Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista)

Vierailija
27.01.2023 |

Mielipiteitä? Ovat 20 ja toinen lapsi tulossa. Luoja päättää lapsiluvun.

Kommentit (10127)

Vierailija
3061/10127 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletteko kiinnostuneita lestadiolaisuudesta, vai miksi te täällä utelette ja kyselette lestadiolaisten elämästä näin kovasti?  

Minä en koskaan voisi "kääntyä" lestadiolaiseksi eräästä henkilökohtaisesta syystä, mutta lestadiolaisuus muiden uskontojen ja etiikan lisäksi kiinnostaa minua ilmiönä (kuten monet muutkin asiat). Itseäni ihmetyttää, että jotkut asiat lestadiolaisuudessa eivät tunnu kokonaisuutena loogisilta, esimerkiksi tämä:

Lapsiluku ei ole pariskunnan itsensä päätettävissä, vaan Jumala antaa parille tarkoitetut lapset. Ehkäisy on kielletty, koska se estäisi Jumalan tahdon tapahtumisen. Hedelmöityshoidot ovat kuitenkin ok, niitä ei ole vl-johto kieltänyt. Tämä ihmetyttää minua siksi, että hedelmöityshoidothan ovat puuttumista lapsil

Eihän ne tietenkään hedelmöity, jos niille ei anneta mahdollisuuttakaan, vaan heitetään roskiin.

Vierailija
3062/10127 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on tarpeeksi kypsä henkisesti, on ihan hyvä hankkia lapset nuorena. Mutta. En ymmärrä miksi lahkolaisilta hyväksytään asioita, jotka hipovat laittomuuksia, kuten toisen ihmisen hallitseminen, karttaminen, vainoaminen ym. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3063/10127 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko srk: johtokunnan puheenjohtaja olla nainen? 

Niin voiko?

Kysymykseen vastaaminen koettaisiin panetteluana, mutta jospa edes linkin uskaltaa pistää.

https://www.srk.fi/fi/yhteystiedot/johtokunta-ja-toimitusneuvosto/

Mistäpä näistä nykyään tietää, mutta ei kuvassa taida naisoletettuja olla.

Vierailija
3064/10127 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas on hävinnyt asiallisia mutta lesta aatteelle negatiivisia kommentteja. Tuo hedelmöityshoitojen salliminen muuten kuulostaa todella oudolta. 

Vierailija
3065/10127 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletteko kiinnostuneita lestadiolaisuudesta, vai miksi te täällä utelette ja kyselette lestadiolaisten elämästä näin kovasti?  

Minä en koskaan voisi "kääntyä" lestadiolaiseksi eräästä henkilökohtaisesta syystä, mutta lestadiolaisuus muiden uskontojen ja etiikan lisäksi kiinnostaa minua ilmiönä (kuten monet muutkin asiat). Itseäni ihmetyttää, että jotkut asiat lestadiolaisuudessa eivät tunnu kokonaisuutena loogisilta, esimerkiksi tämä:

Lapsiluku ei ole pariskunnan itsensä päätettävissä, vaan Jumala antaa parille tarkoitetut lapset. Ehkäisy on kielletty, koska se estäisi Jumalan tahdon tapahtumisen. Hedelmöityshoidot ovat kuitenkin ok, niitä ei ole vl-johto kieltänyt. Tämä ihmetyttää minua siksi, että hedelmöityshoidothan ovat puuttumista lapsil

Lukemani mukaan alkioiden osalta toteutetaan hedelmöitettyjen munasolujen pakastus pariskuntien kohdalla. Eli yksi laitetaan suoraan kohtuun ja loput pakastetaan. Tyyliin, että pakastetaan viisi hedelmöitettyä alkiota kerralla ja yksi kerrallaan sitten istutetaan kohtuun. Jos pariskunta saisi vaikka kaksi lasta ja kumpikin tärppäisi ekan hoitokerran jälkeen, niin mitä kolmelle alkiolle tehtäisiin? Onhan se elämä jo niissäkin odottamassa, kun on hedelmöitetty valmiiksi. Eli vl-tulkinnan mukaan elämää suojellakseen nuo alkiotkin ovat lapsia, joita pitää suojella. 

Vierailija
3066/10127 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän syy hedelmöityshoitojen sallimiseen ole siinä, että syntyvät lapset kasvattavat lestadiolaisten määrää ja siksi se hyväksytään mielellään.

Vierailija
3067/10127 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin voiko?

Kysymykseen vastaaminen koettaisiin panetteluana, mutta jospa edes linkin uskaltaa pistää.

