Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista)

Vierailija
27.01.2023 |

Mielipiteitä? Ovat 20 ja toinen lapsi tulossa. Luoja päättää lapsiluvun.

Kommentit (10127)

Vierailija
3081/10127 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummasti joku on nyt niin ahdistunut ehkäisystä ja jankkaa siitä. Tosiasia on, että jokainen päättää lopulta itse. Terveyden perusteella ehkäistään.

Perheet on pienentyneet muutenkin, joten kyllä sitä ehkäisyä käytetään muutenkin enemmän kuin ennen. Vanhoillislestadiolaisilla on aivot ja itsemääräämisoikeus kuten muillakin.

Vierailija
3082/10127 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän syy hedelmöityshoitojen sallimiseen ole siinä, että syntyvät lapset kasvattavat lestadiolaisten määrää ja siksi se hyväksytään mielellään.

Lars Leevi oli koulutukseltaan biologi ja hän täsmälleen tiesi, minkälaisilla säännöillä sai laumansa tehokkaimmin karttumaan. Siksi syntyvyydensäännöstelyä ei liikkeessä suvaita.

Itse olen ihmetellyt, miksi Luojan tahto ei koske esimerkiksi muita lääketieteen saavutuksia. Jos Luoja lähettää tappavan taudin, kai hänen tarkoituksenaan on silloin, että tautiin kuollaan eikä yritetä taistella Luojan tahtoa vastaan lääkkeillä, hoidoilla tai rokotuksilla? Ai niin, laumanhan oli tarkoitus jatkuvasti kasvaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3083/10127 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

* Nämä kysymykset poistetaan siksi, että tuollainen pohdinta ei sovi lestadiolaisille. *

Kommentoijan asenne on jo sellainen, ettei keskustelua voikaan syntyä. Jos toinen osapuoli on jo valmiiksi päättänyt, että lestadiolainen ei pohdi asioita, niin miksi toisen pitäisi vaivautua?

Vierailija
3084/10127 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käykää nyt, hyvänen aika, katolisten ja ortodoksisten ukkoköörien kimppuun, jotta saatte nukkua yönne rauhassa. Ihan oma ketju sitä varten ja antakaahan palaa.

Jospa tässä ketjussa kuitenkin voisi puhua lestadiolaisten ukkokööreistä? Eikö teitä vlnaisia todellakaan häiritse tilanne? Siis yhtään? 

Vierailija
3085/10127 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käykää nyt, hyvänen aika, katolisten ja ortodoksisten ukkoköörien kimppuun, jotta saatte nukkua yönne rauhassa. Ihan oma ketju sitä varten ja antakaahan palaa.

Jospa tässä ketjussa kuitenkin voisi puhua lestadiolaisten ukkokööreistä? Eikö teitä vlnaisia todellakaan häiritse tilanne? Siis yhtään? 

Hesarin palstalla Lasten kysymykset 8- vuotias tyttö ihmetteli, miksi presidenttiehdokkaista niin harva on nainen. Just saying. 

Vierailija
3086/10127 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi häiritsisi sen enempää kuin maailman suurimman kristillisen kirkkokunnan jäseniäkään?

Ilmeisesti jos ryhmä on pieni, pitää häiritä, mutta jos kyseessä Euroopan suurin uskonnollinen ryhmä, ei jankuteta ja taivastella yhtään. Mikähän logiikka? 

Minä arvaan: et pidä katolisia naisia aivopestyinä ja uhreina, mutta jostain syystä et millään usko, että vanhoillislestadiolaisten naisten kykenevän mihinkään.

Vierailija
3087/10127 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei. Naisia on eri rauhanyhdistysten johtokunnissa pilvin pimein, omallakin alueella on johtokunta naisvaltainen! 

Vierailija
3088/10127 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ehkä jopa paremmin ymmärrän halun olla ehkäisemättä kuin tuon miespuhujajutun. 

