Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista)

Vierailija
27.01.2023 |

Mielipiteitä? Ovat 20 ja toinen lapsi tulossa. Luoja päättää lapsiluvun.

Kommentit (10127)

Vierailija
6901/10127 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen myös kuunnellut lestadiolaisten pitämiä saarnoja ja lestadiolaisten puhujien raamatunselitys kestää kyllä vertailun monien ev.lut. pappien pitämien saarnojen kanssa.

Olen kuullut kirkossa puhuttavan Mike Tysonin hikisistä lenkkareista ja papin analysoivan pyhäinpäiväkirkossa Raamatun tekstin sijaan Aale Tynnin Kaarisiltaa. Nämä vain pari esimerkkiä siitä, millaisia saarnoja kirkossa voi kuulla. Kummassakaan tapauksessa seurakunta ei kyllä ravintoa saanut.

Riippuu kai ihan saarnasta ja puhujasta. Kaarisiltahan on mitä puhuttelevin runo, sitä paitsi. Voi sitä muutenkin saarnata kuin lukemalla ääneen Raamattua!

Vierailija
6902/10127 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ottanut ihan asiakseni kuunnella useampia suviseurojen seurapuheita sekä kuuntelin juhannuksenakin seurapuheita (en ole vl, mutta aktiivinen ev.lut.kristitty). Muutamia huomioita:

-Kaikki sitaatit Raamatusta eivät ole sanatarkkoja. Eräs mies siteerasi Jeesuksen sanoja Raamatusta "Tälle kalliolle minä rakennan kirkkoni". Sen sijaan mies sanoi "Tälle kalliolle minä rakennan seurakuntani." Seurakunta ja kirkko on kaksi eri asiaa - seurakunta merkitsee tässä yhteydessä vl-yhteisöä, eikä koko kirkkoa. Mielestäni Raamattua pitäisi siteerata sanatarkasti, jos sanoo sen olevan elämän ylin ohjenuora. Ei niin, että sanoja muuttaa siihen muotoon, mikä on itselle mieluista. 

-Evankelis-luterilaisessa kirkossa kuulee välillä esimerkiksi lestadiolaisten suunnalta kritiikkiä siitä, että ei-lestadiolaiset papit saarnaavat maallisista asioista eivätkä pelkästään Raamatusta. Ihan saman kritiikin voisi kohdistaa vl-pappeihin. Näissä seurapuh

Eri raamatunkäännöksissä kohdassa Matt. 16:18 on eri sanamuodot:

Biblia: Mutta minä myös sanon sinulle: sinä olet Pietari ja tämän kallion päälle tahdon minä rakentaa minun seurakuntani

1938: Ja minä sanon sinulle: sinä olet Pietari ja tälle kalliolle minä rakennan seurakuntani

1992: Ja minä sanon sinulle: Sinä olet Pietari ja tälle kalliolle minä rakennan kirkkoni.

Ehkäpä kyse ei ollut saarnaajaa miellyttävistä sanavalinnoista vaan ihan Raamatun mukaisesta tekstistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
6903/10127 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen myös kuunnellut lestadiolaisten pitämiä saarnoja ja lestadiolaisten puhujien raamatunselitys kestää kyllä vertailun monien ev.lut. pappien pitämien saarnojen kanssa.

Olen kuullut kirkossa puhuttavan Mike Tysonin hikisistä lenkkareista ja papin analysoivan pyhäinpäiväkirkossa Raamatun tekstin sijaan Aale Tynnin Kaarisiltaa. Nämä vain pari esimerkkiä siitä, millaisia saarnoja kirkossa voi kuulla. Kummassakaan tapauksessa seurakunta ei kyllä ravintoa saanut.

Riippuu kai ihan saarnasta ja puhujasta. Kaarisiltahan on mitä puhuttelevin runo, sitä paitsi. Voi sitä muutenkin saarnata kuin lukemalla ääneen Raamattua!

Juurihan täällä löydettiin niin paljon vikoja lestadiolaispuhujien saarnoista mutta yhtäkkiä Kaarisilta onkin sopiva teksti saarnan aiheeksi. 

Vierailija
6904/10127 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ottanut ihan asiakseni kuunnella useampia suviseurojen seurapuheita sekä kuuntelin juhannuksenakin seurapuheita (en ole vl, mutta aktiivinen ev.lut.kristitty). Muutamia huomioita:

-Kaikki sitaatit Raamatusta eivät ole sanatarkkoja. Eräs mies siteerasi Jeesuksen sanoja Raamatusta "Tälle kalliolle minä rakennan kirkkoni". Sen sijaan mies sanoi "Tälle kalliolle minä rakennan seurakuntani." Seurakunta ja kirkko on kaksi eri asiaa - seurakunta merkitsee tässä yhteydessä vl-yhteisöä, eikä koko kirkkoa. Mielestäni Raamattua pitäisi siteerata sanatarkasti, jos sanoo sen olevan elämän ylin ohjenuora. Ei niin, että sanoja muuttaa siihen muotoon, mikä on itselle mieluista. 