Kovin on miehistä porukkaa, ei siis yhtään naista!  Vaikka vlnaiset täällä kilvan vakuuttavat, että nainen on vlliikkeessä tasa-arvoinen saarnapuhujan roolia lukuunottamatta. Johtokunta kai on kuitenkin vain hallinnollinen kokoonpano, ei hengellinen elin. 

Mutta toisaalta: olisihan se aika outoa, että koko satatuhatpäisen liikkeen johtaja olisi nainen, mutta se sama nainen ei saisi seuroissa puhua. Vai eikö teistä olisi?

Vierailija
3068/10127 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsiluku ei ole pariskunnan itsensä päätettävissä, vaan Jumala antaa parille tarkoitetut lapset. Ehkäisy on kielletty, koska se estäisi Jumalan tahdon tapahtumisen. Hedelmöityshoidot ovat kuitenkin ok, niitä ei ole vl-johto kieltänyt. Tämä ihmetyttää minua siksi, että hedelmöityshoidothan ovat puuttumista lapsilukuun siinä missä ehkäisykin on. Eikö näissä tilanteissa Jumalan tahto olisi, että pari jäisi la

Täältä nyt poistui toinen kommentti, jossa pohdittiin etiikkaa seksistä kieltäytymiseen liittyen. Surullista, että asioista ei voi edes keskustella. 

Vierailija
3069/10127 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin voiko?

Kovin on miehistä porukkaa, ei siis yhtään naista!  Vaikka vlnaiset täällä kilvan vakuuttavat, että nainen on vlliikkeessä tasa-arvoinen saarnapuhujan roolia lukuunottamatta. Johtokunta kai on kuitenkin vain hallinnollinen kokoonpano, ei hengellinen elin. 

Mutta toisaalta: olisihan se aika outoa, että koko satatuhatpäisen liikkeen johtaja olisi nainen, mutta se sama nainen ei saisi seuroissa puhua. Vai eikö teistä olisi?

Ja tämä ukkoköörikö edelleen on kuitenkin se, joka pitää huolta, että oppi eikä ajattelu koskaan muutu eikä mukaudu esim vastaamaan nykyajan elämää vaikka lääketieteelliseltä kannalta. Eikä naisten elämää koskevat säännöt muutu. 

En voi uskoa näkemääni! 

Vierailija
3070/10127 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin voiko?

Oletko ikinä vilkaissut, miltä miljardia katolista johtava kööri näyttää? Menetätkö yöunet sen takia?

Vierailija
3071/10127 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keitä nämä hallintoneuvoston valtaapitävät miehet ovat? Tietääkö joku? En siis tarkoita nimiä vaan yleisesti taustaa, ammattia, koulutusta. Sivuilla ei kerrota. 

Vierailija
3072/10127 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin voiko?

Mutta toisaalta: olisihan se aika outoa, että koko satatuhatpäisen liikkeen johtaja olisi nainen, mutta se sama nainen ei saisi seurois

En menetä yöunia minkään takia. Ihan yhtä kriittinen olen katolisen kirkon miehisen ylivallan suhteen. Mutta se on eri keskustelu se. Pysytään aiheessa. 

Vierailija
3073/10127 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin voiko?

Mutta toisaalta: olisihan se aika outoa, että koko satatuhatpäisen liikkeen johtaja olisi nainen, mutta se sama nainen ei saisi seurois

Entäs ortodoksinen kirkko? Näkyykö naispappeja paljonkin?

Vierailija
3074/10127 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käykää nyt, hyvänen aika, katolisten ja ortodoksisten ukkoköörien kimppuun, jotta saatte nukkua yönne rauhassa. Ihan oma ketju sitä varten ja antakaahan palaa.

Vierailija
3075/10127 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsiluku ei ole pariskunnan itsensä päätettävissä, vaan Jumala antaa parille tarkoitetut lapset. Ehkäisy on kielletty, koska se estäisi Jumalan tahdon tapahtumisen. Hedelmöityshoidot ovat kuitenkin ok, niitä ei ole vl-johto kieltänyt. Tämä ihmetyttää minua siksi, että hedelmöityshoidothan ovat puuttumista lapsilukuun siinä missä ehkäisykin on. Eikö näissä t

Otetaanpas asia uudelleen esiin. Etiikan kannalta kysymyksiä:

Vl-opin mukaan ehkäisy on kielletty myös esim. keskeytetyn yhdynnän ja ovulaation aikana seksistä pidättäytymisen myötä. Seuraavat esimerkit ovat kuvitteellisia, mutta sisältävät eettistä pohdintaa:

1. Anna ja Eino ovat naimisissa ja hedelmällisessä iässä. Kumpikaan ei koe seksiin juuri mielenkiintoa ja seksiä harrastetaan harvoin molempien toiveesta. Kun seksiä harvoin harrastetaan, se ei osu ovulaation ajankohtaan. Tekevätkö Anna ja Eino syntiä, kun eivät harrasta seksiä ovulaation aikaan? Tämähän on lapsiluvun säätelemistä.

