Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista)

Vierailija
27.01.2023 |

Mielipiteitä? Ovat 20 ja toinen lapsi tulossa. Luoja päättää lapsiluvun.

Kommentit (10127)

Vierailija
3461/10127 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tuo on sinun näkemyksesi. Kun olet päättänyt, että vl-ihmiset on aivopestyjä, se on sinun käsityksesi. Et kuitenkaan osaa perustella väitettä.

Esimerkiksi uskonto on asia, jossa useimmat seuraa vanhempiaan. Useimmat liittyvät kirkkoonkin vauvana eivätkä lähde vaihtamaan uskontokuntaa. Kuinka moni täällä on vasta aikuisena liittynyt omaan uskontokuntansa jäseneksi?

Seuraavaksi joku ottaa puheeksi kirkosta eronneet. Yhtä lailla vanhiillislestadiolaisessa yhteisössä kasvaneita jättää vanhoillislestadiolaisuuden."

Ei ole kyse minun näkemyksestäni, kirjoitan pelkästään faktapohjalta. Seikkaperäisen ja perustellun vastauksen olen sinulle kirjoittanut jo useampaan kertaan. 

Asia näyttää olevan sinulle tabu, joten kiellät totuuden. Koska et pysty asialliseen keskusteluun aloitat aina saman märinän, kuinka teitä haukutaan aivopestyiksi, synnytyskoneiksi jne.

Siksi en tällä kertaa kirjoittanut asiasta itse, vaan lainasin Turun yliopiston pro gradu -tutkielmaa toukokuulta 2022 Maailmassa mutta ei maailmasta.

Eikö edes tutkielma aiheesta riitä sinulle vastaukseksi?

Taisit tunnistaa lähteen, kun et aloittanut heti märinää!

Vierailija
3462/10127 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästäkin asiasta on kyselty, mutta vastaan lestadiolaisten puolesta, kun he eivät itse sitä tee.

Todellinen Kristuksen seurakunta löytyy kirkon sisällä vaikuttavasta vanhoillislestadiolaisuudesta, kuten ylin auktoriteetti Valde Palola asian ilmaisee, alla suora lainaus.

"Vanhoillislestadiolaisuuteen kuuluu ajatus siitä, että todellinen Kristuksen seurakunta on ulkonaisen seurakunnan sisällä. Liikkeen uudessa kirjassa muistutetaan, että Lars Levi Laestadius, liikkeen perustaja, joka oli pappi, löysi näköalan todellisesta Jumalan kansasta vasta sen jälkeen, kun hän oli kohdannut Lapin Mariaksi kutsutun naisen ja löytänyt tämän opastuksella uskon.

Palola ei lähde arvioimaan kotiseurakuntansa Tikkurilan seurakunnan ja vanhollislestadiolaisen liikkeen eroa muuten kuin viittaamalla Lutheriin, että todellinen pyhien yhteisö on kirkon sisällä.

Kysymykseen, mitä ajattelette kirko

Minusta kertoo paljon, että suoraan ei haluta sanoa, mitä kirkon muista jäsenistä ajatellaan. Sanotaan vain, että Kristuksen todellinen seurakunta on ulkonaisen seurakunnan sisällä eli vanhoillislestadiolaisuudessa. Raamattuhan kuitenkin kertoo sen, mikä on Kristuksen seurakunnan eli pelastuksen vastakohta: helvetti eli kadotus. Tätähän vanhoillislestadiolaiset tarkoittavat, kun sanovat pelastuksen löytyvän ainoastaan heidän todellisesta seurakunnastaan.

Minusta on ihme, että edes nyt 2020-luvulla piispat eivät ole jyrähtäneet tästä asiasta painokkaasti. Onhan se hämmentävää ja loukkaavaa, että kirkon sisällä oleva vähemmistö väittää olevansa ainoa pelastuvien joukko.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3463/10127 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastanneet mihin? Kirjoittaneet kyllä, mutta kovin monia vastauksia en ole nähnyt. No, yksi vastasi että pappi Brandell sai ehkä uskon joltain kaveriltaan. Jatkokysymykseen ei enää vastattu. Muita vastauksia esim koskien poissulkevaa srkoppia ja puhetapaa en ole nähnyt. 