-Evankelis-luterilaisessa kirkossa kuulee välillä esimerkiksi lestadiolaisten suunnalta kritiikkiä siitä, että ei-lestadiolaiset papit saarnaavat maallisista asioista eivätkä pelkästään Raamatusta. Ihan saman kritiikin voisi kohdistaa vl-pappeihin. Näissä seurapuh

En ole lestadiolainen, mutta minun Raamatussani (käännös vuodelta 1938) kyllä lukee sanatarkasti "Tälle kalliolle minä rakennan seurakuntani", enkä ole mistään kirkosta kuullut siinä kohtaa mainittavankaan. Se on varmasti muutettu noihin nykypainoksiin, joissa myöskään ei enää esimerkiksi kielletä tekemästä haureutta vaan pelkästään aviorikoksen, jolloin lukija voi pitää vapaita suhteita ennen avioliiton solmimista Raamatun hyväksymänä.

Huomioithan, että Raamatustakin on eri käännöksiä ja versioita. Niitä pystyy lukemaan täältä: https://www.raamattu.fi/raamattu/KR38/MAT.16 ja tuossa on se kohta, mistä juuri oli puhetta. "Ja minä sanon sinulle: sinä olet Pietari, ja tälle kalliolle minä rakennan seurakuntani, ja tuonelan portit eivät sitä voita. Minä olen antava sinulle taivasten valtakunnan avaimet, ja minkä sinä sidot maan päällä, se on oleva sidottu taivaissa, ja minkä sinä päästät maan päällä, se on oleva päästetty taivaissa."

Vierailija
6905/10127 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä  takia käytätte lähes sata vuotta vanhaa Raamatun  käännöstä? 

Vierailija
6906/10127 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset vastaa vaan alapeukutat vilpitöntä kysymystä? 

Vierailija
6907/10127 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen se, joka lainasi raamattu.fi tuohon ylle. Minä käytän sitä käännöstä, jonka nuorena sain ja vaikka olenkin uskovainen, en koe tarvetta keräillä Raamatusta joka käännöstä. Minusta se on myös aidompi, vaikka onhan siinäkin eroja aiempiin, ja ymmärrän että nykynuorilta jää helposti lukematta muutenkin, niin ehkä helppolukuisempi versio on heille mielekkäämpi. Mutta tämä vanha käännös on ollut pisimpään käytössä Suomessa viimeisen sadan vuoden sisällä. Seuraava käännös tuli vasta 90-luvulla ja siinä oli paljon virheitä.

Vierailija
6908/10127 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja myöskään en ole alapeukuttanut mitään. En päivystä tällä palstalla.

Vierailija
6909/10127 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ei ole itsetarkoitus, että kunnioitetaan vanhaa käännöstä ja pidetään siitä väkisin kiinni, eikä sen seurauksena edes ymmärretä mitä teksti sanoo. Suosittelen ut2020 käännöstä, se on joissain kohdin kaikista selkein nykylukijalle. Ja kyllä, sana kirkko on ehdottomasti parempi käännös kuin seurakunta, mitä tulee tuohon yllä olevaan kohtaan. Kirkon ja seurakunnan merkitys on vain osittain sama, kirkko on jotain enemmän. 

Vierailija
6910/10127 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen se, joka lainasi raamattu.fi tuohon ylle. Minä käytän sitä käännöstä, jonka nuorena sain ja vaikka olenkin uskovainen, en koe tarvetta keräillä Raamatusta joka käännöstä. Minusta se on myös aidompi, vaikka onhan siinäkin eroja aiempiin, ja ymmärrän että nykynuorilta jää helposti lukematta muutenkin, niin ehkä helppolukuisempi versio on heille mielekkäämpi. Mutta tämä vanha käännös on ollut pisimpään käytössä Suomessa viimeisen sadan vuoden sisällä. Seuraava käännös tuli vasta 90-luvulla ja siinä oli paljon virheitä.

Mitä virheitä? Kenen mielestä ja millä perusteella? 

Vierailija
6911/10127 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja myöskään en ole alapeukuttanut mitään. En päivystä tällä palstalla.

Kysyin tietenkin siltä, joka alapeukutti. Kuka ikinä olikin. 

Vierailija
6912/10127 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Evankelis-luterilaisen kirkon virallinen käännös on tuo uudempi, 1992 julkaistu käännös. Sitä käytetään jumalanpalveluksissa ja kirkollisissa toimituksissa. Eli pappi esimerkiksi toimisi väärin, jos hän sunnuntaina lukisi vanhan käännöksen mukaisen evankeliumin kirkossa. Siksi myös itse ihmettelen tätä, miksi käytetään vanhaa käännöstä vl-saarnoissa. Tuo nykyinen käännös on jo yli 30 vuotta vanha ja aika iso osa lestadiolaisista ei ole koskaan elänytkään aikana, jolloin vanha käännös oli vielä virallisessa käytössä.