Jos uskoo, että vain Jumala päättää elämästä, niin sitten uskoo. Ja tietysti myös nainen voi näin uskoa. Silloin on loogista olla ehkäisemättä. 

Mutta että uskoo siihen, että vain mies voi puhua muille ihmisille? Siis julkisesti, hengellisessä tilaisuudessa. Se menee yli kaiken ymmärryksen..

Vierailija
3089/10127 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kylläpäs tuli hyvä mieli, kun vielä on joitain jotka kannattavat terveitä arvoja, tämän sairaan ajan keskelläkin.

Toivottavasti lestadiolaiset jatkavat sinnikästä lisääntymistä ja ns. "armosta osattomat" pysyttelevät visusti vapaaehtoisesti lapsettomina, niin kenties Suomen tulevaisuus muuttuu parempaan päin.

Juuri näin, hienoa, että muutkin kuin muslimit lisääntyvät Suomessa. 

Vierailija
3090/10127 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi häiritsisi sen enempää kuin maailman suurimman kristillisen kirkkokunnan jäseniäkään?

Ilmeisesti jos ryhmä on pieni, pitää häiritä, mutta jos kyseessä Euroopan suurin uskonnollinen ryhmä, ei jankuteta ja taivastella yhtään. Mikähän logiikka? 

Minä arvaan: et pidä katolisia naisia aivopestyinä ja uhreina, mutta jostain syystä et millään usko, että vanhoillislestadiolaisten naisten kykenevän mihinkään.

Arvaat väärin. Ja kyllähän naiset kykenevät vaikka mihin. Myös vlnaiset. Mutta jostain syystä heillä.on tässä mielestäni sokea piste johtuen perinteestä ja kasvatuksesta, kaiketi. 

Vierailija
3091/10127 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän syy hedelmöityshoitojen sallimiseen ole siinä, että syntyvät lapset kasvattavat lestadiolaisten määrää ja siksi se hyväksytään mielellään.

Lars Leevi oli koulutukseltaan biologi ja hän täsmälleen tiesi, minkälaisilla säännöillä sai laumansa tehokkaimmin karttumaan. Siksi syntyvyydensäännöstelyä ei liikkeessä suvaita.

Itse olen ihmetellyt, miksi Luojan tahto ei koske esimerkiksi muita lääketieteen saavutuksia. Jos Luoja lähettää tappavan taudin, kai hänen tarkoituksenaan on silloin, että tautiin kuollaan eikä yritetä taistella Luojan tahtoa vastaan lääkkeillä, hoidoilla tai rokotuksilla? Ai niin, laumanhan oli tarkoitus jatkuvasti kasvaa.

Olipas harvinaisen typerä kirjoitus.

Vierailija
3092/10127 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katolisilla ja ortodokseilla ei ole maallikkopuhujia. Siinä mielessä vertaus ontuu. Eri. 

Vierailija
3093/10127 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katolisella kirkolla on kuitenkin Neitsyt Marian kunnioitus, naispyhimyksiä ja arvostettuja naisteologeja Hildegard Bingeniläisestä lähtien. Joten naisilla on teologiassa arvovaltaa ja sananvaltaa ihan eri tavalla. Vl liikkeessä nainen ei edelleenkään kelpaa edes seuraisännän tehtäviin eli kuuluttamaan seuraavan virren. 

Huvittaa, kun tähän tai johonkin muuhun ketjuun kirjoitin joskus että kun menet suviseuroihin, siellä kaiuttimet raikaa päiväkausia mutta kaiuttimista ei kuulu yhtään kertaa naisen ääntä. Miehet kuuluttaa, puhuu, laulaa ja juontaa. Täällä alettiin väittää, että ajat ovat muuttuneet ja kyllä nykyään kuuluu naisen ääni... no tästä innostuneena minä menin viime kesänä suviseuroihin, ja yllätys yllätys, ei kuulunut naisen ääntä kaiuttimista kertaakaan. Jotainhan se kertoo arvostuksesta tai sen puutteesta.

