kirjoittanut. Itse en näitä kaikkia toisena vlnä allekirjoita ja mielestäni niissä on virheitä. Että kyllä, ihmiset voivat puhua täällä myös omia tulkintojaan, ei välttämättä virallista kantaa, mutta väittävät sen olevan virallinen totuus.
Ylläpidon suodatus ei todellakaan toimi noin. Saat kyllä mielipiteesi heti julki, ellei siinä esiinny joihinkin vähemmistöihin liittyviä sanoja. Silloin kommentti ylläpidon mukaan otetaan hyväksyttäväksi mutta eihän sitä koskaan julkaista. Eli kommenttisi on hölynpölyä.
Vl:n oppiimme liittyvät kommentit ovat olleet aivan uskomme mukaisia.
Minulla olisi yksi pyyntö kaikille lestadiolaisille näin suviksien kunniaksi:
Olkaa ihan avoimesti lestadiolaisia. Minua surettaa se, että monelle lestadiolaiselle oma lestadiolaisuus on asia, jota halutaan peitellä liikkeeseen kuulumattomilta. Älkää peitelkö, vaan olkaa ylpeästi sitä mitä olette. Iso osa ihmisistä suhtautuu lestadiolaisuuteen uteliaasti ja ystävällisesti. Kun kerrotte avoimesti olevanne lestadiolaisia, niin annatte ihmisille mahdollisuuden kysyä ja tutustua lestadiolaisuuteen teidän kauttanne. Jos olette liikkeeseen kuulumattomillekin ystävällisiä, niin sekin välittää heille myönteistä kuvaa liikkeestä, jota haluaisitte välittää.
Iloisia suviksia sinne Pudasjärvelle! :)
Vierailija kirjoitti:
Minulla olisi yksi pyyntö kaikille lestadiolaisille näin suviksien kunniaksi:
Olkaa ihan avoimesti lestadiolaisia. Minua surettaa se, että monelle lestadiolaiselle oma lestadiolaisuus on asia, jota halutaan peitellä liikkeeseen kuulumattomilta. Älkää peitelkö, vaan olkaa ylpeästi sitä mitä olette. Iso osa ihmisistä suhtautuu lestadiolaisuuteen uteliaasti ja ystävällisesti. Kun kerrotte avoimesti olevanne lestadiolaisia, niin annatte ihmisille mahdollisuuden kysyä ja tutustua lestadiolaisuuteen teidän kauttanne. Jos olette liikkeeseen kuulumattomillekin ystävällisiä, niin sekin välittää heille myönteistä kuvaa liikkeestä, jota haluaisitte välittää.
Iloisia suviksia sinne Pudasjärvelle! :)
Ihana viesti <3 Kiitos Sinulle ja terveiset täältä Pudasjärven ilta-auringosta!
Mites lestadiolaisuus ja seksi?
Harrastetaanko sitä raskaana ollessa vai onko seksin tarkoitus nimenomaan vaan raskauttaa? Entä huomioidaanko naisen nautinto seksin aikana vai onko se vaan nimenomaan sitä lapsen tekoa?
Vierailija kirjoitti:
Mites lestadiolaisuus ja seksi?
Harrastetaanko sitä raskaana ollessa vai onko seksin tarkoitus nimenomaan vaan raskauttaa? Entä huomioidaanko naisen nautinto seksin aikana vai onko se vaan nimenomaan sitä lapsen tekoa?
Uskomatonta. Eivätkö nämä ole jo liian henkilökohtaisia kysymyksiä? Ei ole mitään lestadiolaista tapaa harrastaa seksiä. Eikä kenenkään tarvitse kertoa seksielämästään sellaiselle, jota ei edes tunne.
Anonyymeinähän täällä vastaillaan eikä seksikysymykset- tai aiheet ole yhtään sen herkempiä kun ehkäisykysymykset joita täällä ollaan käyty valtavasti. Oon itsekin uskossa mutten lestadiolainen ja voisin hyvin vastata jos näitä multa kysyttäisiin.
Uskovat saavat huudella siitä miten abortti on murha mutta kun kysytään jatkuuko seksielämä raskautumisen jälkeen niin se on uskomatonta😅
Ei varmaan olekaan mitään lestadiolaista "tapaa" tai kuulemma koko uskonnossa mitään sääntöjäkään mutta onhan sellaisia ohjeita ja neuvoja mitä olisi hyvä noudattaa. Esim. tanssimista ja maailman musiikkia, ehkäisyä, urheilua ja alkoholin käyttöä. Niin jos on hyve ettei seksiä harrasteta kuin oikeaan tarkoitukseen eli tähdäten siihen että seksistä seuraa lapsi.