Vierailija
6913/10127 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittääkseni moni käyttää trio-raamattua saarnoissa. 

t. vl-puhujan vaimo

Vierailija
6914/10127 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Evankelis-luterilaisen kirkon virallinen käännös on tuo uudempi, 1992 julkaistu käännös. Sitä käytetään jumalanpalveluksissa ja kirkollisissa toimituksissa. Eli pappi esimerkiksi toimisi väärin, jos hän sunnuntaina lukisi vanhan käännöksen mukaisen evankeliumin kirkossa. Siksi myös itse ihmettelen tätä, miksi käytetään vanhaa käännöstä vl-saarnoissa. Tuo nykyinen käännös on jo yli 30 vuotta vanha ja aika iso osa lestadiolaisista ei ole koskaan elänytkään aikana, jolloin vanha käännös oli vielä virallisessa käytössä.

Ei se ole mikään sääntö, että seurapuhujat käyttävät vanhaa käännöstä mutta saattavat kyllä viitata siihen. Kuten täällä mainittiin, monilla on käytössä Trio-Raamattu, jossa kaikki käännökset ovat rinnakkain. Itsekin luen sitä ja se on mielenkiintoinen teos. Joskus vanhoissa käännöksissä jokin asia saattaa olla ymmärrettävämmin ja ainakin uskonnollisemmin ilmaistu kuin uudemmissa.

Vierailija
6915/10127 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari huomiota ja kysymystä suviseuroista:

Katsoin myymälästä kuvattua videota. Hämmensi, kun myymälässä oli kylttejä, että kaikki varkaudet ilmoitetaan poliisille. En jotenkin tullut yhtään ajatelleeksi, että joku voisi varastaa suviseuroissa.

Samoin hämmensi, kun jossakin muistutettiin noudattamaan annettuja suviseuraohjeita. Jättääkö osa ihmisistä todella noudattamatta ohjeita vaikka liittyen yleiseen turvallisuuteen, käytänteisiin tms? Olin jotenkin ajatellut, että kaikki vanhoillislestadiolaiset ovat lainkuuliaista porukkaa.

Suviseuroissa käyneet: miten suviseurat tänä vuonna kohdallasi sujuivat? Sinua ei tunnisteta vastauksestasi, paikalla oli kuitenkin 80 000 ihmistä. Olisi kiva kuulla ihan tavallisten ihmisten kokemuksia. Teitkö jonkun vapaaehtoistyövuoron?

Vierailija
6916/10127 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katsoin myymälästä kuvattua videota. Hämmensi, kun myymälässä oli kylttejä, että kaikki varkaudet ilmoitetaan poliisille. En jotenkin tullut yhtään ajatelleeksi, että joku voisi varastaa suviseuroissa.

Samoin hämmensi, kun jossakin muistutettiin noudattamaan annettuja suviseuraohjeita. Jättääkö osa ihmisistä todella noudattamatta ohjeita vaikka liittyen yleiseen turvallisuuteen, käytänteisiin tms? Olin jotenkin ajatellut, että kaikki vanhoillislestadiolaiset ovat lainkuuliaista porukkaa.

Suviseuroissa käyneet: miten suviseurat tänä vuonna kohdallasi sujuivat? Sinua ei tunnisteta vastauksestasi, paikalla oli kuitenkin 80 000 ihmistä. Olisi kiva kuulla ihan tavallisten ihmisten kokemuksia. Teitkö jonkun vapaaehtoistyövuoron?

Hohhoijaa, kai tiesit, että läheskään kaikki suviseuravieraat eivät ole lestadiolaisia? Mm. paikkakuntalaisia tulee aina runsain määrin paikalle. Yöaikaan hävisi nuorten telttojen edestä mm. merkkikenkiä. 

Suviseurat sujuivat kohdaltani erittäin hyvin. Kuuntelin puheita ja tapasin sukulaisia. Vuoden kohokohta.

Vierailija
6917/10127 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hohhoijaa, kai tiesit, että läheskään kaikki suviseuravieraat eivät ole lesta

Hohhoijaa, kun oletetaan, että varkaat ovat automaattisesti ei-lestadiolaisia

Vierailija
6918/10127 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hohhoijaa, kai tiesit, että l

Tämä minua häiritsee. Kun ajatellaan kaiken pahan olevan liikkeen ulkopuolella. Todellisuudessa sitä pahaa on sekä liikkeen ulkopuolella että sisäpuolella. Ja tässäkin älytöntä, että kun toinen kyselee suviksista kokemuksia, niin aletaan piikittelemään toista tuollaisilla hohhoijjaa-kommenteilla. Ei ihme, että monilla on negatiivisia kokemuksia, jos ei saa edes ystävällisiin kysymyksiin ystävällisiä vastauksia.

Vierailija
6919/10127 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sovitaanko niin, että ollaan ystävällisiä puolin ja toisin? 🙏

Vierailija
6920/10127 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon jo kolme kertaa kirjoittanu tänne kommentin, että myös meidän liikkeen sisältä löytyy niitä huonosti käyttäytyviä ja varastelevia nuoria, niinkuin joka ihmisryhmästä, mutta jostain kumman syystä se kokoajan poistetaan. Eihän kukaan haluaisi että omat nuoret tai lapset käyttäytyisi huonosti, mutta se kuuluu nuoruuteen että rajoja koetellaan. 

Ketju on lukittu.