Valde Palola on kysyttäessä vastannut kysymääsi asiaan, vaikeaa näyttää vastaaminen hänellekin olevan. Lestadiolaiset itse vaikenevat näistä asioista.

Vastaus löytyy tuosta aiemmasta viestistäni, joka on lainaus kirkko ja kaupunki lehdestä.

Vierailija
3464/10127 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästäkin asiasta on kyselty, mutta vastaan lestadiolaisten puolesta, kun he eivät itse sitä tee.

Todellinen Kristuksen seurakunta löytyy kirkon sisällä vaikuttavasta vanhoillislestadiolaisuudesta, kuten ylin auktoriteetti Valde Palola asian ilmaisee, alla suora lainaus.

"Vanhoillislestadiolaisuuteen kuuluu ajatus siitä, että todellinen Kristuksen seurakunta on ulkonaisen seurakunnan sisällä. Liikkeen uudessa kirjassa muistutetaan, että Lars Levi Laestadius, liikkeen perustaja, joka oli pappi, löysi näköalan todellisesta Jumalan kansasta vasta sen jälkeen, kun hän oli kohdannut Lapin Mariaksi kutsutun naisen ja löytänyt tämän opastuksella uskon.

Palola ei lähde arvioimaan kotiseurakuntansa Tikkurilan seurakunnan ja vanhollislestadiolaisen liikkeen eroa muuten kuin viittaamalla Lutheriin, että todellinen pyhien yhteisö on kirkon sisäl

Lisään muuten yhden asian hämmennykseni listalle:

-SRK:n sivuilla sanotaan: "Uskomme ja opetuksemme perustuu Raamattuun ja luterilaiseen tunnustukseen. Nojaudumme siihen uskonpuhdistuksen keskeiseen periaatteeseen, jonka mukaan Raamattu on korkein auktoriteetti uskoa ja elämää koskevissa kysymyksissä ja kaikkia muita opetuksia on tutkittava sen pohjalta."

Jos Raamattu on korkein auktoriteetti uskoa koskien, niin miksi liike on päättänyt, että pelastus löytyy vain heidän joukostaan? Ei Raamatussa mainita lestadiolaisuutta. Raamatussa Jeesus itse sanoo, että se joka saa kasteen ja uskoo, pelastuu. Ei puhetta, että vain tietyllä tavalla uskovat kelpaavat taivaaseen.

Vierailija
3465/10127 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäänpä soppaan lusikkani minäkin. Ja tämä voi olla triviaali juttu. Mutta kuitenkin. 

Lestadius eli aikana, jolloin Lappia vaivasi yleinen juopottelu. Viinaa vedettiin. Varmaan kotipolttoista perukoilla. Huonoin seurauksin. Lestadius saarnasi viinan pirua vastaan. Varmasti rauha tuli moneen perheeseen. Hyvä niin. 

Mutta. Viiniä tuskin olivat nähneet tai maistaneet. Raamatussa juodaan viiniä aika paljon. Paavali jopa sanoo, että juo viiniä vatsasi tähden. 

En nyt sano, että alkoholi on hyvä tai suositeltava asia. Raittiina on hyvä olla, terveyssyistä jo. Mutta miksi se pitää sotkea uskontoon perusteilla, jotka ovat sieltä 1800- luvulta. 

Vierailija
3466/10127 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin perustuu väite, ettei lestadiolaiset keskustele muiden kanssa? Tässäkin ketjussa on tainnut olla useampi, jotka ovat kiltisti jaksaneet vastailla. 

Ja ei muuten varmasti keskustele. Sama itku alkaa myös reaalimaailmassa, mistä joku mainitsi aiemmin. Byäää, muut vain kiusaa😭

Joskus olen yrittänyt keskustella lestadiolaisten kanssa, mutta se on täysin mahdotonta, ellei vain myötäile. Mitään erimielisiä kommentteja ei suvaita, ja suututaan ihan kaikesta.

Eivät pysty ajattelemaan/tekemään asioita jotka eivät kuulu heidän yhteisön hyväksymiin asioihin.

Varmasti se aivopesu vaikuttaa, joka sekin on asia josta ei keskustella, kun edes pienemmistäkään asioista ei voi puhua.