2. Eevi ja Leevi ovat naimisissa ja hedelmällisessä iässä. Eevi ei koe mielenkiintoa seksiin kovin usein, mutta harrastaa toisinaan seksiä Leevin sitä toivoessa. Tämä järjestely on kummallekin ok. Leevi toivoo seksiä ovulaation aikaan, mutta Eeviä ei seksi huvita. Tekeekö Eevi syntiä kieltäytymällä seksistä ovulaation aikaan, koska se voidaan tulkita lapsiluvun säätelemiseksi?

En ymmärrä, miksi tämä viesti piti poistaa. Täysin asiallisia kysymyksiä, jotka eivät liity kehenkään yksittäiseen ihmiseen, vaan yhteisön etiikan pohdintaan.

Vierailija
3076/10127 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä kysymykset poistetaan siksi, että tuollainen pohdinta ei sovi lestadiolaisille. Liikkeessä suoraan sanotaan, että liikaa ei kannata asioita pohtia, vaan pitää lapsen lailla uskoa. 

Vierailija
3077/10127 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsiluku ei ole pariskunnan itsensä päätettävissä, vaan Jumala antaa parille tarkoitetut lapset. Ehkäisy on kielletty, koska se estäisi Jumalan tahdon tapahtumisen. Hedelmöityshoidot ovat kuitenkin ok, niitä ei ole vl-johto kieltänyt. Tämä ihmetyttää minua siksi,

Nämä kysymykset poistetaan siksi, että tuollainen pohdinta ei sovi lestadiolaisille. Liikkeessä suoraan sanotaan, että liikaa ei kannata asioita pohtia, vaan pitää lapsen lailla uskoa. 

Ja lapset ne vasta pohtivatkin, kunnens löytävät itseään tyydyttävän vastauksen. Myös tätä Jeesus tarkoitti sanoessaan, että taivas on pienten lasten kaltainen. Lapsilla on paljon muitakin ominaisuuksia kuin tottelevaisuus mm. uhmaikä ja uteliaisuus.

Vierailija
3078/10127 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsiluku ei ole pariskunnan itsensä päätettävissä, vaan Jumala antaa parille tarkoitetut lapset. Ehkäisy on kielletty, koska se estäisi Jumalan tahdon tapahtumisen. Hedelmöityshoidot ovat kuitenkin ok, niitä ei ole vl-johto kieltänyt. Tämä ihmetyttää minua siksi, että hedelmöityshoidothan ovat puuttumista lapsilukuun siinä missä ehkäisykin on. Eikö näissä t

Elämän puolella olemisen ymmärrän, mutta näihinkin liittyy eettistä pohdintaa. Seuraavasta esimerkistä on muutettu yksityiskohtia, jotta ko. vl-äiti ei ole tunnistettavissa:

Isla on noin 40-vuotias äiti, jolla on noin kymmenen lasta. Raskaudet ovat olleet Islan keholle vaikeita. Raskaudet ovat vaurioittaneet Islan lantion seutua niin, että Isla ei kykene kävelemään enää normaalisti. Kävely onnistuu, mutta ontuen. Islalla on kipuja näiden raskauden aiheuttamien vaurioiden vuoksi. Tuleville raskauksille ei ole lääketieteellistä "estettä", eikä lääkäri ole suoraan kieltänyt lisääntymästä, mutta sanoo, että Islan voinnin kannalta olisi parempi, ettei raskauksia enää tulisi. Kumpi ratkaisu on elämän puolella: lapsien saaminen yhä opin mukaisesti vai ehkäisyn käyttöön ottaminen, jotta Islan vointi ei tuosta huononisi?

Vierailija
3079/10127 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vl:t ehkäisevät terveydellisistä syistä. Ja monissa ehkäisee muuten vaan.

Vierailija
3080/10127 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa kun nuori perhe elää onnellista perhe-elämää. Ei ole tätä pääväestön mt-oneglmaista pitkitettyä nuoruutta jossa lopulta joudutaan hedelmöityshoitoihin kun herätään 35-vuotiaina ymmärtämään elämän merkitystä ja halutaankin epätoivoisesti se lapsi. Viini ja matkustelu instamaailmoineen toikin vain pahan olon, samalla kun lestaperhe on elänyt merkityksellistä ihanaa elämää jo 15v.

T.itsekin ainakin 4 lasta haluava ei uskis-mies 

Ketju on lukittu.