Vierailija
3094/10127 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ehkä jopa paremmin ymmärrän halun olla ehkäisemättä kuin tuon miespuhujajutun. 

Jos uskoo, että vain Jumala päättää elämästä, niin sitten uskoo. Ja tietysti myös nainen voi näin uskoa. Silloin on loogista olla ehkäisemättä. 

Mutta että uskoo siihen, että vain mies voi puhua muille ihmisille? Siis julkisesti, hengellisessä tilaisuudessa. Se menee yli kaiken ymmärryksen..

Me vl - naiset emme hingu sinne  puhujanpönttöön. 

Vierailija
3095/10127 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihanaa kun nuori perhe elää onnellista perhe-elämää. Ei ole tätä pääväestön mt-oneglmaista pitkitettyä nuoruutta jossa lopulta joudutaan hedelmöityshoitoihin kun herätään 35-vuotiaina ymmärtämään elämän merkitystä ja halutaankin epätoivoisesti se lapsi. Viini ja matkustelu instamaailmoineen toikin vain pahan olon, samalla kun lestaperhe on elänyt merkityksellistä ihanaa elämää jo 15v.

T.itsekin ainakin 4 lasta haluava ei uskis-mies 

Ihanaa elämää? Nyt ne ruusunpunaiset lasit silmiltä, vaikka itse lapsia haluatkin. Toivottavasti saat haluamasi ja naisen, jolla on itsellään se sama halu ja itse päättää haluta monta lasta. 

Vierailija
3096/10127 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täysin eri asia olla haluamatta kuin että se ei ole mahdollista! Minä esimerkiksi en halua ajaa autoa, mutta että joku sanoisi, että en saa, koska olen nainen!!

Vierailija
3097/10127 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katolisella kirkolla on kuitenkin Neitsyt Marian kunnioitus, naispyhimyksiä ja arvostettuja naisteologeja Hildegard Bingeniläisestä lähtien. Joten naisilla on teologiassa arvovaltaa ja sananvaltaa ihan eri tavalla. Vl liikkeessä nainen ei edelleenkään kelpaa edes seuraisännän tehtäviin eli kuuluttamaan seuraavan virren. 

Huvittaa, kun tähän tai johonkin muuhun ketjuun kirjoitin joskus että kun menet suviseuroihin, siellä kaiuttimet raikaa päiväkausia mutta kaiuttimista ei kuulu yhtään kertaa naisen ääntä. Miehet kuuluttaa, puhuu, laulaa ja juontaa. Täällä alettiin väittää, että ajat ovat muuttuneet ja kyllä nykyään kuuluu naisen ääni... no tästä innostuneena minä menin viime kesänä suviseuroihin, ja yllätys yllätys, ei kuulunut naisen ääntä kaiuttimista kertaakaan. Jotainhan se kertoo arvostuksesta tai sen puutteesta.

Miksi siellä naisten pitäisi saarnata ja laulaa? On niin kotoista, kun miehet  hoitavat ne hommat.

Vierailija
3098/10127 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi siellä n

Kotoista? Oliko tuo joku parodia tai vitsi?

Vierailija
3099/10127 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täysin eri asia olla haluamatta kuin että se ei ole mahdollista! Minä esimerkiksi en halua ajaa autoa, mutta että joku sanoisi, että en saa, koska olen nainen!!

On tämä HIRVEÄ ongelma joillekin!  Itse en haluaisi mistään hinnasta vain jonkun tasa-arvon takia puhujaksi.  Rauhoittukaa. Niin kauan, kuin tämä tapa käy vl -naisille, niin kaikki ok. Mitäpä se ulkopuolisille edes kuuluu?

Vierailija
3100/10127 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko oikeasti niin, että nainen ei voi olla edes ns seuraisäntä? Joka kuuluttaa, mitä seuraavaksi.  Vahvistakaa tämä, sillä onhan tämä nyt...

Ketju on lukittu.