En ole lestadiolainen, mutta oma käsitykseni lestadiolaisesta näkökulmasta on tämä:
Seksuaalisuus kuuluu Raamatun mukaan avioliittoon. Avioliitossa tapahtuva seksuaalisuus on Jumalan lahja kummallekin puolisolle. Onhan tuo lahja olemassa silloinkin, kun vaimo on raskaana. Tai silloin, kun vaimo on jo hedelmällisen iän ylittänyt. Hassu ajatuksenakin, että seksin pitäisi loppua siihen, jos raskaaksi ei voi (enää) tulla.
Eiköhän lestadiolaisilla pareilla ole jokaisella omanlaisensa seksuaalielämä. Toisilla aktiivisempi, toisilla vähemmän aktiivinen. Ihan samalla tavalla kuin kaikilla muillakin. Ja se seksin "sisältö" on varmasti myös jokaisella parilla erilainen, onhan se ei-lestadiolaisillakin monenlaista.
Vierailija kirjoitti:
Uskovat saavat huudella siitä miten abortti on murha mutta kun kysytään jatkuuko seksielämä raskautumisen jälkeen niin se on uskomatonta😅
Miten nuo asiat liittyvät toisiinsa? 🤔
Vierailija kirjoitti:
Anonyymeinähän täällä vastaillaan eikä seksikysymykset- tai aiheet ole yhtään sen herkempiä kun ehkäisykysymykset joita täällä ollaan käyty valtavasti. Oon itsekin uskossa mutten lestadiolainen ja voisin hyvin vastata jos näitä multa kysyttäisiin.
No, minäpä kysyn sitä sinulta - anonyyminä.
No minäpä vastaan😊
Olen uskossa, elävässä sellaisessa ja mulle kuten varmasti miljoonille muillekin uskoville seksi ja seksuaalisuus on tärkeää. Naisena mulle oma nautinto on ihan yhtä tärkeä kun toisen osapuolen ja vaadin että saan seksistä nauttia.
En ole lestadiolainen joten en tiedä miten siinä suhtaudutaan nimenomaan naisen mielihyvään. Siksi kysyin.
Vierailija kirjoitti:
En ole lestadiolainen, mutta oma käsitykseni lestadiolaisesta näkökulmasta on tämä:
Seksuaalisuus kuuluu Raamatun mukaan avioliittoon. Avioliitossa tapahtuva seksuaalisuus on Jumalan lahja kummallekin puolisolle. Onhan tuo lahja olemassa silloinkin, kun vaimo on raskaana. Tai silloin, kun vaimo on jo hedelmällisen iän ylittänyt. Hassu ajatuksenakin, että seksin pitäisi loppua siihen, jos raskaaksi ei voi (enää) tulla.
Eiköhän lestadiolaisilla pareilla ole jokaisella omanlaisensa seksuaalielämä. Toisilla aktiivisempi, toisilla vähemmän aktiivinen. Ihan samalla tavalla kuin kaikilla muillakin. Ja se seksin "sisältö" on varmasti myös jokaisella parilla erilainen, onhan se ei-lestadiolaisillakin monenlaista.
Jatkan vielä tästä aiheesta, kun joku kysyi tuosta naisen nautinnosta. Olen siis tuo aiemmin kommentoinut.
En usko, että tuolla naisen nautinnon painottamisella on mitään tekemistä lestadiolaisuuden kanssa, vaan kyse on yksilöllisistä eroista. Kärjistän, mutta jotkut miehet pitävät todella tärkeänä oman naisensa nautinnosta huolehtimista ja joitakin miehiä naisen nautinto ei juuri kiinnosta, vaan he miettivät seksuaalisia asioita lähinnä omista toiveistaan käsin. Tällä ei ole mitään tekemistä vakaumuksen kanssa, tällaisia ihmisiä on varmasti lestadiolaisissa ja ei-lestadiolaisissa.
Teen töitä pariskuntien parissa ja oma arvioni on, että nykyisin nuoret parit (n. 20-30 v) puhuvat paljon luontevammin tunteistaan ja toiveistaan kuin suurin osa aiemmista sukupolvista. Tämän perusteella sanoisin, että nykyisin nuorilla pareilla on paremmat edellytykset hoitaa parisuhdettaan ja siihen kuuluvaa seksuaalielämää kuin sellaisilla aiempien sukupolvien pareilla, joilla luontevaa ja avointa puheyhteyttä ei ole ollut. Tämäkään asia ei liity lestadiolaisuuteen, vaan ylipäätään ihmisten parisuhteisiin. Onhan parisuhteisiin liittyvä "vaatimustaso" noussut vuosikymmenten aika aiemmasta.
Miten lestadiolaisuus eroaa ns. tavallisesta kristinuskosta? Mulle tulee mieleen tanssi ja musiikki sekä meikkaus mutta toisaalta, ainakin meidän kirkossa osa ei meikkaa sielläkään. Tanssitaan kyllä kun ylistetään.