Olle ja Eeva sitten varmaan poikkeaa muista lestadiolaisista, sillä heidän kanssa on kyllä voinut keskustella heidän uskoon liittyvistä asioista ja ovat tosi hyvin vastanneet. Minulla on ollut tosi pitkiä keskusteluita Instagramissa molempien kanssa ja olen oppinut vähän paremmin ymmärtämään lestadiolaisuutta.  

Vierailija
3467/10127 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinkahan monta kertaa on jo kysytty: mihin kysymykseen ei ole vastattu? Ettekö voi lukea palstaa muutama sivu taaksepäin? Alkaa jo risoa tuo tyyli. 

Olen siis eri kuin tuo "aivopesu"- kirjoittelija enkä mielestäni todellakaan ole muuta kuin kysynyt. 

Vierailija
3468/10127 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinkahan monta kertaa on jo kysytty: mihin kysymykseen ei ole vastattu? Ettekö voi lukea palstaa muutama sivu taaksepäin? Alkaa jo risoa tuo tyyli. 

Viisi, 10 vai 15 sivua taaksepäin? Ihmiset ei ole selvänäkijöitä ja osaa lukea ajatuksia.

🙈😱😠😡

Vierailija
3469/10127 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän, että jollain meni kuppi nurin. Sanottiin, että "muutama". 15 ei ole muutama. Eikä 10. 

Lue siis sivu 172 ja aloita siitä. 

Vierailija
3470/10127 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi sanonko mä mitä. Kyllä on laiskaa porukkaa. Ok. 

1. Puhutaanko seuroissa vain vlväestä "Jumalan lapsina?"

2. LLL sai "oikean uskon" Lapin Marialta. Tämä pappi Brandellilta. Päättyykö jäljet siihen? Jos, niin mihin perustuu tarina uskon kulkemisesta Lähi-Idästä Suomeen? Miksei siitä jäänyt jälkiä Eurooppaan, jossa vallitsivat katolinen ja sittemmin luterilainen usko?

3. Mihin perustuu ehkäisyn vastainen vakaumus, kun ehkäisyä ei missään muodossa mainita Raamatussa kuten ei muutakaan modernia lääketiedettä? 

Siinäpä alkuun. Olkaapä hyvät. Ei mennyt mulla kauan etsiä, lukea ja kirjoittaa. 

Vierailija
3471/10127 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi sanonko mä mitä. Kyllä on laiskaa porukkaa. Ok. 

1. Puhutaanko seuroissa vain vlväestä "Jumalan lapsina?"

2. LLL sai "oikean uskon" Lapin Marialta. Tämä pappi Brandellilta. Päättyykö jäljet siihen? Jos, niin mihin perustuu tarina uskon kulkemisesta Lähi-Idästä Suomeen? Miksei siitä jäänyt jälkiä Eurooppaan, jossa vallitsivat katolinen ja sittemmin luterilainen usko?

3. Mihin perustuu ehkäisyn vastainen vakaumus, kun ehkäisyä ei missään muodossa mainita Raamatussa kuten ei muutakaan modernia lääketiedettä? 

Siinäpä alkuun. Olkaapä hyvät. Ei mennyt mulla kauan etsiä, lukea ja kirjoittaa. 

1. Kyllä

2. En tiedä, koska ei ole ollut kiinnostusta perehtyä asiaan. 

3. https://www.luterilainen.net/ehkaisy-avioliitossa/ 

Tuossa linkin tekstissä on kerrottu se, mihin perustuu ehkäisyn vastainen vakaumus.

Vierailija
3472/10127 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa nettisivuissahan, joihin viitattiin, ei suhtauduttu mitenkään kovin kielteisesti ehkäisyyn. 

"Toiset jaksavat kasvattaa suuren lapsikatraan, toiset eivät." Hienoa, jos todella on tultu poispäin ehdottomuudesta! 

Vierailija
3473/10127 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei kiinnosta tutustua ja perehtyä tarinaan, johon tavallaan koko vloppi perustuu?

Vierailija
3474/10127 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkan. Johtuuko se siitä, että siinä joutuu vastakkain sellaisten juttujen kanssa, että alkaa siinä jo vankinkin usko epäillä, että mahtaakohan se ihan oikeasti olla näin...? 