Muistan kun Olle ja Eeva sanoivat että kävivät viimeksi edellisissä Suviksissa ehtoollisella, eikö sitä tarjoilla siellä Rauhanyhdistyksellä missä joskus käyvät? Lukevatko lestadiolaiset Raamattua?
Nyt kun O&E:n poika on päiväkodissa, miten siellä toimitaan esim. just tanssimisen ja lastenlaulujen suhteen?
Kylläpäs on keskustelussa hiljaista, kun varmaan lähes jokainen lestadiolainen on Pudasjärvellä
"Suviseuroissa on käynnissä entisten ja nykyisten uskovaisten protesti. Aktivisti kertoo tarrojen taustasta.
SUVISEUROJEN toinen virallinen seurapäivä käynnistyi lauantaina. Tapahtuma-alueelle oli ilmestynyt yön aikana tarroja ja lentolehtisiä, joissa kysytään: Olenko minä sinulle rakas?
Niissä kaikissa on sateenkaaren värit.
Käynnissä on mielenilmaus, jolla halutaan herättää keskustelua siitä, miten lestadiolaiset suhtautuvat seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin. Suviseurat on vanhoillislestadiolaisten suurin tapahtuma.
Protestin taustalla on noin 50 hengen Instagram-ryhmä, johon kuuluu entisiä ja nykyisiä lestadiolaisia. Heistä noin 20 levittää Suviseuroilla tarroja ja lentolehtisiä.
Yleensä lestadiolaiset tulkitsevat heihin kohdistuvan kritiikin niin, että se tulee yhteisön ulkopuolelta. Tässä tapauksessa se tulee myös sisältä, kertoo Adalmiina Vepsäläinen. Hän on yksi ryhmän jäsenistä ja oli mukana toteuttamassa yhtä Suviseuroissa levitettävistä kuvista.
Ryhmä on valmistanut Suviseuroja varten neljä erilaista kuvaa. Kahdessa on ryhmän oma versio Suviseurojen tämänvuotisesta tunnuslauseesta: Olenko minä sinulle rakas? Kysymys on peräisin Raamatusta (Joh. 21:17).
Kysymys resonoi voimakkaasti aktivistien Instagram-ryhmässä. Vepsäläinen kuvailee monen pohtineen jossain vaiheessa elämäänsä, kelpaako sellaisena kuin on.
Haluamme näyttää, että yhteisössä on vähemmistöön kuuluvia ihmisiä. Paljonkin.
Jeesus kysyi raamatussa: Olenko minä sinulle rakas? Aktivistit kysyvät samaa.
SEKSUAALI- JA SUKUPUOLIVÄHEMMISTÖT ovat Vepsäläisen kokemuksen mukaan lestadiolaisten keskuudessa edelleen jokseenkin tabu. Moni ei uskalla tunnustaa perheelleen tai ystävilleen kuuluvansa vähemmistöön, koska pelkää läheisten reaktiota.
Yhdessä aktivistien suunnittelemassa kuvassa on suurperheen siluetti. Kaksi hahmoa on väritetty sateenkaarilipun värein.
Yksi merkin tulkinta on, että perheenjäsenesi voi kuulua vähemmistöön, muttei uskalla kertoa sitä.
Vepsäläinen on bi-seksuaali ja entinen lestadiolainen. Hänen perheensä ja ystävänsä rakastavat häntä sellaisena kuin hän on. Vepsäläinen kuvailee itseään tässä suhteessa lottovoittajaksi.
Tarrojen ja lentolehtisten jakajissa on nykyisiä lestadiolaisia, mutta kaikki eivät kuulu itse vähemmistöön.
Täällä keskustelussa eivät vain kaikki asialliset vastaukset ja kommentit mene läpi. Itse olen yrittänyt osallistua asiallisesti, rakentavasti, kunnioittavasti keskusteluun useamman kerran vl-naisena, mutta kommenttejani ei vain julkaista. Olen laittanut asiasta viestiä ylläpitoonkin, tuloksetta. Kannattaa muistaa, että tämä on keskustelupalsta, jossa tosiaan on suodattimet käytössä. Ja lisäksi, jos joku tai useampikin vl täällä puhuisi hyökkäävästi opillisista asioista, kaikki eivät ole semmoisia. Jostain syystä usein ne, ketkä huutavat kovimmin, saavat äänensä, vaikka heitä olisi vähän.
Muutamia opillisia kommentteja lueskelin, joita VL oli kirjoittanut. Itse en näitä kaikkia toisena vlnä allekirjoita ja mielestäni niissä on virheitä. Että kyllä, ihmiset voivat puhua täällä myös omia tulkintojaan, ei välttämättä virallista kantaa, mutta väittävät sen olevan virallinen totuus.