Vierailija
3475/10127 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei kiinnosta tutustua ja perehtyä tarinaan, johon tavallaan koko vloppi perustuu?

Hengellinen ja henkinen laiskuus on ihmisluonnolle tyypillistä. Asioiden pohtiminen vaatii työtä, joten helpommalla pääsee kun ei liikoja mieti. Sen kun vaan elää elämäänsä. Näin se taitaa monilla olla, riippumatta mihin ympäristöön syntyy. 

Vierailija
3476/10127 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hengellinen ja henkinen laiskuus on ihmisluonnolle tyypillistä. Asioiden pohtiminen vaatii työtä, joten helpommalla pääsee kun ei liikoja mieti. Sen kun vaan elää elämäänsä. Näin se taitaa monilla olla, riippumatta mihin ympäristöön syntyy. 

Näinhän se varmaan on. Silti ihmettelen, eikö edes uteliaisuus voita. 

Vierailija
3477/10127 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen mä sen joskus kuullut, mutta ei sillä ole niin suurta merkitystä että jaksaisin perehtyä syvemmin. Olen onnellinen eläessäni näin enkä tarvitse siihen mitään perusteluja. 

Vierailija
3478/10127 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luin tuo liikkeen kotisivut ja osan "historia". Siellä kertomus menee näin: Lestadius tapasi Lapin matkoillaan Milla Mikälieolin, joka " auttoi Lestadiuksen elävään uskoon". That's it. 

Herättää vain enemmän ihmetystä. Mikäs nainen se Milla Suomen Lapista oli, joka on ihan ainoana maailmassa ollut "elävässä uskossa". Miten ihmeessä? 

Ja eikö ole käsittämätöntä, että tähän tarinaan uskovat (?) katsovat, että nainen ei saa saarnata. Vaikka koko liike perustuu naisen saarnaan! Ei tässä voi kuin äimistellä ihmisen mieltä. 

Eivät lestadiolaiset ajattele, että Lapin Maria oli ainoa maailmassa "elävässä uskossa", vaan ajattelevat, että Lestadius sai parannuksen tämän naisen kautta ja sitten Lestadius toi "elävän uskon" myös Suomeen. 

OK. Miten sitten on mahdollista, että oppi kääntyi sellaiseksi, että nainen ei saa uskosta kertoa ts saarnata? Jos kerran " kaiken takana on nainen".

Vierailija
3479/10127 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen mä sen joskus kuullut, mutta ei sillä ole niin suurta merkitystä että jaksaisin

perehtyä syvemmin. Olen onnellinen eläessäni näin enkä tarvitse siihen mitään perusteluja. 

Et tarvitse mitään perusteluja...mitähän tuohon sanoisi ilman, että loukkaantuisit. 

En nyt keksi mitään. 

Vierailija
3480/10127 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luin tuo liikkeen kotisivut ja osan "historia". Siellä kertomus menee näin: Lestadius tapasi Lapin matkoillaan Milla Mikälieolin, joka " auttoi Lestadiuksen elävään uskoon". That's it. 

Herättää vain enemmän ihmetystä. Mikäs nainen se Milla Suomen Lapista oli, joka on ihan ainoana maailmassa ollut "elävässä uskossa". Miten ihmeessä? 

Ja eikö ole käsittämätöntä, että tähän tarinaan uskovat (?) katsovat, että nainen ei saa saarnata. Vaikka koko liike perustuu naisen saarnaan! Ei tässä voi kuin äimistellä ihmisen mieltä. 

Eivät lestadiolaiset ajattele, että Lapin Maria oli ainoa maailmassa "elävässä uskossa", vaan ajattelevat, että Lestadius sai parannuksen tämän naisen kautta ja sitten Lestadius toi "elävän uskon" myös Suomeen. 

OK. Miten sitten on mahd

Hankipa luettavaksi Niemisen ja Sivulan toimittama kirja Naiset viestinviejinä ja arvioi sitten, mikä rooli naisilla on ja on ollut herätysliikkeessä. Kirjan ensimmäisessä luvussa kerrotaan myös Lestadiuksen ja Lapin Marian kohtaamisesta.

Ketju on lukittu.